{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

Kan jeg hjælpe ham på nogen måde?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en knap 14 måneder gammel Berner Sennen hanhund, som p.t. for alvor er ved at finde ud af, at han er en HANhund, og at damehunde ind imellem dufter så dejligt, at det slet ikke er til at holde ud.

Lige nu tror jeg, der er en tæve i løb i nabolaget, for min stakkels bamsedreng er helt utrøstelig. Han er rastløs og vandrer fra vindue til vindue eller ligger foran døren og piber og jamrer. Går jeg ud af syne, sætter han sig på halen og tuder som en "ulv" (det skal altså lige tilføjes, at han ikke har nogen alene-problemer ellers). Og han rører næsten ikke sin mad, men spiser kun ganske lidt.

Jeg har prøvet at aktivere mig ud af det; dvs. køre ham træt med lang gåtur i dyb sne, leg, træning, hjerneopgaver osv., men det hjælper i maks en time ad gangen. Så er balladen der igen.

Det er virkelig, virkelig synd for ham... spørgsmålet er: Er der noget som helst (urtekram, massage eller noget helt andet), jeg kan gøre for at hjælpe ham??

Der er selvfølgelig kastration, men det synes jeg er for drastisk, så længe han stadig er under kønsmodning, og jeg ikke ved, om det er et vedblivende fænomen, når der er velduftende damehund i farvandet, eller om det bare er noget, som kommer til at stå på i denne periode, hvor hormonerne raser ekstra meget i kroppen.

Nogen, der har råd og erfaringer, de vil dele ud af?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skiftning af blandingsbatteri i bruseniche 810 kr.
  • Plakat ophæng 350 kr.
  • Støvsugerreparatiom 1.000 kr.
  • Udskiftning af ledning på loftslampe 1.000 kr.
  • Ophæng af lamper og malerier 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan jeg hjælpe ham på nogen måde??
  • #1   10. dec 2012 Gi ham et koldt bad smiley ej undskyld, jeg kunne ikke lade være.
    Jeg har tæve så kan ikke hjælpe, men stakkels mand da smiley

• #2   10. dec 2012 Tror desværre det er begrænset hvad du kan gøre. Havde det være egen tæve, kunne man give klofyl, det tager toppen af "duften" men det er jo lidt svært når det ikke er dig der har tæven.

Udover hvad du allerede gør, meed gåture og god aktivering, tror jeg desværre du bliver nødt til at afvente at tæven ikke længere er i løb.

• #3   10. dec 2012 Jeg ved, har aldrig selv prøvet det, men nogle de tapper hanhunden for sæd, altså giver den en udløsning... Det siger de tager det værste af hanhunden et par dage...
    Jeg ved ikke om jeg kan anbefale det, har aldrig snakket med dyrlægen om det...
    Når jeg har tæver i løb, ja så er det træls for hanhunden de dage det er værst ca. 9 dage...De må han så finde sig i
    Men han får jo så også lov at parre nogle gange.

• #4   10. dec 2012 Rundt og banke på og spørg om om de har en tæve i løb og så giv den klofyl smiley

• #5   10. dec 2012 Lyder super at du afleder ham med leg, gåture og aktivering! Tror desværre ikke der er noget du kan gøre, eftersom du ikke selv ejer hunhunden. Det er en rigtig træls periode, der bare skal overstås.

• #7   10. dec 2012 Synes ikke du kan gøre så meget andet end du det du allerede gør, evt. finde nogle andre steder at lufte ham.

Min hanhund er 3 år og 8 måneder nu, og er faldet helt til ro hvad det angår.
    Vi bor et sted hvor der er rigtig mange hunde, så det har ikke kunne undgåes at han fandt dufte fra løbske tæver og det kunne altid ses ved at han gik fra maden.

Ved ikke om han først er blevet moden nu, men ihvertfald lader han sig ikke længere påvirke at duftene, han spiser sin mad alligevel og piver ikke længere smiley

Til gengæld havde vi en anden hanhund der alle år indtil han døde var fuldstændig afmagret hver gang der var løbetid og han havde kun ét i tankerne, så det er ikke altid det bliver bedre smiley

• #8   10. dec 2012 Tak skal I have... selv om jeg er lidt ærgerlig over, at der ikke findes et eller andet, jeg kan give Basil, der kan afhjælpe hans frustrationer en smule. smiley

Kastration, hvad enten vi taler kemisk eller fysisk, vil først komme på tale, når han er færdigudviklet, og kun hvis problemerne fortsætter. For jeg vil ikke udsætte ham for en bunke unødig stress, men omvendt er det jo ikke sikkert, det fortsætter, når vi lige kommer over denne værste periode, hvor hormonerne raser.

Jeg har desværre læst nogle ret skræmmende artikler om bl.a. øget risiko for lymfe- og knoglekræft hos store hanhunde, som bliver kastreret, så jeg er lidt forsigtig. Min hund skal jo have det godt, og jeg har ikke lyst til måske bare at erstatte det ene "problem" med et andet.

• #9   10. dec 2012 Hvis du ikke skal bruge ham til avl, kan jeg ikke se hvorfor han ikke kan kast. nu. Jeg havde hørt de samme skræmme historier som dig, men min dyrlæge sagde det var ammestue-historier. Han er jo i stress nu, pga hormoner. Mener det vil være synd at vente.
    Min Grand Danois blev kast. da han var 12 mdr. og min Dansk Svensk gårdhund da han var 13 mdr.

• #10   10. dec 2012 Jeg spurgte min dyrlæge om hvornår jeg ku kasterere Uffe (labrador), og han sagde at bare lige sku fylde 1 år så kunne det lade sig gøre.. Men nu må vi se, han bliver 10 mdr imorgen..

Men ja, stakkels lillemand du har derhjemme..

• #11   10. dec 2012 Mht. avl havde jeg egentlig en drøm om, at Basil kunne blive avlsgodkendt, så jeg vil kunne nå at få en hvalp efter ham, inden han en dag ikke er mere. Men hvis han stresser for meget over de der lækre damer, så kan en kastration jo være den eneste løsning, eftersom han heller ikke skal være "avlsmatador" (tror jeg så heller aldrig, han ville kunne blive, men I fanger sikkert pointen). smiley

Nu lader vi det gå over denne gang... og så ser vi, hvad fremtiden bringer. Som sagt er det Basils ve og vel, der er vigtigst for mig.

Jeg ER bare bekymret, fordi det rent faktisk har været videnskabeligt funderede artikler, jeg har læst omkring, at kastration kunne øge risikoen for bl.a. kræft (som Berneren er disponeret for i forvejen) - ikke bare hearsay!

• #12   10. dec 2012 Hvad med Zylkene, mon ikke det ville kunne hjælpe her? Min hanhund får det, fordi han er stresset pga. hormoner (sige dyrlægen). Han er netop kastreret for at afhjælpe problemet, men der går jo nogle måneder, før det rigtigt virker. Indtil da skal han være på Zylkene...

• #14   11. dec 2012 Jeg er helt enig i at kastration må være aller sidste løsning. Og nej det er ikke ammestue historier at kastration kan have en negativ virkning på hunden. Men selvfølgelig vil en dyrlæge påstå det.

• #15   11. dec 2012 Tak, jeg vil prøve, om jeg kan få fat på noget Zylkene eller Serene-Um i eftermiddag og se, om det hjælper. For det er simpelthen bare synd, at han skal være så frustreret.

• #17   11. dec 2012 Som sagt vil jeg heller ikke udelukke kastration - jeg vil blot ikke kaste mig ud i at kastrere alene pga. en enkelt svær periode med frustration i en aldersperiode, hvor han i forvejen har kuk i hormonerne. Det er jo ingen, der siger, det bliver ved - måske er det bare en kort overgang lige nu, hvor hormonerne raser, og der i forvejen sker en hel masse i hans krop.

Jeg har ikke prøvet at have hanhund før - jeg har faktisk slet ikke prøvet at have hund før - så jeg ved ikke, hvad "normaladfærd" er for en hanhund på det stadie, hvor Basil er lige nu, men ifølge hvad jeg har læst mig til, så er det helt normalt, at der går lidt "overgang" i det hele i en periode under kønsmodningen?

Derfor synes jeg, det er meget drastisk at tale kastration allerede nu.

Men det er da helt klart noget, jeg vil vende med adfærdseksperter og dyrlæger, hvis jeg oplever hans frustrationer som et tilbagevendende problem i forbindelse med, der går tæver i løb i nabolaget.

• #21   11. dec 2012 Jeg håber bestemt også, det kun er en overgang, og at han falder mere til ro igen.

Jeg har sådan set hele tiden været afklaret med, at han ville blive påvirket, når vi f.eks. mødte en tæve i løbetid osv., men den opførsel, han har lagt for dagen de seneste dage, må jeg nok tilstå, både overrasker mig og gør mig en smule forskrækket.

Heldigvis virker det, som om han allerede i aften er ved at falde lidt til ro... I hvert fald har han puttet i sofaen hos mig det meste af aftenen, og jeg har ikke haft problemer med, at han har pebet eller vandret rundt, bortset fra en kortere periode, da jeg lige var kommet hjem og var i gang med aftensmaden... og det kunne såmænd lige så godt "bare" være, fordi han vil have min opmærksomhed.

Så jeg håber, det er overstået... i hvert fald for denne gang.

Og så må vi se, hvad fremtiden bringer. Bliver det et tilbagevendende fænomen, så må vi tage en snak med eksperterne om kastration, for selvfølgelig skal Basil have det godt og ikke stresse unødigt.

Men igen har jeg ikke heeeelt opgivet tanken om at lade ham blive far, hvis han kan avlsgodkendes (vil så gerne selv have en hvalp efter ham om nogle år, så jeg kan "beholde" lidt af ham, når han engang ikke er mere), og samtidig mener jeg som sagt også, at kastration er en alvorlig sag, som man ikke bare bør kaste sig ud i ugennemtænkt. Så nu ser vi.

Forhåbentlig er det bare en periode, vi skal igennem, mens hormonerne raser. smiley

Kommentér på:
Kan jeg hjælpe ham på nogen måde??

Annonce