610 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Den der med foder - igen igen.... Den der med foder - igen igen....

Ja, jeg er ved at rive håret ud af hovedet. Saphira er simpelthen bare en småtspisende og kræsen lille spirrevip.

Wolfsblut er ude af billedet nu. Det ryger kun ned når hun ikke har spist i nogle dage og kun hvis der ligger et eller andet meget lækkert ovenpå -.-

Jeg har prøvet taste of wild, hennes petfood og arion (både hvalp og adult, da det var det opdrætteren fodrede med). Det siger heller ikke frøkenen noget - det er lige i nyhedens interesse og så efter maks 14 dage er vi tilbage i samme mølle.

Jeg er efterhånden træt af at skulle købe et halvdyrt foder for derefter at smide over halvdelen af det ud.

Så, nu prøver jeg igen:

Hvad fodrer i jeres hunde med (af tørfoder) ?? Kom gerne med alle prisgrupper, men jeg er primært ude efter et foder i den mere billige ende, for at se om det kunne ændre noget på smagen/et-eller-andet så frøkenen kan lide det, eller vi da i det mindste kan smide knap så mange penge i skraldespanden.

Min kæreste synes vi skal prøve at købe 5kg af 2-3 forskellige poser og så køre det på skift så hun hele tiden får en ny smag, men den tanke jeg har også luftet herinde før, uden videre suces. Kan det virkelig passe at hundens mave ikke er indrettet til at kunne klare at skifte mellem tre faste fodermærker?

Jeg mener, når man barfer dem, så skifter man jo imellem flere slags kød. Burde det ikke være det samme?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den der med foder - igen igen....
  • #1   10. jul 2013 Jeg tvivler på at du vil finde et tørfoder, som hunden vil spise i mere end de ca. 14 dage, nyhedsinteressen er der.
    Når din hund er så småtspisende har to du muligheder:
    1. Erkend at hundens spisemønster er sådan, og lad den spise tørfoderet når den er sulten. Bare rolig, ingen raske hunde sulter sig selv. Den vil spise når den bliver sulten. Energien vil ikke være jævnt fordelt på den måde, så hunden kan blive træt.
    2. Giv et foder hunden gerne vil spise hver dag, fx råt kød, vom og hundemad, vådfoder eller lign.

• #2   10. jul 2013 Vom hundemad har jeg været ved at undersøge. Men som jeg kan se, så skal hun have ben ved siden af for at få tygget og det får hun simpelthen ikke spist. Jeg har tilbudt hende forskellige lækre ting til at tygge i, fordi hun har en hel del tandsten, men igen er det nyhedens interesse og det ryger ikke ned på længere sigt.
    Så at fodrer hende med noget, som ikke giver tyggetid, det tør jeg simpelthen ikek for hendes tænder om at gøre.
    Barf vil jeg af mange forskellige årsager ikke give hende længere.

• #3   10. jul 2013 Hun skal stadig have ben ved siden af, selvom hun for tørkost. Tørkost fjerner ikke tandsten. Hunde tygger ikke tørkost ligesom vi tygger mad, for deres køber kan kun lukke op og ned.
    Tandsten kan blødgøres med Plaque Off. Det kan kun fjernes ved dyrlægen eller ved at fx kødben gnides hen over tænderne under tygning af dem.

• #5   10. jul 2013 Jeg synes bare sidste gang jeg forslog det herinde, der fik jeg et ordentlig hak over tuden.

Hun får en smule godbidder i løbet af dagen, men slet ikke nok til at hun burde være mæt af det. Undgår netop at give hende for meget i løbet af dagen, så hun kan miste interessen for maden.

• #7   10. jul 2013 Der er lige så mange forskellige meninger om foder, som der er hundeejere - i hvert fald næsten. Og ja, der er folk, der sværger til et bestemt foder og aldrig andet, men hvis hun er typen, der spiser når hun får noget nyt, for så ret hurtigt at blive træt af det, ville jeg da bare variere.

En hund, der altid får det samme foder, kan godt have svært ved at klare et pludseligt skift, men er hunden vænnet til forskelligt foder, så kan de fleste sagtens tåle skiftene.

De fleste hunde er såmænd ikke mere sarte end vi gør dem.

• #8   10. jul 2013 Synes I taler lidt forbi hinanden ....Pia skriver man kan skifte mellem, tørt, råt, vådt .... Det du TS spørger om som jeg forstår er om man kan køre 3 forskellige TØR mærker men skifte mellem dem jævnligt .....

Jeg kører råt og tørt, dagligt.... tørt er Essentials ... og er et udemærket produkt, de skulle lige finde ud af at jeg mente at det var hvad de skulle have, nu spiser de det fint ....

Mht til at skifte mellem 3 tørmærker ¨så ville jeg nok ikke gøre det, da jeg tror det kan slå maven i stykker, normalt skifter man jo langsomt over ...

MEN flere mærker har flere smagsvarianter, så det vil jeg tro du kan gøre.... Finde et mærke og så købe 2-3 forskellige smage og dermed også protein kilder, det er der faktisk helt god mening i hvis du KUN vil tørfodre ....

• #9   10. jul 2013 Jeg har nu ind i mellem haft forskellige tørfodermærker, som jeg har skiftet mellem. Ikke fordi mine hunde er kræsne, for de er altædende, men fordi jeg har vundet foderpræmier af forskellige mærker på udstilling. Og i en periode hvor hundene jævnligt skifter går det uproblematisk.

Hvorfor skulle det dog være sværere for en hundemave at skifte mellem tørfodermærker end mellem tørt, vådt, råt ?

• #10   10. jul 2013 Jeg har i mange år skiftet mellem flere tørfoder mærker, hos mig virker det fint, jeg har altid 2-3 mærker hjemme og giver ofte et nyt mærke hver dag;) jeg har aldrig oplevet problemer og jeg har 3 hunde smiley så jo det kan man sagtens køb fx foder som er med nogenlunde samme indhold i starten.

• #15   10. jul 2013 Jeg har forstået det sådan at Vomm er blendet = blødt foder uden tyggetid. Jeg kunne godt forestille mig hun gerne ville spise det.
    Men så får hun slet ikke noget fast foder, da hun heller ikke er interesseret i ben ud over de første minutter efter hun har fået dem.

Dvs. at så lever hun 100% på et blødt foder, og det tør jeg ikke når hun allerede nu har mange tandsten. Dyrlægen var temmelig forbløffet over at hun kun er fra januar 2012 med den mængde tandsten hun har.

Jeg tænker netop om det kan lade sig gøre at have 2-3 forskellige poser med foder på nogle kg og så give hende fra forskellige poser hver dag.

Eller simpelthen skifte over til et billigere foder og evt blande med madrester og vådfoder.

Hun får ofte et eller andet oven på maden. Kyllingepølse, ris, pasta, tzaziki, leverpostej, forskelligt pålæg, ukrydderet kødrester, frikadeller, kartoffelmos, bagte moste kartofler osv.

• #16   10. jul 2013 Tandsten kommer netop af tørfoder. Det danner en grød på tænderne.
    Nogle hunde har mere tendens end andre. Kødben fjerner det. Så hvis ikke hun vil tage kødben, må du få tandrenset hende hvert år.

• #17   10. jul 2013 Okay det var jeg ikke klar over. Jeg har altid lært at tandstenene bygger sig selv op når hunden ikke får tygget nok.

Det er derfor jeg prøver at skifte rundt igen igen igen fordi jeg virkelig ikke er glad for at lægge en sund og rask hund i bedøvelse "bare" fordi at hun skal have renset tænder.

• #18   10. jul 2013 Hvis ens hund ingen problemer har med maven så kan du skifte alt det du lyster. Vi skifter gerne både mellem mærker og typer af foder fra dag til dag. Giv det din hund vil spise og fungerer på. Det er vigtigere hun spiser end at du følger normen for hvad hgs brugere synes.

• #19   10. jul 2013 Og ang. Tandsten så er det mest effektive nu en gang tandbørstning.

• #20   10. jul 2013 Sidste gang jeg børstede hendes tænder snappede hun efter mig... sure lille dame smiley

Må man egentlig starte op med at bruge leverpostej som "tandpasta"? Hun er villig til at gøre næsten alt for leverpostej.

• #21   10. jul 2013 Du kan få tandpasta med diverse lever smage osv osv. smiley

Jeg er også med på en gang tandbørstning, min er fra 1/1/12 og har ingen tandsten, dyrlægen måtte hente en anden dyrlæge for at fortælle hvor flotte biser han har smiley

• #22   10. jul 2013 Jeg kan desværre ikke hjælpe dig ang foder, men ang tandbørstning kan du få tandpasta med lever smag.
    Du skal tilvænne hende til tandbørstning lige så stille.
    Da jeg startede med lucky sad han faktisk bare og slikkede tandpastaen af min finger og jeg kiggede lidt på hans tænder. Stille og roligt begyndte jeg at smørre lidt tandpasta på tænderne. Tror vi har været I gang ca. 1 måned nu og vi er kun ved at øve at jeg må rører hans tænder med tandbørsten.

Jeg Gør det I hans tempo, for ellers bliver det en dårlig oplevelse for ham og det skal det jo ikke Være.
    Derudover behøver du kun børste dem udvendigt, var der en dyrlæge der fortalte mig

• #25   10. jul 2013 Hun er altså ikke overfodret. Nogen dage får hun en tyggepind, men det er langt fra hverdag.
    Så får hun 2-4 tyggekiks i løbet af dagen. Den ene er en fast hyggetradition når hun skal sove om aftenen og der er hun altså blevet budt sin aftensmad.
    Der falder sjælendt andet fra til hende. Hvis jeg har ærter tigger hun, men ellers får hun ikke noget som jeg spiser.

Så er der det der kommer på foderet. I går fik hun 3 pomfritkugler mast ud i foderet. Her til morgen har hun fået en klat leverpostej, som blev rørt godt rundt i tørfoderet, men hun slikkede det af og lod pillerne ligge. Til hendes aftensmad regner jeg med at der vil være en halv skefuld tzaziki i overskud til hende.

Jeg kan ikke se hvordan jeg skal give hende mindre. Jeg har også prøvet slet ikke at give hende andet end foderet og det bliver hun ikke mere sulten af.

Hun bliver fodret morgen og aften fordi hun ellers ikke får tygget sig igennem hele måltidet. Jeg har haft større succes med at dele det op i to måltider.

Hun vejer 6kg og er meget slank at se på. Der er ikke et gram fedt på hende.

• #27   11. jul 2013 Hun altså også bare en småtspisende sær dame ind i mellem smiley jeg har været udsat for at hun på 5 dagen stadig ikke rører maden og maven knurer så højt at hun render rundt fordi hun er bange for den.... -_-

Klart ved jeg også at det der kommer ovenpå skal trækkes fra, og der går heller ikke et stykke af mig hvis hun ikke spiser op eller helt lader det ligge. Problemet er for min, når hun gør som hun gør nu. Hun kan sagtens faste i 1½ døgn for så at snuppe den smule leverpostej der kommer på maden og så faste igen i 1-2-3 døgn.

Vi har en fast aftale i huset, om at hun ikke skal have for mange godbider (vi spørger hinanden om den anden har givet hende en i dag før man selv giver) og ligger der mad ude i skålen, ja så kan hun tigge alt det hun vil - der kommer ingen godbidder før maden er spist.

Kommentér på:
Den der med foder - igen igen....

Annonce