{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.020 visninger | Oprettet:

små brugs hunde racer?? {{forumTopicSubject}}

På et tidspunkt i den nærmeste fremtid, inden for et par år ønsker jeg en lille dkk/fci. hund jeg kan træne på et noget mere seriøst plan, end den blandingshund jeg har i forvejen. Ønsker grav-trænning og vildtspor og en udholdende hund der kan tåle at gå ti km i skoven uden at blive træt. Ønsker en hund der er arbejdsvillig i alt slags vejr.

Valget er umiddelbart faldet på enten dværg gravhund eller en border terrier. Ønsker en selvstændig, men træningsvillig hund, hvilket jeg ville mene de begge kan leve op til med den rette opdrætter og rette brugslinjer i blodet og den rette træning.

Men er lidt i tvivl om hvordan forskellene er på de to hunderacer?

Man hører jo tit alle de fordomme om gravhunde der er skarpe i deres sind, at de bider og gør konstant. Men har bare ikke selv oplevet gravhunde der er på den måde? Men nu møder jeg heller ikke så mange af dem igen, går dog til sportræning med en der er en super hund, virkelig dygtig og super god til det den laver.

Border terrien har jeg så tilgengæld ikke andet kendskab til, andet end den bog jeg lånte på biblioteket. Men umiddelbart virker den super tiltalende på mig. Umiddelbart mere tiltalende end gravhunden.
Hvordan er den at træne? er den meget terrier stædig ? eller er det ikke værrer end fx en jack russel eller den før omtalte gravhund? Er borderen en der kan springe en træningsdag over og stadig slappe af uden at kravle på væggene, hvis den fx er vant til at gå fem-syv km dagligt? Er den nem at indordne sig og nem til at affinde sig med nye siturationer?
Så er der selvfølgelig og jack russel'en, men ved ikke rigtigt, tror ikke det er den jeg ønsker. Og skulle det endelig være ville jeg være nødsaget til at tage til sverige eller tyskland for at få en kortbenet ruhåret med de egenskaber jeg søger, og det afholder mig lidt for at undersøge den nærmere..
Ønsker en hund med et robust og venligt sind, en "stor hund" i lille indpakning. smiley Har jeg overset nogle andre racer der kunne være intersante at undersøge nærmere med de kriterer jeg har opstillet? Håber nogen af jer har indgående kendskab til borderen eller gravhunden når man ønsker at bruge den som brugshund smiley På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  små brugs hunde racer??
  • #1   18. nov 2012 Dværggravhunden... er den ikke kun til fint brug og pynt, og ikke så meget til hårdt arbejde og regnvejratræning?

    Border terrieren er en skøn lille hund, arbejdsom og energisk.. Men terrier-delen kan være meget udtalt (skarp)..

    Og gravhunde på udstilling gør i et væk.. Det er dem jeg kigger efter når vi er afsted, og så sætter vi os i modsatte hjørne smiley
    - De LARMER hele tiden!


  • #2   18. nov 2012 Ved faktisk ikke rigtig så meget om dværg gravhunden som brugshund? kender som sagt kun en enkel, der dog er fantastisk til sporarbejde og gerne gør det i regnvejr. Men troede faktisk man også brugte dværg'en til gravtræning?


  • #3   18. nov 2012 Jeg skal ikke kunne sige det, har bare altid set dem som klappe-kage-udstillings hunde =)

  • #4   18. nov 2012 Nu er terrierracerne jo ikke ligefrem kendt for deres store samarbejdsvilje;) og man skal virkelig elske at få modstand for at træne en terrier (har haft terrier i 13½ år og vokset op med dem inden)

    Gravtræning kræver mod og pågåenhed og selvstændighed og det er svært at kombinere med en samarbejdsvillig lydighedshund. Jeg vil anbefale dig at kontakt Cindy herinde som har Jack russel opdrættet High Jacks. Hendes hanhund bruger hun til konkurrence i DCH og aktiv gravjagt, hendes tæve er desuden grav champion. Hanhunden hedder Karlsbjerggarrdens Sir Rowe.


  • #5   18. nov 2012 Jeg vil også sige JRT .. Så er du rimeligt sikker på at få noget, der spiller smiley


  • #6   18. nov 2012 bente o

    Kender du en Tysk Jagt Terrier, det er super brugshunde.
    Som du selv er inde på, så er Borderen en rigtig dejlig hund, og det er Jack Russel også..
    Både hos Borderen og Jack Russel findes der efterhånden både brugs og "familielinjer"


  • #7   18. nov 2012 Ja okay, gav jo bestemt stof til eftertanke. Mmm... åhh da sørme ikke nemt at finde ud af hvilken race der er er perfekt til mig og med det jeg ønsker af/med den.. Må vist ud og snakke med nogle flere hundekyndige når der kommer udstilling i Roskilde..
    Bliver de langbenede RJT's også brugt til gravarbejde? Troede umiddelbart oftes det var de kortbenede?

    Både min gamle hund, der desværre havde meget dårlige hofter og knæ og derfor måtte herfra alt alt for tidligt og hende jeg har nu er noget pleaserer, og det synes jeg har været/er perfekt til alm lydighed og hygge træning på det begynder niveau jeg jo har været på. Men det giver bare ikke særlig meget udfordring for mig personligt,

    Ønsker at prøve kræfter med en der stiller noget størrer krav til mig som hundefører, med mere drive/selvstændighed så jeg også kan udvikle mig som fører. Er meget rolig af natur selv og tror egentligt umiddelbart at et terriesind ville være den udfordring jeg søger..



  • #8   18. nov 2012 Tysk jagt terrier? Næ dem kender jeg slet ikke, men skal da vist også lige undersøges lidt nærmere. smiley

    Hold da op hvor virker det også som en lækker lækker hund med fantastiske egenskaber..


  • #9   18. nov 2012 Min erfaring er at Tysk Jagtterrier er nogen af de sværreste terriere at have med at gøre pga. deres skraphed. Men det kan selvfølgelig have ændret sig siden jeg havde terrier.

    De langbenede Jacks kan godt gå i grav men kan have svært ved at være i træningsgravene. (igen min erfaring. Min foxterrier havde ihverfald lidt udfordring i det.)


  • #10   18. nov 2012 Hvad med Pattersdale ?

  • #11   18. nov 2012 Sarah, tak for imput til den tyske jagtterrier, nok ikke den terrier man skal starte ud med så.. Men for pokker hvor virker den også alsidig, både med evner inden for appotering, vand og i grav, kunne jo virkelig blive en all around jagt makker


  • #12   18. nov 2012 Ja meget. Mht patterdale som Martine nævner vil jeg igen henvise til Cindy med HighJacks da hun også har stort kendskab til patterdalen.
    Hun sidder desuden i bestyrelsen i Dansk Jack russel terrier klub. smiley


  • #13   18. nov 2012 min korthårede standart gravhund er meget arbejdsom og energisk.. Blev selv overrasket over hvor nem sådan en er at træne smiley
    Min egen opfattelse af gravhunde førhen var at de var nogen frygtelig dovne sofahunde, der var meget arrige over for alle andre end deres ejer(e).. Men det har lille Smilla lavet om på, hun er simpelthen den venligste hund over for mennesker, hun tror at alle kun vil én ting i livet, og det er at snakke med hende smiley
    Min gravhund gør ikke ret meget, det har været meget svært for hende at lære at gi hals.. Men nu kan hun godt smiley
    Jeg har ikke prøvet at gravtræne hende, eller gået spor med hende.. Vi er blevet forelsket i trick træning smiley - Men ivrig og lærervillig er hun..


  • #14   18. nov 2012 Jeg ville vælge borderen. Den er heller ikke så "terrieragtig" og "døv" som mange andre racer. Det er en race jeg selv ville vælge hvis jeg engang vil mere. Jeg vil dog sige at nok er terrierne selvstændige men svære at træne og uopnåelige som mange siger, er en skrøne. Jeg har opnået kredsmesterskaber i lydighed med mine Kerry Blue terriers da jeg var 16 år. Den ene manglede et sølle point for at bestå klasse 2. Dette var mine og mine forældres første hunde men alligvel lykkedes det. En terrier skal have tingene ind 3-4-5 gange hvor andre måske skal have den 1 eller 2 men tilgengæld har du en hund der husker øvelsen resten af livet. Jeg flyttede da vores hanhund var 4 år og til hans død som knap 12 årig kunne jeg fjernedirigere ham uden forudgående træning. Terriers er super samarbejdspartnere og jeg har en bekendt der har fået politikåret sin ene Glathårede Foxterrier og også lavet en lydighedschampion. Nu er hun i gang med kaninslæb. Foxen går i øvrigt også i grav og er ikke så destruerende og brugshundeagtig som jack'en. Foxen er en sjov fætter som altid er oplagt til sjov og samvær med sin ejer. Hvis du vil vide mere giver jeg dig gerne navnet på denne opdrøtter.Bedre foxer findes ikke:-)

  • #15   18. nov 2012 ja jema-spot laver de fedeste foxterriere:)


  • #17   18. nov 2012 Nu ikke for at lyde som om jeg bare vil anbefale westien fordi det er min race, men umiddelbart synes jeg den også kan lyde som det du søger.
    Den tilpasser sig nemt der hvor den kommer hen, den kravler ikke på væggene hvis den en dag ikke får så meget motion, den er god til gravearbejde og spor. Westien er jo oprindeligt brugt til jagt og til at fange rotter i huler hvor den sku grave.
    Dog kan den være stædig da det er en terrier, men min erfaring er nu at min westie er meget lærenem og han elsker at lære nye ting. F.eks bruger jeg min til agility og han er allerede blevet rigtig god på 3 måneder. Han elsker at søge efter godbidder både på græsplænen og i aktivitetsspil.
    Dog skal man huske det er en stor hund i en lille krop, så ikke en hund man skal bære rundt i en taske. Den har sin charme synes jeg smiley
    Og hvis du skal købe en westie vil jeg anbefale dig Kennel House Of Hunters. (Meget mere smør, som har kommenteret længe oppe) Hun er meget seriøs i hendes avl og bruger så vidt jeg husker også hendes til jagt smiley
    Og ellers er der Cairn Terrieren som minder mig om westien.


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #18   18. nov 2012 Vill også sige Patterdalen, skøn race med meget driv

  • #19   18. nov 2012 Men Patterdale er da ikke i FCI, er den?

    Vil sige at det er muligt at finde både border, jack russel eller tysk jagt terrier der passer til dine krav. Ved ikke så meget om gravhunden.

    Med tysk jagt terrier skal du være opmærksom på at du får en ret skarp hund med rigtig meget terriersind og et mod der er helt åndsvagt. Men hvis du skal bruge den til drivjagt på fx vildsvin er det alt sammen fine egenskaber smiley



  • #20   18. nov 2012 Tusind tak for svar alle sammen, i har virkelig været søde til at give mig noget imput og nogle brugbare svar. Vil arbejde lidt videre med forarbejdet for at finde den rette kommende hund. Har heldigvis ikke så travlt med at finde den lige her og nu, så tror jeg vil tage rundt til nogle udstillinger i løbet af foråret og så småt blive lidt mere afklaret efter der. Men var virkelig brugbart i gav jeres besyv med. smiley

  • #22   18. nov 2012 Nu kan jeg jo kun selv skrive hvad jeg har erfaret i min forholdsvis korte men erfaringsrige viden på terrier-feltet. Jeg træner med gravhunde, tysk jagtterrier, patterdales og border-terrier og det er meget forskellige hunde. Hvis du vil have en skarp hund til gravprøver, er min erfaring at den tyske og jack russell terrieren de skarpeste. Ved Border terrieren er svært at finde de gode skarpe linier, da mange nu avles til at gamle mennesker kan klappe for enden af sofaen. De var hverken villige til at apportere, gå vildtspor eller særlige modige overfor ræven til prøven i Bjæverskov - det var bestemt ikke et kønt syn. Nu er en ting gravprøver og en anden virkelig jagt, og her skal du nok være helt klar i spyttet. De hårde hunde, som tysk, patterdale og jacks kan være så selvstændige, at de ikke lige kommer når du ikke gider stå i kulden og vente længere. DE kæmper til det sidste, hvorimod en gravhund alt for hurtigt giver op både på jagt og til prøver.
    Som familiehunde, der godt kan acceptere en fridag, vil jeg mene at borderen egner sig bedst. Patterdales er egentlig også stille indendørs, men er ikke særlig gode til at acceptere andre hunde på vejen. Jacks skal vænnes til det, jeg har både sofahunden og den der løber langs væggene, og en mellemting - her betyder alderen også meget. En Jack er først voksen ved 5 års alderen. Tysk Jagtterrier har jeg aldrig oplevet som familiehund og den blanding vi mødte for nogle år tilbage, slæbte min gamle ned i søen på ryggen og holdt ham under vandet (hovedet var heldigvis oven vande, men om det var held eller forstand ved kun hunden - og jeg fik skylden!?).

    Hvad jeg ved meget om er jackens historie og den blev meget sent anerkendt i FCI. Special klubberne i England, Danmark, Sverige, Tyskland, Finland, etc. (dog ikke Norge) har stambogsført racen meget tidligere. Vi opdeler heller ikke som FCI med kortbenet og langbenet, da det er samme hund, som blot fik to status af FCI, da man har avlet lidt i begge retninger, som åbenbart ikke går ind under deres kriterier. Vi lægger vægt på at racen er kvadratisk, da de er mest udholdende, har færrest problemer med ryg og ben (især knæ) og har sin fleksible lille brystkasse. Uden denne, kan hunden ikke komme under jorden og kan ikke vende sig problemløst i rævegravene.

    Så for at gøre det kort, så tænk over om du vil gå til gravprøver men ikke praktisk jagt. Skal det være en FCI-hund eller er de sunde arbejdshunde egentlig i specialklubberne. Min holdning når det kommer til jacken er helt klar - jeg går ALDRIG over til FCI


    profilbillede
  • #23   19. nov 2012 Kennel Hi-Jacks -

    Rigtigt godt og oplysende indlæg - især kan jeg godt lide din allersidste sætning smiley


  • #24   19. nov 2012 bente o
    Hvis du virkelig brænder for grav træning og du vil gå til prøver, så ville jeg vælge en Tysk Jagt Terrier. Den er meget alsidig og er den først i graven, så giver den ikke op.
    Det er en god familiehund, elsker børn og er stille og rolig når den er indendørs hvis den altså bliver aktiveret. Den er ikke så svær at have med at gøre, hvis bare man gør træningen sjov. og spændende.


  • #25   19. nov 2012 Kennel HiJacks

    Politiet har købt en Border, den er uddannet til narkohund. Dens hundefører er rigtig imponeret over dens arbejdsiver og måden den lærte på. Den skal til godkendelses prøven om et par måneder.
    De har også købt en Border Collie, den er næsten lige blevet godkendt som narkohund.


  • #26   19. nov 2012 border hvad ?

  • #28   19. nov 2012 nååå jamen der er jo et par "border ****-" smiley derfor smiley

  • #30   19. nov 2012 hahahaha fantastisk smiley

  • #31   19. nov 2012 Anni B: Jeg skrev også kun hvad jeg selv har oplevet. Når en gravprøve med over 25 border terrier og ikke en eneste viser iver i graven, så er man rimelig meget på røven med den race i mine øjne. De blev slået af to eminente jacks og en australien terrier (ja en selskabshund var bedre) - trist!

    -Martine-: vi er altid enige på det punkt. Jeg må også tage hatten af for dine hunde, for den race tror jeg aldrig at jeg ville kunne håndtere.


  • #32   19. nov 2012 Kan du styre en JRT kan du vist klare det meste ... også en gul malle smiley

  • #33   19. nov 2012 Sikke meget feedback i giver i denne tråd, virkelig intersandt at høre jeres meninger og jeres erfaringer smiley

  • #34   19. nov 2012 Jeg gider bare ikke en gøende race (og nej en jack gør ikke). Næste race bliver en Vizsla, men det er mest fordi jeg skal til at skyde selv på jagterne og det ville være rart med en stående fremfor drivende hund. Så kommer der ikke så meget stress på og jeg kan selv bestemme hvornår hunden skal lette fuglen.

  • #35   19. nov 2012 Cindy: ja så skal du ud og lufte valentinsgaven;)

  • #36   19. nov 2012 Nu har jeg jo brugt den flere gange, men kun med lerduer. Når tegnet er hjemme næste forår, så skal der skydes fugle! Måske jeg starter med kærestens monster dumme og belastende gæs...

  • #37   19. nov 2012 Hey det er kun en sport hvis fuglene har en chance;-)

  • #38   19. nov 2012 der afskrev du lige julegåsen næste år Sarah - bare ærgeligt

  • #39   19. nov 2012 ha ha ved ikke hvad jeg går glip af, har aldrig smagt gås. smiley men er det ikke gæs der flyver over himlen i efteråret i V-formationer? Dem der står på markerne?

  • #40   19. nov 2012 Der er mange vilde gæs i Danmark. De største er nok Canadagæs. En tamgås er rigtig stor og jeg skal også have min første her til jul i år. Hvis den smager godt skal de resterende i hans have nok passe ekstra på smiley

  • #41   19. nov 2012 ahhh ok.. jamen så glæder jeg mig til du går bananas i mørke;-)

  • #42   19. nov 2012 Jeg ville også vælge en Jrt, min er super i grav og han er langbenet og går også i de små uden problemer. Dog er han også fantastisk at have med på jagt, faktisk så fin at min kæreste som har en lab tager ham med:) Jeg er selv blevet meget overrasket over racen da han er stille og rolig hjemme men kan også komme med på løbetur og utrolig børnevenlig.
    Tjalfes opdrætter har også en tysk jagt terrier og hendes kan ikke bo i huset efter hun startede på jagt for hun springer på de andre hunde i flokken og er meget varm i knolden.


Kommentér på:
små brugs hunde racer??

Annonce