{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.547 visninger | Oprettet:

Hvalpetest {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer meget at teste mit næste kuld. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre alt det i ved om hvalpetest på godt og ondt ?.
Det er der flere årsager til det, men primært til kommende hvalpekøbere og fordi jeg kan bruge det i min videre avl.

- Er der nogle opdrættere der laver det.
- Kan i anbefale nogen der gør det, og er gode til det (gerne i jylland).
- Lidt omkring priser evt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpetest
  • #1   13. apr 2013 ved intet om det

    men vd denne bruger http://www.hundegalleri.dk/bruger/1136-lotte_m er hvalpetester inden for DKK

    hun bor osse i nordjylland


  • #2   13. apr 2013 Tak smiley

  • #3   13. apr 2013 Nåårh hvor er det nogle nuttede små hvalpe smiley

    Jeg ved desværre intet om det andet, men håber du får svar på dine spørgsmål smiley


  • #4   13. apr 2013 Jeg fik hvalpetestet mit B-kuld og det var en meget god, spændende og lærerig oplevelse.

    Det er vigtigt at testen foregår i et rum som hvalpene ike kender og af mennesker de ikke har mødt før - på den måde ser man deres reaktioner på at komme ud af flokken for at være på egen hånd, et fremmed sted med fremmede mennesker.

    Jeg lærte meget om mine hvalpe. Den jeg troede var den sejeste var slet ikke den sejeste. Da han kom ud af flokken var han slet ikke så sej (men klarede den dog stadig vældig fint), til gengæld overraskede nogle af de andre ved at være meget fremme i skoene.

    En hvalpetest er jo ike noget hvalpen kan dumpe. Man får en vurdering af hver enkel hvalp, så man kan få solgt hvalpene til de rette købere, og så man kan vejlede køberne om hvordan de hjælper hvalpen bedst.

    Jeg træner i DcH og en af trænerne der testede mit kuld sammen med en anden træner fra klubben. De har testet mange kuld igennem årenes løb igennem en af specialklubberne i DKK. Mit resultat var uofficielt, dvs det var ikek en officiel hvalpetester fra DKK der kom ud, men min træner udfører testen på nøjagtig samme måde som DKK gør. Jeg optog det hele på video så hvalpekøberne kunne få filmen med og så fik jeg afkrydsningsskemaet og en udtalelse om hver hvalp.

    Den samlede konklussion på mit hold var, at alle hvalpene var samarbejdsvillige og nysgerrige, de ville alle blive rigtig gode at arbejde med. Der var ingen bange eller sky hvalpe og der var ingen stressede hvalpe.

    Jeg kan kun anbefale at man får lavet en hvalpetest når hvalpene er 7 uger gamle, det er rigtig sjovt og meget lærerigt.


  • #5   13. apr 2013 Kennelmor ! - Hvordan fungere det med at hvalpeteste, hvis jeg må spørge?

  • #6   13. apr 2013 Der kommer to testpersoner - en står neutralt i et hjørne og observerer og krydser af i et skema, hvordan hvalpen reagerer. Den anden laver de forskellige "øvelser" med hvalpen.

    Du kan læse mere her:
    http://www.belsiques.dk/hvalpetester/vejledning_og_forklaring_af_hval.htm


  • #7   13. apr 2013 Tak for link smiley

  • #9   14. apr 2013 Maliqs kuld fik også lavet hvalpetest! Hvilket jeg personligt var rigtig glad for. I vores stod der samlet om kuldet, og så testen af hver enkelt hvalp, og til sidst var der en masse værktøjer om opdragelse osv smiley Vores opdrætter brugte Charlotte Mogensen fra bjerringbro, http://www.northspirit.dk/

  • #10   14. apr 2013 Jeg synes det var et godt værktøj til at se hvalpenes reaktion hos fremmede og på fremmed grund når de ikke har søskende at støtte sig op af eller at blive tynget af.

    Man skal blot vide at det er et her og nu billede og er et fundament man kan forme og bygge videre på - ikke en facilitliste!
    Det er et værktøj så man ved hvor man måske skal sætte lidt ekstra ind.

    Jeg valgte en tester til mit kuld som ikke brugte smertetest - det synes jeg ikke om eller var relevant for mit kuld selskabshunde.

    Jeg havde en enkelt hvalp i kulden som blev kategoriseret som meget tilbageholdende e-hund. Men som ikke var tilbageholdende af frygt eller angsthed - men af overskud. f.eks han havde ikke behov for at undersøge den larmende genstand - han vidste sgu da godt den dims ikke var farlig og så gik han ellers videre i sin søgen efter guffer. Men som testen er sat op fik han i den test e, fordi han fysisk tog afstand til genstanden. Så det gælder også om at kunne se hvorfor de forskellige points gives og at kunne beskrive hvalpen ud fra dette fremfor ud fra en scorer fastsat i et testsystem.

    Men alt i alt et godt værktøj smiley


  • #11   14. apr 2013 har brugt det i 20 år og vil andbefale det,bruger det så hvalpene kommer ud til de rigtige ejer ,det hjælper jo ikke at fru hansen får en hund der løber på vægne hvis det ikke er det hun har brug for ,men en rolig familie hund ,kan også se en rød tråd i den når man har været til uhm test med hvalpene for det plejer at skinne igenmmen der,om hvordan den er ,hos mig er det folk fra Rottweilerklubben der kommer og tester mine ,vil aldrig igen havde en af de her adfærsbedhandler til at komme med da de ikke kender min rase .

  • #13   14. apr 2013 Isabelle- det er netop der fælden er. Kan testeren se hvad og hvorfor hvalpen reagerer som den gør. I testen får den sin score men beskrivelsen på denne score behøver ikke passe på hvalpens bevæggrunde for adfærden.

    Endnu et eksempel fra min e-hvalp. Han var sidste til at blive testet og havde får tisse af inden. På et tidspunkt skulle han søge mod tester og tage kontakt. Han går til døren, sætter sig og piver. Ikke nogen god score i forhold til kontaktsøgenhed osv. Som en selskabshunde gerne skal være.
    Det han faktisk sagde var at han skulle ud og prutte.
    Den landede så på gulvet i stedet.
    Men står man midt i testen så bliver talscoren jo som den gør.
    Det der er væsentligt for hund, opdrætter og hvalpekøber er - hvorfor smiley


  • #15   14. apr 2013 Netop.. Min tester sagde så efterfølgende, Katrine jeg var altså nødt til at give han E i de der kategorier. Men jeg synes ikke han er en klassisk E-hvalp overhovedet. Tvært imod har han nogle ret selvstændige og modige reaktioner.
    Og det var vi jo så enige om..

    Jeg ville til en hver tid få mine fremtidige kuld hvalpetestet igen smiley


  • #16   14. apr 2013 Jeg ved altså jeg har det lidt ambivalent med det med at man hvalpetester og at købere ikke får lov til at vælge selv.

    På den ene side, kan jeg godt se det smarte i det, på nogle racer, men på den anden side så synes jeg altså ikke man kan se på en 7-8 ugers hvalp hvordan den vokser op og bliver, og jeg tænker at man har vel læst på den race man har valgt så der burde ikke være et problem i at vælge hvalp selv som køber, evt. med råd fra opdrætter af. Selvfølgelig kan det være det er mig der er forkert på den her, skal jeg ikke udelukke smiley Jeg ved bare at jeg selv foretrækker at få lov at vælge mit kommende familiemedlem, jeg valgte min kommende med en smule råd fra opdrætter, da jeg gerne vil udstille lidt også smiley


  • #17   14. apr 2013 Anya> det er i mine øjne ikke kun opdrætter som vælger hvalpen. Det er jo som oftest noget man snakker om og hvor køber også siger hvad de helst vil osv.

    Jeg havde f.eks. Mn første hvalpekøber som ville træning og måske udstilling - jeg fravalgte så en kryptorkid han og en hvalp som ikke viste interesse i træning, da jeg ikke synes det var et match. Hun havde nu to hvalpe at vælge mellem - og valgte den helt rigtige gut smiley

    Næste køber var vandt til tjenestehundetræning og jagthunde og var lidt usikker på det der pelspleje. Familie med større børn. De ville ikke udstille og ville nok klippe hvalpen, men ville gerne have en frisk og glad hund. Her valgte Anton dem - han ville ikke gå fra deres side igen, og han var den med mest krudt i rumpen og med den letteste pels. Han var kryptorkid så ingen udstillingshund der. God kemi og stor glæde for alle!

    Og sådan videre..

    Vi snakkede om tingene og vurderede sammen om hjem og hund matchede.
    Var der ikke match, så var der ingen hvalp. F.eks. En opdrætter i Norge som ville købe en han til avl grundet stambogskombinaitonen - der var ingen jeg ville sende udenlands til decideret opdræt. For der var ingen af dem jeg synes var noget ovenud super ekseptionel godt.


  • #18   14. apr 2013 det skal være tester der er opllært inden for jeres raser, og ikke dem der er oplært hos de hunde adfærs dimser, som jeg kalder dem ,de dømer alle hunde ens det skal de bestemt ikke,så kunne jeg jo bare tage ud og teste de små hunde ,det giver et forkert billed da jeg er vandt til mine bruges hunde ,alle rescer har hver deres profil ,

  • #19   14. apr 2013 Ginne - Ja det er da også fint nok at det virker for nogle, jeg fik da også råd med fra min opdrætter om hvilken en af hvalpene der nok havde mest potentiale for udstilling når jeg nu gerne ville det lidt. Men jeg kan altså ikke se hvordan man kan vurdere på en 7-8 ugers hvalp om den vil egne sig til f.eks. agility? smiley

    Laika - Det er fint nok du har et antiparti mod dem, men sådan kan du altså ikke tillade dig at sidde og skrive om dem allesammen fordi du har haft en dårlig oplevelse!


  • #20   14. apr 2013 det er ikke kun mig ved der er andre også der har haft de samme oplevser ,så som at fortælle folk der skal ud og se på hvalpe at de skal smide deres store nøgle bundt ned i hovet at hvalpene ,er det en normal opførelses,,husk på at det er alle der kan kalde sig adfærs bedhandler da det er folk der er selv lært der udlære andre,i det de gør,

  • #21   14. apr 2013 Enig med Laika. Skal testeren lave en konklusioner kræver det mindst racekendskab, men det er bedst hvis opdrætteren laver konklusionerne, og testeren kun observereringerne.
    Idag har de fleste et videokamara, det ville jeg bruge.
    Vi var 4-5 opdrættere der testede hinandens hvalpe, men vi noterede, hvad vi så, og så var det op til opdrætteren at vurdere resultaterne.
    Det er vigtigt at det bliver lavet på samme tidspunkt. vi testede så tæt på 7 uger som muligt.


  • #22   14. apr 2013 rottweiler klubben har folk der er udannet til det de kommer hjem i hjemme og gør det ,har selv lige fådet et kuld tested skærtorsdag da var de 7og 5 dage super hvalpetest af mine hvalpe,

  • #23   14. apr 2013 Laika det kan man gøre i de store racer, men i de små racer er det ikke muligt.
    Hvis vi endelig har et kuld hvalpe inden for nærområdet, vil vi typisk have fulgt hvalpes opvækst.


Kommentér på:
Hvalpetest

Annonce