{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.589 visninger | Oprettet:

Hvalp i løbetid? Førstegangshundeejer.... {{forumTopicSubject}}

Jeg er førstegangshundeejer til en Cavalier King Charles på lidt over 6 måneder, som er mere omhyggelig med at holde sit underliv rent end hun plejer. Jeg kan ikke rigtigt fornemme om hun er hævet, men hun opfører sig ellers som hun plejer.

Er det nu jeg skal tænke løbetid?
Hvad skal jeg holde øje med?
Hvordan hjælper jeg hende bedst igennem?
Er der noget specielt jeg skal gøre?

Undskyld min forvirring, men er ikke vandt til hunde og løbetid smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp i løbetid? Førstegangshundeejer....
  • #1   12. jan 2013 Ja, nogle tæver kan godt starte deres løbetid allerede ved 6 mdr.
    Tag evt et stykke vat og dub det ved hendes underliv, så kan du se om det er rødt eller blot vådt.


  • #2   12. jan 2013 jeg plejer at tage et stk toilet papir og teste på om der er blod for i starten kan det være der ikke kommer meget ...

  • #3   12. jan 2013 Hvis det nu er løbetid, er der så nogle specielle forhåndsregler? Noget jeg skal gøre? Og hvordan får man hende bedst muligt igennem hendes første løbetid?

  • #4   12. jan 2013 Du må ikke ynke hende - men samtidig heller ikke være for hård ved hende, hvis du forstår hvad jeg mener. Forvent at hun kan blive lidt...tøset..hys agtig, det er ihvertfald min oplevelse af min egen tæve. Men nu er jeg også en kvinde, så jeg kan sætte mig ind i hormonskiftet smiley

  • #5   12. jan 2013 Synes bare du skal være som du plejer, så hun ikke får følelsen af uh hvad er dog det... Og så skal du selvfølgelig holde hende i snor nårI går tur, og hilde hende væk fra hanhunde...
    Jeg har mine i snor (går fx ikke i hundeskov) og under skarpt opsyn i omkring 4 uger


  • #6   12. jan 2013 Hun er i forvejen lidt af en tøsefornærmet diva, så håber godt nok ikke at det bliver værre smiley

    Tager det virkelig 4 uger?


  • #7   12. jan 2013 ja det tager det for nogle, så for at være på den sikre side så tager jeg ingen chancer i 4 uger... normalt siges de at være mest højløbske på 8-12 da vgen tror jeg, men man er jo aldrig helt sikker på hvornår det lige er, og nogle kan parres helt hen omkring 18-20 dagen... så jeg regner altid med ca 4 uger... møder du hanhunde kan du også se hvor meget og lidt de er interesserede, når de slet ikke er det mere så er det nok ovre..
    Min yngste duftede ikke meget de første 2 gange, de hanhunde vi mødte viste ikke interesse, men her 3. gang var der flere der var ellevilde...


  • #8   12. jan 2013 Min kom i løb 1. gang, da hun var 8 mdr, men det kan variere meget. Små racer er ofte lidt tidligere udviklet.

    Lad være med at gøre et stort nummer ud af det. Sørg for, at hun ikke kommer i nærkontakt med hanhunde de næste ca 4 uger. Vær forberedt på, at hun kan blive lidt "vildøv", så du skal ikke indøve nye øvelser eller forvente det store træningsmæssigt. Ros gerne, når hun gør sig ren, og også gerne opfordre til at slikke oo fra gulvet, hvis der skulle komme lidt dryp. På den måde undgår du forhåbentligt at det griser eller at det bliver nødvendigt med løbetidsbukser.
    Der er noget helt naturligt for tæven, så jo mindre du reagerer på det, des mindre bliver hun sikkert påvirket af det smiley


  • #9   12. jan 2013 Når min tæve er løbsk, kan hun blive meget hys, hvis jeg skal trimme hende. Hun piver over det mindste. Hvorimod hun på alm dage ikke siger en dyt.

    Ja, det tager 4 uger, hvor du skal være ekstrem opmærksom på, at hun ikke evt får underlivsbetændelse. Så det med våde, kolde steder - det er udelukket. Hun må ikke blive gennemblødt eller komme i koldt vand. Der er åbnet op ind til hende, så alt kan komme ind. Sørg for hun er ren og tør. Normalt kan tæver godt rense dem selv, men nogle gange er de nogle små grise smiley

    Luft hende udendørs kun i snor, har du ikke hegnet din have ind, må du ikke lade hende rende løs. I realiteten kan enhver hanhund få fært af hende og komme forbi.
    Når hun bliver ældre kan hun - det gør nogle tæver - rende sin vej selv for at finde en hanhund.

    Undskyld mit lange svar


  • #10   12. jan 2013 Mange tak for jeres hurtige respons smiley

    Hvor lang tid efter første løbetid skal der gå før det er bedst at sterilisere hende?


  • #11   12. jan 2013 Du skal alvorligt overveje om det er nødvendigt. En sterilisering er et meget stort indgreb på en tæve.
    Men så vidt jeg husker skal tæven være igennem 2 eller 3 løbetider før det kan komme på tale. der kan gå alt mellem 6-8 mdr imellem løbetider. Nogle tæver har sågar 1 år imellem, men det hører til sjældenheder


  • #12   12. jan 2013 Man plejer at sige, at sterilisation er bedst mellem to løbetider, så ca 3 mdr efter endt løbetid er nok et godt tidspunkt.

  • #13   12. jan 2013 Jeg er nået frem til sterilisation efter at have talt med dyrlæge, hun skal ikke avles på og med alle de sygdomme de kan få ved at beholde underlivet, så vil jeg hellere betale lidt ekstra og få foretaget en kikkertoperation på hende.

  • #14   12. jan 2013 tal med din dyrlæge... det er altid bedst at sterilisere midt mellem 2 løbetider, men hvor mange de skal have er der mange forskellige meninger om... Jeg talte engang med en dyrlæge der mente INGEN, han havde selv tæver og gjorde det når e var 5 måneder, andre mener 1-2 så hormon systemet er kommet til at fungere og hunden har fået den modenhed der kommer med løbetiderne...

    Statistisk er det dog et faktum at de helbredsmæssige fordele man kan opnå ved at sterilisere er størst jo tidligere man gør det...


  • #15   12. jan 2013 Det lyder også fornuftigt. Men prøv at tale med dyrlægen om det. Måske er det bedst at vente til efter 2. løbetid.

  • #16   12. jan 2013 Hvis hendes krop skal modnes rigtigt, så ville jeg vente til hun var 1½ år - tidligst. Men jeg ville stadig mene det var en meget stor beslutning.

  • #17   12. jan 2013 Super mange tak smiley

    Har overvejet beslutningen lige siden at jeg fandt ud af at jeg skulle have en hunhund smiley
    Vil ikke have at hun skal gennemgå en kæmpe operation uden grund, har heldigvis fundet en der laver det via kikkert så operationen bliver lidt mindre og med mindre sår og smerter.


  • #18   12. jan 2013 Det er nogle rigtig fornuftige tanker du gør dig syntes jeg, respekt for det!

    Jeg vil ikke sige så meget mere, for det har de andre i tråden allerede gjort smiley


  • #19   12. jan 2013 @Nu som medløber: mange tak smiley

    Og ja nu er det så bekræftet, der var lidt blod på gulvet, så hun er i løbetid.

    Kan jeg risikere at vores gamle han Golden retriever på 10 år vil forsøge at parre sig med hende? For hvis dette er tilfældet så må jeg vidst hellere besøge mine forældre i et stykke tid smiley


  • #20   12. jan 2013 ja du må ikke lade dem gå sammen ,bare du ser den anden vej så kan det sked at han pare den,,

  • #21   12. jan 2013 jeg har lige et tillægs spørgsmål, Har jo selv en hund på samme alder.

    er det alle hanhunde man skal undgå? også kastrerede?

    jeg ved godt man ikke skal tage nogle chancer og lade hunden løbe frit og i haven uden opsyn, men ville man kunne tage på besøg i hus hvor der var en kast. han?


  • #22   12. jan 2013 En kastreret han kan godt stadig parre, men der kan ikke komme hvalpe, i hvert fald ikke efter nogle mdr.
    Men en parring gør ondt, så det skal man undgå. Hvis holder øje med legen, er det fint.


  • #23   12. jan 2013 jep, det tænkte jeg nok smiley Så må det blive veninde-besøg uden hund, når Trunte begynder.

  • #24   12. jan 2013 @ TS, ja enhver hanhund vil kunne blive interesseret og vil kunne gøre forsøg på at parre hende, uanset at han er oppe i årene, det er synd og stressende for hende hvis han begynder at "jage" hende, og det er synd og stressende for ham at bo med en der dufter såååå dejligt og så skal han holde sig væk... så ja har man en af hvert køn og de begge er intakte så anbefaler mange at man får den ene passet andet sted i den tid... men en hanhund i huset ville jeg nok overveje en tidlig sterilisation af tæven, når den nu alligevel skal....

    @ Katja A, det er ihvertfald alle de hanhunde der udviser interesse, for som skrevet til TS det er en ret stressende situation for an tæve konstant at have hanner der render og dufter og evt slikker en bagi, for ikke at tale om at de forsøger at humpe tæven....


  • #25   13. jan 2013 Vi er taget på en lille ferie hos mine forældre for at "komme væk fra" hanhunden i huset smiley

    Hun klarer det rigtig flot indtil videre, kun få pletter på gulvet og sørger for at rose hende når hun vasker sig selv. Den eneste forskel jeg indtil videre kan mærke er at hun er mere kontaktsøgende og gerne vil putte lidt mere.

    Hvordan gør man i forhold til hundetræning når der er hanhunde på holdet? Holder man pause med træningen indtil hun er færdig med løbetid?


  • #26   13. jan 2013 Det kommer an på dit træningssted og på din hund. Nogle træningssteder har ingen adgang for løbske tæver, andre har ikke denne fjollede regel smiley

    Men man hilser selvfølgelig ikke på hanhunde og holder lidt afstand.

    Men hvis din hund ikke gider træne når hun er i løb, så er det jo hip som hap. Begge mine træner og løber konkurrencer som altid når de er i løb - uden at jeg kan mærke noget på dem af den årsag... De bliver måske lidt hurtigere trætte, men det er så også det...


  • #27   14. jan 2013 Det lyder godt og helt normalt smiley

    M.h.t.træning bør du ringe og spørge. Der er forskellige holdninger til løbetid på de forskellige træningspladser. Men det burde okke være noget problem, hvis du holder din ude på fløjen. Hanhundene skal jo også lære at abstrahere fra en tæves duft, når der trænes. Men igen, det er op til den pågældende træner.


  • #28   14. jan 2013 Det med om hun vil træne eller ej: kan det være derfor hun torsdag aften var umulig til træning? (Hun er ca begyndt at bløde fredag)

  • #29   14. jan 2013 Det kan tænkes... kender folk hvis tæver bliver totalt tøsede og ynkelige og ihvertfald slet ikke kan koncentrere sig om træningen, når de er i løb. Men det er - som nævnt ovenfor - ikke noget jeg har personlig erfaring med....

    Begge mine intakte tæver arbejder lige fint om de er i løb eller ej...


  • #30   14. jan 2013 Var nemlig lidt irriteret over hendes evne til at overhører alt til træning torsdag på trods af at jeg havde hendes ynglingshspsere med...

    Hvor lang tid skal der gå inden hun må bade (hundesvømning osv.)?


  • #31   14. jan 2013 Det synes jeg du skal vente med indtil løbetiden er helt ovre... Når de er i løb og svulmer op, "står alting åbent" og risikoen for infektion er meget højere... Livmoderbetændelse er noget skrammel, som man kan dø af....

    Så 4 ugers pause fra badeland i mit hoved


  • #32   14. jan 2013 Mange tak for alle jeres svar smiley



Kommentér på:
Hvalp i løbetid? Førstegangshundeejer....

Annonce