10.496 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Labrador vs. formel 1? Labrador vs. formel 1?

Vi købte Mille for et års tid siden, i den tro at hun var en "gammeldags" Labrador.... Men da diverse venner, bekendte og hundetræner siger hun er en Formel 1, er vi blevet meget i tvivl. Vi har aldrig fået noget at vide om at hun skulle være en Formel 1 ved opdrætter, og på hendes stamtavle står der kun Labrador Retriever. Vi fravalgte bevidst at købe en Formel 1, da vi ved det er en meget aktiv hund, med behov vi ikke mente vi kunne opfylde.
Vi har helt fra start været overvældet over hendes aktivitets niveau (Jeg ved godt at en "almindelig" Labrador også kræver meget motion og aktivering) men med Mille er det helt ekstremt. Vi prøver at aktivere hende bedst muligt i hverdagen, med lange gå ture, besøg i hundeskoven, click træning og aktiveringslege i haven. Men intet kan køre hende træt. Vi elsker vores hund over alt på jorden, og vil aldrig nogensinde bytte hende ud, men vi sidder lidt tilbage med en følelse af, at vi har købt katten i sækken.

Er der nogen der har forstand på forskellen mellem Labrador og en Formel 1? Jeg har selv læst meget omkring det, og synes Mille passer meget godt på beskrivelsen af en Formel 1.

Hvis Mille reelt er en Formel 1, burde vi så ikke have fået det at vide fra vores opdrætter ved køb?

Håber der er nogen kloge hunde hoveder som kan hjælpe smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Labrador vs. formel 1?
  • #2   21. aug 2012 Okay, tak for svar. Hvordan ser jeg i stamtavlen om hun er avlet på de linier? stamtavlen er i DJH kan det sige noget om, om hun er det ene eller andet?

Vi kender dem som har søsteren til Mille, som siger at deres er en Formel 1. Derfor vi er meget forvirrede. smiley

• #4   21. aug 2012 Som udgangspunkt kan du se, om din hunds aner har påskrevet markprøver i deres tavler. Det benævnes med FT.

Om de så er engelske/irske eller danske, det kan man ikke lige udlede af det, men du får da at vide, om det er jagtlinjer eller udstillingslinjer, du har hund af.

• #5   21. aug 2012 Et link der er værd at læse smiley
    http://www.labrador-retriever.dk/formel1

• #6   21. aug 2012 Hvad hedder kennelen, du har købt hunden ved?

• #7   21. aug 2012 Har hun DKK tavle? Du kan PB`e mig stamtavlenummeret, hvis det er DKK, så skal jeg kigge på linierne bagved smiley

• #8   21. aug 2012 Aah, sorry. Læste ikke det hele.

Når hun er med DJR tavle, man du roligt gå ud fra at hun er af jagtlinier .

• #9   21. aug 2012 Så det vil sige man på forhånd skal gå ind og kigge på stamtavlen, for at vide om den er af jagtlinier eller udstillingslinier? Det anede jeg intet om inden vi købte hende.

• #10   21. aug 2012 Ja, det skal man. Man kan ikke uiddelbart se på en hund om det er en F1..... En F1 er af engelske og irske jagtlinier. Ofte noget mindre og mere spinkle end udstillingslinierne, men det kan snyde.

DJR er lavet af tidligere medlemmer af Dansk Retriever Klub, som var uenige med klubben og derfor oprettede deres egen klub.

Er der DKK reg. nr. på nogle af linierne bag?

• #11   21. aug 2012 Ja med DJR-tavle er det ret sandsynligt at det er jagtlinier (jeg kender nu osse til i hvert fald en opdrætter i DJR der ikke har jagtlinier).
    Men at det er jagtlinier, gør ikke nødvendigvis hunden til f1 -det kræver at linierne er engelske/irske, og det kræver lidt kendskab til hundene i tavlen at vide om de er det.

Men at hun er særdeles krævende hvad aktivering angår, har næppe noget at gøre med om hun er f1 eller ej. Generelt set har labber en ret god tænd/sluk-knap, men det kræver altså at man lige får den indstalleret (trænet). Så selvom hunden naturligvis skal aktiveres, så ør man osse lære den at der ikke skal ske noget hele tiden dagen lang.
    Og så er hun jo ikke så gammel endnu -alle hvalpe er aktive væsner, men typisk vil de falde lidt til ro efterhånden som de bliver voksne.

Det du kalder en gammeldags labbe, er i virkeligheden udstillingslinier, så jeg synes ikke rigtigt du kan føle dig snydt over at hun ikke er det, når du har købt en labbe stambogsført i en klub der primært er for jagthunde.

• #12   21. aug 2012 Ja man skal kigge på tavlen inden man køber -ellers kan man lige så godt spare de penge og købe hunden uden, sådan lidt groft sagt.

Stamtavlen er et arbejdsredskab der kan hjælpe en når man skal vælge den rette hvalp (eller finde avlspartner til sin hund osv). Ved at undersøge anerne (via tavlen) kan du finde ud af en masse om anernes sundhed, brugsegenskaber (udfra resultater) osv og derved få en bedre ie om hvordan hvalpene vil falde ud og om det er det rette kuld for dig.

Hvis man ikke bruger tavlen som det arbejdsredskab den er, er det et ret ligegyldigt papir (udover self at det garanterer at hunden er raceren)

• #13   21. aug 2012 Mette: Hvordan kan man se om der er DKK reg. nr. i linierne bag? Og hvad har det i så fald betydning?

Michelle: Har du et godt råd til hvordan man lære hende at der ikke skal ske noget hele tiden? Jeg var ikke klar over at der fandtes udstillingslinier og jagtlinier. Men jeg er blevet del klogere nu smiley

• #14   22. aug 2012 Malene:

Et DKK reg. nr. starter enten med DK. DKK eller 5 tal efterfulgt af en / og så endnu 2-4 tal.

Nu tager jeg et tilfældigt reg. nr. S¨å håber jeg ikke at jeg træder nogle over tæserne....*GG*

DK12345/2013
    DKK12345/2013
    12345/2013

• #15   22. aug 2012 Og iøvrigt ville jeg se at få meldt til noget træning. En labrador har det bedst, når den bliver brugt til noget.

Den har en formidabel næse, så derfor ville sportræning være super. Det ville også gøre din hund roligere fordi den får lov at bruge hovede og næse. Det nytter ikke at tro at man kan køre den træt ved boldkast eller masser af fysisk motion. Den psykiske del trætter MEGET mere end den fysiske del.

Maden skal "serveres" på græs eller gemmes rundt omkring i huset/lejligheden. Når hunden luftes, tages noget af tørfoderet med og gemmes rundt omkring på lufteturen. Tag en ½ liters "hård" sodavandsflaske, skyl den godt og lad den tørre. Put noget af foderet i den og lad din hund finde ud af at få det ud.

INGEN mad i skålen mere!

• #16   22. aug 2012 Hej Mette..

Har lige fået kigget på stamtavlen.. De er alle registreret i DJR. Efter deres navne står et nr. på 8 tal. Langt tilbage i 4. generation står der DK FTCH foran hundens navn, er det fordi den har vundet flere certifikater på markprøve? Men der står ingenting ved Milles forældre eller deres forældre. Så går ud fra hun er Labrador med jagtlinier? smiley

Legen med sodavandsflasken er afprøvet, og var et hit smiley Tak for de gode råd.

• #17   22. aug 2012 FT= Field Trial og det er jagtrelateret. Ja, hun er øjensynlig af jagtlinier.

Kommentér på:
Labrador vs. formel 1?

Annonce