Chihuahua lever af leverpostej?! Chihuahua lever af leverpostej?!
Jeg skal passe min venindes chihuahua hele ugen hvor jeg bor i min veninde hus sammen med den.
Sagen Er den at i går da jeg kom for at overtage hunden og huset siger min veninde så at hun har købt nogle bakker leverpostej ind som hunden kan få at spise. Hvor jeg svarer: HVAD? hvad med dens hundemad? Min veninde svarer at det får den aldrig, for den vil ikke spise det.
Hmm, tænker jeg så bare... Jeg har min kat med i huset og har valgt at prøve at give hunden noget af det ( hvilket den har spist lidt af
Mine spørgsmål er så:
- Kan en hund virkelig leve af bare at spise leverpostej?
- I mine øjner dyr (og mennesker for den sags skyld ikke født kræsne. Det er noget man gør den til. Hvad er jeres holdning om dette?
Mvh Trine
til
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 285 Svar: 8.310
har selv en chi, men han er så ikke kræsen
hvis jeg kun gav ham en af tingene ville han da blive kræsen, for hvem gider dog spise det samme hver dag?
jeg skifter foder når han skal på voksen foder, enten til taste of the wild eller wolfsblut, fordi det er uden korn, og fordi der er flere smagsvarianter, så han kan få lidt forskelligt, så det ikke bliver kedeligt og altid det samme
Kan godt forstå du kiggede lidt da hun sagde det.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 116 Svar: 614
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Du risikerer en omgang seriøs mavepine med alt hvad det indebærer..
men nej.. leverpostej er ikke optimal hundefoder.. Og det er kattefoder heller ikke.
Hunde kan ikke klare det høje protein indhold, der er i kattefoder.
jul 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 60 Svar: 663
Prøv og tag en alvorlig snak med din veninde omkring hundens kost..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men leve GODT, kræver jo at den får dækket sine næringsbehov. Det behøver ikke være med tørkost, men leverpostej alene gør det altså ikke.
Så hvis hun har opgivet at få den til at spise tørkost, kan hun jo overveje andre muligheder: hjemmelavet mad, råfodring e.l. Men at lade den leve på leverpostej alene er ikke en holdbar løsning.
jun 2006
Den døde af nyresvigt.. Sansynligvis fordi den levede af kattefoder sagde dyrlægen.
Om det er sandt eller ej ved jeg ikke, men ville ikke tage chancen..
Der er vel en grund til at der er udviklet foder til hunde og foder til katte.. ud over størrelsen på pillerne
jun 2006
jan 2007
Selvom fodring dengang næppe var den videnskab det kan virke som i dag, så fk de jo helt naturligt varieret kost når de fik rester fra madlavningen, ben fra slagteren osv... Og s kan man jo diskutere om de levde bedre end i dag, eller om man bare ikke var så obs på sygdomme...
Jeg har en barndomsveninde hvis forældre havde hund "sådan som de altid havde haft". Den fik madrester, ben og hvad der nu ellers måtte være til overs fra husholdningen.
Og ja, den blev da gammel... men den havde, al den tid jeg kendte den, en klam fedtet pels, ikke særligt pæne tænder og en fæl ånde. Jeg tvivler på den har været så hamrende sund, den er bare aldrig blevet tjekket for evt sygdomme.
Og jeg tror da det samme galdt "i gamle dage" -at nogle var sunde, andre var ikke, men ofte blev evt sygdomme ganske enkelt ikke opdaget
jul 2011
Han havde en god begrundelse og viste mig indholdet i de to forskellige poser af foder til henholdsvis kat og hund.
Kan bare simpelthen ikke huske hvad det var for noget indhold hunden ikke skulle have så meget af som der er i kattefoder.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 209
jul 2011
Så hvis de får et godt våd foder ved siden af kan det så lade sig gi'?
jul 2011
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
- hvis den trives ser jeg det ikke som et problem
jul 2011
Jeg forstår bare ikke hvordan den kan have pæne tænder hvis den aldrig tygger i noget.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
Tørfoder giver ikke pæne tænder
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Men kun "bedre", for der er for meget protein i kattefoder, og det kan give proteinforgiftning og allergi.
Hunde danner selv taurin - Det gør katte IKKE, og hundefoder er i modsætning til kattefoder ikke tilsat taurin.
Taurinmangel hos katte viser sig på et tidspunkt bl.a. som blindhed og dårligt hjerte.
Leverpostej? Kun, hvis det kommes på brød med et godt lag margarine + af og til et par gode, kødfulde knogler.
Men hvorfor ikke variere med f.eks. torskerogn og makrel i tomat?
jan 2007
Der er da kæmpe forskel på at lade hunden leve af "friske råvarer" som du kalder det, og på at lade den leve af leverpostej.
Hvis man sammensætter en fornuftig kost til kræet af diverse kød,ben, grøntsager osv, så er der jo ingen ko på isen. Men leverpostej alene udgør altså ikke en tilnærmelsesvis sund kost for en hund.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg holder mig til at fodre den med leverpostej indtil min veninde kommer hjem. Tror jeg vil vise hende den her tråd og finde noget konkret fakta til hende som hun kan forholde sig til.
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Gad vide hvad folk gjorde før tørfoder?! Kan da huske ret mange der levede af leverpostejmadder.
Nej det er ikke det sundeste, men er hunden frisk og virker ok, kan jeg ikke se det forkerte i det.
jan 2007
Så jeg tror altså ikke det var normen at hunde levede af leverpostejsmadder alene...
Og så synes jeg det er misvisende KUN at se på hundens alder, for som tidl nævnt, så tror jeg vi opdager langt flere sygdomme i dag end tidligere, og jeg tror vi siger stop (mange af os) før hunden naturligt ville dø eller være meget meget tæt på.
-er det et plus at hunden blev f.eks. 15 år, hvis den reelt ikke havde det godt de sidste 3?
Og helt ærligt så mangler der altså osse noget statistik der beviser at hunde faktisk blev ældre førhen... når vi lige tager alle de overflødige aflivninger af sunde og raske hunde ud af billedet for dem tror jeg bestemt vi har flere af i dag.
Alle kender en eller anden hund der er blevet tusse-gammel selvom den levede af madrester, leverpostejsmadder e.l. Men tænker man sig om, har man sikkert osse kendt en hund der blev lige så gammel som blev fodret med tørfoder..
Jeg tror ikke det ene er bedre end det andet hvis hundens behov bliver dækket (og det gør de så ikke på leverpostej alene)
apr 2013
jan 2007
For ser vi bort fra de (alt for) mange sunde og raske hunde der aflives tidligt, så bliver de fleste af hundene i min omgangskreds da gamle.
Når jeg tænker tilbage til barndommen blev de fleste af hundene osse gamle.
Og snakker jeg med mine bedsteforældre så blev deres gale hunde (som ikke fik tørkost) osse gamle.
Så jeg tror altså ikke billedet har ændret sig så voldsomt. Måske bortset fra indenfor enkelte racer, hvor levetiden bare er kort og sikkert altid har været det, men førhen var racere bare ikke så udbredte herhjemme (hvor mange franske bulldigs har der f.eks. været i DK for 50-60 år siden?)
Så ne du behøver såmænd ikke vise mig statistik.. kun hvis du vil holde fast i at hunde førhen blev ældre end i dag
apr 2013
Jeg kan ikke lige huske jeg har snakket om at hundene generelt blev ældre for mange år siden............ korrekt mig hvis jeg tager fejl??
Så igen for mange år siden kunne folk også hitte ud af at passe deres hunde - og de overlevede, uden man behøvede have et HG og dens "eksperter" at spørge
jan 2007
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
aug 2006
http://www.rapsol.dk/Da/0297.php
Almindeligt mørkt rugbrød:
http://www.rapsol.dk/Da/0536.php
aug 2006
Tilsætter man - som Snow nævner tidligere - nogle gode knogler med kød på, så skulle det ikke undre mig, hvis det faktisk går hen og bliver helt fornuftigt...
Chihuahua lever af leverpostej?!