2.552 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Skal jeg blande torskerogn i hans tørfoder? Skal jeg blande torskerogn i hans tørfoder?

Ja, jeg fik Kato hjem igår aftes, men han har ikke drukket noget eller spist noget imens han har været her? Han har spist 3 små godbidder og tygget på et tyggeben.

Han ved godt hvor maden er jeg har været ude i køkkenet med ham flere gange og han har snust til maden og har haft næsen nede i vandet for at se hvad det var, men ikke mere end det.

Han plejede at få tun eller torskerogn blandet med ris eller pasta hjemme ved min mor til aftensmad, men de har tørfoder stående så de også kunne spise det.

Skal jeg blande noget torskerogn med hans tørfoder og se om han vil spise noget så eller skal jeg bare lade det stå som det er og vente på han selv spiser eller? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal jeg blande torskerogn i hans tørfoder?
  • #1   10. nov 2012 Han skal jo lige have lov at falde til.. smiley

• #2   10. nov 2012 Det er det jeg tænker, men han har gået 12 timer nu uden at drikke eller spise? Måske er det bare mig der synes det er lang tid. smiley

• #3   10. nov 2012 Fordi han er vant til at få det, og fordi han er hvalp og bør ikke gå for længe uden mad, ville jeg bestemt give ham lidt torskerogn smiley

• #4   10. nov 2012 Uh ha, du kommer til at stå med en vovse som ikke vil spise sin tørkost medmindre der er "guf" i. Må indrømme jeg egentlig også synes at det er fejl hjemme fra opdrætter, de skal jo lære at spise tørkost - så hellere bløde den op med kogende vand :o)

Pøjpøj med det.

• #5   10. nov 2012 jeg ville give torskerogn i, det er vigtigt at han spiser og drikker

• #7   10. nov 2012 Gik ned og luftede ham, hvor gjorde begge dele. Bagefter gik jeg ud i køkkenet o tog lidt i hånden til ham og tilsidst spise gan lidt selv, ikke meget men lidt kom ned. Han drak en lille smugle imens han sad på mit skød derude så tror det kommer nu. Han vil ikke spise tørfoder med vand i, det prøvede min mor nemlig.

Han har lige spist det uden nogen form for tilbehør til så ja tror han har forstået hvordan og ledes nu smiley

• #8   10. nov 2012 Undskyld skriver fra mobil det er derfor der er nogle stavefejl smiley

• #9   10. nov 2012 Ville nok give ham meget meget lidt på. Eller helt lade være da han lå
    Blive kræsen resten af livet.

• #10   10. nov 2012 Han har været selv ude i køkkenet 2 gange nu for at få noget at drikke, så han skal nok spise når han er sulten. Han skal forbi maden for at komme hen til vandet. smiley

• #11   10. nov 2012 Jeg ville ikke give ham noget andet end hans mad. Han skal nok spise, når han er faldet til smiley

• #12   10. nov 2012 Tror også han er ved at falde til, han tør i hvert fald selv at gå ud i køkkenet nu og drikke. Da jeg var i bad havde jeg bare døren åben så han kunne finde mig, hvis det var eftersom jeg er selv hjemme med ham, men der var intet. Hen pev lidt også lagde han sig ellers ind på tæppet og sov, han tisser også når jeg har ham med ude nu, så det går hurtigt fremad. smiley

• #13   10. nov 2012 Siden han er vant til at få torskerovn som en del af foderet, ville jeg aftrappe det gradvist, da en lille hvalp SKAL have næring

• #14   10. nov 2012 Jeg ved de plejede at få det til aftensmad i hvert fald.
    Han har spist noget rent tørfoder idag, lige nu sover han, når han vågner igen og har været nede og tisse vil jeg se om han vil have lidt mere at spise igen.

• #15   10. nov 2012 For mig er principper helt uvigtige. Jeg ville gøre helt som Housebuster beskriver, hvis der fortsat er problemer med det.

Det betyder ikke det store, det vigtigste er, at hunden får noget at spise samtidig med, at den falder stille og roligt til i sine nye omgivelser.

• #17   10. nov 2012 Jeg snakkede også med min far igår om tun og torskerogn er sundt for hunde, for ja jeg vil da også selv foretrække lidt forskelligt mad engang imellem fx, morgen eller aften - eller begge dele, men kan hunde godt klare sig med tørfoder med noget tun eller torskerogn i også tørfoder resten af dagen?

Eller hvordan kan jeg gøre tørfodret mere lækkert? smiley

Han vil gerne spise når jeg fx tager det op i hånden, og han har selv haft snuden helt nede i skålen og tage lidt, men det er som om at det er skålen og køkkenet han ikke er helt tryg ved. smiley

• #20   10. nov 2012 Jeg er meget dårlig til at regne ud, hvor meget den så skal have af det ene eller det andet, hvis jeg fx blander tørfoderet.

Jeg har tænkt på at den skal have et frossent råt kylling lår, men det er han vidst stadig lidt for lille til, har fået rådet at jeg kunne bruge kylling halse i stedet, skal bare lige have det bestilt hjem. Men så igen, hvis jeg giver ham sådan et om morgenen, hvor meget skal han så have i løbet af resten af dagen. -.-

• #22   10. nov 2012 Du behøver jo ikke at fodre hunden i skål. Måske det er sjovere at søge foder på gulv eller græs?

• #23   10. nov 2012 Når han er tryg osv. og skal til at være selv hjemme havde jeg netop tænkt mig at give et frossent kylling hals til ham, så han samtidig er aktiveret og evt. tage lidt godbid/tørfoder med ned når han lige skal gå en tur inden jeg skal afsted. Kan jeg så fx bare lade tørfoder stå i en skål hele dagen så han skal kan spise når han fx er sulten.

I weekenderne kan jeg jo evt. blande noget tun eller hakkekød i hans tørfoder som du foreslog? smiley

Han vil jo gerne spise tørfodret hvis jeg har det i hånden, så tror mere det er fordi han er utryg. Jeg vil bestille nogle kylling halse hjem, eller lige se om der er et sted jeg evt. kan hente fra som er tættere på. smiley

• #25   10. nov 2012 Prøver at sprede lidt ud på gulvet til ham og se om det er bedre.

• #27   10. nov 2012 Hvor anskaffer man sig sådan nogle til Kong'er, har ikke lige hørt om dem før? smiley

• #28   10. nov 2012 Hvis man bruger et tilskudsfoder, som har et kendt energi indhold, kan man selvfølgelig bruge en lommeregner til at beregne, hvor meget mindre tørfoder skal gives.
    Men det er vigtigt at man bruger vægten til at veje hunden og ikke fodret, når der skal afgøres, hvor mange kalorier hunden skal have. Tallene på posen kan højst bruges som et udgangs punkt-

Tun skal man vist være BARFanatiker for at finde noget galt med.

• #29   10. nov 2012 Han blev vejet i onsdags eller torsdags og der vejede han 2 kg, han er en dansk/svensk gårdhund.

Han virkede meget glad for tun hjemme ved min mor.

• #30   10. nov 2012 Det jeg mener, er at man skal kigge på hundens foderstand, også afgøre om man skal ændre foder mængden

• #31   10. nov 2012 Ja se, det er så der jeg har problemet. Har aldrig fundet fidusen i, hvordan i udregner det? :s

• #32   10. nov 2012 Man kan bruge angivelserne på et kvalitets foder som udgangspunkt, også bruge øjne og hænder.
    Er hunden for tynd skal den have mere, og omvendt.
    Man kan sagtens bruge et regneark, hvis man gerne vil regne på det

• #34   10. nov 2012 Vil i hvert fald ikke sige han er for tynd. For mig ser han mere lidt tyk ud, men ikke overvægtig, da meget af det jo er løst hud. Jeg vil også rigtig gerne give ham lidt forskelligt så det ikke bare er det samme, jeg ved selv at jeg aldrig vil kunne spise en rugbrøds madpakke hver dag i skolen, også er det ligemeget hvad der er på.

Jeg vil rigtig gerne fodre ham med lidt råt ved siden af som fx rå frossen kylling hals. Hakket oksekød kunne jeg også godt finde på at komme i tørfodret en gang imellem. Katos mor siger selv fra når hun ikke kan have mere og ser faktisk kun lidt tyk ud omkring løbetiden.

Jeg har en aktivitetsbold liggende, men tror ikke den egner sig til at komme noget i, det er mere godbidderne der skal trille ud. Tror den vil være alt for svær til at kunne slikke noget ud af.

Jeg fodre med arion lam og ris, som vi har købt i petworld. Det var det hun anbefalede derude frem for pedigree tror jeg det var.

• #35   10. nov 2012 Hvis han er lidt for rund, så kan det jo være, at han ganske enkelt bare siger ellers tak til for meget mad.

Det kan godt være, du ikke skal gøre alt for stort et nummer ud af hans fodring - måske han er god til at administrere det selv så længe han ikke bliver lokket til at spise med ekstra lækkerier?

• #36   10. nov 2012 Det er svært at vurderer om han er lidt for rund, men i hvert ikke sige han er undervægtig. Han vil som skrevet gerne spise fodret uden tilbehør til bare ikke i skålen. Han vil gerne spise det hvis det ligger på gulvet, han tager ikke alt på gulvet på en gang, men kommer tilbage efter noget tid og spiser lidt mere.

• #37   10. nov 2012 Du skal kunne mærke hans ribben og de skal kunne ses, når han er forpustet og når han drejer sig.
    Hoften (altså det stykke af den man kan se nederst på ryggen) skal kunne ses, men må ikke være skarpt markeret.

En hvalp skal ikke være rund. En DSG skal være trimmet smiley

• #38   10. nov 2012 Jeg kan mærke hans ribben i hvert, men de andre ting har jeg ikke set.
    Hoften har jeg lidt svært ved, men vil nok sige at han nok er lidt rund. smiley

• #39   10. nov 2012 Rikke, kan du mærke ribbenene når du fører en flad hånd henover dem uden at trykke?

• #40   10. nov 2012 Ja. smiley

• #41   10. nov 2012 Jeg har en Dansk Svensk Gårdhund på 4 år.
    Da hun var lille hvalp, var hun lidt småtspisende, så jeg blandede 1 tsk leverposteg eller torskerogn med 1 tsk vand, som jeg lige lunede i 15 sek i mikroovnen.
    Det blandede jeg i hendes tørfoder, for så gled det nemmere ned.
    Det var kun da hun var helt lille hvalp, at hun ikke spiste så meget, men nu er der absolut ingen problemer, og hun æder alt hvad hun får.
    Hun vejer lige omkring 6,6-6,8 kg, og er fint slank og meget aktiv.

Du skrev noget om gumleben/kyllingehals, når din hund skulle være alene hjemme.
    Det tror jeg ikke jeg ville turde, men måske er jeg bare pylret. Jeg ville være bange for, at der kom noget i den gale hals. Det har jeg prøvet med min hund, men der var jeg heldigvis hjemme.
    Jeg giver en aktivitetsbold med nogle små godbidder i, eller også smider jeg dem bare på gulvet. Det er sådan et lille ritual vi har.

• #42   10. nov 2012 Ja har også skiftet mening over til at den ikke skal have det når den er selv hjemme, men en aktivitetbold. Jeg har allerede en liggende, da jeg have god erfaring med dem fra da jeg havde marsvin. Nu har jeg så købt en nu. smiley

• #44   10. nov 2012 Det lyder godt. smiley

Kommentér på:
Skal jeg blande torskerogn i hans tørfoder?

Annonce