{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Første nytårs aften? {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i for at forberede jeres hvalp på nytårs aften?

Jeg er lidt nervøs for nytårs aften, vi bor i en lille by og forholdsvis meget tæt på den lille "gågade" der er her. Folk skyder altid af inde i gågaden da det giver et kæmpe brag og jo automatisk gør det meget sjovere at skyde af.

Min mor bor i udkanten af byen, men når folk skyder af i selve gågaden høres det stadigvæk meget tydeligt + der er larm fra alle de andre steder, hvor folk selvfølgelig også skyder af.

Kato's mor er meget bange for fyrværkeri, og jeg mener hun plejer at få noget beroligende mod det, de dage der skydes meget.

Hvalpene løber rundt i stuen, køkkenet, gangen og soveværelset. De sagde ingenting til da det tordnede forleden dag og det var KÆMPE brag der kom der, støvsugeren siger det heller ikke noget til mere, så lidt positiv fornemmelse har jeg da, men er der en/nogle råd til forberedelse inden?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første nytårs aften?
  • #1   7. nov 2012 Jeg bor jo forholdsvis tæt på byen, og de plejer at skyde af det meste af dagen, så jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme ud og gå, men jeg har tænkt på at kører op til min mor for deroppe har de en god skov med forskellige stier. Vil tro der er lidt mere ro deroppe end, hvor vi bor, men så tænker jeg igen, for Katos mor, som bor oppe ved min mor er jo pisse bange nærmest hele dagen. Det vil vel smitte over på Kato vil det ikke?

• #2   7. nov 2012 Jeg ved ikke om hun stadigvæk giver hende det, men det er jeg sikker på. Jeg ved hun før har fået noget beroligende medicin ved dyrlægen. smiley

Jeg ønsker bare ikke at han skal blive angst for det, da jeg har så ondt af min mors hund når det bliver nytårs aften. Hun er så bange for det, hun ved slet ikke hvad hun skal gøre af sig selv. Piver, gemmer sig under sengen, gøer osv. smiley

• #3   7. nov 2012 Jeg vil også foreslå som Kathrine siger. Begynd på den lyd CD.

Samtidig er det sjældent at hunden reagerer første år med fyrværkeri, da den ikke har oplevet det før. Men det kan så nemt komme året efter.

Vores var der intet med første år, og hun blev passet hjemme hos nogle venner nytårsaften, da vi ikke kunne have hende med der hvor vi skulle hen, og så for at se om det ville virke på deres hund som var meget bange for det. Det havde en positiv virkning på deres hund, og ingen virkning på vores.
    Vores er først blevet rigtig bange for fyrværkeri sidste år, da der lige var nogle der mente det var okay at ynke hende, fordi det så ud til hun blev lidt nervøs (hun havde ellers klaret det rigtig fint hele måneden op til), det har så været nok til hun nu er bange for de høje lyde.

Har din mor prøvet med DAP eller Zylkene. Det er begge ting der virker naturligt beroligende og giver en mere naturlig tryghed. Men det er jo forskellige hvad der virker..

• #4   7. nov 2012 Jeg købte en lydcd jeg satte på, så sad jeg bare på gulvet mens den var meget lav, så da hunden ikke reagerede, skruede jeg højere op, og til sidst var det højere end selve nytårsaften smiley min hund tog det overhoved ikke som noget slemt, og fik lidt godbidder, men lå ellers bare hos min far og puttede smiley

Selve nytårsaften, var vi hos nogle fra vejen, og de andre gik ud på vejen, men jeg blev indenfor og kiggede ud på lyset sammen med hunden, lavede et par øvelser og kastede nogle godbidder på gulvet etc. der var kun meget lidt reaktion fra ham, så det var en sand fornøjelse.

På trods af, at vi gik ture med en hund på vejen, som var ekstremt bange for fyrværkeri, og tydeligt viste sin nervøsitet optil nytåret, men Nemo opfattede bare ikke sammenhængen mellem dens nervøsitet og fyrværkeriet, heldigvis smiley

Så fik han nogle papruller med guffer i, og tykketing i etc. så han havde noget lækkert at give sig i kast med.
    Han blev luftet lige omkring aftensmad tid, ved 6 tiden hvor alle alligevel ser tale - så der var nogenlunde ro på.

• #5   7. nov 2012 Kato bliver 8 uger her på fredag, han virker ikke særlig bange for noget som helst. Torden siger han ingenting til & da han blev chippet sagde han heller ikke en lyd. Har set ham bange for gange, de første gange var da han lige var begyndt at gå rundt, så blev han bange når Sille larmede eller når fx hoveddøren gik op. Igår blev han bange da han for første gang fik halsbånd på, men ellers er han nysgerrig og tjekker stort set alt ud.

Sille er 3½ år, og jeg mener hun har været bange alle 3 år. Første år vidste vi jo ikke hun ville blive bange så der havde vi intet beroligende. Tror kun min mor har prøvet beroligende medicin fra dyrlægen. Tror ikke hun har hørt om de to ting de skriver? er det også noget man får ved dyrlægen eller er det noget man køber på nettet?

Hvor kan man egentlig købe de lyd CDer henne, for det vil jeg da helt sikkert prøve? smiley

• #6   7. nov 2012 Haha ja ved spisetid kunne jeg jo gå en tur med Kato, jeg gider ikke se talen alligevel. smiley

Problemet her er at jeg bor i lejlighed, max 150 meter fra den lille "gågade" hvor mange unge mennesker elsker at fyre kanonslag af. Det er sådan så vinduerne ryster altså? s: .. Jeg er ikke selv bange for fyrværkeri, kun hvis er udenfor og folk skyder af tæt på, hvor jeg står. Selvfølgelig får jeg et chok engang imellem når jeg ikke lige er forberedt på sådan et kanonslag, men ellers er der ingenting.

Jeg har på forhånd sagt til mine veninder at jeg ikke skal drikke nytårs aften, og at vi godt kan finde ud af noget alligevel, men at jeg bare skal have min hund ved mig. Min mor har både Sille (Katos mor) og Emma (Katos) søster at holde styr på nytårs aften, og som i nok kan læse jer til er Sille allerede nu lidt af en mundfuld de dage, så hun skal ikke også holde øje med Kato. Har det egentlig bare bedst med tanken om selv at være ved min hund lige netop den aften. smiley

• #7   7. nov 2012 http://www.hasf.dk/webshop/?module=product&productid=92 Link til CD´en, hvis du googler den, kan det være du finder den billigere et andet sted, og den burde også kunne fås i den lokale dyrehandel, de plejer også at have DAP, enten halsbånd:
    http://www.hasf.dk/webshop/?module=product&productid=108 eller en diffussor man kan sætte i stikkontakten, men mener at det er halsbåndet der er bedst anbefalet.

Zylkene kan købes på nettet, mange dyrlæger har det også, men ved ikke helt om dyrehandlen har det..

• #8   7. nov 2012 Jeg gjorde ikke det helt store andet end at afvente en evt. reaktion..

Jeg tager ikke sorgerne på forskud og er ikke selv bange for hverken krudt, torden eller støvsugeren; det er en naturlig del af livet og jeg lader mig ikke påvirke.
    - Kayser var ligeglad, Kaoz blev "udsat", lidt skræmt - beroliget og forsikret og siden har der ikke været noget =)

Kaoz mødt fyrværkeri på en vanlig gåtur, blev urolig og vi betragtede det bare roligt mens jeg fortalte ham alt omkring krudt og fyrværkeri (ikke så meget ordene, mere sindsstemning han reagerer på), og da han ligesom var afslappet gik vi bare videre og fik en kiks hver gang noget sagde bang =)

• #9   7. nov 2012 Gør som Nina. Altså ikke det helt store, men venter på reaktionen.

Udover det, så er der mange hunde der sagtens kan høre forskel på lyd CD og hvornår det er alvor. smiley

• #10   7. nov 2012 Mange tak Lotte D. smiley

• #11   7. nov 2012 Med lyd CD, tænker jeg at så har han i hvert fald haft nogle høje lyde tæt på sig.

Men det kan da være jeg skal prøve at gå et par ture om aften imens der er nogle der skyder af. Sætte du dig på hug, da du snakkede til ham Nina? smiley

• #12   7. nov 2012 Om jeg støtter hunden med min krop (ned på hug) kommer meget an på reaktionen fra hunden og hvore meget indblanding fra min side jeg vurderer der skal til..

Inden vi nåede til fyrværkeriet havde vi trænet en masse skræmmende ting (lyden af masterne på marinaen når det blæser, knirken fra skilte i byen, plastikposer i vinden), og i starten havde han brug for bogstavlig talt at læne sig op af mig før han troede på mit ord (sindsstemning) for at det ikke var farligt..

Da fyrværkeriet kom var det kun bagparten der rørte ved mig, på det tidspunkt havde han jo lært at jeg VAR der, han behøvede ikke at klistre sig op af mig, men bare lige kigge sig over skuldeen, og han ville møde mit blik smiley

Han stod lidt og kiggede vagtsomt mod lysglimt og brag, jeg talte bare til ham "ja det er så fyrværkeri, det larmer lidt og lyser så fint - men det er ikke noget vi bekymrer os om du og jeg kære ko. vi skal jo på tur uanset hvad, og i et par måneder vil der så være lys på himmelen og høje lyde. Noget fyrværkeri siger som om det skriger, det har du ikke hørt endnu, men...."

Altså jeg fortalte ham det som om han forstod, og min pludren beroligerer ham smiley
    - Kikserne der kommer ved hvert "bang" fandt han hurtigt ud af.. Han "spørger" stadig om han må få en kikser når en dør smækker eller lignende smiley

• #13   7. nov 2012 Haha, hvor sødt.
    Det lyder som en rigtig spændende metode du har brugt! Den kunne jeg godt tænke mig at lærer mere om da. smiley

• #14   7. nov 2012 Der er ikke så meget hokus-pokus; jeg kigger bare på hunden og aflæser hvad jeg tror den har brug for i øjeblikket for at jeg opnår det jeg ønsker.

For mig er der ikke den store forskel på om hunden skal lære at blive, gå pænt eller ignorere fyrværkeri - ikke med min tilgang til det i hvert fald smiley

Alt afhænger af reaktionen fra hunden, din sindsstemning og evne til at aflæse og afkode hundens signaler.
    - Her går det superlet fordi min hund har lært at det i stor stil kan betale sig at kommunikere (han får oftest det han gerne vil, han skal bare fortælle mig hvad det er), og han virker til at både lytte og forstå mine laaaaange samtaler med ham smiley

Samtalerne virker afstressende, ikke som egentlig træning.

• #15   7. nov 2012 Har også prøvet at aflæse min mors hund, ved bare ikke lige hvor godt det gik. Nu hænger hun bare op af os så snart hun hører den mindste lille skræmmende lyd.

Håber at det er anderledes med Kato, også fordi jeg denne gang er selv om træningen med ham, med Sille var vi 2 - 3 mennesker. Jeg sagde hun ikke skulle spise med ved bordet og når jeg så var igang med at lærer hende ikke at stå op af stolen kalder min mor på hende og giver hende mad. Ja så kan det jo også være en skid, for så ville hun jo ikke lærer det. smiley

• #17   7. nov 2012 Så det vil være godt, både at afspille lydene i lys og mørke? smiley
    Sille er ikke blevet mindre bange med årene, så tror desværre ikke det er noget der vil ændre sig, selv torden får hende til at ligge inde under sengen nogle gange.

Er det ikke ulovligt at fyre fyrværkeri af nu? mener da der er kommet en lov om, hvornår man må skyde med det.

Jeg er ikke sikker, men måske min mor har taget hende op første gang hun hørte torden, måske det er derfor hun er blevet så bange for det. s:

• #18   7. nov 2012 Når du knalder ballonerne, så gør du det da ikke foran dem første gang, eller står du fx inde bag en lukket dør første gang? smiley

• #20   7. nov 2012 Jeg vil under alle omstændigheder have godbidder og legetøj klar nytårs aften i hvert fald.

Tror ikke jeg har mødt en hund endnu nytårs aften, som ikke er bange for det, men nu har ingen af mine veninder rigtig hund. Min kusines hund er ikke særlig glad for det, men det er vidst ikke sådan så den gemmer sig væk, som vores gør. Men nogle forberedelser med lyde, nogle gode gåture og godt med aktivitet. Så tror jeg vi også nok skal klare os igennem den aften. smiley

• #21   7. nov 2012 Vi havde heller ikke trænet med Sille dengang, men hun kan slet ikke have lyden af fyrværkeri. Så vil se om jeg kan forberede ham på høje lyde og ellers må jeg se om han vil kunne glemme det via leg nytårsaften, hvis han nu skulle reagere på det. smiley

• #23   8. nov 2012 Jeg mener altså bare der er kommet en lov om hvornår de må skyde af? smiley

Jeg har endnu ikke hørt min Kato gø af noget udover når de andre hunde ikke vil lege med ham, men han knurre mere der. Han er ikke særlig glad for støvsugeren, men han siger ikke en lyd, han flygter bare lidt væk fra den, så indtil videre har jeg en positiv fornemmelse, det ville bare være rart at vide, hvordan man evt. kunne tackle det, hvis det nu skulle ændre sig. smiley

• #25   9. nov 2012 Her skyder de ikke af endnu i hvert fald, ville bare være sikker at jeg havde forstået det rigtigt med loven om fyrværkeri. Jeg håber da min hund bliver vant til det, jeg er ikke selv så skide glad for det når jeg er ude i det, men indenfor får jeg kun et chok dagene op til. smiley

De er da begyndt tidligt ved jer, hvis de allerede nu er igang, det kunne være rart nok lige få skud inden det rigtig begynder, men ved allerede på forhånd at jeg nok hopper op af sofaen. Det kan være det bliver sådan at det er Kato der passer på mig i stedet. smiley

Kommentér på:
Første nytårs aften?

Annonce