Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund i bil
  • #3   22. feb 2013 Der er ingen specifikke regler omkring transport af hund. Den anses for at være bagage dvs. det eneste krav er at den ikke må kunne være til gene for chafføren.
    Der er altså ingen krav om sele, bur eller andet.

• #5   22. feb 2013 Nej - der er ingen lovgivning på området.
    En hund anses som værende gods. Gods skal ikke være spændt fast, det må blot ikke være til gene for føreren.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
    #6   22. feb 2013 enig med DKK.. Der er vedtaget en lov, så man får bøde. Du skal have dine hunde fastspændt eller fastspændt i bur : )

• #9   22. feb 2013 DKK tilhænger - Der har været snak om at der skulle komme en regel om at hunde skulle være fast spændt eller i bur. Men den er ikke vedtaget, dog anbefaler alle man gør det alligevel.. smiley

• #11   22. feb 2013 http://www.fdm.dk/sikkerhed/kaeledyr-bilen
    Opdateret i august 2012

Her bliver der blandt andet skrevet:
    #1Hund, kat og fritte bliver betragtet som ejendom, og derfor hører de under lov om godstransport.
    Som vi alle ved skal gods sikres
    Loven siger:
    Kapitel 13
    Befordring, belæsning, vægt, dimensioner m.v.
    Køretøjers belæsning

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 4, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.

Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.

• #12   22. feb 2013 Jeps - du er forkert på den smiley
    Der har flere gange været snak om at ændre på det men det er hver gang blevet ved - ja - snakken.
    Personligt forstår jeg så slet ikke at man tør kører med en løs hund i bilen. Mine sidder i solide bure, der er sat fast i lastrummet så de ikke flyver rundt ved opbremsninger eller uheld. En af mine træningskammerater har været i et uheld hvor bilen trillede flere gange rundt. Hunden sad i et Hakonbur. Buret var uskadt og hunden var uskadt bortset fra at den var lidt fortumlet af at blive væltet rundt flere gange. Bilen var totalskadet og min kammerat slap heldivgvis med knups (hurra for moderne biler med høj grad af sikkerhed).

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#14   22. feb 2013 Retter lige mig selv; ... til det Camilla skrev... : )

Er der lov om det i Sverige? Kan simpelthen ikke finde det på Google... Er det derfor jeg har fåer det ind i bøtten?

• #15   22. feb 2013 Vores hund hopper ud af sikkerhedsselen, og der er ikke plads til et bur i bilen, så det passer mig fint, at der ikke er lovgivning omkring, at de skal være det. Han sidder stille og roligt i bagagerummet, når han en sjælden gang er med.

• #16   22. feb 2013 Susanne *Nu med killinger på vej*:
    Hvordan hopper ud af sikkerhedsselen. Bruger du ikke en hundesele som kan spændes fast i "modtageren" for sikkerhedsselen?

Der findes mange forskellige køreseler, vi har en som giver sig hvis der skulle ske et sammenstød og det giver et ryk i selen, således at det er muligt for hunden at komme ud af den og væk fra bilen. Praktisk hvis det skulle begynde at brænde og hunden går i panik og vil flygte.

• #18   22. feb 2013 Jeg fatter seriøst ikke at man tør køre med en hund eller et barn som ikke er fastspændt, det er pokkers farligt ikke bare for barn eller hund men i lige så høj grad for øvrige personer i bilen, man kan blive ramt af hund eller barn som ved sammenstød eller opbremsning flyver gennem luften, så sele på barn og hund i bur som er fastspændt eller sele! Ikke kun for barnets eller hundens skyld men i lige så høj grad for øvrige persones skyld!

• #19   22. feb 2013 Enig Bodil, netop for både hund og personers skyld.

Forestil jer en hund der flyver gennem kabinen og rammer jer i nakken, så er man rimelig sikker på invaliditet, eller død.

Det burde vedtages ved lov, og ellers være alm. sund fornuft.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#20   22. feb 2013 Men hvis man har en bil, med åbent bagagerum - Så kan hunden vel ligge ind imod ryglænet, der vender ind imod bilen. Så flyver den vel ikke rundt hverken der omme eller i kabinen..? Og man tager vel hensyn med en "løs" hund i bagagerummet, ligesom man gør med en i et bur på bagsædet : D

Det er vel op til den enkelte hvordan man gør; der er da mange ting der spiller ind; hvad for en bil man har, hvilken race hund man har, hvordan ens hund har det med at køre i bil, hvor langt man tager den med o.s.v. - Vild at reagere så voldsomt på noget som er så individuelt.... Det kan være det bare er mig der ser det sådan fordi jeg er træt og det er på skrift ; )

• #21   22. feb 2013 Matilde: kan du garantere at din hund bliver liggende der hele tiden?
    Vi har også haft bil med åben bagagerum (st. car) og her isatte vi et hundegitter, så hunden på ingen måde kan kravle eller flyve over bagsædet og ind i bilen.
    Jeg må indrømme at jeg sidestiller hund og andre passagerer i min bil, ville dog ikke komme andre passagerer i bagagerummet smiley Alle bliver fastspændt eller ligger bag gitter.
    Sådan er vi jo forskellige, men mine hunde er meget kostbare for mig (ikke i kr. men i liv) og jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis de blev skadet fordi jeg ikke havde sørget for sikkerheden. Så her er 2 stk. bag hundegitter og 2 stk. spændt fast i dertil indrettet sele på bagsædet.
    Alle kan bevæge sig rundt, ligge, sidde og stå, som de lyster, så der er ingen af dem der er kede af sikkerheden.

• #22   22. feb 2013 efter et trafikuheld tør jeg ikke andet end have hunden i bur, ikke engang folk som kører med mig får lov til at have deres hund mellem deres ben på forsædet, de ryger i bur

jeg vil ikke risikerere noget, hvis uheldet er ude igen

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#23   22. feb 2013 Hæhæ, du misforstår Betina : ) Det kan godt være det var mig der formulerede mig utydeligt, men min kommentar gik på at det da er virkelig individuelt - ligesom mange af de andre ting her inde : )
    Jeg kender ikke så forfærdelig mange med hund, men dem jeg kender med store hunde, har dem liggende bag i bilen, og der har aldrig været problemer. Kan godt se at man ikke kan give nogle garatier - Det er vel lidt ligesom at sige til folk, "slip du bare din hund, min har nemligt aldrig gjort nogen noget".

Lyder fint at man ka få et gitter man kan sætte op, hvis man ikke har plads til metal bur. Det havde jeg aldrig overvejet, men nu ved jeg det, hvis mine venner eller jeg står i den situation at vi skal bruge det : )

• #24   22. feb 2013 Vi har også trillet rundt med bilen. Bilen totalskadet, men manden, jeg og Victor kravlede uskadte ud af bilen. Alle var i seler. Så her køres heller ikke uden alle er fastspændte mere. Før kunne vi godt lige snyde og have Victor foran når det bare lige var en lille tur

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#27   22. feb 2013 Vi har et stort rejsebur på bagsædet : ) Ku godt ha forstået dit problem hvis det var ti - det er der vist ikke plads til i vores bil, selv hvis der ikke skal være mennesker i ; )

• #28   22. feb 2013 TM: det må jo være utrolig forfærdelig oplevelse.

Vi har så store hunde og de er spændt fast som fortalt tidligere.
    Det med at blive skadet / dræbt af selen hører man jo også om ved mennesker, det tror jeg desværre ikke vi kan beskytte os imod. Idet det er små hunde du har, har du så ikke mulighed for at sætte en kasse på bagsædet, og så sætte den fast i selen?

• #30   22. feb 2013 Bur på bagsædet, hvis bilen er lille, er der ikke plads til at hunden kan blive forsvarlig fastspændt så kommer den ikke med, børn har man jo heller ikke løse hvis der lige er lidt for mange med:)

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#31   22. feb 2013 Vi har en Chervolet Aveo (4 dørs - så det er en "lille" bil) ved ikke hvor meget bagsædeplads der er i den, i forhold til din bil. Det er det her "bur" vi har ; http://www.amazon.co.uk/XXLARGE-FABRIC-PORTABLE-FOLDABLE-CARRIER/dp/B00BD2SEFM/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1361531406&sr=8-5 - dog er jeg ikke sikker på målene; vores fylder lidt over halvdelen af bagsædet.

• #32   22. feb 2013 Bettina, han kravler bogstavligt talt ud af sikkerhedsselen. Hvordan han bærer sig af, aner jeg ikke, men det tager ham 2 minutter at komme ud af den. Og jo det er en af de dyre Tüv godkendte sikkerhedsseler til hunde.

• #33   22. feb 2013 hold da op Susanne, det er da vildt smiley smart hund kan man sige, men ikke et smart valg smiley

• #34   22. feb 2013 Nej, det er ikke særlig smart, så han er kun sjældent med ude at køre.

• #35   22. feb 2013 Når mine to er ude og køre, sidder de ved fødderne i passagersiden, og det har de altid gjort, og bliver fint siddende/liggende der.

Hvis jeg skulle fastspænde dem, skulle det være med sikkerhedssele, da jeg ikke selv har bil. Det ville være det mest praktiske. Har overvejet det, men når de har været vant til at køre sådan i 4 år, og det fungerer så fint, så bliver det nok sådan lidt endnu

• #36   22. feb 2013 Mht bur på bagsædet så vil man med stor sansynlighed stadig få vovse i nakken ved en kolision (se på ADAC's videoer med crash-tests). De kan simpelthen ikke spændes ordentligt fast.
    Men OK i mikrobilerne er der bare ikke plads til at en hund kan transporteres forsvarligt i et bur bag ved bagsædet og sådan er det jo så bare.
    Er selv totalt glad for min VW Touran van købt som 'hundebil' for 7 år siden. Dejlig at køre i og kører dejligt langt på literen :-).

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#37   22. feb 2013 Jeg tror at vores bur sidder ordenligt fast. Vi bruger Håndtag og remme på buret til at spende fast med : D Om det kan holde til et sammenstød er så en helt anden sag, men krydser alt hvad jeg kan, for at jeg aldrig kommer til at kunne sige det med sikkerhed.

Kommentér på:
Hund i bil

Annonce