Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring? Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring?
Har ofte læst om hunde og problemer med analkirtlerne. Det har vi så været skånet for i 5 år, hvor han har klaret det selv gennem varieret råfodring. I går aftes kom jeg så hjem til bassen efter et par timer i bio. Her var han helt oppe og ringe fordi hans bagdel kløede. Jeg tjekkede ham og fandt at han var helt hævet i den ene side og havde kløet sig halvt til blods. Tydelig betændt analkirtel. Jeg prøvede efter anbefaling fra nettet af presse på den for at få den tømt, men han skreg op, så stoppede med det samme. Så kontaktede jeg vagtdyrlægen, som anbefalede jeg gav ham en kodimagnyl for at få ro på og så tage til dyrlægen tidligt mandag morgen.
Han sov ved min side i løbet af natten og der var ro. Om morgenen stod jeg op og umiddelbart efter kom han. Herpå så jeg han dryppede blod og i kurven lå en stor materieklat. Analkirtlen var simpelthen sprunget gennem huden i det han stod op. Af sted til dyrlægen hvorpå de forsøgte at rense, men han var super øm og skreg igen. Kirtlen var på størrelse med en tennisbold. Nu er han så på smertestillende og penicillinkur. Hvis dette ikke hjælper er det fuld narkose i næste uge og have den skåret helt op og renset grundigt.
Nogen der har erfaringer med lignende og evt. gode råd?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
nej har desværre ingen erfaringer - vi har også været skånet i alle år
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel at jeg selv tømmer Sigurts kirtler med jævne mellemrum.....?
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
Til gengæld stinker det som jeg ved ikke hvad når de springer, puha..
Men dyrlægen har sagt at vi bare skal holde øje med de ikke bliver irriterede, heldigvis er det aldrig gået så galt..
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
jeg undre mig dog lidt over det med at få den skåret op og renset?
grunden til Milos sprang, var fordi det sekret han dannede, var så tykt at han ikke kunne tømme dem selv.
og da han blev opereret sagde dyrlægen, at fordi de havde været sprunget før, var der dannet meget arvæv, så de nu var endnu svære at presse for ham selv.
så tænker at hvis din dyrlæge vil skære op, og derefter lukke igen og lade kirtlen sidde, så må det da også danne arvæv, som så gør at der er stor chance for det sker igen.
hvis det var mig, ville jeg se om ikke pencilinen virker, og hvis ikke det bliver bedre, så ville jeg få dem fjernet helt.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 171
Jeg overvejer også kraftigt at hvis dette ikke kan slås ned medicinsk så skal de fjernes forebyggende.
feb 2008
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
feb 2008
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Jeg er også fast besluttet på at gøre det selv hvis pølsen her ( eller en fremtidig hund ) skulle få problemer i den retning
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
Begge gange er den sprunget før jeg har opdaget det. Intet blod dog. Men man kan tydeligt se, det er betændt. Sidste gang var Vaks MEGET øm. Bare det at lave sine sager blev meget smertefuldt for ham.
Fik at vide af min dyrlæge, at de faktisk som oftest bare lod den sprænge selv, for så forsvinder de tit lige så hurtigt, som de kom, så længe der er smertestillende og penicilin med i det.
Begge gange, hvor Vaks har haft det, har det været i forbindelse med tynd mave.
Men sker det for ofte, så får folk det ofte opereret væk, for det er jo smertefuldt for hunden.
Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring?