3.520 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Julie
Julie
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hvalp 8 uger med dårlig mave & opkast Hvalp 8 uger med dårlig mave & opkast

Ja, som overskriften antyder har vores lille hvalp (der fyldte 8 uger i tirsdags) virkelig tynd mave. Han har skidt nogle gange i nat, sådan nogle store søer af flydende afføring og samtidig også kastet op.

Er det mon 'bare' fordi vi har været for gavmilde med tyggepindene?
Han får et par ben om dagen, for at styre den værste tyggetrang. (han har fået kallun og tørret kyllingfilet)

Igår fik han ydermere noget BioPlan vådfoder i maden, for at få ham til at spise. Hos opdrætter blandede de med leverpostej for at få dem til at spise.

Hvad gør jeg for at få maven i orden igen?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp 8 uger med dårlig mave & opkast
  • #3   11. maj 2013 Har du talt med opdrætteren? Måske er der flere hvalpe, der har de samme symptomer.

En hvalp på 8 uger skulle sandelig gerne spise sit tørfoder, uden at der skal blandet alt muligt i.

Hvornår har du hentet hvalpen? Man bør altid fodre den nye hvalp på samme måde som hos opdrætteren, da der jo sker rigtig meget nyt for den, og hvis man så samtidig blander alt muligt i dens foder, så kan det gå rigtig galt.

Men det lyder nu ikke særlig godt, at hvalpen både efterlader store søer af flydende afføring og samtidig kaster op. Hvordan er hvalpen ellers, er den sløv eller aktiv? Spiser og drikker den?

• #4   11. maj 2013 Det kan også værre ting end forkert fodring. Så astiafsted til dyrlægen. Den bliver meget hurtigt meget dehydreret.

• #5   11. maj 2013 Helt enig, afsted med jer, også krydser jeg fingere for det "bare" er noget den lille har spist og ikke parvo.

• Julie
    Julie Tilmeldt:
    nov 2008

#6   11. maj 2013 Han har hverken skidt eller kastet op idag. Kun i nat - han er frisk og i fuld vigør idag, drikker vand som han plejer, men er endnu ikke tilbudt mad.

Jeg vil naturligvis til en hver tid tage ham til dyrlægen hvis jeg var bekymret for ham - men det er jeg som sådan ikke. Skulle egentlig bare høre om jeg kunne give ham noget for at få maven på ret køl igen.

Eftersom han hverken har skidt eller kastet op idag - vælger jeg nok lige at se hvad dagen bringer. Mon ikke det går an?

• #7   11. maj 2013 Du kan give Canicur pro som kan købes på apoteket smiley Ved dog ikke om så små hvalpe må få det

Ville stoppe med vådfoder og leverpostej og tilbyde ham tørkosten uden smiley Han skal nok spise det når han bliver sulten nok smiley

Og så ville jeg finde nogle tyggepinde der holder i længere tid og give det tørret kylling som en ekstra godbid engang imellen smiley

Held og lykke med ham smiley

• #8   11. maj 2013 Hvis ikke du har tilbudt mad endnu idag, og den ikke har fået noget siden igår, ville jeg skynde mig at give den noget, hvalpe kan ikke tåle at gå for lang tid uden mad, specielt ikke hvis det er en hvalp af en lille race. Enig med alle de andre i, at du har givet den for meget nyt fremmed mad, som formentlig er årsag til den dårlige mave.

Skånekost består af kogt ris, blandet med enten kogt kylling eller torskerogn. Risene skal koge (ikke bulderkoge) i mindst 40 min, med rigtig meget vand, det ser lidt splattet ud når de er færdige, ligeledes skal kyllingekødet koge i væsentligt længere tid end normalt.

Du kan også give zoolac eller endnu bedre Pro-kolin+ til at genoprette den gavnlige bakterieflora i mave og tarme, enten sammen med skånekost eller dens normale kost den var vant til fra opdrætter. Nyt foder eller godbidder skal altid introduceres langsomt og i meget små mængder til at starte med, for at vænne maven til det nye.

God bedring med den.

• #9   11. maj 2013 Da Bella var lille og fik tarmfandango sagde dyrelægen at hun skulle på skånekost bestående af: kogt pasta, kogte ris, kogt kylling og kogt fisk og intet andet end det og vand. Også skulle hun have zoolac hver 6 time. smiley

• #10   11. maj 2013 Som skånekost kan man også bruge hytteost eller fiskeboller smiley Hvis man bruger fisk skal det være hvid fisk fik jeg afvide smiley

• #11   11. maj 2013 Da min hund kastede op og havde tynd mave, var det fordi han havde mave-tarm betændelse smiley i kan evt. prøve at trykke ved han mave helt nederst, og hvis han piver så er den gal.

• Julie
    Julie Tilmeldt:
    nov 2008

#12   12. maj 2013 Tak for alle jeres svar! Hans mave blev dog fin i løbet af dagen igår - og der er ikke spor nu.

Lige for god ordens skyld vil jeg lige tilføje at jeg altså ikke lader min hvalp gå uden mad!! Det var kun lige igår morges/formiddags for at maven kunne få ro og samle sig.

• #13   12. maj 2013 Det var godt, held og lykke med ham smiley

Kommentér på:
Hvalp 8 uger med dårlig mave & opkast

Annonce