{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.289 visninger | Oprettet:

Opgør med myterne.. {{forumTopicSubject}}


Opgør med myterne
Af Anders Hallgren

Ikke bare blandt hundeejere, men også hos mange hundetrænere og hundeadfærdsterapeuter florer der en række helt forkerte råd om hundeopdragelse. Lad os få den udryddet:
• Du må gerne lade din hund få mad, før resten af familien spiser. Blandt ulve spiser hvalpe som regel først, og ellers er der ingen regler om rækkefølgen


• Du bestemmer selv, om hundene må være i sengen og ligge i møblerne. Hvis du ikke vil have hunden i møblerne, skal du lade være med at skælde ud, hvis den alligevel hopper op. Lok den i stedet ned. Blandt hunde og ulve er reglen, at hvis man har fundet et godt sted at ligge, har man også ret til at forsvare sin plads.

• Lad endelig bare hunden gå foran dig. I ulvenes verden er det langtfra altid forældreparret, der går forrest.

• Det er i orden at lade hunden gå først ud af døren. Der sker ikke noget ved at lære den at vente. Men det har ikke noget formål og er kun til besvær.

• Du kan sagtens lade hunden være højere oppe end dig selv eller oven på dig, når du ligger ned. Både ulve og hunde lader sig gerne vælte omkuld i leg med en hvalp eller unghund. Det har intet med dominans eller lederskab at gøre.

• Hunde må gerne tisse med et formål at lægge sit visitkort. Den må også gerne tisse oven i andre hundes visitkort, eller dit for den sags skyld. Det er naturligt for hunden både at ”læse” andres visitkort og ”skrive” sit eget. At forhindre hunden i at følge sin natur er både unødvendigt og psykisk belastende.

• Hunden skal ikke straffes for at knurre, vise tænder eller snappe. Skælder man ud eller slår, bliver problemet bare værre. I stedet skal man gøre, som andre hunde normalt gør: Gå væk, og vis den usikre hund, at du ikke vil den noget ondt. Det skaber tillid, og med tiden vil den nervøse adfærd forsvinde.

• Du må gerne lade hunden vinde, når I leger. For hunden handler det ikke om at vinde eller tabe, når I f.eks. leger trækkeleg. Den leger bare. Derfor kommer den jo også tilbage med ”byttet” igen, igen og igen for at lege mere – lige til den finder på noget andet.

• Selvfølgelig skal du hilse på hundene når du kommer hjem. Genforeningensritualet er vigtigt for både ulve og hunde. Det knytter ”alfasyndromet” – om lederskab og rangorden hos hunde og styrker sammenholdet i flokken. Så hvis du lader være med at hilse på hunden, risikerer du bare, at båndet mellem dig og din hund svækkes


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgør med myterne..
  • #1   29. sep 2012 skøn læsning



  • #2   29. sep 2012 Det lyder jo rart, så skal man ikke ha dårlig samvittighed når andre synes man gør tingene forkert (;

  • #4   29. sep 2012 Thumbs up som man så moderne siger smiley

  • #5   30. sep 2012 AMEN!!!


  • #6   30. sep 2012 Det var da på tide han fandt ud af det ...

  • #7   30. sep 2012 I store træk samme indhold, blot mere udførligt beskrevet og forklarende.
    Desuden et par punkter mere:
    http://www.omhunden.dk/html/myter_om_hunden.html


  • #8   30. sep 2012 Bare husk, at der er forskel på at hilse på hunden, og så lave en stor scene ud af gensynet efter alenetid. En stor scene kan få nogle hunde til at tro, at det har været noget særligt at være alene - noget man skal reagere på - og sådan skal det ikke være.
    Så man kan altså ikke tage tingene helt som de står i startindlægget. Der er altså mere bag ordene.


  • #9   30. sep 2012 Jeg laver en kæmpe scene ud af at komme hjem til mine hunde - jeg bliver SÅ glad når jeg ser dem igen, og de har det vist på samme måde, så vores gensynsritual er stort, voldsomt, larmende .. hvad er der nu galt i det ?

  • #12   30. sep 2012 Mine har heller ikke alene-hjemme problemer selvom de har en ejer, der elsker vores gensyn og ikke er bange for at vise det .. utroligt, ikke ???

  • #13   30. sep 2012 Haha, Malene... tror ikke folk er enige med dig... og heldigvis for det da smiley

    Synes det er fedt at hr. Hallgren endelig er kommet videre ind i det 21. århundrede... så mangler vi bare at en masse mennesker følger trop smiley smiley


  • #15   30. sep 2012 Præcis, maj.Britt!
    Jeg beder altid mine om at passe godt på huset... og det har de gjort til UG med kryds og bolle smiley
    Så de fortjener ros for veludført arbejde smiley


  • #16   30. sep 2012 Synes det er utroligt, at man er SÅ begejstret for ham Hallgren, hvis alle de ovenstående ting virkelig først er gået op for ham nu ?



  • #18   30. sep 2012 Har jeg også altid gjort - og har sjovt nok aldrig haft en hund med adfærds- alene hjemme- eller andre problemer.

    Det er godt, at jeg ikke er så klog som de adfærdsbelæste ...


  • #19   30. sep 2012 Jeg læser hele tiden den titel som; "Opgør med mynderne" - Og hver gang bliver jeg skuffet xD (hurra for korttidshukommelse)

    Mine hunde går også helt bananas når jeg kommer hjem... Det er skønt ;o) Ingen af dem har alene hjemme problemer ;o)


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #21   30. sep 2012 Men Maj Britt. Det är ju inga problem inte på dem 2 första iaf?? Normal hundeadfærd i min värld.

  • #24   30. sep 2012 Uh, de to myter ville være virkelig skønne at få aflivet, Maj-Britt!

  • #25   30. sep 2012 I må have den tankegang I lyster. Jeg ved, at hunde med alenehjemmeproblemer forstærkes i den negative adfærd hvis ejer laver scener ved afgang og gensyn.
    Har man ikke en problemhund, kan man gøre hvad man har lyst til.
    Lise, du behøver ikke gøre grin med mig. Jeg gør da ikke grin med dig. Jeg skrev et sagligt svar på startindlægget, og så gider jeg da hverken have et Haha, eller et "heldigvis da" klasket i hovedet.


  • #27   30. sep 2012 Og velkomstscener er jo heller ikke noget problem med en hund, der ikke har angst. Jeg synes ikke selv mit indlæg kunne misforståes, men man skal åbenbart pensle alting ud herinde, for at selv den mindste mand forstår tingene.

  • #28   30. sep 2012 Altså vi har et lille velkomst ritual Emmi og jeg.. Jeg laver en lille jegergladforatsedig dans når jeg kommer hjem, og så prøver Emmi at efterligne mig..

  • #29   30. sep 2012 Malene -

    Du behøver ikke pensle tingene ud - men det er nu engang nemmere at forstå dine indlæg, hvis du skriver hvad du mener .. og ikke overlader det til os andre at forstå hvad der står imellem linierne .. bare et råd ...


  • #30   30. sep 2012 Makene:

    Måske du overser dem her smiley som der er et par stykker af...
    Gør skam ikke grin med dig! Kommetaren skulle forståes som sagt med et smil smiley


  • #31   30. sep 2012 Et godt indlæg.
    og til natravnen. Tusind tak for det link. Der faldt der en sten fra mit hjerte,da jeg lige hurtigt gik det igennem.. Skal lige nærlæse det nærmere. smiley


  • #32   30. sep 2012 Jeg er nu ret sikker på at det der står i startindlægget ikke er noget der først er gået op for Anders Halgren nu. smiley

    Men jeg er da enig, og det kunne nu være rart for vores hunde hvis folk ville holde op med at skabe en masse konflikter, fordi de tror hundene er ude på at overtage verdens herredømmet og derfor skal holdes nede....


  • #33   30. sep 2012 jeg tilføjer lige nogle myter smiley

    * Der eksisterer ikke børnevenlige racer
    Hunde er generelt venlige væsner, der ikke ønsker ballade. Børn bruger nogle gange hurtige bevægelser, skriger og ter sig, og det gør en hund usikker. Der findes racer der er mere tolerante end andre, og derfor kaldes børnevenlige. Dog må man forvente at alle hunde har deres grænse.

    Hunde sender næsten altid dæmpende signaler, før de reagerer. Desværre er det langt fra alle børn og voksne, der lærer at se disse signaler. Når hunden ikke gider mere går den normalt sin vej for at få fred. Når barnet følger efter gentagne gange, begynde hunden at bruge advarende signaler, så som at knurre. Det gør ikke hunden til en bidsk hund, men barnet til en plageånd. Det er vigtigt at respekterer at hunden siger fra, når den ikke gider mere. Og det bør være det første man lærer sine børn.

    Det er en myte at hunde har brug for meget motion
    Verden i dag går utrolig højt op i sport og motion. Fitness på højt niveau for begge køn og børn i øvrigt. Vi læser alt om hvor godt motion er for os, og så knokler vi afsted for at tabe de ekstra kilo, eller for at holde os i form etc.

    Hunde er ikke bygget til den form for stress som motion giver. Og for meget motion resulterer i en stresset hund. Der er forskel på hvor meget motion en voksen hund skal have frem for en hvalp. Der er også forskel på hvor meget motion en Chihuahua og en Hønsehund skal have.

    Hunde har langt mere brug for at blive mentalt aktiveret; at snuse, at løse opgaver m.v. Dog har hunde også behov for at komme ud på opdagelse i form af de daglige gå-ture – og gerne nye steder engang imellem.

    Hunde sover i gennemsnittet 17 timer i døgnet.

    Det er en myte, at hunde der sover meget keder sig
    At kede sig er ikke reelt noget hunde foretager sig. De gør simpelt hen noget andet inden de begynder at kede sig.

    En hund der sover 12-16 timer om dagen, er en sund hund. Gamle hunde og hvalpe sover generelt mere end voksne unge hunde. Husk at stimulere hunden dagligt og give den nye oplevelser engang imellem.

    Det er en myte at hunde der sover meget er syge
    Hunde sover generelt meget og en hund der sover, har brug for at sove, så lad den være i fred.

    Såfremt din hund lige pludselig begynder at ændre sovevaner og sover mere eller mindre end normalt; så skal du tage den til dyrlægen. Tænk efter om I har foretaget jer noget specielt de sidste par dage; haft gæster, været på ferie, været ude, har været på udstilling, trænet, været til konkurrencer etc.

    Parring af ting og mennesker er IKKE tegn på dominans
    Når hunde parrer/humper på genstande eller personer, er det oftest et klart tegn på at hunden har svært ved at kapere en situation og derfor er stresset.

    I perioder hvor kønshormonerne stiger hos hundene (dvs. ved løbetid), stiger stressniveauet også. Humpning kan i den forbindelse være tegn på stress.



  • #34   30. sep 2012 Iskold. Tak for de oplysninger. Særligt den med at sove meget. For hold da op, hvor jeg sommetider har haft dårlig samvittighed, over han sover så meget. Var så bange for ikke at underholde ham nok.
    Ja den med stimulering og mentalt aktiveret. Gør jeg meget i. Også giver ham tid til at snuse godt og grundig i stedet for at trække i snoren.


  • #35   30. sep 2012 Zita laver stort set ikke andet end at sove for tiden, men hun gennemgår også en enormt vokse periode lige nu. så det er nok hårdt jo smiley

Kommentér på:
Opgør med myterne..

Annonce