1.820 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Løbetid på mere end 6 uger Løbetid på mere end 6 uger

Vores gamle tæve på 10 år, har de sidste løbetider, kun haft 4 mdr imellem. Denne gang kan hun ikke rigtig få stoppet løbetiden igen - den har nu været der i ca 6 uger.
Nogen der har prøvet det og ved hvad det skyldes ?
Vi tager selvfølgelig til dyrlægen med hende, men ville høre om andre har oplevet det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Pudset vinduer 500 kr.
  • Opsætning af hegn 700 kr.
  • Hylder, TV, mm i betonvæg 1.999 kr.
  • Jeg skal have taget en antenne inkl parabol ned 1.499 kr.
  • Sage Kaffemaskine kværnen kære ikke rundt 1.000 kr.
  • Havemand til havearbejde 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetid på mere end 6 uger
  • #2   3. jan 2013 også min tanke - tænker også lidt, om det kan være det faktum at hun er droningen i flokken(5 andre tæver og 1 han) hvor en yngre tæve, er ved at have overtaget tronen fra hende. Vi har lidt tænkt på, at de hypige løbetider evt har kunne skyldes at hun har prøvet at fastholde rangen som Alfa tæve? men ved det ikke - bare en tanke.

• #5   3. jan 2013 Ingen tvivl om at tæver kan flytte på løbetider - selv kvinder synkronisere jo, hvis de bor/arbejder tæt sammen.

• #6   3. jan 2013 En grå - det er desværre også det jeg frygter smiley
    Var det kræft i livmoderen ?

• #7   3. jan 2013 Jeg har flere gange hørt om løbetider der går over i livmoderbetændelse på ældre tæver. Blodet fortsætter, så betændelsen ses ikke lige umiddelbart. jeg ville helt sikkert tage omkring dyrlægen i dag, bare for en sikkerheds skyld.
    Vil du opdatere, så vi alle bliver klogere? smiley

• #8   3. jan 2013 hun viser ikke andre tegn på betændelse - var godt klar over, at det kunne ske i hendes alder. Men du har ret, det kan jo være det ikke ses pga blødningen - og så er hun jo gammel, så vi ser måske ikke så let, hvis hun er pråvirket, da tingene jo i forvejen går lidt langsomt. Hun havde et par dage, hvor hun virkede træt, men ellers synes jeg hun ligner sigselv.
    Jo jeg vil komme med opdatering.

• LS
    LS Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
    #9   3. jan 2013 Jeg læste en artikel fra amerika for ikke så længe siden og den gik ud på at det bedste man kunne gøre med tæver i avlen var:

to breed them back to back. Altså avle de tre kuld man måske ønskede i træk. Obs INGEN løbetider imellem parringer/hvalpe.

Og når så tæven ikke mere skulle ingå i ens avlsprogram så fjernede man livmoderen.

Ja og HVORFOR skriver jeg så det i denne tråd - jo fordi de siger at hvis man "holder pause" - har løbetider uden parring, kan det også godt forstyrre deres cyklus.

Og hvis man bagefter fjerner livmoderen så vil hunden resten af sit liv ikke blive ramt af problemer i forbindelse med rod i cyklus, livmoderbetændelse, uønsket parring m.v.

• #11   3. jan 2013 Jeg håber det bedste. Det er helt sikkert også en mulighed, at hun kæmper for at holde sin plads som alfatæve. Naturen har mange luner.

• #12   3. jan 2013 LS: det har jeg også læst - i Europa er der bare ikke "stemning" for at man gør dette - så bliver man stemplet for at drive rovdrift på tæven.
    Dog bruger man også det at parre, hvis der er livmodernetændelse.

Men i denne situation er tæven 10 år, så det at parre er udelukket og sterilisere hende, synes vi ikke rigtig om i hendes alder. Vi har nu talt med vores dyrlæge, som siger det skyldes hormonelle problemer eller kræft og i begge tilfælde er sterilisation det man kan gøre.
    Vi er ikke glade for denne udvej - er der nogen der har prøvet at steriliser en så gammel tæve? Vores dyrlæge tale også om at der kunne opstå problemer, hvis alfa tæven blev steriliseret. Det var ikke mig der tale med dyrlægen, så ved ikke rigtig hvad hun mente - nogen her der kender noget til det??

• #13   3. jan 2013 Når alfatæven mister sin duft, kan hun miste sin position ufrivilligt, fordi de andre tæver ikke ser hende som en tæve længere. Meeen.. jeg vil nu nok sige at risikoen er lille, når jeres hunde har haft deres rangorden så længe og kender hinanden så godt.

• #14   3. jan 2013 De yngre tæver udfordre hende og har gjort det et stykke tid. Qline er lige på kanten til at tage pladsen fra hende og den næste tæve forsøger til tider også at udfordre den gamle, dog uden held endnu. Så jeg tror desværre godt det kan resultere i problemer.

• #15   3. jan 2013 Mille blev steriliseret som 8 årig. Ingen problem i det. Hun blev 12 år.

• #16   3. jan 2013 Øv hvor er det en svær situation.

• #17   3. jan 2013 Ja - det er øv. Har fået fat i en anden dyrlæge og hende kan jeg ringe til senere idag. Håber på en anden vinkel på det ...

• #18   3. jan 2013 Det lyder rigtigt fornuftigt.

• #19   3. jan 2013 Jeg har prøvet det samme med en ældre tæve, og jeg er ked af at sige det, men det skyldtes cancer i livmoderen smiley Hun fik fjernet livmoderen og fik nogle gode år efterfølgende, men hun var alenehund, og det var derfor ikke samme problematik, som du står med.

Krydser fingre for jer!

• #20   3. jan 2013 Bente: jeg tror desværre også at det kan være det.
    For pokker jeg synes det er svært - bort set fra blødningen, så synes jeg jo hun er en ok frisk 10 årig.

• #21   3. jan 2013 Platugler: Min havde heller ikke andre symptomer end vedvarende "løbetid". Hun klarede operationen fint og blev faktisk næsten som en unghund efter OP og blev over 12 år og var frisk til sidste dag, hvor hun døde af et hjerteanfald. (Det var en schæferhund).

• #22   3. jan 2013 Ok - skønt at I fik nogle dejlige år.
    Min bekymring er også lidt hendes livskvalitet, hvis hun midste pladsen som chef.

• #23   3. jan 2013 Ja, jeg er helt klar over, at du er nødt til at have andre overvejelser med ind i billedet, der ikke ligefrem gør det lettere smiley

• #24   4. jan 2013 opdatering: Vi for taget progesteronmåling på hende idag, for at se om hun har passeret ægløsningen, eller om hun "hænger" i den - hvis hun har haft det, så vil vi prøve en medicisk behandling og antibiotika, for at se om det ville kunne hjælpe,
    Der er risiko for en forværring, hvis årsangen er kræft, men så ved vi det og kan tage afsked.
    Vi håber dog på at behandlingen kan få hende ud af løbetiden og vi kan have lidt mere tid med hende smiley
    men hun kan evt gå hurtig i løb igen og så skyldes hele problemstillingen sikkert noget hormonelt/cyster og så må vi tage beslutningen der.

• #26   4. jan 2013 Vi håber det bedste smiley Du må meget gerne opdatere senere igen.

• #27   4. jan 2013 XXXXX for, at medicinsk behandling kan gøre, at hun kommer over det. Pøj pøj!

• #28   4. jan 2013 Tak alle sammen :
    Hun hang lidt i det igår aftes, så tog temperatur her tilmorgen - den er helt normalt. Håber det er gode tegn - hun var også topfrisk her til mogen smiley

• #29   4. jan 2013 Vi krydser også fingre for hende smiley

• #30   4. jan 2013 Krydser fingre smiley

Kommentér på:
Løbetid på mere end 6 uger

Annonce