{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.199 visninger | Oprettet:

Seba Ø
Seba Ø
Tilmeldt:
8. nov 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

At købe en hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley

Min kone og jeg har kigget rundt på nettet, men vi søger og søger, vi er i tvivl på hvilken slags det skal være.
Måske kunne i eventuelt hjælpe os med sige hvilken.

*# - Hunden/hvalpen må ikke være så stort (33cm)
*# - Den skal være lærenem?
*# - Helst ikke gø så meget, pga (lejlighed) smiley
*# - Ikke savle smiley
*# - Gerne se sød ud?

Vi har kigget på nogle. via nettet:

Beagle
Bulldog
Coton De ..
Mersiler
Løwchen
Cavalier Kings Charles

Kan i anbefale andre?
Vi er fam. på 2 voksne.

Mvh Sebastian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At købe en hvalp
  • #1   3. okt 2011 Hvad er jeres erfaringer med hund?
    Hvor meget tid ønsker i at bruge på trimning
    hvor meget tid ønsker i at bruge på træniinng og aktivering (incl gåture)

    Personligt tror jeg ikke en beagle i en lejlighed er helt så god en ide - Den har nogle jagtdrifter som kræver stimulering


  • #2   3. okt 2011 33 cm? Det var da et mærkeligt tal...


    Men ja se hellere på, hvad I kan tilbyde en hund, end hvad I vil have i en hund, som Heidi stiller spørgsmål til


  • #3   3. okt 2011 Sådan til info er hverken bulldog eller Mersiler en race...

  • #4   3. okt 2011 Så vidt jeg har hørt, er en Cavalier King Charles sød og lærenem og en god begynderhund.

    Men ja, jeg giver også Heidi ret - det betyder meget, hvad I kan tilbyde hunden.


  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #5   3. okt 2011 Vi arbejder begge fra 8-16 hverdag.

    Vi har 0 nix erfaring med hunde, men når jeg for en hvalp skal jeg til hvalpetræning.

    Hunden/Hvalpne skal dog ikke have så meget hår så den kræver meget trimning.

    Gå ture? er det ikke så noget 15-30min om dagen ca?



  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #6   3. okt 2011 Hvad siger i til en Chihuahua?

  • #7   3. okt 2011 Min opfattelse af chihuahua er at de gør meget, det kan selvfølgelig trænes, men som udgangspunkt ville jeg sige nej når i har kravet om gøen

  • #8   3. okt 2011 Seba: Min pomeranian på 4,5 kg er ude min. halvanden time om dagen i dagligdagen. 15-30 er alt for lidt- det er jo kun 5-10 min pr tur. Det ville jeg ikke byde nogen hund at skulle leve under.

  • #9   3. okt 2011 Chihuahua er en alarmhund og er avlet til at gø ved lyde

  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #10   3. okt 2011 smiley Hehe


  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #11   3. okt 2011 Hvad kunne i så foreslå eller anbefale? Den skal ikke være stor.


  • #12   3. okt 2011 Jeg vil foreslå en kat, hvis I ikke vil bruge mere end 15-30 min om dagen på luftning

  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #13   3. okt 2011 Jeg ved ikke hvor meget man skal gå tur med en hvalp? Da det er første gang.


  • #14   3. okt 2011 Du må da have en idé om, hvor lang tid du vil bruge.

  • #15   3. okt 2011 Man skal ikke gå tur med en hvalp som sådan- men nu forbliver din hund jo heller ikke hvalp. Man skal købe hund efter egenskaber og behov som voksen- ikke størrelse og udseende som hvalp.

  • #16   3. okt 2011 Chihuahua'er behøver ikke nødvendigvis at gø meget, men det ligger lidt til deres natur ja.

    I skal regne med, når hunden er voksen, at skulle ud minimum 3 gange om dagen. Det kommer så meget an på racen hvor meget motion den har behov for. En chihuahua vil fx ofte ikke gide at være ude i regnvejr, så der er det en 2 mins "tur", men hvis det er bedre vejr vil min fx gerne være ude 1,5 time. Andre hunde skal ud og have en del motion trods vind og vejr.

    Jeg vil anbefale jer at låne/købe bogen "fra hvalp til hund" af Irene Jarnved, den er super god.
    Prøv generelt også at læse lidt andre hundebøger (men læs dem dog lidt kritisk), så ved i lidt mere hvad i skal se på.

    Det er ikke fordi jeg siger en chihuahua passer bedst til jer, for det tror jeg egentlig ikke, men det var bare lige der jeg kunne give flest eksempler.

    Jeg har ikke nok styr på de racer i nævner til jeg kan sige hvilken jeg vil anbefale, men havde lige lidt kommentarer til resten:) Håber i blev lidt klogere af det:p


  • #17   3. okt 2011 Som udgangspunkt skal man gå det antal min med hvalpen som hvalpen er gammel i uger, så man ikke overbelaster den.
    Det nytter fx ikke noget at købe en hvalp der ikke kræver meget motion før den er teenager, og så skal have halvanden time om dagen?


  • #18   3. okt 2011 Chihuahua behøver ikke gø - mine larmer ikke, med mindre der kommer nogle og de holder hurtig op med at gø - Chihuahua er en god hund til lejlighed

  • #19   3. okt 2011 Det er meget vigtigt i sætter jer ind i hvad i vil med en hund, og hvad i kan tilbyde den, og ud fra disse kriterier vælge en race. Det tog os 1 år at finde den rigtige race. Vi lånte en masse hundebøger på bibloteket

  • #20   3. okt 2011 Helle: "når der kommer nogen" er det så, når de banker på døren eller når de går i opgangen?

  • #22   3. okt 2011 En førstegangs hundeejer søger søger hjælp på HG og bliver vejledt ned til fætter BR..

    Meget nyttigt...


  • #24   3. okt 2011 hmm

    passende? Er det ikke en del mere passende at komme med vejledende råd? Tror ikke at ts opgiver at få en hund og går ned i BR.


  • #25   3. okt 2011 Stinne; Jeg vil ikke anbefale hverken yorkshire terrier, puddel eller pomeranian til en, som ikke vil have pelspleje/trimning

  • #26   3. okt 2011 I skal nok ikke vælge en coton de tulear hvis i ønsker en hund der er nem at holde pelsmæssigt . Den kræver rigtig meget pels pleje, og det er HVER dag.

  • #27   3. okt 2011 Hvis der kun kan tilbydes en halv times gåtur om dagen, ingen af dem, så vent med at få hund til i har tid til at tage jer af den.

    Hvorfor har i valgt de racer i har? De er ret forskellige af sind, og udseende er ikke nok når man vælger hund :o)


  • #28   3. okt 2011 vær nu lidt søde altså - hvs TS virkelig er ny i hunde verden, syns jeg da det er dejligt de spørger i stedet for bare at købe den første nuttede hvalp de ser

    til Seba
    - ønsker i nogen bestemt form for aktivitet med jeres hund (agility, lydighed spor mm.)?
    - flere hunde er gode i lejligheder, men ikke gode til trapper - dette er også noget i skal tage højde for da det kan kræve at i bær hunden op og ned hver gang
    - at den skal se sød ud er jo nemt, for det gøre alle hunde jo faktisk smiley
    - pels kan være meget krævende, jeg selv er kun til de korthåret, det kræver ikke ret meget - men de korte hår hænger så godt fast i møbler/tøj så dette skal selvfølgelig tages med i jeres beslutning

    nu har jeg ikke lige set hvor i bor henne af i landet, men ville faktisk forslå at i tog til en af de større udstillinger, og så de forskellige racer, og fik en snak med ejerene/ opdrætterne
    den 5. + 6. november er der en udstilling i Herning messecenter hvor alle racer er på begge dage

    men min bedste råd er nok: TÆNK jeg godt om og overvej virkelig hvad i ønsker og ikke mindst hvad i kan tilbyde det lille nye familiemedlem...


  • #29   3. okt 2011 Stinne: okay... Der er du meget uenig med alle andre. Yorkien skal trimmes og pomeranian børstes flere gange om ugen, hvis ikke dagligt

  • #30   3. okt 2011 Hvad med en fransk bulldog? vores er meget nem. hun gør aldrig og jeg mener aldrig. Ingen pelspleje af betydning. Hun er nem at have med f.eks. på camping. Hun er god til børn. God fornøjelse med at finde den rette hund til jer smiley

  • #31   3. okt 2011 må jeg spørger hvad der menes med mersiler?

  • #32   3. okt 2011 Stinne: selvfølgelig, men hvis man ikke vil have en, som har for meget hår, så er det ikke lige sagen med en pommer

  • #33   3. okt 2011 Nu må du endelig ikke lade dig skræmme af alle de spørgsmål og tanker der er til dit indlæg. Folk prøver bare at advare dig imod alle de ting som man ikke selv fik tænkt på - Det var også derfor jeg startede med de spørgsmål.
    Alfisten anbefaler kursus i DKK hvilket jeg varmt kan tilslutte mig - desuden er det en god ide at møde op på en udstilling og se alle racerne i live.
    Det er vigtigt at i tænker på hvad i har at tilbyde hunden for at være sikker på at det bliver den helt rigtige hund og at jeres møde med det at have hund første gang ikke kiommer som et chok!

    Men jo det kræver en del at have hund - Jeg plejer at sige at det tager 1-2 timer om dagen at passe og hygge/aktivere en hund, men det giver så også det dobbelte tilbage i glæde. Racerne er meget forskellige og det er ikke bare tempermentet i skal tænke på - Der er nogle racer som har en del sundhedsproblemer og det løses ikke ved at købe en blanding da blandingen har sundhedsproblemerne fra de hunde de er blandet af. Derfor er det vigtigt at i sikrer at jeres hvalp har sunde gode forældre, godt kontrolleret ved dyrlæge og her er det ikke nok at dyrlægen har kigget på hunden og sagt den er rask - der er mange sygdomme som er skjult og hvor man skal betale for røntgen osv - der er desværre en masse som sparer disse penge også risikerer man som ny hundeejer at få en hund som koster mange penge i dyrlæge.
    Desuden skal du overveje om du skal have hundeforsikring og om det skal være med sygeforsikring.
    der er også stor forskel på prisen om en hund kræver trimning ved en hundefrisør eller ej, derfor skal i også vurdere hvad i ønsker af udgifter om måneden til jeres hund. Jeg har valgt en dyr race som koster mig ca 1000-1500 om måneden.
    Alt i alt er der mange ting at tage hensyn til..

    MHT racen ville jeg overveje følgende

    engelsk bulldog (den har sundhedsproblemer som der skal overvejes kraftigt, desuden husk den skal bæres op og ned af trapperne og den kkommer til at veje 25 kg)
    finsk spids (den gør af fugle og er en selvstændig race og kræver så derfor en del træning af jer - her er hvalpe motivation vigtigt og i skal aktivere min 2 timer om dagen)
    Malteser v(husk her er en del pelspleje*)
    cavalier king charles (pas på deres hjerte og albuer)
    mobs (dejlig selskabshund som ikke kræver meget, de har sundhedsproblemer og man skal derfor passe meget på - hårsækmidder er en af tingene)
    papillion (den skal trænes for ikke at gø

    der kan sagtens være flere, men de er forholdsvis nemme hunde


  • #34   3. okt 2011 Heidi med muttedrengen
    retter dig lige med hensyn til cavalier, det er knæ du skal passe på, ikke så meget albuer.


  • #36   3. okt 2011 mange af cavalier, har noget med hjerted Jeg tror ikke en hund er noget for dem da det kommer til stykket da der er for meget arbejde med dem,de skulle få en kat som en anden skriver her inde og så kan de jo Gå i Br og hendte en hund der,

  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #37   3. okt 2011 Tak for alle jeres gode beskeder.

    Det som vi kan tilbyde som familie:
    Dejlig familie, med mange børn. Vi har en koloni have,

    Vi kunne virkeligt godt tænke os en hvalp, som skal opdrages.

    Det som vi kunne tænke os en hvalp da hvalp er lige som et barn, hvor man skal opdrage dem til.

    Også når vi får et barn om 2-3 år. ville hunden altid hjælpe smiley dvs når man skal gå tur med barnet udenfor, så kan hunden altid gå med smiley


  • #38   3. okt 2011 Mops er den bedste børnehund der findes....

  • #39   3. okt 2011 Seba: Det er altså ikke en hvalp, som I køber. Det er en hund. Den er hvalp i et år ud af måske 15 år.
    Alle hvalpe skal opdrages.
    En hund er født med visse egenskaber, som skal bruges og behov som skal opfyldes. Det virker ikke helt som om, at I har forstået, hvor meget arbejde en hund kræver. En hvalp skal ud måske 15 gange om dagen, indtil den er renlig. Her efter skal den ud min. 3 gange om dagen- og have motion, stimuleres både mentalt og fysisk. Alt fritid går med at have hund de første mange måneder og derefter er det en daglig opgave i de næste 15 år.


  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #40   3. okt 2011 Jo vi skal ha en hvalp, til at starte så, den ved hvad vi kan li' og hvad vi ikke kan lide.



  • #41   3. okt 2011 Tak Michelle jeg huskede forkert godt du var vågen

  • #42   3. okt 2011 JEg hælder også mest til en mobs lige PT ud fra det du siger...


  • #43   3. okt 2011 Seba: Min pointe er, at I ikke skal tænke på, hvordan hunden er og ser ud som hvalp. Det handler om den voksne hund. Alle hvalpe er søde, skal opdrages, kan lære alverdens ting, men genetikken kan man ikke træne sig fra.

    Hvor mange timer om dagen kan I sætte af kun til hunden?


  • #44   3. okt 2011 Jeg har selv en cavalier og jeg bor i lejlighed smiley

    Det er på ingen måder et problem, hun er så nem og dejlig at have. Jeg arbejder selv fra 8-16, men kan sagtens finde tid og lyst til at gå med hende. Vi har en rutine med at gå 4 gange om dagen, og det passer fint for os begge.

    1. cavalier er ikke så store, men heller ikke en helt lille hund
    2. cavalier er så lære nemme, og gode til hundetræning som f.eks agility hvis man gider.
    3. min cavalier gør ikke, om der så løb en hel børnehaveklasse op og ned af trapperne, så gider hun simpelthen ikke gø smiley det er faktisk så sjældent at jeg næsten rose hende når hund gør, fordi jeg bliver stolt smiley
    4.cavalier savler ikke smiley
    5. det kan vel diskuteres hvor meget plespleje de kræver, men jeg børster hende hver dag, og lidt an på hvor beskidt hun bliver så bader jeg hende 1 gang hver måned.

    Som barn havde vi også en cavalier, og jeg vil mene at de absolut er gode til børn, de er så rolig og omsorgsfuld overfor sine ejere. Jeg kan i hvert fald huske at jeg elskede min lille hund som barn, og at jeg tit havde venner med hjem fra skole som også gerne vil lege og gå ture med min hund.
    Jeg vil mene at cavalier's største problem er at de finder sig i for meget, simpelthen at de er så ultra tålmodige og aldrig lader sig hidse op af nogen som helst.

    det er mine erfaringer med den race, men al held og lykke med at finde den rigtig til jer.
    .


  • #45   3. okt 2011 nu er det jo svært aqt sætte tid på og sige gå tur 15-30 minutter om dagen...

    Atså mens den er hvalp og ikke renlig går man jo ikke som sådan med den, men man opholder sig udenfor med den VÆSENTLIGT mere end 15-30 minutter i døgnet, morgen, middag, aften OG nat....

    Vil tro man er ude med en hvalp 10-30 minutter af gangen og det mange gange i døgnet, måske 10 gange, læs alle trådene herinde om renligheds problemer og træning.... Og når så hvalpen er renlig og blevet større så skal den vel alt efter race gås med mindst en længere og nogle små ture om dagen, den kan altså ikke vente på at komme ud og gå længere ture til om 2-3 år når I skal gå med barnevogn...

    Synes I skal google flere hunde-racer og så finde deres raceklubbers hjemmesider, der står ofte hvilke behov den pågældende race har og så skal I sætte jer lidt mere ind i hvad I orker at opfylde af hundens behov, end hvilke behov hos jer hunden skal opfylde, men kommer altid til at elske den hund man får, men det er ikke altid man kan leve ordentligt op til at hunden får et godt liv, som den fortjener, hvis bare man køber ud fra "nuttetheds-faktoren"----
    Man skal huske at hvalpe tiden er møg hård, og at de behov man skal opfylde der vil vare nok fra man får den til den er ½-1 år gammel, de behov den har som voksen skal man så være indstillet på at opfylde fra nu til en levealder der kan være meget høj, og også når man udvider familen med tidskrævende børn, osv.....
    Så når man køber den søde hvalp, får man med tiden en voksen hund og manges års ansvar...


  • #46   3. okt 2011 Det er ikke raketvidenskab at have hund. Men der er visse betingelser der skal være overholdt f.eks. aktivering og motion er super vigtigt for alle (!) hunde 15-30 min. er ikke nok uanset race. Prøv at forestille dig hvordan det må være at være i en lejlighed 23,5 time i døgnet. Mine hunde får minimum et par timer uden for lejligheden hvor vi laver forskellige ting, og de høre ikke til en den høje ende når det kommer til behov for aktivering.

    Jeg vil også anbefale at i tager det der "før du får hund kursus" hos Dansk kennel klub.


  • #47   3. okt 2011 Jeg må også sige, at det lyder meget rosenrødt at få en lille hundehvalp.....ja, de er smadder søde og dejlige og giver en masse gode grin og smil. Men man skal virkelig gøre op med sig selv, om man er indstillet på alle de ting der følger med. Jeg behøver næppe at nævne dem igen, da flere har skrevet det herinde.

    Det kræver, at I først og fremmest vælger de racer ud, I synes tiltaler jer. Derefter undersøger I de enkelte racers krav til stimulering og motion. Og sidst, men ikke mindst, sammenligner I hundens krav med jeres tid og overskud. Så er I ved at være der, hvor I egentlig skal til at kigge på hund:0)

    Held & lykke med det.


  • #48   3. okt 2011 Jeg vil anbefale at i læser "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved, "Familiehunden" af Lone Greva og "Alfasyndromet" af Anders Halgren.

  • #49   3. okt 2011 Cavalieren er en god begynderhund. Lærenem og god at have i en lejlighed.
    Beagle ville jeg ikke anbefale til ret mange. De virker på ingen måde lærenemme.


  • #50   3. okt 2011 vores hunde er bestemt heller ikke store, skotske terrier, lige nu har vi både voksen og hvalp, så deciderede lange gå ture bliver der kun en af om dagen (hvor den lille bæres lidt... men deudover er vi meget ude i haven og går 2-4 mindre ture....

    Når de begge er klar til lange ture vil jeg tro det bliver til 1-2 længere ture om dagen og så et par mindre, morgen og til natten...

    Men alt i alt er vi ude med vores mlm 2-4 timer om dagen og de er som sagt ikke hverken store eller motions krævende...

    Om vinteren nok mindre end på andre årstider og i weekenden helst en længere tur ud til skov og strand....

    Så må altså sige at uanset hvornår i hundens liv så holder de der 15-30 minutter altså ikke, jo måske når den er rigtig rigtig gammel.... Hvis vores hunde skulle være inde 24 timer i døgnet ville de drive os til vanvid...


  • #51   3. okt 2011 Jeg kan varmt anbefale en Japansk spids!

    - Størrelse 30-40 cm
    - Gør ikke ret meget
    - MEGET lærenem
    - Meget hengiven til sin eger
    - En rigtig kæledække
    - Selvrensende pels
    - Fælder ikke voldsomt selv om det er en lang pels, jeg støvsuger 1 gang om ugen
    - Det er en god hund til agility
    - Kan være alene hjemme
    - og så ser de skide godt ud!!!!


  • #52   3. okt 2011 Jeg vil prøve at kontakte nogle forskellige opdrættere med de hunde racer som I har i tankerne.
    Der ud over skal I huske at man skal forelske sig i den voksne hund og ikke kun i hvalpen.
    Ellers er der DKK udstilling i Herning i november, det er altid godt at komme ud og kigge, røre og spørge til de forskellige racer.


  • #53   3. okt 2011 Vil ikke anbefale Chinese Crested til en børnerig første gangs hunde familie.
    Det er en race som kræver at man ved hvad man går ind til.
    De kan være nervøse og tåler ikke altid at bo et sted hvor bølgerne måske kan gå højt.
    Når vi er ude sker det at nogen råber højt. Den rædsel jeg ser hos Calle fortæller mig med al ønskelig tydelighed hvordan han ville have det i en børne familie.


  • Lotte P
    Lotte P Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #54   3. okt 2011 Dette må være en STOR JOKE........................
    Er sikker på Seba Ø sidder og griner.....


  • #56   3. okt 2011 Af dem i har listet der er cavalieren mest oplagt. Den bør i ikke opleve de store problemer med som førstegangshund.

  • #57   3. okt 2011 Når du skriver trimning - mener du så trim, klip hos professionel eller bare pelspleje generelt.
    For hvis i ikke vil holde pels, kan du også tage coton og löwchen af listen.
    Hvad er en Mersiler - mente du melteser? For den kræver også plespleje.


  • #58   3. okt 2011 malteser kræver meget pels pleje....

  • #59   3. okt 2011 Vil lige sige at selvom i bestemmer jeg for en ikke pels pleje krævende hund, er der masser pleje i ikke kommer uden om. I flåt sæsonen bør hunden dagligt tjækkes fra top til tå efter hver skov tur for om en flåt har sat sig fast. Tænder skal jævnligt tjekkes efter, negle skal klippes, potter skal smøres med potevoks i sær i vinter halv året. Og i komme nok hellere ikke uden om et bad indimellem når hunden har været ude på sjov og rullet sig i forskellige ting.
    Derudover er en gå tur ikke nok til at gøre en hund glad. Der skal træning til, også til den voksne hund. Den skal bruge hovdet, via forskellige opgaver, og det er hver dag hele dens levetid. Det tager tid at havde hund, og har man ikke tiden bør man vente til man har.


  • #60   3. okt 2011 Det kan sagtens være TS er en troll. Men den kan jo være der sidder nogen og læser med som kan få glæde af rådene.

  • #61   3. okt 2011 SEBA Ø:
    Der er som skrevet fler gange her i tråden meget meget mere end at gå tur med hunden. Tror i ville have stor glæde af at tage "før vi køber hund" kurset i DKK. http://www.dansk-kennel-klub.dk/For-du-kober-hund
    Klik ind og læs lidt om det. Og jeg er sikker på i bliver så meget klogere, efter kurset. Det er trods alt, et dyr i skal leve med i mange år. Med hensyn til race, tror jeg du vil kunne få råd og vejledning til netop den helt rette race til jer på sådan et kursus. Det ville være rigtig synd for både jer og den lille hundebasse hvis i ikke ville kunne leve op til hinandens forventninger.
    Syntes forøvrigt det er super fint, du spørger herinde. Så rigtig god fornøjelse, med jeres kommende hund.


  • #62   3. okt 2011 Seba Ø: Jeg kan altså også VARMT anbefale "før vi køber hund" kurset i DKK. http://www.dansk-kennel-klub.dk/For-du-kober-hund

    Det at blive hundejere er både den dejligste oplevelse, men samtidig også en af de meste krævende oplevelser, mht. til ansvar og viden.. smiley
    Man kan som førstegangs hundeejer selvfølgelig ikke vide alt, og bare fordi man absolut ingen erfaring har, så betyder det jo absolut ikke at man er bandlyst fra at købe hund, eller ikke bør anskaffe sig en:)
    èn gang skal jo være den første, men ikke desto mindre så skylder man sin kommende hvalp og mangeårige følgesvend fremover, at søge al den information og være så godt beredt som muligt smiley
    Så bliver det nemlig den bedste oplevelse for både jer og jeres hvalp smiley

    Så for guds skyld, sørg for at læs nogle bøger om det at have hvalp og hund.. "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved, og familiehunden" af Lone Greva er super god læsning og er sikker på at I vil kunne drage rigtig god nytte af disse smiley

    SÅ hvis I virkelig mener at I vil have hund, så tag at meld jer til det kursus og læs bøgerne og så først bagefter begynd at tænk på hvilken race der vil passe ind i jeres liv smiley



  • #63   3. okt 2011 Ja, en cavalier er en god begynderhund, men lidt motion, arh ikke rigtigt. Silje kræver en masse motion, leg og mental træning for at være så tilpas som mulig. smiley Ellers synes jeg det er nogle mærkelige krav du har.

    (Har ikke læst tråden igennem, så muligvis noget allerede er skrevet?.."


  • #64   3. okt 2011 Kristina H; jo en cavalier savler. Den har nemlig flabbermund! smiley Ej, het alvorligt - en cavalier savler rent faktisk. Silje gør i hvert fald, netop pga. flabbermunden.

  • #65   3. okt 2011 mette, savler hun hele tiden? mine cavalier savler kun hvis de snuser til noget MEGET lækkert på gå ture.:)

  • #66   3. okt 2011 Nej hun savler ikke hele tiden. Vil sige omkring 1 gang om dagen kommer der lidt, men det er slet ikke voldsomt. smiley Det hænger lige 1-2cm savlstrenge, synes nu det er ret charmerende. Så længe det altså er MIN hund der gør det. ;-))

  • #67   3. okt 2011 Selvom man undersøger racen meget har hunde jo meget forskellig personlighed, for eksempel har jeg en chihuahua der ikke gør og har intet imod at gå i dårligt vejr, og hun elsker at gå langt ( op til en 10 km har hun ikke noget i mod og hun farer rundt når vi kommer hjem igen)
    Da hun var hvalp var jeg ude med hende ca hveranden time fordi hvalpe tit skal tisse og skal læres at det skal gøres udenfor.
    Men held og lykke med det! smiley


  • #68   3. okt 2011 Hvorfor vil I have hund.
    I er jo ikke hjemme hos den hele dagen, den skal være alene mange timer i en lejlighed.
    Jeg synes I skal overveje om det er lige nu I skal have hund.
    Køb evt en kat i stedet for.


  • #69   3. okt 2011 skal jeg være 100% ærlig synes jeg også at en kat ville passe bedre ind i jeres hverdag. Eller måske bare en hund der har haft en andet hjem først, synes det er ret hårde krav hvis det er en hund I vil have fra hvalp af.

  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #70   4. okt 2011 Jeg har nu forstået det smiley

    Mange tak for alle jeres kommentar, dejligt at hører jeres erfaringer.

    Mvh Seba Ø


  • Seba Ø
    Seba Ø Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #71   4. okt 2011 Tak til jer alle smiley

  • #73   4. okt 2011 Når man tænker på HGbrugere ofte får skæld ud for at være sure og angribe vil jeg bare sige at det har været en fornøjelse at læse denne tråd. Hvor er I altså bare hjælpsomme allesammen. FEDT!

  • #74   4. okt 2011 Julie P: de gøer kun når nogle ringer på eller bare går ind

    Vi var på ferie med Didi og Zimba (Malaga) vi havde have lige ud til poolen og vi hørte dem ikke, folk gik frem og tilbage.


  • #75   4. okt 2011 Pernille og Baronessen - Casa delle K9 .

    *Synes godt om*


  • #76   4. okt 2011 Della*.........

  • #77   4. okt 2011 *G* Ja måske.. Ej din "lille" vuf er nu ret yndig. smiley

  • #78   4. okt 2011 Hvis man ikke ønsker pelspleje, er Cavalieren da bestemt ikke hunden for TS.. Vi er i skoven dagligt, og dvs daglig rengøring og pillen ud af pels.. knuder opstår hvis man ikke sørger for at børste pelsen jævntlig, så her må det være MIN.. 2 gange om ugen.. Det jo ikke meningen man skal fjerne knuder, men meningen at man skal undgå at de opstår..

    30 min. motion om dagen, efter min bedste over bevisning bliver det så en trist Cavalier... En Cavalier er en aktiv hund, og elsker at være det... kan sagtens være folk har en Cavalier der ikke er det, men så er jeg ret overbevist om at det er fordi den er vænnet til at sådan er det bare... Og det er ikke optimalt!


  • #79   4. okt 2011 Enig med M&R. Jeg synes godt nok, at jeg ser mange, som ikke kan magte deres cavaliers pels, så den hænger i store fedtede og filtrede totter

  • #80   4. okt 2011 Giver jer ret! En voksen cavalier har (nogle tror det dog ikke) en del pelspleje. En daglig børstning ville ikke skade. Nu er Silje jo en hvalp, så hendes fulde pels er ikke kommet endnu. Derfor er kun hendes ører og "forbens-hår" vigtigt at børste.

    Cavalieren er en meget aktiv hund. Det er en selvskabshund, men den ligger i den aktive ende. Silje er i hvert fald mere aktiv end jeg selv regnede med, men vil ikke bytte hende for nogen anden hund i verden!


  • #81   4. okt 2011 Julie
    Ja, og i vores danske vejr, med masser af regn og våde områder, opstår knuder endnu hurtigere, hvis pelsen ikke altid er gennemredt, pelsen opfører sig som uld når det bliver vådt, og vupti så har man et knudehelved... Også derfor jeg altid børster godt igennem inden strand eller svømning...


  • #82   13. feb 2012 Har ikke læst alle indlæg og forslag, men mit bud på en dejlig familie-hund der ikke gør, savler eller kræver meget pelspleje eller timevis af miotion:
    Japansk spids!

    Du kan se vores Chili, hun gør ikke andet end i leg, hun er glad for 2-3*30-45 min motion hvor hun virkelig for løbet sig træt.
    Vi bor på 2. sal og hun løber fint op og ned af trapperne.
    Pelsen er selvrensende, men kræver dog daglig gennembørstning i fældningsperioden.
    Hun savler ikke, og er ca 38 cm høj.
    Hun er lærenem og helt igennem den rigtige hund til os.

    en rigtig dejlig putte-bamse.


Kommentér på:
At købe en hvalp

Annonce