1.127 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Racen Chodský pes Racen Chodský pes

Hej HG'ere

Jeg har fattet interesse for racen Chodský pes, og har gennem det seneste stykke tid pløjet www tyndt, for diverse sites om racekarakteristika.

Men, jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre mere om racen fra nogle, som har personligt kendskab til den.

Især er jeg interesseret i at høre mere om racens sundhed, sind og brugsegenskaber (f.eks. ifht. PH og IPO eller lignende)

Mvh. Betina

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racen Chodský pes
  • #1   22. aug 2013 Jeg tillader mig at genoplive mit oplæg fra juni.

Er der ingen med kendskab til Chodskýen?

• #2   17. sep 2013 Prikker til dette emne igen.

Det lykkes vel på et eller andet tidspunkt smiley

• #3   17. sep 2013 jeg ved ikke om det kan hjælpe, men den kaldes også chodenhund, bohemian shepherd, tjekkisk hyrdehund... ellers ville jeg kontakte DKK eller en anden klub, for at finde ud af det... måske kontakte en tjekkisk kennel, som virker til at kunne engelsk? smiley

Karakteristik: Denne hund er en mellemstørrelse hyrdehunde type, en smule længere end den er høj. Hunden har en lang pels med rigeligt underuld, hvilket gør den til en robust og vejrbestandig hund. Kroppen er harmonisk, kompakt og velproportioneret. Typiske træk for racen er følgende: opretstående, små og fremadrettede ører der er placeret ganske højt på hovedet, en elegant lang nakkelinie med den karakterisktiske lange og rigelige pels. Hele kroppen (undtaget ansigtet, ørespidserne og frontsiden af begge benpar) er dækket af lang skinnende, 5-12 cm lang tyk yderpels. Farven er sort til metalllisk sort, med dybe gule aftegn, jo dybere, desto bedre ("black and tan"). Hunden har en let og ubesværet gang.
    Alle hvalpe ser næsten ens ud, de begynder først at få deres blivende farve når de bliver omkring 6-7 måneder. Nogle har medium pels længde, men de fleste er dækket af en lang og ulden pels.
    Selvom hunden har lang pels, så kræver den ikke nogen speciel vedligeholdelse. Den skal dog børstes igennem ind imellem.

Højden er 52-55 cm (hanner), 49-52 cm (tæver). Vægt: 16-25 kg.

Opførsel og karakter:
    De er meget lærenemme. Racen har masser af energi. Hunden er ikke aggressiv og kan let trænes. God sammen med børn, andre hunde og kæledyr. Racen er god til agility, service og redningshund. Har en god lugtesans og har vist rigtig gode evner til at arbejde som servicehunde for handicappede mennesker. Den er en fremragende vagthund.
    Racen har et storartet temperament, hurtig dog uden nogen tegn på ustabilitet og nervøs opførsel. Hunden er hengiven og venlig overfor sin ejer og dennes familie, specielt børnene. Rolig overfor fremmede, undtagen når ejer eller familie er truet, da viser hunden aggressivitet og stort mod. Fremragende til familie, vagt og følgehund, klarer hård træning. Med den ideelle medium størrelse og gode lydighed, kan den også deltage i førerarbejde. Og dens naturligt gode lugtesans gør den til en god redningshund, der kan hjælpe med at finde ofre efter f.eks. laviner. Racen har også talent for at hyrde og at arbejde som slædehund.

Hunden elsker masser af aktivitet, foretrækker en kombination med træning af forskellig slags, da disse hunde er intelligente og kræver en god udfordring.

Racen kan leve både inde og ude, den behøver dog god kontakt med mennesker for at trives. Det er en meget menneskeorienteret hund og den trives ikke hvis den isoleres.

fra http://www.equiterapeut.dk/tjekkisk-hyrdehund/

• #4   17. sep 2013 Malene - Tak for dit input.

Det jeg søger herinde er info fra nogen med personligt kendskab til racen.

• #5   17. sep 2013 det er det jeg tænker du også kan bruge en klub til? derfor jeg skrev det smiley og en kennel har da i hvert fald personligt kendskab til racen smiley

• #6   17. sep 2013 Jeg har kontakt til opdrættere i Tjekkiet og USA. Det kan du selvfølgelig ikke vide.

Er blot nysgerrig på om nogen herinde på HG, sidder med en viden om racen, baseret på personlig erfaring.

• #7   17. sep 2013 Nej, desværre - men jeg gad rigtig godt at have mødt en og set den arbejde IRL.

Det er en interessant race, synes jeg - når jeg kigger på den med brugsøjne. Hvad den kan og ikke kan er bare rigtig svært at hitte ud af.

• #8   17. sep 2013 CH - Ja det er ikke så ligetil, når der er så få eksemplarer herhjemme. Ender nok med, at jeg må på ferie i Tjekkiet for at lure.

Kommentér på:
Racen Chodský pes

Annonce