{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

at købe hvalp {{forumTopicSubject}}

Havde en større diskussion med en ven idag. Han kunne ikke forstå hvorfor man skulle besøge en opdrætter, måske før denne havde hvalpe, for at kunne købe hvalp.

Han mente at man bare ringer til opdrætter, når de får hvalpe og hører om de har en tilsalg. basta. Og man ikke skulle "godkendes" af opdrætter.

Men jeg har ellers det sådan at mange seriøse opdrættere vil godkende en køber før de sælger. Men min ven siger, at en der vil sælge en læder jakke vurderer da ikke køberen før de sælger..

Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at købe hvalp
  • #1   16. okt 2012 det var da den dummeste samligning!

  • #2   16. okt 2012 Tja. Det ville så aldrig blive en hvalp fra mig.


  • #3   16. okt 2012 hmm, vi var ude og besøge en kennel vi potentielt gerne ville have hvalp fra, vi blev "godkendt" men sagde nej tak. Så det er ligeså meget den anden vej rundt..
    Men første gang jeg selv var med til at besøge en kennel hvor vi evt gerne ville have hund fra, var det faktisk lidt ubehageligt at sidde der og blive vurderet. Sådan følte jeg det i hvert fald, men folk er jo søde, og det er altså dejligst at købe fra en kennel/opdrætter man kan lide smiley
    Til hans banale behov kunne det jo fx være at opdrætter gider feriepasning af hunden.. Dem vi har købt af er nu blevet gode venner smiley


  • #5   16. okt 2012 Ida J: nu er der nogen racer hvor der er lang venteliste. så man er ligesom nødt til både at vide interesse for racen, men også at besøge opdrætter, så de kan mærke om kemien er der og om det er nogen de ønsker at sælge deres hvalpe til. for nogen opdrættere er det mere end bare at sætte nogen hvalpe til verdenen og så sælge dem og så er det det. nogen vil altså gerne følge deres elskede hundes afkom og derfor SKAL kemien simpelthen være der. og hvis ikke den er det, så kan folk altså blive valgt fra. samtidig synes jeg da det er vigtigt at mulig køber med de kommende hvalpes forældre/ i hvert fald moderen før de bare blindt siger ja til at modtage en hvalp efter disse forældre. måske er forældrenes sind ikke lige noget for dem, så ville det da være tåbeligt først at sige ''nå, mig og den hund passer bare ikke sammen'' når man har haft hunden i noget tid. selvfølgelig skal de også kunne komme og møde hvalpen når den er født. men det er ikke først der de skal vælge om de vil have hund af mig. for ALLE hvalpe er så skide søde, så det er sgu svært at sige, nej tak til en hvalp, når man står der og kigger på de små lækkerbiskener!

    så hvis jeg nogen sinde skulle have hvalpe (hvilket jeg ikke skal) så ville jeg også se nogen engagerede hvalpe købere, som jeg kan med og som jeg synes passer med min tæve og hendes kommende hvalpe.


  • #6   16. okt 2012 Grunden er at vennens bror skal besøge nogle opdrættere - også nogle som ikke har hvalpe... Det er fordi den race hans vens bror vil have er sjælden og ikke nem at få fat i. Så svarede jeg at det var naturligt at man så måtte få foden indenfor den race.. Men vennen mente at det var langt ude at man skulle besøge folk uden de har hvalpe. Men hvis de er sjældne, så giver det vel mening?

  • #7   16. okt 2012 Han ville aldrig få hvalp hos os. Her er hvalpekøberne en del af omgangskredsen. De besøger os både før parring og mens hvalpene er små.

  • #8   16. okt 2012 Rart at vide at jeg ikke er "dum" smiley

  • #9   16. okt 2012 Den eneste opdrætter jeg ikke har besøgt før hvalpene er ankommet er Ghinis, til gengæld havde jeg mødt både hendes mor og far i forbindelse med udstillinger.

    Hvalpene er for mig mere uinteressante end forældredyrene, evt. bedsteforældre og oldeforældre.
    Det er ud fra deres egenskaber, udseende mv. jeg kan danne mig et billede af, hvordan hvalpen vil udvikle sig og jeg vil meget gerne se hvordan moren agerer, når hun ikke har hvalpe.



  • #10   16. okt 2012 Som opdrætter vil jeg så sige jeg sætter stor pris på at evt. hvalpekøbere kommer her i huset til en uforpligtende snak før jeg har hvalpene. Så har jeg rig mulighed for at lære dem at kende og de har god mulighed for at se hvordan mit hjem er og hvordan mine voksne hunde trives.
    Hvis der er små nuttede hvalpe i huset så ser man ikke så meget andet end hvalpene, derfor er det vigtigt folk har været her og har haft overskud til at vurdere mig og mit hundehold


  • #11   16. okt 2012 lige nøjagtigt . Kirsten og Tina,

  • #12   16. okt 2012 Det er jo i sidste ende op til opdrætteren om de vil sælge en hvalp. Nógle er ligeglad mens andre godt lige vil se køberene an. Det er super vigtigt at hvalpen i de fleste tilfælde bliver placeret ved den rigtige køber første gang. Jeg synes da også for mit eget vedkommende at det er super vigtigt at møde de voksne hunde og ikke mindst hos opdrætteren selv for ligesom at få et indblik i hvilket temperamen osv de har. På et eller plan sys jeg også at det er lidt "ærgelig" hvis man ikke har intresse i forældre dyren stamtavle eller ej.

  • #13   16. okt 2012 Jeg har ventet 3 år på netop "den" kombination netop fordi jeg havde set begge hunde før avl smiley

  • #14   16. okt 2012 Det er over et år siden at jeg blev god kendt til den hvalp jeg gerne vil have og der går da nogen måneder endnu før den kommer, og det er bestemt ikke sikkert at der er hvalpe "tilovers" når først hvalpene bliver født. Så selv hvis en hvalpekøber kunne blive godkendt på det tidspunkt var det ikke sikkert at de kunne få en hvalp fra det kuld.

    SUK..........veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenter


  • #16   17. okt 2012 Jeg har så på den anden side oplevet, at nogle kenneler kun vil have besøg i forbindelse med hvalpekøb - altså når de HAR hvalpe til salg, og ikke bare gider have folk rendende der først er interesserede i en hvalp om et par år (som vi var).

    Ud over det synes jeg det er fint at sælger godkender hvalpekøbere. Mange er urealistiske i forhold til hvad de mener de kan tilbyde en hund af en bestemt race og hvad de selv mener at netop denne race kræver. Så er det jo skønt med en opdrætter der kan vurdere dette objektivt.


  • #17   17. okt 2012 jeg har besøgt en kennel, hvor jeg ville vide mere ang racen og dens behov, og jeg har holdt kontakten med denne kennel. Så deres han og hun hund, som var far og datter. Begge velbalanceret og dejlige at være i selskab med. Jeg har bestemt ikke fortrudt at kørte den lange vej og besøgte dem. Og nu går jeg venter på at hun skal have kuld mere. Denne opdrætter har også selv sagt at hvis hun ikke får et kuld mere vil hun mere end gerne hjælpe med at finde en anden kennel som hun også kan stå inden for, og hjælpe med finde hvalpen. Hun ved at jeg gerne vil udstille og måske evt. avle senere hen.. Kan kun anbefale at man tager hen til de kenler og ser de vokse, og man kan få svar på ALLE de spørgsmål man måtte have ang racen.

  • #18   17. okt 2012 Asmunds mor - sådan et sted der ikke vil have "folk rendende" ville jeg ikke købe fra.

  • #19   17. okt 2012 Nej, det har jeg heller ikke tænkt mig smiley

    Da jeg kontaktede dem gjorde de det meget klart at de kun modtog besøg i købssituationer.. Og det lærer jeg jo ikke noget om racen af smiley


  • #20   17. okt 2012 Trist at høre om den holdning både hvalpekøbere og nogle avlere lægger for dagen. Det burde være i alles interesse at møde hinanden og for hvalpekøbere at møde forældredyrene inden der kommer hvalpe til verden.
    Trådstarters ven ville aldrig kunne få en hvalp herfra når det er den holdning han har. I vores sidste kuld kom folk fra nordjylland flere gange for at besøge os (vi bor i nærheden af københavn), både før hvalpene var kommet og flere gange efter, det er den slags seriøsitet og engagement man søger efter som opdrætter.


  • #21   17. okt 2012 Jeg vil som opdrætter have besøg af evnt. køber inden fødslen...Det er et stort arbejde fordi jeg altid har store kuld 11 stk. Men på sigt så er det langt bedre på denne måde...Køberne kan danne sig et indtryk af om det er et sted de vil købe hvalp, og vi kan snakke om deres forventminger til kommende hvalpe og hvad de kan tilbyde den..
    Så de er solgt hele banden inden de er født...Det giver også mig en større ro ikke yderligere anoncering og så kan jeg bruge tiden på hvalpene og køberne som kommer på besøg.
    Jeg har så også kun eet kuld om året. Men stadig kontakt til mine hvalpekøbere bag efter.


  • #22   17. okt 2012 Barley - heller ikke mig. Hvis det kun drejer sig om salg er den avler ikke værd at købe hund fra...

  • #23   17. okt 2012 Jeg synes det er helt vildt vigtigt at besøge opdrætter først, fordi du senere i hundens liv kan få brug for hjælp fra opdrætteren, så synes jeg er det giver god mening at man ved man kan med de mennesker og er enig i deres metoder at træne og opdrætte på. Hvis man kommer ud et sted hvor hundene er ude i en stald og skal have hvalpene derude, så ville jeg flygte med det samme, for det signalere for mig, at hvalpene ikke er en del af dagligdagen og har masser af kontakt med mennesker. Derfor er det da ideelt at kigge sig om, hvilke omgivelser, mennesker og forældre dyr man vil have sin fremtidige hund stammer fra.

  • #24   10. nov 2012 Hej.

    En Update er vel på sin plads. Har givet vennen en svada og nu har vennen besluttet at bruge mere tid på at vælge den rette hvalp. Dejligt!!! smiley


Kommentér på:
at købe hvalp

Annonce