2.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Trine B
Trine B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Chihuahua lever af leverpostej?! Chihuahua lever af leverpostej?!

Jeg skal passe min venindes chihuahua hele ugen hvor jeg bor i min veninde hus sammen med den.

Sagen Er den at i går da jeg kom for at overtage hunden og huset siger min veninde så at hun har købt nogle bakker leverpostej ind som hunden kan få at spise. Hvor jeg svarer: HVAD? hvad med dens hundemad? Min veninde svarer at det får den aldrig, for den vil ikke spise det.

Hmm, tænker jeg så bare... Jeg har min kat med i huset og har valgt at prøve at give hunden noget af det ( hvilket den har spist lidt af

Mine spørgsmål er så:
- Kan en hund virkelig leve af bare at spise leverpostej?
- I mine øjner dyr (og mennesker for den sags skyld ikke født kræsne. Det er noget man gør den til. Hvad er jeres holdning om dette?

Mvh Trine
til

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chihuahua lever af leverpostej?!
  • #3   17. jun 2013 nej, stakkels hund altså smiley

har selv en chi, men han er så ikke kræsen smiley han får sit tørfoder hver dag, og så får han tit lidt lækkert ved siden af, som lidt hakket oksekød, kylling eller lidt tun. det ELSKER han, men han spiser nu ogå glædeligt sit foder.

hvis jeg kun gav ham en af tingene ville han da blive kræsen, for hvem gider dog spise det samme hver dag?

jeg skifter foder når han skal på voksen foder, enten til taste of the wild eller wolfsblut, fordi det er uden korn, og fordi der er flere smagsvarianter, så han kan få lidt forskelligt, så det ikke bliver kedeligt og altid det samme smiley

Kan godt forstå du kiggede lidt da hun sagde det.

• #4   17. jun 2013 chihuahua har tit rigtig årlige tænder, og hvis denne hund kun lever af leverpostej siger jeg stakkels hund der ingen tænder har når den bliver ældre, hvis ikke den tygger ben/tørfoder hvatever så tør jeg ikke tænke på hvordan dens tænder kan se ud/kan komme til at se ud

• #5   17. jun 2013 Trine...Hvis det er det som hunden hidtil har lkevet af så gør den det sikkert også mens du passer den....Gå 60 år tilbage..Der levede hunde af rygbrød med fedt og leverposteg og så rå knogler fra den lokale slagter, De blev gamle og de var ikke nær så skvattede som hunde er nu.

• #6   17. jun 2013 jeg synes ikke du skal begynde at ændre dens kost fordi du skal passe den i en uge.
    Du risikerer en omgang seriøs mavepine med alt hvad det indebærer..

men nej.. leverpostej er ikke optimal hundefoder.. Og det er kattefoder heller ikke.
    Hunde kan ikke klare det høje protein indhold, der er i kattefoder.

• #8   17. jun 2013 puhaaa, vores gamle hund levede på leverpostej før han kom hertil.. hans tænder så ud som en 15 år gammel hunds og han nægtede og tygge i noget hårdt fordi det formegentlig har gjort ondt i tandkødet..
    Prøv og tag en alvorlig snak med din veninde omkring hundens kost..

• #9   17. jun 2013 Jo hunden kan da overleve på leverpostej... de kan overleve på stort set hvad som helst der er spiseligt.
    Men leve GODT, kræver jo at den får dækket sine næringsbehov. Det behøver ikke være med tørkost, men leverpostej alene gør det altså ikke.

Så hvis hun har opgivet at få den til at spise tørkost, kan hun jo overveje andre muligheder: hjemmelavet mad, råfodring e.l. Men at lade den leve på leverpostej alene er ikke en holdbar løsning.

• #11   17. jun 2013 Jeg har også kendt en hund, der levede af kattefoder.
    Den døde af nyresvigt.. Sansynligvis fordi den levede af kattefoder sagde dyrlægen.

Om det er sandt eller ej ved jeg ikke, men ville ikke tage chancen..
    Der er vel en grund til at der er udviklet foder til hunde og foder til katte.. ud over størrelsen på pillerne

• #12   17. jun 2013 Hunde er jo ikke 100% rovdyr som katte er..

• #13   17. jun 2013 Snow -det er da ganske korrekt at hunde i gamle dage ikke fik serveret tørkost. Men de fik altså heller ikke bare serveret en bakke leverpostej.
    Selvom fodring dengang næppe var den videnskab det kan virke som i dag, så fk de jo helt naturligt varieret kost når de fik rester fra madlavningen, ben fra slagteren osv... Og s kan man jo diskutere om de levde bedre end i dag, eller om man bare ikke var så obs på sygdomme...

Jeg har en barndomsveninde hvis forældre havde hund "sådan som de altid havde haft". Den fik madrester, ben og hvad der nu ellers måtte være til overs fra husholdningen.
    Og ja, den blev da gammel... men den havde, al den tid jeg kendte den, en klam fedtet pels, ikke særligt pæne tænder og en fæl ånde. Jeg tvivler på den har været så hamrende sund, den er bare aldrig blevet tjekket for evt sygdomme.

Og jeg tror da det samme galdt "i gamle dage" -at nogle var sunde, andre var ikke, men ofte blev evt sygdomme ganske enkelt ikke opdaget

• #18   17. jun 2013 Min dyrlæge fortalte mig at katte godt kan leve af hundemad, men ikke omvendt..
    Han havde en god begrundelse og viste mig indholdet i de to forskellige poser af foder til henholdsvis kat og hund.
    Kan bare simpelthen ikke huske hvad det var for noget indhold hunden ikke skulle have så meget af som der er i kattefoder.

• #19   17. jun 2013 Måske protein...Mine lever ikke af det men de elsker kattefoder og kattene de elsker hundefoder.

• #21   17. jun 2013 der er os taurin i kattefoder det skal katten ha

• #22   17. jun 2013 Taurin, det er der i kød ikke?
    Så hvis de får et godt våd foder ved siden af kan det så lade sig gi'?

• #24   17. jun 2013 Men hvad hvis du allerede fodre med wolfsblut? som jo er konfrit foder.

• #25   17. jun 2013 Der er masser af eksempler på hunde der er blevet rigtig gamle, som kun har fået leverpostej madder... citat: dyrelæge
    - hvis den trives ser jeg det ikke som et problem smiley

• #26   17. jun 2013 Nina & Polly -
    Jeg forstår bare ikke hvordan den kan have pæne tænder hvis den aldrig tygger i noget.

• #27   17. jun 2013 Lise - med en..
    Tørfoder giver ikke pæne tænder

• #30   17. jun 2013 Når der tales om tørkost, kan hunde bedre leve af kattefoder end omvendt.
    Men kun "bedre", for der er for meget protein i kattefoder, og det kan give proteinforgiftning og allergi.

Hunde danner selv taurin - Det gør katte IKKE, og hundefoder er i modsætning til kattefoder ikke tilsat taurin.
    Taurinmangel hos katte viser sig på et tidspunkt bl.a. som blindhed og dårligt hjerte.

Leverpostej? Kun, hvis det kommes på brød med et godt lag margarine + af og til et par gode, kødfulde knogler.
    Men hvorfor ikke variere med f.eks. torskerogn og makrel i tomat?

• #31   17. jun 2013 Stine -jeg ser så slet ikke en forherligelse af tørfoder i denne tråd.Blot at hunde altså ikke ka leve GODT af leverpostej.
    Der er da kæmpe forskel på at lade hunden leve af "friske råvarer" som du kalder det, og på at lade den leve af leverpostej.

Hvis man sammensætter en fornuftig kost til kræet af diverse kød,ben, grøntsager osv, så er der jo ingen ko på isen. Men leverpostej alene udgør altså ikke en tilnærmelsesvis sund kost for en hund.

• #32   17. jun 2013 Der er i øvrigt også rigtig meget salt i leverpostej, og det tåler hunde ikke ret godt.

• Trine B
    Trine B Tilmeldt:
    jun 2013

#34   17. jun 2013 Tak for alle jeres svar.

Jeg holder mig til at fodre den med leverpostej indtil min veninde kommer hjem. Tror jeg vil vise hende den her tråd og finde noget konkret fakta til hende som hun kan forholde sig til.

• #36   17. jun 2013 Har ikke læst alle indlæggene, men vil bare lige sige min farfar havde et gadekryds mellem Rotweiler og schæfer da jeg var barn og den levede af leverpostejmadder og den blev 17 år. Faktisk ret pænt af en hund af den størrelse siges det!

Gad vide hvad folk gjorde før tørfoder?! Kan da huske ret mange der levede af leverpostejmadder.

Nej det er ikke det sundeste, men er hunden frisk og virker ok, kan jeg ikke se det forkerte i det.

• #37   17. jun 2013 Madam Mim -nu er jeg jo ikke gammel nok til at have levet før tørfoderet tog sit indtog, men mine bedsteforældre har haft hund siden de var børn, det samme havde min farfar. Hos dem fik hundene kallun når det kunne skaffes (og når man som de, har boet omgivet af bønder "altid" var det jo ikke så svært endda;)) og så ellers rester fra husholdningen. Det kunne da sagtens være en leverpostejsmad nogen dage, men det var osse de sener o.l. der blev skåret fra et stykke kød, kartofler der var tilovers fra aftensmaden osv.

Så jeg tror altså ikke det var normen at hunde levede af leverpostejsmadder alene...

Og så synes jeg det er misvisende KUN at se på hundens alder, for som tidl nævnt, så tror jeg vi opdager langt flere sygdomme i dag end tidligere, og jeg tror vi siger stop (mange af os) før hunden naturligt ville dø eller være meget meget tæt på.
    -er det et plus at hunden blev f.eks. 15 år, hvis den reelt ikke havde det godt de sidste 3?

Og helt ærligt så mangler der altså osse noget statistik der beviser at hunde faktisk blev ældre førhen... når vi lige tager alle de overflødige aflivninger af sunde og raske hunde ud af billedet for dem tror jeg bestemt vi har flere af i dag.

Alle kender en eller anden hund der er blevet tusse-gammel selvom den levede af madrester, leverpostejsmadder e.l. Men tænker man sig om, har man sikkert osse kendt en hund der blev lige så gammel som blev fodret med tørfoder..
    Jeg tror ikke det ene er bedre end det andet hvis hundens behov bliver dækket (og det gør de så ikke på leverpostej alene)

• #38   17. jun 2013 Ja vi er sørme også blevet mere hysteriske med at få "statistikker" over stort set ALT i dagens danmark!

• #39   17. jun 2013 Madam Mim -nu er det såmænd ikke fordi jeg har gået rundt og savnet statistik over netop dette. men hvis man insisterer på at hunde blev ældre førhen, så må man da bevise det på den ene eller anden måde.

For ser vi bort fra de (alt for) mange sunde og raske hunde der aflives tidligt, så bliver de fleste af hundene i min omgangskreds da gamle.
    Når jeg tænker tilbage til barndommen blev de fleste af hundene osse gamle.
    Og snakker jeg med mine bedsteforældre så blev deres gale hunde (som ikke fik tørkost) osse gamle.

Så jeg tror altså ikke billedet har ændret sig så voldsomt. Måske bortset fra indenfor enkelte racer, hvor levetiden bare er kort og sikkert altid har været det, men førhen var racere bare ikke så udbredte herhjemme (hvor mange franske bulldigs har der f.eks. været i DK for 50-60 år siden?)

Så ne du behøver såmænd ikke vise mig statistik.. kun hvis du vil holde fast i at hunde førhen blev ældre end i dag smiley

• #40   17. jun 2013 Nu er jeg da lige nødt til at spørge hvor jeg skriver jeg mener hundene blev ældre for mange år siden? Jeg fortæller EN historie fra MIT liv??

Jeg kan ikke lige huske jeg har snakket om at hundene generelt blev ældre for mange år siden............ korrekt mig hvis jeg tager fejl??

Så igen for mange år siden kunne folk også hitte ud af at passe deres hunde - og de overlevede, uden man behøvede have et HG og dens "eksperter" at spørge smiley

• #41   17. jun 2013 Madam Mim -nu var jeg lige nødt til at genlæse dine indlæg, og du har ret. Jeg undskylder jeg har fået rodet en udtalelse fra Snow sammen med dine indlæg.

• Trine B
    Trine B Tilmeldt:
    jun 2013

#43   20. jun 2013 Alfisten Natasja: nej du har ret i at det IKKE er min hund og at jeg ikke behøver at blande mig! Spørger jo blot af ren interesse og hundens ve og vel om den godt kan leve på det.

• #44   20. jun 2013 Er der egentlig nogen, der har undersøgt hvilket næringsindhold en leverpostejsmad har i forhold til et gennemsnitligt tørfoder?

• #45   20. jun 2013 Leverpostej:

http://www.rapsol.dk/Da/0297.php

Almindeligt mørkt rugbrød:

http://www.rapsol.dk/Da/0536.php

• #46   20. jun 2013 Lige når man scanner hurtigt, så ser det ud til at proteinniveauet er for lavt og kulhydratniveauet for højt. Fedt skal nok gå..

Tilsætter man - som Snow nævner tidligere - nogle gode knogler med kød på, så skulle det ikke undre mig, hvis det faktisk går hen og bliver helt fornuftigt...

Kommentér på:
Chihuahua lever af leverpostej?!

Annonce