Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fremmed kat i have
  • #3   16. mar 2013 så håber jeg den er klog smiley selvom de også selv har en lille hund smiley

• #4   16. mar 2013 Det kommer an på hvor klog katte er;-) Der har flere gange været tre faste katte i vores have... De kom stadig selvom Nala (Og Timon og Simba) har været hved af bide halen af dem...

• #6   16. mar 2013 Kan man ikke få noget "Gå væk kat" smiley

Den bliver 100 % sikkert myrdet hvis de får fat i den

• #7   16. mar 2013 Jeg er nu ikke helt fri for katte her og mine hunde har taget livet af 2 stk., 1 vildkat og 1 som tilhørte en af naboerne.. øv for den da!!

• #9   16. mar 2013 Vil det nemmeste ikke bare være at bede naboen om at holde deres kræ på egen grund. Det skal de jo....

• #10   16. mar 2013 Nej det kan du ikke -i vore have kommer mange katte, selvombåde jeg og underboen har hund, og at i hvert fald Reiki (ved ikke med underboens) hader katte.
    De jages ud, men er der meget hurtigt igen.

Og desværre er det meget sjældent at katteejeren er indstillet på at gøre noget for at holde katten ude af andres haver

• #11   16. mar 2013 Rotterne..... Velplejet LOL - nej det kan man ikke sige smiley

Anne Julie: Jo men hvor mange katteejere kan det?

• #12   16. mar 2013 Lars M -hvis de gad: allesammen. Men realistisk set, er det de færreste der gider. Selv når de ved at katten risikerer livet ved at gå gennem en bestemt have

• #14   16. mar 2013 Nej
    Vi har haven fuld af katte lige så snart hundene ikke er der

Da link var lille blev han revet i øjet af en kat, i vores egen have

• #15   16. mar 2013 Man kan godt holde katten på egen grund, det er faktisk ikke så svært. Men det er de færreste katteejere der gider gøre sig den ulejlighed.

• #16   16. mar 2013 Anne Julie... Hvordan vil du gøre det?
    Det er langt fra alle steder, man kan eller må bygge en katte-voliere.... så hvad gør man så?

• #17   16. mar 2013 Linda -hegner haven på kattemaner-f.eks. ved at hegnet foroven går ind mod grunden (så katten ikke bare lige kan klatre på det) osv.

Og vil/må man ikke hegne eller lave voliere, ja så må man have indekat eller ingen kat. Det er jo heller ikke alle steder man må have hund, sådan er livet jo.

• #19   16. mar 2013 Det Michelle siger. Hvis man ikke magter at holde ens kræ på egen grund, så bør man ikke have dem.
    Og her taler jeg naturligvis om villakvartere og andre steder hvor folk bor tæt.

• #20   16. mar 2013 Michelle..... Jeg misforstår højest sandsynligt, men på min nethinde dukker der billeder op fra diverse KZ-lejre.....

Dernæst kommer tankerne så om de katte, der stadig kan komme ind i haven, men de kan ikke komme ud igen - og hvis jeg kæder det sammen med hundeloven og skambidning....... så tør jeg ikke tænke længere smiley

Det er slet ikke for at starte en diskussion, at jeg lige siger det her, men de der løsningsforslag er altså slet ikke uden flere minusser - og det er jo også mod kattens natur at være indespærret....

Man kan købe planter på de fleste gartnerier, som kattene ikke vil i nærheden af, og så kunne man jo gøre det og så placere dem der, hvor man ser kattene komme ind på sin grund smiley

• #21   16. mar 2013 Linda -så fordi min nabo har kat, skal JEG ud at bruge penge på planter og hvad har vi?

"imod kattens natur" -sikke noget sludder. Det er ikke det mindste mere imod kattens natur end imod hundens... Eller hesten som osse naturligt er skabt til at vandre mange km hver dag. Og mon dog naboerne bliver glade for besøg af mine hunde og heste smiley

Og nej, det behøver ikke være ren KZ-lejr med pigtrådsruller og hvad har vi. Men self skal hegnet være så højt at katten ikke bare lige hopper op ovenpå det "T" man laver, og ja, forover sætter man så tråd vandret (eller temmeligt skrå) ind mod haven.
    Men hvis katteejeren har hegnet sin have til katten, behøver hundeejeren jo netop ikke hegne for t holde katte UDE... altså er katten ikke længere i fare for at ende i munden på en hund smiley

Ang hundeloven vs evt katte, så ville jeg ikke være bekymret. Altså forstå mig ret jeg ville blive frygteligt ked af hvis min hund slog en kat ihjel.
    Men hundelovens paragraffer om skambidning retter sig mere mod bidskader på mennesker og andre hunde, og ikke rigtigt mod skader på en kat der er gået direkte ind i hundens have.

Hvad erstatning angår, så har man teknisk set erstatningsansvar, fordi hundeejere jo har objektivt ansvar -men loven siger osse at erstatning kan helt eller delvist bortfalde såfremt skadeslidte selv har medvirket til skadens opståen -og det vil jeg altså argumentere for at tilfældet i sådan en situation.
    Og iøvrigt er det jo så ansvarsforsikringen der dækker HVIS man skulle komme til at betale erstatning, så det er ikke penge man selv skal have op af lommen.

-personligt ynes jeg det er synd for katten, men 100% katteejerens eget ansvar -vedkommende kan jo ikke holde SÅ meget af katten når han/hun lukker den direkte ud til trafikerede veje, haver med hunde osv.

Og ligesom Anne Julie tænker jeg self primært på områder hvor man bor tæt, og ikke så meget en omstrejfende kat ude på landet med 3 km til nærmeste nabo

• #22   16. mar 2013 Vi ved jo godt, at det ikke er alle, der får bygget sådan en fæstning......
    Katte kan også smutte ud af vinduer osv.......

Mine hunde er vant til katte, for vi har selv 4, men hvis der kommer en fremmed kat ind her, som ikke kan komme ud igen, så vil jeg da godt vide, om mine hunde kan dømmes efter skambidnings-paragraffen??

• #23   16. mar 2013 Hvis man vil have "frie" katte, så må man flytte på landet. Det er bare ikke ok at ens kræ er til gene for nogen, uanset hvad.

Rikke: God pointe.

• #24   16. mar 2013 Michelle..... Nu snakker vi altså fler-årige planter til 20-25 kr stykket, og så kan du slippe for vildkatte samtidig...... så de er 4-5 planter er nok ikke for dyre, vel?

Det er altså ikke så skrækkelig længe siden, jeg læste om en hund, der havde knækket nakken på en kanin eller to - og ejeren var faktisk meget bange for, at hunden skulle aflives....... den paragraf gælder skam ikke kun mennesker og andre hunde - den gælder hele vejen rundt.....

• #25   16. mar 2013 Linda -og det er så det jeg skriver jeg ikke mener de kan -skambidningsparagraffen er jo mere rettet mod mennesker og hunde, ikke omstrejfende katte der render ind i hundens hjem.

Og ja, jeg ved ikke alle bygger sådan et hegn -men jeg er jo så i min gode ret til at mene at så bør de ikke have kat før de bor et sted med længere til naboerne

• #26   16. mar 2013 Sidste efterår holdt jeg mine katte inde, fordi genboen snakkede om, at de besørgede i hans garage - sært nok blev der stadig besørget i hans garage, og så klagede han pludselig en dag over, at det vrimlede med mus, og de havde også fået dem ind i køkkenet...........
    Såååå åbnede jeg da døren for kattene igen smiley

• #27   16. mar 2013 Michelle..... Jeg ved ikke med den paragraf..... jeg ved bare, at der bor nogle mennesker her i nærheden, som går vældig meget op i, at vi skal bruge modsatte fortov for deres kattes skyld - og har de (hun) chancen for det, så truer hun med alverdens ting.....

Natasja.... det håber jeg da, du har ret i smiley

• #28   16. mar 2013 Natasja..... Mine katte har egen sandkasse udenfor og kattebakke indenfor - de bruger vist ikke andre steder smiley

• #29   17. mar 2013 Linda -der er joosse forskel på om din hund lige napper en kat på fortorvet (offentlig grund) eller i en andens have, og på om den gør det hjemme ved dig selv.

Og damen kan jo sådan set kræve alt det hun vil, det får hun ikke noget ud af. Det er politiet der afgør den slags i henhol dtil gældende lovgivning. SSå aflivning sker ikke bare fordi hun finder på at kræve det.

• #30   17. mar 2013 Michelle..... Nu var det jo ikke fordi, vi skulle til at diskutere en hel masse, for det kommer vi jo nok ikke nogen vegne med smiley

Jeg kan sagtens se, hvad du mener med, at der er forskel på, hvordan den ulykke kan ske, men loven er så udefineret endnu, så ikke engang politiet selv kan finde ud af den....

Jeg påtænker ikke at sætte sådan et kattehegn op, men jeg har sat hegn op, så naboens høns ikke vader ind i min have til mine hunde - og det kostede ærlig talt ikke ret meget, og jeg slap for at gå over og beklage mig smiley
    Mine hunde går også altid i snor, så jeg håber da, vi kan undgå konfrontationer af ubehagelig karakter

• #31   17. mar 2013 Loven er ikke særlig udefineret når det kommer til at holde katte på egen grund smiley

Kommentér på:
Fremmed kat i have

Annonce