1.795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Findes der dominans mellem menneske og hund? Findes der dominans mellem menneske og hund?

Alle har jo et forskelligt syn på hunde.
Når hunden humper os, hvis hunden tisser op af vores ting, hvis den nupper noget af vores mad. Er det så dominans?

Skal vi hele tiden fortælle/vise vores hund, at den er lavest i hierarkiet?
Ikke være i sofaen eller sengen, vi går først ud af døren, vi må tage maden fra den, osv osv.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Findes der dominans mellem menneske og hund?
  • #1   11. jul 2013 Det korte svar - Nej...
    Hundene opfatter ikke mennesker som en del af den samme flok, og derfor kan der ikke være tale om dominans smiley

• #2   11. jul 2013 Følger lige med, spændende indlæg:-D

• #4   11. jul 2013 Helt enig :).

Men hvad kan man sætte på af ord, når den feks gør overnævnte ting :)?

• #5   11. jul 2013 Hunden gør, hvad der kan betale sig. Det er stort set svar på alle "dominans"-spørgsmål smiley

• #7   11. jul 2013 Og så er rigtigt meget af det (i mine øjne) bare et spørgsmål om dårlig opdragelse. Selvom jeg er 100% til bløde metoder, og mine hunde helt ærligt er død-forkælede, så har de altså grænser, og de skal bare overholdes...

• #9   11. jul 2013 Jeg tænker også på opdragelse :).
    Jeg har selv en der ligger i sofa og seng, og det er altså stadig mit navn der står på postkassen ;).

En promte tissen på en bestemt ting, er vel bare en form for protest.

• #10   11. jul 2013 Jeg er helt enig med jer alle smiley

• #11   11. jul 2013 Jeg tror ofte at mennesket opfører sig overdrevet og bevidst dominant i forhold til hunde

• #12   11. jul 2013 Kæft jeg er langt nede i hierakiet så.. *GG*

Mine hunde sover i sengen og i sofaen, de spiser før mig og går først ud og ind af døren.. smiley

• #13   11. jul 2013 Det der med først ind/ud - det er lidt sjovt. Uanset hvor meget Lanka er bagud, når jeg åbner hoveddøren, så går Aqui IKKE ud før hende. Han står pænt og venter, og hvis han bare flytter én pote, så kommer der et vredt udbrud fra hende, mens hun møver sig forbi smiley

Men der er INTET at det adfærd, hvis jeg skal først ud, eller alene ud - endnu et tegn for mig på, at Aqui er med i Lankas flok, og den vil hun gerne styre. Men det er jeg ikke..

• #15   11. jul 2013 Allergisk :
    Jeg vil rigtig gerne høre mere om det du mener :).

Hvornår ser du dominansen?
    Altså, hvad gør den.

• #17   11. jul 2013 Er helt eing med Allergisk. smiley

• #19   11. jul 2013 Altså i mine øjne er hunde lidt som børn.. De løbet om hjørnerne med en hvis det er muligt, reaktionen ved et mislykkedes forsøg er dog bare forskellig smiley
    Nogle børn kaster sig i gulvet i hysteri og nogle hunde pisser smiley (det gør nogle børn så også, men skidt pyt smiley )

• #21   11. jul 2013 Domonans er et dårligt ordvalg for hundenes adfærd...Der skrives de går det som betaler sig for dem....HMMM. Jaaa da men er det ikke det som dominans kan gøre.. EKS. 1 af mine hunde vil have noget som én af de andre hunde har...Så kan den faktisk godt finde på, at gå hen og stille sig på en måde i forhold til den anden hund, så den slipper det som den anden vil have... Dvs. hunden får det som den vil have ved dominans....
    Vi lægger nogle ting i ordet som hunden ikke kender til....Den er bare hund.

• #23   11. jul 2013 Allergisk... Netop... det er et ord som ikke kan bruges som vi forstår det i forhold til hunde.

• #24   11. jul 2013 Allergisk: det er ikke noget angreb fra min side.
    Kunne bare godt tænke mig at høre i hvilke sammenhæng dominansen optræder?

• #25   11. jul 2013 Her er den grammatiske betegnelse

dominans substantiv, fælleskøn
    BØJNING -en, -er, -erne
    UDTALE [domi'nan?s]
    OPRINDELSE fra fransk dominance, afledt af dominer 'herske', fra latin dominus 'herre'

Betydninger

1.
    det at være særlig fremtrædende, indflydelsesrig eller udbredt
    GRAMMATIK dominans over NOGEN/NOGET især i singularis
    EKSEMPLER dansk dominans

IBM's dominans på edb-markedet i de største danske virksomheder er på grænsen til at være et monopol MjylA88

1.a
    det at have den militære eller politiske magt
    EKSEMPLER tysk dominans

De øst- og mellemeuropæiske lande blev lagt ind under Sovjetunionens politiske, økonomiske, ideologiske og militære dominans læreb-litt.90a

Tror det bliver mistolket fordi vi mennesker ligger mere i det end der egentlig er (:

• #27   11. jul 2013 En hund der knurre af et barn, er det dominans?

• #28   11. jul 2013 Knur er som oftest et stærkt afstandssøgende signal, så som udgangspunkt er en hund der knurrer ikke dominant.. Snarrere utryg

• #29   11. jul 2013 Jeg tror ikke på dominans teorien.
    Jeg betvivler endda flok-mentalitet hos hunde - da de stammer fra både flok og ALENE levende ulve. Hunde er domesticerede dyr, så det med at hunden skulle være alfa og selv finde føde til flokken, giver absolut ingen mening.
    Hunde lever i symbiose med mennesker og jeg tror ikke på de kender til rangorden.

• #31   12. jul 2013 Ja Alfisten... er du sikker på du ikke lige skal smides om på ryggen, af din mand til du overgiver dig ? (;

• #32   12. jul 2013 Kort svar - Nej, jeg tror ikke på alt det her med dominans mellem hund og menneske.

• #33   12. jul 2013 Stjålet fra Lise;
    OPRINDELSE fra fransk dominance, afledt af dominer 'herske', fra latin dominus "herre"

hieraki er vel blot et ord der bruges om det samme!

At knurre er i den grad også at sige; hold dig på afstand, prøv bare hvis du tør.

Synes bare der er så mange ord i det danske sprog, og når man kun har ordene uden den enkelte situation, så er det faktisk umuligt at sige hvad det er smiley
    Samtidig har vi forskellige opfattelser af de enkelte ord, på samme måde, som når 2 lytter til et stykke musik eller kikker på et billede, så er oplevelsen forskellig for de 2 smiley

Synes en af de største misforståelser jeg støder på, er at mange forbinder ordet dominans eller lederskab, med hårdhed og staf til hunden, og det er bare helt ud i hegnet. Der er ingen sammenhæng

• #34   13. jul 2013 Alfisten..
    Og sove på gulvet... og spise når alle andre er færdige med og spise...
    Så du bare kan sidde der på det hårde gulv og savle over alt den gode mad.. smiley

Naah.. tror ikke på dominans hund og menneske imellem..
    Jeg kan ikke mærke foreskel på om min hund kommer i sofaen eller ej (;
    Så her gør de hvad der passer dem, jeg ville selv være sur hvis jeg skulle ligge på gulvet evigt og altid smiley

Kommentér på:
Findes der dominans mellem menneske og hund?

Annonce