{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Stadigvæk ikke renlig :-( {{forumTopicSubject}}

Saphira er snart 14 måneder gammel, og desværre er hun endnu ikke 100% renlig smiley
Hun har desværre haft en bøvlet hvalpetid med et par blærebetændelser og så passede min mor hende mens jeg var væk. Desværre var min mor ved at blive meget syg af depression og angst (hvilket jeg ikke kunne eller ikke ville se dengang), og det førte til at jeg ofte kom hjem til en masse tispletter mm. på gulvet fordi min mor ikke turde at gå udenfor og lufte hende. Hun ville heller ikke putte hende i soveburet, fordi det var synd mente hun. Lige der var jeg mest interesseret i at få noget godt alene hjemmetræning (og jeg havde heller ikke regnet med at det stod på så længe), så troede det med renlighed hurtigt kunne trænes væk, når min mor turde at gå udenfor igen.
Det har jeg så desværre ikke kunne. Når vi er hjemme er hun god til at give signal om at hun vil ud (ca. 90 % af tiden) og jeg når at få hende ud.
Når vi så er i byen, så giver hun næsten aldrig signal. Det har resulteret i at hun har sat sig hjemme ved mine svigerforældre, min svoger, min kæreste og hos min veninde smiley og det er efterhånden pinligt at have en voksen og ikke renlig hund med.
Min far passede hende i 14 dages tid i sommers, mens jeg var indlagt sammen med min mor. Der havde hun fri adgang til haven, og var 100% renlig i løbet af de uger. Når vi er på besøg derude giver hun også signal til at hun vil ud - hun ved jo hvorhenne havedøren er. Hjemme hos mig springe rhun ikke op af en dør, men kommer hen til mig og laver nogle små bestemte signaler så jeg ved hun skal tisse.
Da hun var mindre fik jeg afvide at man ikke måtte skælde ud når hun lavede noget indenfor, men bare tage hende ud med det samme, og altid rose når hun lavede noget udenfor.
Jeg har så prøvet at skælde ud nogle gange, men så går der nogle dage og så sætter hun sig igen. Hun kan sagtens være luftet og så 2-3 timer senere sætter hun sig igen. Synes virkelig ikke det er lang tid for en hund i hendes alder.
Det skal sige sat hun sov igennem fra dag 1 og aldrig har bedt om at komme ned om aftenen. Jeg stod tidligt op og gik sent i seng og det virkede til at passe hende fint. Hun har heller aldrig tisset i køkkenet, hvor hun sover ude om natten. Hun har dog været renlig hjemme hos mig i tre ugers tid nu, efter jeg råbte af hende sidste gang. Men hun satte sig så hos min kæreste i lørdags.
Men hvad i al verden skal jeg stille op med hende? Har fået så mange råd fra alle sider, at jeg efterhånden ikke helt ved hvem jeg skal lytte til længere.
Min kæreste er ikke vild med tanken om at skulle flytte i hus med skibsplanker lige om lidt, når hun ikke er renlig - og det er jeg heller ikke for den sags skyld. Det fører også til, at han tøver meget med at vi skal have hund nr. 2 om et års tid, fordi han er ræd for at stå med endnu en urenlig hund. Hvilket jeg udmærket godt kan forstå han tænker. 7-9-13 så sker det ikke!
Så kære HG folk - må jeg høre hvad i har af gode idéer til hvad jeg skal stille op med hende? Skal jeg bare forsætte stilen med at skælde ud når jeg griber hende i det, og håbe på det hjælper?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stadigvæk ikke renlig :-(
  • #1   5. mar 2013 Mit bedste råd er, at du skal være mere opmærksom på hende.. hun siger jo ikke til, så må du netop træde til, og så give hende en lille tur.

    Er sikker på, at det kommer med tiden. Det at skælde ud tror jeg ikke gør det bedre.

    Held og lykke med hende.


  • #2   5. mar 2013 Har også håbet på hele tiden, at det ville komme med tiden, men må indrømme at min tålmodighed er ved at være anelse slidt.
    Hun får normalt aldrig skæld ud, så når jeg hæver stemmen er det noget der går lige ind hos hende.
    Er meget obs på hende, men der er jo som sagt sket nogle smuttere.


  • #3   5. mar 2013 Du må bare starte forfra med renlighedstræning.

  • #4   5. mar 2013 Jamen hvad er så rigtig renlighedstræning? Er det at ignorere det og lufte hende, og rose i rigelige mængder når hun sætter sig udenfor? For det er det jeg har prøvet hele tiden - ud over den sidste månede hvor jeg har prøvet at skælde ud.
    Hun er min første hvalp, som jeg står alene med. Og jeg hører fra så mange sider hvad man skal og ikke skal.


  • #5   5. mar 2013 Vi flytter i huset 1 april eller måske allerde i påsken og jeg håber at få hegnet fronten af haven ind (ca 10-15m) med hønsetråd som noget af det første.
    Så håber jeg at en næsten konstant åben havedør vil hjælpe på det - det er tilsyneladende det der har virket ude hos min far. Der havde hun fri adgang til haven i 14 dags tid, og hun går troligt hen til havedøren hver gang vi er derude.


  • #6   5. mar 2013 Skælde ud hjælper ihvertfald ikke.... Tværtimod så gør det kun, at hvalpen begynder at gemme sig når den skal tisse, og tisser i hjørner, under senge o.s.v. Den vil tro at du skælder den for selve det at tisse, og ikke det at tisse indenfor.

    Du skal starte helt forfra... Ud hver gang den har sovet, leget og spist, og så eller ca. en gang i timen.
    Om natten står du op (f.eks. ved 2-3 tiden) og lukker dneud og tisse. Sæt evt. snor på, så den ikke begynder at løbe rundt og lege. Og sig "tisse" mange gange, og ROS når den endelig tisser. På den måde får du også sat en kommendo på tisse.
    Og så skal du også huske at rose alle de andre gange den tisser udenfor.

    Og bare lige en anden ting... En hund på 14 måneder er bestemt ikke voksen endnu. Og der kan stadig komme perioder hvor den glemmer ALT - Og ja, desværre også det at være renlig.


  • #7   5. mar 2013 Og det er ikke sikkert det med havedøren åben virker... Den skal jo først LÆRE at det er udenfor det foregår, før den vil gå ud for at gøre det.

Kommentér på:
Stadigvæk ikke renlig :-(

Annonce