{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

hundeloven - kan I forklare mig det? {{forumTopicSubject}}

Kan I forklare mig hvorfor udfaldet bliver forskelligt an på hvilket område jeg er på? - der følger to hændelser

1.
Jeg går med min hund på et fritløbsområde i snor, pludselig ud af en busk kommer en anden hund og overfalder min hund, min hund gør alt hvad den kan for at undgå at blive bidt, uden at modsvare den anden hunds overfald. Den anden ejer kan ikke få fat i sin hund, før efter noget tid. Min hund bliver ikke bidt.
Jeg vælger at anmelde den anden hundeejer, idet han ikke havde styr på sin hund.
Den anden ejer får en påtale fra politiet.

2.
Det samme sker, men på et grønt område som ikke er et fritløbsområde, og der er ikke skiltet med at hunde skal være i snor.
Ejeren bliver sigtet.

Hvorfor bliver udfaldet forskelligt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hundeloven - kan I forklare mig det?
  • #1   7. nov 2012 sikkert fordi hunden skulle have været i snor det sidste sted. Dermed er loven brudt.

• Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 455
    #2   7. nov 2012 Nemlig Calles moar.
    Eks. 1 er mere eller mindre på eget ansvar, da man ved der er løse hunde.

Eks. 2 Der skal være snor på hunden, eller man skal have hunden under fuld kontrol Dvs. max 2 meter fra dig, lige som hvis den er i snor.

• #3   7. nov 2012 http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Aktiv/Hunde/

Lidt læsning om hunde vores natur

Derudover kommer loven om at en hund altid skal føres i snor hvis man ikke har 100% kontrol over den.
    Derudover er det tilladt for kommuner at gøre det HELT ulovligt at have hunde fri inden for deres kommune grænser (tror jeg nok at have læst)

Altså kan indtil flere regler være brudt i eksempel 2

• #4   7. nov 2012 Liv E

Er det noget, som reelt er sket?

I så fald vil jeg meget gerne vide mere om især den 1. hændelse, - hvor, hvornår, hvilket politidistrikt?

• #5   7. nov 2012 Tusind tak for jeres svar. Har efterfølgende fundet ud af at der er skiltet med at hunde skal være i snor på området fra eks 2 - og så er jeg helt med på hvorfor udfaldet bliver som det gør.

Lise - nej eks 1 er et tænkt eks i forhold til den information jeg har fået af politiet.

• #6   8. nov 2012 Liv

Hm - så er der noget, jeg lige skal have helt på plads:
    Har politiet forklaret dig, at hvis du går et sted, hvor det er tilladt for folk, der har styr over deres hund, at slippe den.....så er det omkostningsfrit for en ejer med en løs hund, hvis denne hund angriber en hund i snor?

• #7   8. nov 2012 Lise - ja det var sådan jeg forstod det. Jeg blev ringet op i går af politiet som ville have at jeg skulle udpege på et kort hvor det præcist var at min hund og jeg blev overfaldet, idet der tæt på ligger et fritløbsområde. Jeg spurgte hvilken betydning det havde, hvortil han sagde at hvis det var på fritløbsområdet så ville ejeren af den anden hund kun få en påtale hvorimod hvis det var på det andet område så vil han blive sigtet.
    Nu endte overfaldet ikke i at min hund blev bidt, men det var da kun fordi min hund hoppede rundt for at undgå at den anden hund skulle få fat.

• #8   8. nov 2012 Liv

Jeg bliver fløjtende arrig på dine vegne over at høre det.

Det KAN sgi ikke være meningen, at hundeejere på "fritløbsområder" og i hundeskove kan få lov til at overtræde loven.

Hvis det er sådan, politiet har sagt til dig, så har de ikke lovdækning i ryggen!

Spurgte du ind til, hvorfor han mente det?
    Fik du evt. navnet på den politimand - for ham gad jeg da godt nok lige at snakke med.

• #9   8. nov 2012 Jeg sagde til ham at der i loven da står at man også skal have styr på sin hund når man slipper den også på et fritløbsområde - så blev han lidt stram i stemmen og forklarede mig at udfaldet var forskelligt.
    Jeg fik hans mail - men overvejer virkelig at kontakte dem for at få et svar. For fatter ikke noget af det.

• #10   9. nov 2012 Ja - flere betjente har det med at blive "stramme i betrækket", hvis man stiller spørgsmålstegn ved det, de siger.

Men når dét, han siger, SÅ tydeligt står i modstrid med lovens ord, så har manden jo et ret stort forklaringsproblem.
    Jeg mener, at det er vigtigt, at man ikke lader sig slå ud af, hvad en enkelt tilfældig politimand påstår.

Jeg synes bestemt, at du skal gå videre med det og evt. skrive et læserbrev, hvis ikke du får medhold. Det er jo bla. det, vi har pressen til!

Et "fritløbsområde" eller en hundeskov er jo ikke en "pitt", hvor man må forvente, at overfaldshunde kommer ud fra hver en busk,

Kommentér på:
hundeloven - kan I forklare mig det?

Annonce