{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Endnu et Grand Danois spg. {{forumTopicSubject}}

Jeg har søgt og søgt på nettet efter skemaer som viser udviklingen af en Grand Danois. Jeg kan hverken finde ud af hvor meget en GD bør tage på eller vokse i vejret.
En enkel her fra HG har været så sød at sende mig hendes skema over hendes GD's vægt udvikling.

Nogen som kender til web sider hvor jeg kan finde skemaer over vægt og højde udviklingen på GD'er? Eller måske selv har lavet et af jeres egen GD?

På forhånd tusind tak for jeres tid.

Christina

p.s.
Får altid det samme råd, så jeg vil gerne komme jer i forkøb - ja jeg kender godt Reese. Har talt med hende *ss*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu et Grand Danois spg.
  • #1   13. aug 2006 Jeg har desværre ikke skrevet ned mht hvad Baltazar har vejet osv :o(


  • #2   13. aug 2006 Men hvor gammel er hun nu og hvad vejer hun og hvor meget tager hun på om ugen?

  • #3   13. aug 2006 Jamen hvis du godt kender Reese, hvorfor så ikke trække på hendes kæmpe ekspertise? Jeg aner intet om en GD andet end den er kæmpe stor og det er jo ingen hjælp!
    Håber du finder ud af noget og vil ønske dig held og lykke.

    / Trine


  • #4   13. aug 2006 Altså jeg har da skrevet ned, hvad Batties vægt har været løbende, men det ved jeg ikke om er til nogen hjælp?

  • #5   13. aug 2006 Har du prøvet at søge inde på google? Dejligt at du kan snakke med Reese, men hun er jo nok ikke den enste i lille dk som har udvidet kendskab til GDén ..

  • #6   13. aug 2006 Ellers burde der være et skema på posen, hvor der står hvor meget foder de skal have i forhold til vægt og alder.

  • #7   13. aug 2006 ......jeg fik et råd af min dr,dyr ,,at det ikke måtte gå for stærkt,,,og 1-2 kg om ugen var max...men prøv da at snakke med din egen dyrelæge..hvis det ellers er een der ved lidt om racen ,,, =o)

  • #8   13. aug 2006 hvad vejer hun nu????? altså du kan heller ikke gå efter et skema,der er mange forskellige vægte og højder på gd,erne,kan bare se en tydelig forskel på Ugly og Bufas,fra de var på samme alder!!

  • #9   13. aug 2006 hun må ikke være tyk,eller vokse for hurtigt for den sags skyld,det vil ødelægge hende. tag den med ro ,hun skal nok komme efter det med tiden.tro mig!!

  • #10   13. aug 2006 Royal canin har en pjece hvor man kan se, hvilke facon hvalpen skal have , fordi igen det er jo individuelt hvordan de vokser..Men som Anette sir, spørg din dyrlæge hvis dú er i tvvil men vær sikker på at det er en, der har forstand på racen.

  • #11   14. aug 2006 Hejsa people

    Tak for jeres svar. Jeg har talt med dyrlægen. Jeg har også fået rådet om en til to kg om ugen i snit. Det følger Tara også så nogenlunde.

    Louise det er skam ikke fordi jeg har travlt. Jeg kan bare godt lide at studere sådanne tal. Som en siger så vokser GD'er jo forskelligt og de ender også i forskellige højde og vægt klasser.

    Det er sjovt for mig at samle materiale om udviklingen af racen, og se hvor Tara i forhold til andre GD ligger som hvalp og hvor hun måske ender som voksen. Bare som et hint, uden at have nogle forventninger.

    Jeg kan godt lide at undersøge og sætte mig ind i ting. Til min overraskelse har jeg eks. fundet ud af at det er en general opfattelse, at man skal passe på protein indholdet i foder til GD. Min dyrlæge fortalte mig modsat og sagde at det man skal være opmærksom på er fedt indholdet.

    Konkret blev jeg rådet fra en kennel, når det gælder GD hvalpe må foderet max indeholde 22 % protein, en anden kennel sagde max 28 %. Med forbehold for at ikke alle dyrlæger har det store kendskab til GD, besluttede jeg mig for at søge nærmere info på nettet.

    Her fandt jeg bl.a. dette:

    ”En hvalp vokser heller ikke hurtigere af et foder med højt indhold af protein/kød.
    Det er en normal fordom at proteinindholdet i hundemaden styrer tilvæksten, men det er ikke tilfældet! Med en korrekt sammensat kost får hvalpen den mængde essentielle aminosyrer (red. proteiner) som den har brug for. Overskuddet af aminosyrer nedbrydes og anvendes som energigiver. Kroppen kan ikke bygge muskler af et proteinoverskud.
    Protein er en ineffektiv energi som ikke giver mere energi end kulhydrater og mindre en halvdelen af den energi fedt giver pr. vægtenhed. Med andre ord er protein lige så "farligt" i forbindelse med for hurtig vækst som kulhydrater, men kun halvt så "farligt" som fedt.
    I en undersøgelse i Holland har man undersøgt om proteinindholdet i foder påvirker skelettets udvikling hos grand danois hvalpe. Det var ikke muligt at påvise nogle forskelle i skelettet udvikling mellem hvalpe som havde fået foder med forskelligt proteinindhold (12,9 proc., 21 proc., og 30 proc. I foder med 20 proc. vandindhold).
    Tro ikke at mængden af protein er den begrænsende faktor for hvalpens udvikling - vær derimod restriktiv med mængden af energi!”

    Jeg holder mig ikke enerådig til en kennels råd eller en dyrlæges for den sags skyld. Jeg lytter, tage det til mig, undersøger blandt andre GD ejer hvad de gør, kigger på min hund om det passer til netop den (der er jo forskel på de dejlige GD’er imellem).

    Det blev til en ordentlig smøre, tak fordi du læset med *ss*

    Anne jeg vil rigtig gerne se Batties udvikling.

    mvh
    Christina


Kommentér på:
Endnu et Grand Danois spg.

Annonce