{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.473 visninger | Oprettet:

regler for hvalp når ens hanhund har parret en hund betaling eller ikke betaling {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet ejer af en dejlig hvalp som ikke lige var planlagt da min egen hanhund parrede en damehund jeg passede som blev i løbetid .... informereret ejeren om det hun valgte at lade hendes hund få hvalpene... informeret hende om at jeg ville have en hund hun kunne vælge først derefter ville jeg vælge... men i mellemtiden reserveret hun en havlp til en veninde dvs jeg blev nr 3
nu kræver hun at jeg betaler for hvalpen for diverse omkostninger... dvs jeg måtte selv sørge for den blev chippet reg. vacc og ormekur behandlet..... men fordi det ikke var planlstg ville hun gern have jeg betaler for den ellers må jeg aflevere den tilbage .... mit spørgsmål er så ... efter hvad jeg har undersøgt at enten skal jeg have en hvalp eller have pengene for en hvalp ... kender ikke så meget til det da jeg aldrig før har haft en hvalp men har hjulpet nadre hunde fra ikke at blive aflivet....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skiftning af blandingsbatteri i bruseniche 810 kr.
  • Plakat ophæng 350 kr.
  • Støvsugerreparatiom 1.000 kr.
  • Udskiftning af ledning på loftslampe 1.000 kr.
  • Ophæng af lamper og malerier 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  regler for hvalp når ens hanhund har parret en hund betaling eller ikke betaling
  • #1   20. nov 2012 I har vel næppe en kontrakt på jeres aftale, så i teorien kan du få svært ved at argumentere overfor hende... Så ser det som, at hun egentlig kan bestemme

• #2   20. nov 2012 Jeg ville jo ikke mene du har krav på noget, men derimod skal betale for hvalpen. Hun skal jo ikke betale dig for ikke at ha passet på da hendes hund var i din varetægt. Men det er bare min mening smiley

• #3   20. nov 2012 Den skal være chippet inden den forlader "opdrætter" i alderen 8 uger.

(link fjernet)

• #4   20. nov 2012 Vil sige som louise k

• #6   20. nov 2012 For det første burde damen jo have været klar over, at hendes tæve ville komme i løbetid, mens du skulle passe den.
    For det andet burde du have sørget for, at hundene ikke parrede sig, når det ikke var aftalt.
    Efter min mening er I nok begge lidt skyld i det der er sket, men teoretisk kunne damen jo have forlangt, at du betalte for en abortsprøjte, eller halvdelen af udgifterne til hvalpene.
    Uanset hvad, så er det altid noget hø, når man ikke har skriftlige aftaler mht parringer, hvalpe etc.

• #7   20. nov 2012 Øøøh en uplanlagt parring fordi DU ikke har holdt dem adskilt, får man altså ikke betaling for.

Hun burde naturligvis have oplyst om løbetiden, så en del af"skylden" kan osse gives til hende, men man betaler altså ikke for hanhundens ydelse ved den slags uheld.

Ved uheld hvor en hanhund f.eks. er brudt ind hos en løbsk tæve e.l. vil det typisk være sådan at hanhundeejer må betale for abortsprøjten eller udgifterne til hvalpene (indtægten fra hvalpesalg skal self trækkes fra det hanhundeejer skal betale)

Så i denne situation ville jeg nu nok forvente at skulle betale for hvalpen, hvis hun har ædt de øvrige udgifter i forbindelse med drægtigheden og hvalpenes opvækst.
    Hvis du har betalt for udgifterne, mener jeg tilgengæld ikke du skal betale for hvalpen osse.

• #9   20. nov 2012 Du skal da intet have, udover pænt at betale for de hvalpe du selv har lavet. det er hende der står med "problemet" tilbage helt alene. Det sku kun fair.

Men fedt du tager en hvalp til dig. Det stort:)

• #10   20. nov 2012 spørgsmålet er vel hvor højt du sætter dit venskab, og hvorvidt du har hvalpen hjemme..

hvis du har betalt til chipninnng, vaccination osv. så skal du vel minimum have det tilbage hvis hun har hvalpen og vil beholde den.

Hvis du har hvalpen, og egenligt synes at dit venskab med "veninden" er værd at sætte på spil.. så har du vel betalt for hvalpen allerede både med chipning og vaccination osv. ..

derudover, så skulle du sku have taget direkte til dyrlægen og have fået lavet den abort..

• #11   20. nov 2012 Mundtlige aftaler gælder på samme måde som skriftelige. Så har hun sagt du kunne få en hvalp, så har du ret til en hvalp. Hvordan du vil bevise påstand mod påstand er en anden sag, men i teorien har du ret til det i har aftalt.

I princippet bør tævens ejer betale for chip osv. (skal jo udføres inden den flytter frar moren. Men da i ingen aftaler har herfor?, kan det tænkes du er nødt til selv at betale for disse ting.

• #12   21. nov 2012 Jeg er enige med de andre.
    Fejlen er din og økonomisk kunne det have været dyrt for dig, hvis din veninde havde valgt aborten.
    At hun tilbyder dig en hvalp er stort, og selvfølgelig skal du selv betale for chip og vaccine mm.
    At hun bagefter vil have penge for hvalpen, hvis jeg har forstået det rigtigt, synes jeg er mindre fint.
    Man skal holde, hvad man lover.
    Køb hende en blomst og en æske chokolade og bevar jeres venskab.
    Det kunne jo også være "sjovt" for jer begge, at se hvalpene vokse op sammen

Kommentér på:
regler for hvalp når ens hanhund har parret en hund betaling eller ikke betaling

Annonce