{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.990 visninger | Oprettet:

Hvorfor bruger ingen mundkurv i DK..? {{forumTopicSubject}}

Det er en ting jeg undrer mig meget over især når man ser i andre lande.
Jeg tænker ikke på liste hunde, som er påtvunget mundkurv, men alle andre.
Ud over trænings øjemed eller ved dyrlæger så ser man meget sjældent nogen bruge mundkurv.
De eneste jeg kan komme i tanke om er greyhound folk, men ellers ikke.
Hvis man feks. ser en cocker spaniels i gågaden med mundkurv, så tror jeg folk vender sig om og kigger.
Har også hørt om en bus chauffør som nægtede at tage en hund med, som havde mundkurv på, da han mente mundkurv er = aggressiv.
Der er masser af hunde som ikke vil tage skade af at gå med mundkurv i det offentlige rummen hvorfor er der så stor modstand mod det i Danmark..?
Har set i mange lande, at helt almindelige hunde har mundkurv på, især når de færdes i by miljøet.
Her hjemme kunne mange hunde godt bruge det, når folk går gennem gågader, sætter hunden uden for netto, går i parken, og ikke mindst i hundeskoven.
Alligevel forbinder de fleste mundkurv med noget negativt, og man ser ekstremt sjældent nogen bruge dem.
Der findes mange vogter og hyrde racer, som både har problemer med egetkøns aggressioner samt med fremmede mennesker, og hvis man færdes blandt mange mennesker og hunde, så var det da en ansvarlig foranstaltning at bruge mundkurv.
Jeg bruger selv mundkurv på vores miniature bullterrier, hvis der kommer fremmede hunde i huset, og syntes det er et fint redskab. Det er ikke noget jeg har lyst til at være tvunget til, men hvis jeg fik en 60 kg stor rottweiler, som ikke var glad for fremmede og andre hunde, så var det helt sikkert noget jeg ville bruge i det offentlige rum i nogle situationer.
Jeg kan ikke forstå den store modvilje mod mundkurv, om end jeg har foraståelse for dem der bliver tvunget 24/7 uanset hvordan deres hund er..

Hvorfor er der så stor modvilje mod at bruge mundkurv, især for dem der ikke er lovmæssigt tvunget til det..?
Og hvorfor sender en mundkurv et negativt signal, fremfor et ansvarlig signal..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bruger ingen mundkurv i DK..?
  • #1   20. nov 2012 Jeg forstår godt folk bruger dem, pga loven og de ellers risikerer at miste deres hund, men hvorfor er der ikke andre der bruger mundkurv uden at blive tvunget til det..?

  • #2   20. nov 2012 Listehunde med mundkurv der tænker jeg helt klart at det er en forsvarlig hundeejer.. Alle andre racer er jeg fordomsfuld og tænker at hunden sikkert bider.. Jeg har dog ikke noget imod at hilse på hunde med mundkurv ej heller lade min hund hilse på dem.. Den har jo mundkurven på og kan ikke gøre noget..
    Jeg ville mene at selvom man har en hund der ikke er glad for andre, jamen så holder man bare snoren på og lader den ikke hilse.. Det gør jo ikke hunden mere tryg at have hovedet snørret ind..


  • #3   20. nov 2012 Jeg tror generelt folk har svært ved at acceptere at "være nødt til" at bruge mundkurv. Det viser jo, at man ikke har 100% kontrol over sin hund (sikkert også derfor der bliver set lidt skævt til folk, der bruger mundkurv på deres hund). Og det er ganske givet tilfældet mange gange, men det er jo ikke rart at acceptere - især overfor sig selv. Derudover er der nok rigtig mange, hvor en mundkurv slet ikke ville være nødvendig. Og så ser jeg bestemt ingen grund til det. Jeg mener at der i mange lande er mundkurvstvang for hunde over en vis str. i byerne, dog uden at kunne sige det med sikkerhed.

  • #4   20. nov 2012 når du mener os med de store hunde af bruges klassen skal gå med mundkurv på ,så burde du jo selv gå med mundkurv ,for mine hundefår ingen på når vi er på gågaden da jeg aldrig har haft nogen skader med mine hunde,

  • #5   20. nov 2012 jeg kan ikke se at jeg har en grund til at bruge det udover når min hund har revet sin pote op..

    Selvom vores ene ikke kan lide andre hunde, så er han ikke mundkurv på, da han ikke skal lege eller hilse på andre hunde en den anden vi har. Så kan ikke se hvorfor jeg skulle have mundkurv på..


  • #6   20. nov 2012 Samson kan ikke med hanhunde, jamen så undgår vi så bedst mulig hanhunde. Derfor skal han ikke rende med en mundkurv. Det er lidt fjollet i mine øjne.

  • #7   20. nov 2012 Jeg tænker at især i hundeskove og på stranden osv ville en mundkurv være perfekt.at bruge. Har man feks en rottweiler eller schæfer som man har godt styr på, men ikke er glad for andre hunde, så var den fin at bruge hvis man gik fri i hundeskove som kan være svær at overskue.
    I den perfekte verden bider ingen hunde, alle går med snor, overholder loven og så videre, men sådan fungerer virkeligheden ikke.
    Jeg mener at nogle hunde ville få mere frihed, hvis ejeren gav dem mundkurv på nogle gange, og andre gange ville ejere vise ansvarlighed og mange uheldige episoder vil blive undgået.
    Feks. hvis man sætter sin hund foran kiosken, mens man lige henter en liter mælk.


  • #8   20. nov 2012 Tror folk misforstår det.
    Jeg mener ikke bestemte hunde skal bruge mundkurv, men at ejere af alle racer burde se det som et værktøj, samt at andre burde påskønne dem som bruger det.

    Jeg undrer mig bare over ingen bruger mundkurv andre end dem der er tvunget til det.


  • #9   20. nov 2012 Jamen, hvad ville det hjælpe, hvis Samson og jeg skulle gå på gågaden? Hvorfor mener du det ville være godt at have kurv på der?

  • #10   20. nov 2012 hvis jeg går et sted hvor hundene gerne må være løs, så er der jo stadig en regel om at hunden skal kunne styres.. Så hvis jeg ser en anden hund, så får jeg hundene til mig, så de ikke løber hen til andre og lige tager dem i snor.. At andre ikke har styr på deres hunde, er ikke mit problem, og derfor ser jeg ingen grund til at min skal have mundkurv på, så længe jeg tager mit ansvar..

    Det er jo ikke helt så nemt at lege med bold, pind eller give godbid med mundkurv på.. Så skal vores hunde undgå dette fordi at den ikke kan lide andre hunde, som kommer hen til den, selvom vi har sagt "nej de skal ikke hilse" osv. Niks..


  • #11   20. nov 2012 Jeg mener at hver enkelt ejer bude se på mundkurven som et hjælpe middel og ikke noget som fanden har skabt.
    Hver enkelt ejer bør selv tænke og overveje om en mundkurv er noget man bør bruge.
    Jeg undrewr mig over modstanden af mundkurv, og svarerne i denne tråd har allerede bevist min pointe. "HVORFOR SKAL JEG BRUGE MUNDKURV" fremfor, hvad kan en mundkurv hjælpe mig og min hund med.
    Jeg mener ikke alle hunde skal bruge mundkurv, men at man accepterer det som er hjælpemiddel, og ikke noget man skal gøre tilo et symbol for noget negativt, men nærmere ansvarlighed.
    Jeg ser tit utrygge eller agressive hunde i bybilledet, hundeskoven, foran en kiosk i parken osv, og her kunne man fint bruge en mundkurv for at forhindre uheldige episoder. I den perfekte verden var det ikke et problem, men som skrevet før, så fungerer verden ikke sådan.
    Jeg vil da heller have at en person slipper sin hund løs med mundkurv i en hunde skov end uden, hvis den ikke er glade for andre hunde Og det er på trods af at ejer sigar han har styr på dem, har 100% indkald, kan se rundt om hjørner, kan bestemme hvilke hunde kommer over til ham osv.
    Mener ikke nogen skal tvinges til at brughe mundkurv, men bare se på den som et værktøj, og som noget som ikke er negativt.


  • #12   20. nov 2012 Hold da op mine tykke fingre kan ramme mange taster når jeg skriver smiley


  • #13   20. nov 2012 Hvor er det henne at du har set mundkurve brugt som noget generelt i gadebilledet? Ikke fordi jeg ikke tror dig, men bare fordi jeg er nysgerrig. Har selv boet i udlandet og rejst en del og kan ikke huske at have set voldsomt mange mundkurve. smiley

    Jeg bruger ikke mundkurv fordi jeg ikke skønner det nødvendigt og fordi jeg ikke kan se det skulle gavne Lia på nogen måde, så hellere sørge for at hun aldrig bliver så presset at hun kunne finde på at bide. Vi tager f.eks. aldrig i hundeskov og jeg lader hende aldrig stå bundet udenfor en butik. Havde jeg en hund med voldsom dyrlægeangst, så kunne mundkurven da godt være et redskab indtil jeg forhåbentlig havde trænet den til at være mere afslappet ved dyrlægen, men det er ikke et redskab jeg vil bruge uden at der er specifikt brug for det.


  • #14   20. nov 2012 For at komme med nogle eksempler, hvor man kunne bruge mundkurv.

    - En hund der kan være lidt utryg ved børn. I stedet for at lukke den væk hver gang der kommer børn og forstærke den effekt, kunne man feks bruge en mundkurv og træne hunden til ikke at frygte børn under sikre rammer.

    -Folk som har hunde med i offentlige transportmidler, og som kan være lidt angst eller ikke lide fremme mennesker nær den, kunne man bruge mundkurv for ikke at ende i en uheldig situation.

    -En egetkøns aggressiveller en ung hund der vil prøve grænser, men ellers er meget lydig. Her kunne man evt i en periode bruge mundkurv når hunden gik uden snor, igen for at undgå uheldige episoder.

    -En hund der har boet på landet og man er lige flyttet til byen og skal ind og gå blandt mange mennesker og hunde, som den ikke er vandt til, igen her kunne det være en god foranstaltning, bare for at være på den sikre side.

    -Har man en stor mollos race, som ikke kan lide andre hunde og man som ejer måske ikke fysisk er stærk nok til at holde sin hund, så kunne en mundkurv være en fin ting at bruge, mod de ting man ikke kan forudsige..


    -Har man fået en ny hund og ens gamle måske har lidt svær ved at acceptere den, så kunne en mundkurv være en mulighed.

    Der findes et hav af ting der gør en mundkurv kunne være et godt værktøj.
    Og ejere af alle racer har udbrudt "det har den aldrig gjort før", eller jeg har styr på min hund osv. alligevel ser virkeligheden anderledes ud.
    Jeg vil ikke pådutte nogen en mundkurv, men blot fjerne det negative symbol som det bliver gjort til.


  • #15   20. nov 2012 Jeg gætter på, at det er fordi mange danskere er meget obs. på det ubehag man giver en utryg hund ved at påføre den mundkurv - og de fleste hunde jeg oplever som udfarende er angstbidere, og der kan jeg slet, slet ikke se, at en mundkurv ville hjælpe ud over at pacificere hunden og gøre det lettere for ejeren.

    Jeg er helt enig i at vi i Danmark er ''mundkurvsforskrækkede'' og det er pokkers ærgerligt, for den kan være super brugbar i de rigtige situationer - men

    Jeg synes bestemt også det kan blive ''for let''. Nogle steder bliver der jo rask væk smidt mundkurve på hunde, og så kan ejeren ellers lade som ingenting og lade al ansvar bortfalde for ''hunden kan jo alligevel ikke gøre noget''.
    - lidt ligesom folk der bliver rådet til at smide mundkurv på hunden, der ødelægger ting, når den er alene. Det er simpelthen for let og ikke i hundens tarv.


  • #16   20. nov 2012 M.I

    Ikke at det dominerer bybilledet, men generelt på storby ferier ser jeg mundkurve og på alle racer, hvorimod i Danmark ser jeg det sjældent, selvom vi har en lov om at nogle hunde skal bruge det.
    KAn huske i prag, hvor jeg gik i en park og nok så 10-12 hunde med mundkurv. Det ville aldrig ske i Danmark, og slet ikke når vi snakker om lab, schæfer, gordon setter mf.
    Så også en kvinde der ventede på en undergrundsstation med en cocker spaniels i mundkurv. Igen noget du ikke ville se i Danmark.


  • #17   20. nov 2012 Det er sjovt at da den nye hundelov kom, og mange liste hunde ejere brokkede sig, så var der mange der sagde, at det bare var et spørgsmål om træning og alle hunde kunne vænne sig til det.
    Men hvis ens egen ikke liste hund skulle have mundkurv på, kan man finde 100 ting som gør at det ikke vil være rart for ens hund smiley


  • #18   20. nov 2012 Jeg bliver positiv overrasket når jeg ser en hund med mundkurv.. det viser jo bare at ejeren tager et ansvar .. andet ser jeg ikke..
    Jeg havde måske tænkt andet før hundeloven, men nu er det 99% positivt for mig at se en mundkurv..


  • #19   20. nov 2012 Jeg har så aldrig udtalt at det ''bare er at træne en listehund''.
    Min mening gælder både for listehunde og andre hunde. Efter min mening er det bare radikalt forkert at pacificere en angst hund, hvad enten det er på den ene eller anden måde.


  • #20   20. nov 2012 Jeg overvejer selv at begynde at bruge mundkurv når vi er i hundeskoven.
    Min miniature bullterrier har et godt indkald, og kan generelt godt med andre hunde, men jeg har ham altid i flexline, da jeg ikke stoler 100% på indkaldet, selvom det ikke har svigtet i flere år.
    Hvis en anden hund løber hen i hovedet af ham, kan jeg ikke garantere om han gør noget.
    Overvejer om jeg skal lade ham gå fri med mundkurv i stedet, men vced mange vil se skævt til ham.
    Det skal lige siges at hundeskove her omkring har folk fint styr på deres hunde og der går år imellem jeg oplever noget negativt, selvom vi kommer der flere gange om ugen.


  • #21   20. nov 2012 Den var nu heller ikke møntet på dig Danielle, men nærmere den generelle holdning mod dem blev tvunget til mundkurv.

  • #22   20. nov 2012 altså...." alle hunde burde ha`mundkurv på" ....folk vil da tro der er noget galt med mit hovede hvis familien kom offenligt frem med mundkurv på......du er helt galt på den med den indstilling......:(

  • #23   20. nov 2012 Jeg kan sagtens se en god mening i at have mundkurv på hunde man har med i byen, messer, markeder eller lignende. smiley

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #24   20. nov 2012 Vi bruger den, men hader den, Eller jag er egentlgi ligeglad men Donna stirrer in i væggen og bliver sur når den skal på, Heldigvis varer hendes sureri kun till vi er udenfor da glemmer hun den, Heromkring er der mange listehunde men har aldrig set nogen anden der bruger den, dessværre.

  • #25   20. nov 2012 famillien rødtop.
    Prøv at læse tråden igen.
    Der snakkes ikke om at folk skal tvinges til at bruge mundkurv, men at alle nægter at bruge den selvom den kunne bruges gavnligt til deres hund.


  • Karen K
    Karen K Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #26   20. nov 2012 Jeg kan godt se at mundkurv kan bruges som et hjælpemiddel i nogle situationer, men det kræver at man har trænet hunden en masse for at acceptere mundkurv og være tryg ved den, og så tænker jeg at når man har brugt tid og energi på at lære hunden at mundkurven er ok. Så skal man også sørge for at træne de ting der er årsag til man bruger mundkurv. som fx lære hunden at børn er ok. men jeg ville altid være der. altid holde øje og have styr på børn og hund. for selvom hunden ikke kan skade børnene skal den ikke sættes i situationer hvor den ellers bille sige fra. det er ikke fair overfor hunden.

    en ting jeg ikke forstår du skriver er at bruge mundkurv i hundeskov. for i mine øjne giver det absolut ingen mening at tage en hund med i hundeskov som er utryg ved andre hunde. det er jo at sætte sin hund i en rigtig træls situation. og hvis den så ikke kan sige fra. det må være meget ubehageligt for hunden.

    Og hvis ikke man føler sig tryg ved hunden når den står bundet udenfor. så lad være med at sætte den der. jeg sætter aldrig min hund udenfor. han bliver hjemme. af den grund at han virkelig er utryg ved det. og jeg ved ikke om han kan finde på at bide hvis han føler sig presset. og jeg har set små børn der går hen og krammer og kæler med hunde der står bundet. og det ville jeg ikke byde min hund. han ville jo på ingen måde kunne komme væk. og med mundkurv ikke kunne forsvare sig.

    Min hund har det bedst med at møde andre hunde når han ikke har snor på. fordi han så ved at han kan komme væk. Og han går oftest en stor bue udenom. og det skal han have lov til. og han skal altså også have den frihed at føler han sig virkelig presset skal han kunne sige fra. ikke at han skal have lov til at bide. men hvis en anden hund bliver for påtrængende og dens ejer ikke fatter at få styr på sin hund. Så må min hund gerne knurre og markere. (men min hund skal virkelig også presses for at han siger fra. for jeg kan godt se når han ikke bryder sig om det og så går vi videre.)

    Jeg synes meget af det her handler om hvilke situationer man sætter sin hund i
    for jeg mener at man skal tænke på hvorfor man vælger situationer. hvis hunden kan finde på at bide er det jo fordi den føler sig trængt op. og det mener jeg ikke man kan byde en hund bare fordi den har mundkurv på og ikke kan gøre noget.

    et andet eksempel. hunden i offentlig transport. jeg lader ikke nogen hilse på min hund når han sidder i sin taske. rigtig mange vil gerne hilse på ham. men jeg stopper deres hånd. for mange spørger slet ikke om de må hilse på ham. men der er det mig der skal være vågen og holde styr på tingene. så han ikke skal bekymre sig.

    jeg kan godt se man kan bruge det som et træningsredskab indtil man får lært hunden at der ikke sker noget. og ellers overveje om det man gør er gør sin egen eller hundens skyld. (fx hvis man har taget den med ind til byen. er det for din eller hundens skyld. for hvis man er bange for om den bider er det jo fordi den ikke er tryg.)



  • #27   20. nov 2012 Tak for svar. smiley


  • #28   20. nov 2012 Jeg vil nok snarer sige at mange hundeejere mangler sund fornuft frem for en mundkurv.
    Hvis man har en hund der har problemer med fremmede mennesker og/eller hunde så burde det ikke være nødvendig med mundkurv, hvis man acceptere og respektere hvad ens hund kan og ikke kan og tager sine forholdsregler....så svært er det heller ikke.


  • #29   20. nov 2012 Jeg har fået min fordom om munkurv bekræftet smiley


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #30   20. nov 2012 Helt enig med dig Molly og Bandit, det du skrev först, Hur reagerar hunde som hilser på din med kurv på, Vi mødte en idag og den blev helt vildt nervøs av Donnas kurv haha såg så mærkeligt ud.

  • #31   21. nov 2012 Jeg har brugt mundkurv til Goofy (dværgpinscher) da han var mindre og det var på alle ture. Men det var fordi han gik og åd ALT og blev virkelig syg af det, så han var på noget sepcielt mad fra dyrlægen og måtte kun få det.
    Selvom han er en lille hund på dengang nok 3 kg så folk virkelig skævt til os og han fik næsten ikke lov at hilse på andre, lige indtil jeg fortalte hvorfor han havde den på - hvis folk spurgte.
    Så jo der er mange fordomme om mundkurv - min erfaring


  • #32   21. nov 2012 I Prag skal alle hunde bære mundkurv, hvis de medtages i offentlige transportmidler og de fleste gør det.
    Jeg er selv dernede et par gange om året og har ofte mine hunde med, de bærer selvfølgelig også mundkurv, hvor det er påkrævet.

    Har min hund behov for mundkurv, hvis den er sammen med fremmede hunde, jamen så skal den slet ikke være sammen med fremmede, ingen grund til at presse den ud i en stuation, hvor den finder det nødvendigt at bide.

    Jeg ville under ingen omstændigheder sætte en hund med mundkurv sammen med en uden.

    Whipperne har mundkurv på, hvis de får lov at løbe løs i et område, med stor vildttæthed.
    De er indkaldssikre, men det er mynder, så 100% vil jeg aldrig stole på dem, instinkterne kan tage over.


  • #33   21. nov 2012 Tonny og Maja

    Jeg bruger mundkurv til dagligt. og årsagen til dette er at her hvor jeg bor er folk generelt dårlige til at holde snor på hundene og nogle af dem løber hen til os, for at det ikke skal ende galt, bruger jeg mundkurv, men kan da sige at jeg forpester det, synes det er unfair, at vi ikke kan blive fri for at skulle få fremmede hunde in my face.

    Bus og tog kan jeg heller ikke tage, de vil ikke have ham med hvis han har mundkurv på.



  • #34   21. nov 2012 Jeg brugte det på min gravhund/cocker spaniel blanding, da han ikke brød sig om børn. Folk gloede når jeg kom med ham og min boxertæve(uden mundkurv) De grinede og sagde "prøv at se den lille hund med mundkurv" og en del prøvede alligevel at få kontakt med ham - han var bare for nuttet, at se på, til at de kunne tage mundkurven alvorligt.

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #35   21. nov 2012 Jag har aldrig haft problem med att tage tog, eller bus eller metro for den sakens skyld,

Kommentér på:
Hvorfor bruger ingen mundkurv i DK..?

Annonce