13.356 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring? Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring?

Har ofte læst om hunde og problemer med analkirtlerne. Det har vi så været skånet for i 5 år, hvor han har klaret det selv gennem varieret råfodring. I går aftes kom jeg så hjem til bassen efter et par timer i bio. Her var han helt oppe og ringe fordi hans bagdel kløede. Jeg tjekkede ham og fandt at han var helt hævet i den ene side og havde kløet sig halvt til blods. Tydelig betændt analkirtel. Jeg prøvede efter anbefaling fra nettet af presse på den for at få den tømt, men han skreg op, så stoppede med det samme. Så kontaktede jeg vagtdyrlægen, som anbefalede jeg gav ham en kodimagnyl for at få ro på og så tage til dyrlægen tidligt mandag morgen.

Han sov ved min side i løbet af natten og der var ro. Om morgenen stod jeg op og umiddelbart efter kom han. Herpå så jeg han dryppede blod og i kurven lå en stor materieklat. Analkirtlen var simpelthen sprunget gennem huden i det han stod op. Af sted til dyrlægen hvorpå de forsøgte at rense, men han var super øm og skreg igen. Kirtlen var på størrelse med en tennisbold. Nu er han så på smertestillende og penicillinkur. Hvis dette ikke hjælper er det fuld narkose i næste uge og have den skåret helt op og renset grundigt.

Nogen der har erfaringer med lignende og evt. gode råd?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring?
  • #1   1. okt 2012 Jeg har ikke oplevet det før. Men jeg vil bare sige "AV for S**** da"!!!!

• #2   1. okt 2012 hold da op smiley :( Stakkels vuffi !!!!!!! ei hvor er det trist !
    nej har desværre ingen erfaringer - vi har også været skånet i alle år

• #3   1. okt 2012 Sigurt har haft en betændt analkirtel en gang, men det var slet ikke så slemt som det du beskriver. Den sprang meget tidligere og efter den var sprunget var Sigurt ikke så øm at han pev. Vi var selvfølgelig til dyrlægen for at få noget antibiotika og lige få det tjekket. smiley

Jeg ved ikke om det gør nogen forskel at jeg selv tømmer Sigurts kirtler med jævne mellemrum.....?

• #4   1. okt 2012 Hold da op en omgang! Min store har lidt problemer med det, men det er ikke voldsomt. Det er bare sådan de engang imellem "popper" af sig selv. Når vi er ved dyrlægen tømmer hun dem, men det virker ikke til at genere min hund.
    Til gengæld stinker det som jeg ved ikke hvad når de springer, puha..
    Men dyrlægen har sagt at vi bare skal holde øje med de ikke bliver irriterede, heldigvis er det aldrig gået så galt..

• #5   1. okt 2012 Av for den lede!! God bedring med vovsen:(

• #6   1. okt 2012 jeg har prøvet det med Milo. 3 gange smiley nu har han fået dem fjernet helt, da det er super smertefuldt for en hund.
    jeg undre mig dog lidt over det med at få den skåret op og renset?
    grunden til Milos sprang, var fordi det sekret han dannede, var så tykt at han ikke kunne tømme dem selv.
    og da han blev opereret sagde dyrlægen, at fordi de havde været sprunget før, var der dannet meget arvæv, så de nu var endnu svære at presse for ham selv.
    så tænker at hvis din dyrlæge vil skære op, og derefter lukke igen og lade kirtlen sidde, så må det da også danne arvæv, som så gør at der er stor chance for det sker igen.

hvis det var mig, ville jeg se om ikke pencilinen virker, og hvis ikke det bliver bedre, så ville jeg få dem fjernet helt.

• #7   1. okt 2012 Nu ved jeg ikke hvad for en hund du har, men min dyrlæge siger der ofte sker det at kirtlerne bliver "lukket til" hvis man har med muskuløse hunde at gøre - det sagde hun var forklaringen på vores, en rotte/lab blanding.

• #8   1. okt 2012 Det undrer mig meget at han ingen tegn har vist på at den skulle være øm og betændt. Hverken humør, adfærd eller spisevaner. Har lidt hans race som mastiff mistænkt for ikke at brokke sig før det er rigtig galt.

Jeg overvejer også kraftigt at hvis dette ikke kan slås ned medicinsk så skal de fjernes forebyggende.

• #9   1. okt 2012 Petra J: Han går under molosser/muskelhunde, men er bestemt ikke et muskuløst individ. Har kropbygning som en bokser slank og atletisk...

• #10   1. okt 2012 milo viste heller ikke tegn, før kort før hans er sprunget. jeg har kun kunne se det lige inden, og har ikke kunnne nå at reagere med dyrlæge, før de så sprang.

• #11   1. okt 2012 Michelle: Lige præcis! Når hunden ikke giver nogen signaler inden så tænker jeg også jeg hurtigt kommer til samme konklusion som dig og får dem fjernet...

• #13   2. okt 2012 Allergisk - så længe det fungere for jer synes jeg bestemt heller ikke at der skal OP til, ligegyldigt hvilket indgreb det er , er det et indgreb jo og det kan da , som du selv siger, føre andre komplikationer med sig smiley

Jeg er også fast besluttet på at gøre det selv hvis pølsen her ( eller en fremtidig hund ) skulle få problemer i den retning smiley

• #14   2. okt 2012 Jeg har nu prøvet det to gange.
    Begge gange er den sprunget før jeg har opdaget det. Intet blod dog. Men man kan tydeligt se, det er betændt. Sidste gang var Vaks MEGET øm. Bare det at lave sine sager blev meget smertefuldt for ham.
    Fik at vide af min dyrlæge, at de faktisk som oftest bare lod den sprænge selv, for så forsvinder de tit lige så hurtigt, som de kom, så længe der er smertestillende og penicilin med i det.

Begge gange, hvor Vaks har haft det, har det været i forbindelse med tynd mave.

Men sker det for ofte, så får folk det ofte opereret væk, for det er jo smertefuldt for hunden.

Kommentér på:
Sprunget sin analkirtel - nogen erfaring?

Annonce