Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Labrador vs. formel 1 labrador...???
  • #1   24. jul 2006 formel 1'eren er mere spinkel bygget

• #2   24. jul 2006 og lidt mindre ik?! eller

• #3   24. jul 2006 jeg mener bare den er mere spinkel

• #4   24. jul 2006 mener højden er nogenlunde den samme, men er ikke helt sikker

• #5   24. jul 2006 De store og klumsede er ikke formel1... :0)

Det er den gammeldags slags om man vil..

• #6   24. jul 2006 den er en smule lavere og mere atletisk bygget... som en sportsvogn.. smiley

• #7   24. jul 2006 den = formel 1

• Tina&Simo .
    Tina&Simo . Tilmeldt:
    jun 2006

Følger: 1 Emner: 24 Svar: 242
    #8   24. jul 2006 Ok? jeg var sikker på det var noget med om de var ægte...
    tak for det! Er der forskel i sindet? eller er det kun størrelsen?

• #9   24. jul 2006 ja som oftest - søster lystig... men mine svigerforældre har en formel 1'er som er ret høj, men han falder nok udenfor standarden.
    randi - ja de almindelige er den "gammeldags" model

• #10   24. jul 2006 Formel 1eren har mere fut i røven end den almindelige, men egentlig er Formel 1 ikke et anerkendt begreb inden for labberne.

• Tina&Simo .
    Tina&Simo . Tilmeldt:
    jun 2006

#11   24. jul 2006 Hvad er en labrador retriver så??? og hvorfor er der kun labrador retrivere herinde? og ikke nogen af de andre? jeg er forvirret... smiley

• #12   24. jul 2006 formel 1'eren er mere energisk end den almindelige, og er bedre egnet til fx agillity. men temperamentet er det samme
    dejlige familiehunde begge to

• #13   24. jul 2006 (link fjernet)

• #14   24. jul 2006 Hej

Nu mener jeg ikke kun man skal fokusere på størrelsen! for jo en formel 1 er mindre! dog har om ikke andet MEGET mere krudt i røven end "standart" labrador´en dette mener jeg er vigtig ting at tage højde for så i ikke får et chok hvis i køber en formel 1.

• #15   24. jul 2006 en labrador retriever er en labrador. fordi den hører under kategorien retrievere at man skriver sådan

• #16   24. jul 2006 Og en formel 1 behøver ikke være hverken større eller mindre eller grimmere end den gammeldags.

Formel 1 betyder bare at den er avlet på engelske jagtlinier. Men når du køber en formel 1er står det altså ikke på stamtavlen. Der står bare Labrador retriever.

• #17   24. jul 2006 choko - det er bare for at beskrive forskellen på de to hunde
    kjærsgaard - mener også at ha hørt noget om at der er mange skavanker ved formel 1'eren

• #18   24. jul 2006 Hvad er "Formel 1 Labrador"

Begrebet ”Formel I” indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier.
    Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.
    Ingen af delene er rigtig.
    Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til.
    I år 1954 importerede Carl Baron Iuel-Brockdorff, daværende formand for Dansk Retriever Klub, en labradortæve, Greatford Tale, efter F.T.Ch. Greatford Teal.
    Denne hund var en Formel I af ypperste karat, ligesom mange andre af de importer der var i klubbens spæde start. Nok også fordi det var grever, baroner og godsejere der importerede dem til dem selv og deres skytter, og de kontakter de havde i England var fortrinsvis også til godsejere og gamekeepers i England. Betegnelsen ”Formel I” var blot ikke ”opfundet” på det tidspunkt.
    I løbet af årene blev der importeret og avlet mange andre og meget forskellige avlslinier i Danmark, hvor langt de fleste importer var af udstillingslinier. De fleste danskere har dog altid lagt vægt på at det var fra linier man vidste kunne arbejde.
    I 1976 blev Importeret 2 hanhunde, Staindrop Tarquin og -Tipler til Danmark, og så begyndte det at gå stærkt, årene efter kom Staindrop Saprine, Blackharn Brett, Swinbrook Boss, Sandringham Sidney, Hedenham Park Flint og mange, mange andre.
    I den sidste del af ‘70erne og først i 80èrne mødtes mange af de personer der havde importeret engelske markprøve- og jagtlinier, de trænede sammen og afholdt prøver efter det engelske mønster, på helt privat basis. Til en af disse sessions var der en journalist med for at se hundene, og han blev så begejstret at han lavede en artikel til et jagtblad, Jagt og Fiskeri, og overskriften lød ”Er dette labradorens Formel I??” Og således opstod betegnelsen for den type labradors.

saxet fra www.labrador-retriever.dk

• #19   24. jul 2006 Og jeg vil da også gerne sige at Jer, der tror at den gammeldags labrador er en doven jas, der ligger og sover i et hjørne hele dagen, I skal komme og møde Binka *gg*

• Tina&Simo .
    Tina&Simo . Tilmeldt:
    jun 2006

#20   24. jul 2006 Ok mange tak smiley ja det er jo bestemt godt at vide smiley

Dvs en labrador er det samme som en labrador retriver?

• #21   24. jul 2006 Tina og Simo, Ja :o)

• Tina&Simo .
    Tina&Simo . Tilmeldt:
    jun 2006

#22   24. jul 2006 Er der forskel på labbernes pelslængde? dem jeg har mødt har jeg synes har haft lang pels men nu er der billeder linket til en der ser meget korthåret ud???

• #23   24. jul 2006 F1 er lidt kortere og stivere i pelsen

• #24   24. jul 2006 men de fælder ligeså meget :o)

• #25   24. jul 2006 Der er forskellige slags retrivere....

se fex her:

(link fjernet)

hvoraf Labrodor'en er en af dem... måske er det en af de andre i har set...

• #26   24. jul 2006 De engelske labber er mere langhårede...
    Min søster har en med stamtavle, han er engelsk lab.

• #27   24. jul 2006 Nu må jeg vist hellere forsøge mig med et indlæg inden debatten løber helt af sporet.*ssss*

Racen hedder LABRADOR RETRIEVER uanset hvad.

Det er så senere kommet en betegnelse som hedder formel 1, men det er ikke en officiel betegnelse om noget som helst.

Oprindeligt set bruges den om en labrador af engelsk jagtafstamning.

Nu til dags er der mange som bruger udtrykket om en labrador som ikke lever op til racestandarden (altså en labrador som er for spinkel, letbenet osv. til at kunne få en god placering på udstilling).

En labrador skal ifølge racestandarden have et bredt hoved med et markeret stop, en bred tøndeformet bryst, kraftige bestammer og en tyk, odderlignende hale som bæres vandret.

Begrebet formel 1 bliver ofte brugt om hunde med smalt hoved, noget tynde ben og en for tynd hale som evt. krummer (hvilket jo altsammen er ting som ikke er racetypiske for en labrador).

Men oprindeligt set hentyder begrebet kun til afstamningen (hvilket jo så også hænger lidt sammen, idet mange jægere er fløjtende ligeglade med udseendet, hvilket jeg dog synes er synd, for det er dog til dels udseendet der karakteriserer en racehund).

Der er en tendens til at jægerne gerne vil have noget mere "drive" i deres hunde og derfor er en Formel 1 ofte noget tændt i temperamentet.

Der er ingen forskel på pelsen.

• #28   24. jul 2006 Ja forvirringen omk. retreiverne er stor, ordet betyder bare at hente, hvilket er det alle hunde med "efternavnet" retreiver, gør.
    Pointere udpeger hvor byttet er, retreivere henter det anskudte vildt ; ))

• #29   24. jul 2006 Denne tråd omhandlede faktisk det samme

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=50641

• #30   24. jul 2006 Juelsgaard * : thi hi husker den godt, men gad ikke lede efter den, flot at du kunne finde den ; ))

• #31   24. jul 2006 Uha der så jeg lige rødt et kort øjeblik.

En labrador pels er det samme om det er den "gammeldags" eller "formel1" typen. (Som Juelsgaard også skriver)

Min Luna er altså også en bette sag, og hun er (af hvad jeg ved) af den gammeldags type, så det holder ikke helt.
    Hun er 56 cm høj ved skulderen og vejer små 26 kg.

Og jeg har mødt Binka.. Pyha da der er krudt i den tøs, *GGG*

Formel1 er fortrinsvis dem der bliver brugt til jagt. Eller tager jeg helt fejl der, Camilla?

• #32   24. jul 2006 Og jeg kan jo bare læse Camilla's indlæg ordentligt igennem, så kan jeg se svaret på mit spørgsmål *LOL*

• #33   24. jul 2006 Man kan se det på hovedet.. formel 1 er mere slank i ansigtet.... det har en tendens til at blive højere.. ikke mindre...

Kommentér på:
Labrador vs. formel 1 labrador...???

Annonce