Hund i bil Hund i bil
Hej Alle
Skal lige høre så vidt jeg ved er der stadig ikke regler for at hunden skal være spændt fast men må den ligge ved fødderne i passager siden eller vil det give en bøde ?? En hund må da kun sidde på bagsæde i sele ikke og ikke på passager sædet ??
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.523
Der er altså ingen krav om sele, bur eller andet.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.851
En hund anses som værende gods. Gods skal ikke være spændt fast, det må blot ikke være til gene for føreren.
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 125 Svar: 638
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Opdateret i august 2012
Her bliver der blandt andet skrevet:
#1Hund, kat og fritte bliver betragtet som ejendom, og derfor hører de under lov om godstransport.
Som vi alle ved skal gods sikres
Loven siger:
Kapitel 13
Befordring, belæsning, vægt, dimensioner m.v.
Køretøjers belæsning
§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 4, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.
Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.
Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.
Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.
feb 2013
Der har flere gange været snak om at ændre på det men det er hver gang blevet ved - ja - snakken.
Personligt forstår jeg så slet ikke at man tør kører med en løs hund i bilen. Mine sidder i solide bure, der er sat fast i lastrummet så de ikke flyver rundt ved opbremsninger eller uheld. En af mine træningskammerater har været i et uheld hvor bilen trillede flere gange rundt. Hunden sad i et Hakonbur. Buret var uskadt og hunden var uskadt bortset fra at den var lidt fortumlet af at blive væltet rundt flere gange. Bilen var totalskadet og min kammerat slap heldivgvis med knups (hurra for moderne biler med høj grad af sikkerhed).
jan 2013
Er der lov om det i Sverige? Kan simpelthen ikke finde det på Google... Er det derfor jeg har fåer det ind i bøtten?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.076
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 454
Hvordan hopper ud af sikkerhedsselen. Bruger du ikke en hundesele som kan spændes fast i "modtageren" for sikkerhedsselen?
Der findes mange forskellige køreseler, vi har en som giver sig hvis der skulle ske et sammenstød og det giver et ryk i selen, således at det er muligt for hunden at komme ud af den og væk fra bilen. Praktisk hvis det skulle begynde at brænde og hunden går i panik og vil flygte.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2008
Forestil jer en hund der flyver gennem kabinen og rammer jer i nakken, så er man rimelig sikker på invaliditet, eller død.
Det burde vedtages ved lov, og ellers være alm. sund fornuft.
jan 2013
Det er vel op til den enkelte hvordan man gør; der er da mange ting der spiller ind; hvad for en bil man har, hvilken race hund man har, hvordan ens hund har det med at køre i bil, hvor langt man tager den med o.s.v. - Vild at reagere så voldsomt på noget som er så individuelt.... Det kan være det bare er mig der ser det sådan fordi jeg er træt og det er på skrift ; )
mar 2008
Vi har også haft bil med åben bagagerum (st. car) og her isatte vi et hundegitter, så hunden på ingen måde kan kravle eller flyve over bagsædet og ind i bilen.
Jeg må indrømme at jeg sidestiller hund og andre passagerer i min bil, ville dog ikke komme andre passagerer i bagagerummet
Sådan er vi jo forskellige, men mine hunde er meget kostbare for mig (ikke i kr. men i liv) og jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis de blev skadet fordi jeg ikke havde sørget for sikkerheden. Så her er 2 stk. bag hundegitter og 2 stk. spændt fast i dertil indrettet sele på bagsædet.
Alle kan bevæge sig rundt, ligge, sidde og stå, som de lyster, så der er ingen af dem der er kede af sikkerheden.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
jeg vil ikke risikerere noget, hvis uheldet er ude igen
jan 2013
Jeg kender ikke så forfærdelig mange med hund, men dem jeg kender med store hunde, har dem liggende bag i bilen, og der har aldrig været problemer. Kan godt se at man ikke kan give nogle garatier - Det er vel lidt ligesom at sige til folk, "slip du bare din hund, min har nemligt aldrig gjort nogen noget".
Lyder fint at man ka få et gitter man kan sætte op, hvis man ikke har plads til metal bur. Det havde jeg aldrig overvejet, men nu ved jeg det, hvis mine venner eller jeg står i den situation at vi skal bruge det : )
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.244
jan 2013
mar 2008
Vi har så store hunde og de er spændt fast som fortalt tidligere.
Det med at blive skadet / dræbt af selen hører man jo også om ved mennesker, det tror jeg desværre ikke vi kan beskytte os imod. Idet det er små hunde du har, har du så ikke mulighed for at sætte en kasse på bagsædet, og så sætte den fast i selen?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jan 2013
jul 2012
mar 2008
jul 2012
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
Hvis jeg skulle fastspænde dem, skulle det være med sikkerhedssele, da jeg ikke selv har bil. Det ville være det mest praktiske. Har overvejet det, men når de har været vant til at køre sådan i 4 år, og det fungerer så fint, så bliver det nok sådan lidt endnu
feb 2013
Men OK i mikrobilerne er der bare ikke plads til at en hund kan transporteres forsvarligt i et bur bag ved bagsædet og sådan er det jo så bare.
Er selv totalt glad for min VW Touran van købt som 'hundebil' for 7 år siden. Dejlig at køre i og kører dejligt langt på literen :-).
jan 2013
Hund i bil