{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

2 Tæver under samme tag :S {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Har brug for lidt råd og andres erfaringer med at have 2 tæver sammen.

Vi har en 2 årige blanding at terrier/whippet som er reddet fra gaden i Bosnien som helt lille hvalp (ca 4 uger). Hun har indtil omkring hendes 5½ mdr alder gået en stor folk hos et bamhjertigt menneske som tog hende til sig, mens hun blev gammel nok til hendes rabies vac så hun kunne komme til dk. Vi flyttede så til Irland for 8 mdr siden og hun faldte rigtig hurtigt til.

Vi blev så tilbudt en lille 11 uger gammel golden retriver tæve, da hendes ejere var gået fra hinanden og kennelen ikke kunne tage hende tilbage. Og vi kunne ikke nænne at den lille tæve skulle igennem en lang process uden noget stabilt hjem, da ingen ville give det som de forlangte så vi overtog hende og alt gik rigtig godt.

Den voksne tæve har så imellemtiden ikke villet gå i løbetid og der gik næsten 1 år mellem den sidste og den vi lige er kommet ud af og hun har igennem de sidste 2-3 mdr haft en meget mere hidsig adfærd - Ingen hunde kan komme i nærheden medmindre hun kender dem, springer ud efter biler mens hun gør og trækker, samme gælder for alt fremmedet.

Hvalpen er nu ved at ramme hendes 10 mdr og vi kan se hun begynder at blive mere "voksen" og de har nu udviklet nogle sære ideer om hvem der er favorite ejer imellem kæresten og jeg. Og hvalpen kan med alt og alle og blid som et lam - Vi har måtte bruge meget tid på at gøre hende mere tryg for den første tid var rigtig hård for hende og hun gemte sig for alt, men nu begynder hun at være meget mere selvstændig og selvsikker så det er rigtig dejligt.

Men vores "voksne" tæve er begyndt at skabe sig rigtig meget og nu også overfor os hvis vi giver hinanden et kram, når vi er i haven skal hun have snor på for ellers stormer hun langs muren/hækken med rejste nakkebørster og knurre/gør af hver en lyd/duft der kommer forbi. Hun er blevet en prøvelse at gå med for der dukker altid et eller andet op lige fra en hund til en bus som skal skældes ud på. Vi har prøvet alt fra at holde hende til os i fast snor og køle hende ned til at motivere hende til at fokusere på noget andet. Det eneste som har haft en smule effekt er at finde noget andet, men hvis hun først er blevet gal så skal det ud af synfeltet før hun vil falde til ro. Men det væreste er hendes adfærd overfor hvalpen som er blevet meget bestemt og hidsig og vi kan mærke på hvalpen hun føler sig udenfor flokken pga det.

Kan denne adfærd være ren og skær hormonel eller er det en blanding af mange ting som sender hende udenfor rækkevide?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 Tæver under samme tag :S
  • #1   14. apr 2013 Syntes du skal kontakte en dygtig adfærdsbehandler smiley

  • #2   14. apr 2013 Det lyder lidt at din terrie, ikke bliver stimuleret nok.


  • #3   14. apr 2013 Vi har haft det samme problem og som du beskriver det er vi bekendt med.Det endte med at de to tæver ikke kunne tåle at se hinanden uden at de røg i slagsmål.Tilsidst måtte vi have dem adskilt,det var sådan at en var inde i stuen og en var udenfor og vi skulle altid passe på at de forskellige døre var låst,og hele tiden sørge for at det blev ligeligt fordelt hvor de var.Vi havde i den periode hvor det stod på ,i 9 år,heldigvis en stor hanhund der kunne gå ved begge tæver,men så kom der et problem når de kom i løbetid.Da vi holdt utroligt meget af de to tæver prøvede vi med flere dyresykologer,men uden held.Den sidste sagde hvis vi ville beholde dem begge så hold dem adskilt og det blev herefter gjort.Det skal lige tilføjes at de var halvsøskende med et års forskel og alt startede godt men udviklede sig da den yngste blev kønsmoden.

  • #4   14. apr 2013 Vi har selv haft tanken om det var stimulans som gjorde dette, men intet har ændret sig i hendes mængde af leg, gåtur og opmærksomhed. Har været meget opmærksom på om hun blev skubbet til side efter hvalpen kom til og hele tiden gjort en ekstra indsats for at hun får alt som hun plejer.

    En adfærdsbehandler kunne være en mulighed, dog svært for nok har Irland dyrlæger osv, men der er slet ikke den samme fokus på hundeadfærd grundet man har rigtig mange frie/hjemløse hunde og derfor har de en mere kold holdning til adfærdsproblemer, men vil snakke med vores dyrlæge og rescuecenter om de kan anbefale nogen adfærdsbehandler.

    Jeg håber at vi ikke ender med at skulle skille dem ad for hvalpen kan slet ikke undvære den "store" og vil for alt i verden ikke af med nogle af mine hunde så håber at det er et udfald af hormoner mellem dem og at de med hjælp kan få et godt forhold til hinanden. Tænker om en sterilisering ville kunne være kuren hvis de falder til ro over de næste 2 mdr og den "voksne" er udenfor hendes løbetid og evt falske drægtighed. Dog rammer det ind at hvalpen nok rammer hendes første løbetid.


  • #5   14. apr 2013 Desværre må jeg sige at der er kun en løsning hold de to hunde adskilt og anskaf Jer en hanhund den kan normalt gå sammen med med tæverne.Vi har jo været turen igennem

  • #6   14. apr 2013 Uden at komme med en laang udredning, så var Nova efter endt løbetid i en hormonel ubalance .... det var hun lige da vi fik Ipsen (der er ca 20 mdr mellem dem) .... Nova hukkede, hakkede og ville slet ikke Ipsen ....

    Efter 2 af de perioder så fik vi hende steriliseret, siden da er der ingen problemer ...

    det du beskriver er jo ikke kun problemer de 2 tæver imellem, den ældste har jo problemer med mange andre ting også ... Nova lukkede sig stort set inde og levede et liv der lignede en depression ... netop pga hormonel ubalance

    Det kan være de andre har ret... men jeg ville nu starte med at tage fat i det faktum at hun ikke har været i løbetid så længe ... det kan være hormonelt ... hun kan jo rent faktisk også have ondt/smerter i underlivet som fx kvinder ....


  • #7   14. apr 2013 Jeg snakkede med min gamle danske dyrelæge om det hele og forklarede hvordan hun er begyndt at opførere sig igennem det sidste stykke tid og det første min dyrlæge sagde var hun var næsten 100% på det var en hormonel ubalance over hun ikke havde været i løbetid så længe og så smidt oveni en hvalp/unghund som er ved at blive kønsmoden. Men man kan ikke lade være med at tænke der er andet galt for hun er ellers den dejligste glade hund.

  • #8   14. apr 2013 Synes du skal tale med dyrlægen omm ikke sterilisation er en mulighed ... Nova har ihverfald fået det meget bedre efter... og er slet ikke humør svingende....

    problemet som jeg ser det med din er at man jo helst skal sterilisere lige midt mellem 2 løbetider for der er hormonbalancen bedste... gør man det ikke risikerer man at holde dem i den balance de har på det givne tidspunkt, og dermed i det dårlige humør....

    Måske den skal have en hormon kur der får den i løbetid...


Kommentér på:
2 Tæver under samme tag :S

Annonce