13.839 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Stødhegn Stødhegn

Åhh min hund fik stød idag, fra et hegn ved en hestefold. Jeg var simpelthen ikke hurtig nok smiley Han skreg MEGET, og halen var mellem benene resten af turen hjem. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at få ham til at glemme det, men der var intet at gøre, han ville bare HJEM.
Nu er jeg selvfølgelig vildt bange for at de næste gåture ikke bliver særlig sjove, fordi han måske er bange smiley Men jeg kom også til at tænke på om sådan et stød kan skade ham på nogen måde? De er jo "lavet" til meget tunge heste, og han vejer jo trods alt kun 6,7 kg smiley
Åhh det er jeg sku bare ulykkelig over!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stødhegn
  • #2   1. feb 2013 Ved ikke om det kan gøre skade smiley Men jeg ville i hvert fald have en masse lækre godbidder i lommerne de næste gange jeg skulle gå tur.. Just in case!!

Rigtig god bedring med ham..

• #3   1. feb 2013 Der er et stykke vej på omkring 2 km hvor jeg går med min aussie, og der løber han ind under hegnet og løber på marken (kender landmanden), og der er stadig stød i hegnet, selvom der ingen køer er på marken.

Og der har han fået stød 2-3 gange nu, jeg gør bare som ingen ting når det sker, og så løber han hurtigt videre, ...
    Pyller og ynk forstærker bare den uønskede adfærd.

• #4   1. feb 2013 Nu står der ikke at TS pylrer og ynker, men gør noget for at få hunden til at glemme det. Det tolker jeg som at TS har fundet en pind eller andet for at lege med for at hunden skal glemme episoden.

Vores hund har også fået stød. Hun er stadig lidt trykket når vi går forbi, men jeg ignorerer det bare og satser på hun med tiden bliver mere tryg når vi går forbi der.

• #5   1. feb 2013 Korrekt KD, jeg forsøgte at løbe og lege som vi plejer, hvilket han plejer at elske i sneen.
    Tak for jeres svar. Vi håber der ikke er noget at mærke på næste tur, og heldigvis er det en sjældenhed, at vi går forbi den hestefold.

• #6   1. feb 2013 Jeg ville ikke gøre noget som helst, men bare gå ture som sædvanlig. Stort set alle vores hunden har prøvet at få stød på et eller andet tidspunkt, da vi har heste, og hundene typisk før eller siden, kommer for tæt på hegnet.
    Nogen, såsom Reiki, hyler, drøner til nærmeste menneske og er frygteligt ynkelige i en kort tid, og har så glemt alt om det igen. Andre er blevet noget forskrækket og har været lidt trykkede ved at gå ud i et par dage, men det er blot blevet ignoreret, vovsen har været med ude, og har den haft behov for det, har den fået lov at holde sig heeeelt tæt på os. Så er det i reglen glemt efter et par dage.

Jeg tror først den slags rigtigt giver problemer, når man begynder at bekymre sig en masse om det

• #7   1. feb 2013 Der er faktisk ikke sygt meget stød i sådan nogle hegn, har selv fået et rap eller ti over fingrene i løbet af årene smiley
    Heste er jo enormt følsomme, så der er slet ikke behov for at hegnet har høj volt.

• #8   1. feb 2013 Andrea -det kommer så sandeligt an på hvilket hegn du render på. Hvis hegnet holdes (og diverse vækster der vokser op i hegnet fjernes) og man i øvrigt har et ordentligt hegn, så kan det skam give gevaldige skrald.
    Jeg har EN gang fået et rap af vores hestehegn -det gav et skrald der mærkedes hele vejen gennem rygraden og jeg skal lige love for det gjorde ondt. Jeg har siden da, haft en gevaldig respekt for el-hegn.

Andre steder har jeg osse været imod hegn, der nærmest bare gav lidt kildren i fingrene hvis man rørte det

Og ja, heste er følsomme -det betyder ikke at de har respekt for hegnet. Vores belgierhoppe kan man se samle mod til sig, før hun ræser gennem hegnet, hvis det ikke lige passer damen at være ude. Derfor har vi nu træhegn med el-tråd på indersiden. Man var slet ikke i tvivl om at hun vidste det gjorde nas at komme imod -hun var bare ligeglad, for det var åbenbart rappet værd, at komme ud og æde græsset på den anden side smiley

• #11   1. feb 2013 Ja.. nu snakkede jeg mere generelt, der er jo særtilfælde og undtagelser på alle punkter i livet.

• #12   1. feb 2013 Andrea -vores hegn er nu ikke særtilfælde. De steder hvor man hegner ordentligt, er der faktisk ofte ganske meget stød i:)

Der er bare en del steder hvor buske, græs mm får lov at vokse op i hegnet, hvor man ikke sørger for at isolere tråden ordentligt steder hvor dette er nødvendigt osv, så strømmen derfor forsvinder alle mulige andre steder hen end i hegnet.
    Men sørger man for at den slags er i orden, så er der mange steder rigtigt knald på et hestehegn

• #13   1. feb 2013 Jeg havde en hund der desværre fik stød lige idet han snusede til hestens mule.....og ingen tvivl om at han blev præget på "farlige" heste. Han tonsede hjem og lå under spisebordet..... rystende og ikke til at få ordenlig kontakt til. Han hadede heste derefter!

Jeg gjorde alt , godbidder, normal opførsel, gode ord og ros i nærheden af heste, men kom ikke angsten til livs.

Desværre bed han uden forudgående tegn....min søn....og jeg er ikke i tvivl om at hans nervøsitet stammede fra stødet.... jeg fik ham aflivet....

Det var ca et halvt år efter og jeg prøvede virkeligt alt der stod i min magt.....for han var en fantastisk hund....

Nogle hunde tåler det bare ikke....og jeg håber virkelig at din hund kommer over det, men man kan ikke på forhånd vide hvor alvorligt en hund føler smerten....

Håber det bedste for dig!!!

• #14   1. feb 2013 Hvor meget stød der er i hegnet afhænger DÆLME da af mange ting.
    Vores gamle hestehegn (super elefant) slog så man havde blå mærker i flere dage bagefter.... Så det kan vist ikke kategoriseres.

Om hunden lader sig mærke af det er både et spørgsmål om hunden - men så sandelig da også af hvor meget strøm der var i hegnet, jordforbindelsen og fugt.

Min første schnauzer satte næsen på vores elefant stødhegn under leg med 3 års min hingst. Han kom ALDRIG i nærheden af noget der lignede stødhegn efter det. ikke at vi ikke kunne gåtur og sådan - han gik bare ikke så tæt på at han risikerede at røre ved det.

Håber det var et lille slag og han kommer fint igennem oplevelsen smiley

• #15   1. feb 2013 Tjaeh, mine har også fået stød på vore hegn og derefter lærte de at vendte og kun passere hegnet ved åbne led eller om nødvendigt at krybe under. Ingen har taget varig skade på hverken sjæl eller krop. Kun den gamle Schæfer var i månedsvis sikker på, at det var hestenes skyld, den vildfarelse kom han ud af efter et stød, hvor ingen heste var i folden.

• #16   1. feb 2013 min gamle yorkie fik engang stød... i trædepoterne, fordi stødhegnet var af sådan noget bredt bånd, og hun troede det var solidt.
    Hun var ikke kry ved at skulle forbi det stykke i et godt stykke tid - så jeg gik bare en anden vej, indtil hun selv havde glemt det.

• #17   1. feb 2013 Michelle: nu tænkte jeg mere på det, du skrev om din hest.

Men nu skrev jeg egentlig, som jeg gjorde, først og fremmest for at berolige TS mht. hendes hund og ikke så meget for at dele skræmme historier smiley

• #18   1. feb 2013 Andrea -ok, ja heste er jo forskellige. Men har nu oplevet en del der, trods adskillige stød, alligevel gerne tager turen udi friheden smiley
    Og ang at berolige TS.. hunden har jo fået stød og reagerer som den gør, uanset hvor meget eller lidt stød der så var i hegnet. Så historier om et gevaldigt rap af et el-hegn, gør jo ikke situationen værre eller bedre.

Marietta -sådan en misforståelse har vi osse haft. Min brors hund røg imod hegnet et splitsekund efter ha have kaldt på den. Den var overbevist om at det var straffen for ikke at vende om omgående, med det resulat at de næste mange gange der blev kaldt, kunne den nærmest vende midt i et spring, for at komme med det samme smiley

• #19   1. feb 2013 Hold da op Lise, det lyder da ganske forfærdeligt, og jeg håber da godt nok ikke min hund har taget så meget skade.

Jeg tror der var meget stød i hegnet, for det så virkelig ud som om det gjorde alvorligt ondt. Men chokket giver nok også en voldsom reaktion.

• #20   1. feb 2013 Boede engang på et stutteri der havde hingsten flere volt end de andre, fik stød en enkelt gang, det var altså så jeg røg på røven, kunne mærke det i hovedet og skulle lige bruge et øjeblik på at komme til sig selv. Det er ret normalt at nogen stødhegn kan være ret så voldsomme, dog er det normalt uskadeligt fysisk for en hund.

• #21   1. feb 2013 Michelle: Jojo, lige præcis nogle heste er jo nærmest udbryderkonger á la bulldozer smiley
    Jeg troede TS mente fysisk, det var i hvert fald det, jeg havde i tankerne smiley Så altså om hun skulle være bange for om hunden led fysisk efter stødet..

• #22   1. feb 2013 Til hunden der er i "stødet" næste gang i skal på samme tur, ha rigtige mange pølser med. Hold en del pauser på ruten hvor det skete, smid mange pølser som hunden skal søge efter. Den får så fokus på pølserne, istedet for hegnet og plus den vil være al for optaget, til at mærke at du måske er lidt bange, for at det skal ske igen

• #23   1. feb 2013 Selv om folk siger man bare skal lade som ingen ting, det har jeg ikke oplevet det hjælper særlig meget på nogle hunde hvis der sker sådan noget eller andre ting.

Selvom jeg er ude at gå med min hund og det kommer fyrværkeri, kan jeg ikke lade som ingen ting - hvis jeg ikke havde snor på var han stukket af, han løber indtil han er udmattet og finder steder at gemme sig i naturen ( er oplevet ) og når han er i snor skal jeg sidde ved ham i 10 minutter før han ikke ryster mere og så styrter han ellers hjem...og da han fik stød hos min far ved hestene, var det lige før han døde fordi han var så tæt på at styrte med hovedet direkte ind i laden fordi han løber af skræk. - selvom dette er voldsomme øjeblikke hjælper det bare ikke at lade som ingen ting.

Men mon ikke "bare" du skal være opmærksom næste gang og evt. have et par godbidder med, så tror jeg ikke der er mere i det andet end den selvfølgelig vil være noget opmærksom. smiley

• #24   1. feb 2013 Jeg er på ingen måde ude på at forskrække nogen.....blot at fortælle hvordan det gik min følsomme hund.

Jeg ser at mange andre har oplevelser der heldigvis er mere positive....og det er bare super godt!!

Vi må blot erkende at hunde er meget forskellige....uanset om vi gør vores bedste for at hjæpe dem....

• #25   1. feb 2013 Næh, men man kan sagtens komme til at bekræfte sin hund i, at den er eller har været i dødelig fare, hvis man selv reagerer overdrevent.

• #26   1. feb 2013 Det kan ske - men at folk mener at hunden hurtigt glemmer oplevelsen fordi man lader den være - næh nej smiley

Har ikke oplevet man kan gøre situationen værre end den er ved en hund som man f.eks kan ved et barn smiley

• #27   2. feb 2013 Reiki kan trøste med en "av-kiks" nærmest uanset hvad det der sket *G*

Når han laver et eller andet der gør ondt nok tl at han bliver pylret, hiver jeg blot en kiks op af lommen, siger noget i retning af "ååååh, skal du have en av-kiks" han snupper den, og så er han helt ok igen. Lidt som børn der kan kureres for alverdens ting med et plaster smiley

Det er jo nok noget der tildels er tillært, men ikke noget jeg bevidst har gjort... Men dejligt nok at det virker.

Kommentér på:
Stødhegn

Annonce