{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.904 visninger | Oprettet:

Grand Danois vægt {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop købt to Grand Danois hvalpe (De er dog ikke kommer hjem endnu) men er usikker på vægten. Tæven fik et kuld på 11 og jeg ved at dette er fyfy i Grand Danois sammenhænge. Hvalpene er naturligvis derfor en smule mindre end hvis der havde været færre. De er begge 6 uger og den ene vejer 4,2 kilo og den anden vejer 5,1 kilo. Dansk Kennelklub sagde det lød i underkanten, men hvad skal jeg tænke og tro. Jeg har snakket med to forskellige dyrelæger, der begge sagde "ro på" højde og drøjde er genetisk bestemt og de vil så bare tage det mere på, når de kommer hjem til dig og bliver fodret op. I følge opdrætteren kommer de til at lægge på ca. 7 og 8 kilo når jeg får dem. Er det nok, og hvad - undskyld mit franske - helvede skal jeg tænke. Jeg ønsker ikke at folk gør mig unødigt bange med skrækhistorier.

Jim Lyngvild


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grand Danois vægt
  • #1   10. nov 2009 Lige et sidespring - sikke en opgave med 2 hvalpe i huset .. Det må blive spændende og sjovt ! smiley

    Held og lykke med dem


  • #2   10. nov 2009 4 kg lyder ikke af meget - men hvis ellers at hvalpene så sunde ud og virkede legesyge mon ikke at de så er ok.
    Er de passet med ormekur?

    der kan være stor variation indenfor GD - selv som voksne svinger vægten fra 55 kg - og helt op til over 90 kg for de store individer.

    Hvis du har købt dem hos en ansvarlig opdrætter, så er jeg overbevist om at de har gjort hvad de kunne for, at alle hvalpe og tæve trives bedst muligt smiley

    Der bliver da sørme liv i huset med to GD'ere..... god fornøjelse, vi har selv to kuld-søskene, det har ind imellem givet anledning til grå hår.


  • #3   10. nov 2009 Jeg kender ikke til den vægt de bør have som 6 uger,,ej heller når de bliver større,, Men jeg synes da at du selv skal vurdere udfra hvad du ser. De må ikke på nogen måde være magre i den alder, de skal se sunde og runde ud, men må dog ikke ha' en oppustet mave (kan tyde på orm), du må ikke kunne se knogler på dem, de skal virke harmoniske i deres bygning og være nysgerrige og livlige, friske øjne,,,hvis alt dette er i orden, så tror jeg ikke du går helt galt i byen, ang. om de har fået næring nok, og den rigtige næring :o)

    og rigtig god fornøjelse da i øvrigt med sådan 2 små størrelser,,tar hatten af for at du synes du har overskudet til det ;o)


  • #4   10. nov 2009 Vores G.D. er fra et kuld på 12 hvalpe , og vejede 10 kg da vi fik ham .Han var en af de mindste i kuldet. I dag er han 1 1/2 år - vejer 80 kg, og måler 92 cm i stang. Pøj pøj med dine hvalpe

  • #5   10. nov 2009 tillykke med em det bliver da rigtig spændene og få 2 hvalp e hjem smiley

    vores han gd vejede ca 11kg da vi fik ham hjem smiley

    han er nu 11 måneder og vejer ca 75kg og er godt 90 cm til skuldrene.

    held og lykke med dem smiley


  • #6   10. nov 2009 To hvalpe, det var da en mundfuld :o)
    Hvordan kan det være at du har valgt at tage to? Og hvilke køn er de?

    Jeg undrer mig lidt over at du lyder til at være i tvivl om det din opdrætter har fortalt dig. Stoler du ikke på vedkommende, siden du har behov for at dobbelttjekke? Og hvis du ikke gør det, hvorfor køber du så hunde dér?

    Men 7-8 kg som 8 ugers hvalp ER ikke ret meget, så uagtet kan jeg godt forstå at der er nogle alarmklokker der bimler et sted. En dårlig start på livet kan ikke automatisk rettes op med god mad og kærlighed...


  • #7   10. nov 2009 min armani er 4 ½ måned og han vejer lige knap 25 kg.

  • #8   10. nov 2009 Det lyder godt nok ikke af meget efter min mening, må man spørge hvor du har købt??

  • #9   10. nov 2009 Hmm - hvor er trådstarter blevet af ... ???

  • #10   10. nov 2009 det er alt for lidt de vejer.....en 6 ugers hvalp bør jo vejer 6-7 kg.

    Mine vejede i snit 10 kg som 8 uger gamle....


  • #11   10. nov 2009 Jeg er stadig meget i tvivl. I følge min dyrlæge har vægten intet at sige. Som hun siger (jeg har faktisk snakket med to der siger det samme) er det genetisk bestemt hvor store de bliver. At de er små nu (grundet det store kuld - 11 stk) betyder bare at de tager mere på når de kommer hjem til mig. Så længe de følger deres vægtskurve og tager på som de skal, skulle der intet være at bekymre sig om. Det er kun hvis hvalpene virker syge at man skal slå alarm. Men jeg kan stadig ikke lade være med bekymre mig en smule. I der selv har haft små unger, må gerne skrive om deres unger har vokset sig store og flotte og om de har været mere udsatte for sygdomme.

    Jim Lyngvild


  • #12   11. nov 2009 Jeg opdrætter og udstiller GD, og jeg forstår dig ikke!!! Du køber uden stambog, og er allerede bekymret for deres trivsel.Du kunne meget vel være (endnu) én af dem, der om et år opretter et indlæg med at du skulle have givet de ekstra penge for at få en med stambog og garanti.Nu ved jeg tilfældigvis hvem du har købt af, og selvfølgelig er det dit valg, men jeg syntes du skulle acceptere at du har tabt depositummet på 2000 kr, og købe hos Reg. opdrætter.Den vejledning du får af en seriøs opdrætter kan være guld værdAlle de hvalpe jeg har opdrættet(10 kuld er det blevet til gennem årerne)har alle vejet mellem 9-10,5 kg som 8 ugers hvalpe.Er vi lidt ude i kvantitet fremfor kvalitet? en seriøs opdrætter ville ALDRIG lade dig købe 2 hvalpe

  • #13   11. nov 2009 Det er IKKE kvantitet og nu bliver jeg en smule gal. Jeg har snakket med flere opdrættere der IKKE ville sælge mig deres hunde, fordi jeg IKKE ville udstille dem. Og jo, jeg har skam også snakket med reelle opdrættere der gerne ville sælge mig to (Hvis jeg dog ønskede tigerstribede) Så på mig virker hele dette opdrætter cirkus en smule indspist.

  • #14   11. nov 2009 verbale tæsk modtages på mit indlæg ovenover!!!
    jeg har også en lillehvalp i mit kuld, men ham giver jeg 2 års garanti på, ligesom de andre i kuldet.Køber løber ingen risiko, da garanti er Fast følgesvend i DKK.Skulle du vælge at købe de 2 hvalpe, så få i det mindste en garanti/købskontrakt på dem, i tilfælde af sygdom senere hen.


  • #15   11. nov 2009 nu tror jeg så bare du har været uheldig med dem du har ringet til: jeg kan da nævne de første 5 (der laver gult/tigret)der gerne vil sælge uden du udstiller- tror måske vi mere er henne i at kemien mellem dig og opdrætter måske ikke er der, og opdrætter defor vælger at afvise dig med den begrundelse.Det er hørt før

  • #16   11. nov 2009 Hej tenna.

    Jeg har lige skrevet en privat besked til dig,

    Jim Lyngvild



  • #17   11. nov 2009 nævner gerne nogle opdrættere der sælger som familiehund hvis du sender en PB til mig.peersonligt sælger jeg også til ikke udstilling interesserede.

  • #18   11. nov 2009 Jim, hvad er grunden til du har valgt de registrerede opdrættere fra?
    Er det din første GD du her skal have, tænker jeg at du vil få stor glæde af en opdrætter med erfaring til at rådgive dig.

    Det lyder som om du har prioriteret at finde en opdrætter der vil sælge dig to hvalpe. Hvad er grunden til du ikke vil nøjes med en?

    Mht. krav om udstilling kender jeg personligt mindst en der bestemt ikke har dette krav, og forestiller mig hun ikke er den eneste med den holdning.


  • #19   11. nov 2009 Jeg har valgt de registrerede fra, da jeg er omgivet af dyrlæger... Som alle siger "GO" til hundene. På trods af dette ville jeg naturligvis gerne have en vurdering fra de fantastiske mennesker på denne side. Grunden til at jeg gerne vil have to hvalpe, er at de har stor glæde af hinanden. Jeg har før haft to hunde ad gangen, og kan se hvor dejligt de trives i hinandens selskab. Jeg har ligeledes talt med flere "To hvalps familier" som siger at de ikke ville have været foruden.

  • #20   11. nov 2009 Det er jo ikke umuligt at have første hund et års tid inden næste indkøbes, men under alle omstændigheder så held og lykke :o)

    Til det andet kan jeg kun sige at jeg slet ikke kan forstå din tilgang til købet af din nye bedste ven. At du støtter opdrættere der tydeligvis ikke formår at tage vare på et kuld hvalpe, bevirker kun at denne form for produktion kører videre.
    Det er meget muligt der er 11 hvalpe i et kuld, men så må opdrætteren træde til og sørge for hvalpene i det mindste får den fornødne føde.
    Så at du er omgivet af dyrlæger hjælper måske de to hvalpe du tager med hjem, men hvad med de resterende 9 og de kuld der følger efter?

    Det er ofte nødvendigt at se det store billede og ikke blot på eget behov.


  • #21   11. nov 2009 Er det dyrlæger som virkelig ved noget om gd?
    Spørger bare fordi at jeg ved at der op til flere dyrlæger som ikke ved noget som helst om racen.
    Da jeg var til dyrlæge med min da han skulle have sin vac. syntes hun at det var alt for meget at han tog over 2 kg på om ugen. Han er godt nok en blanding men det er ikke til at se for han ligner en gd. Hun sagde så til mig da jeg sagde at det var normalt for en gd at hun ikke vidste noget om denne race.
    Ozzy vejede 8,8 da han var 8 uger. Og vejer næsten 50 kg nu hvor han er 7 måneder. Til trodt for at han ikke er ægte. :0)


  • #22   11. nov 2009 Første gang man skal have en bestemt race - tager det tid!
    Det tager tid og tålmodighed at finde frem til en opdrætter der lever op til ens krav, og som matcher ens personlighed og holdninger - (hvad en de måtte være).
    Desuden skal man vente på at den opdrætter så får hvalpe..... tålmodighed, tålmodighed....

    Man må følge sin intiution - og er der alarmklokker der ringer, så skal man reagere uanset hvad det drejer sig om.
    Er det som du siger, at hvalpene virker for små - så skal du sa**** være sikker i din sag før du tager dem hjem - det er svært at fortryde om nogle måneder hvis det viser sig at der var noget om din bekymring.
    Du kommer til at elske de små kræ, og så skiller man sig altså ikke bare af med dem.

    En registreret opdrætter har krav til sine hvalpekøbere, fordi at de ligger et kæmpe arbejde i kuldet - ikke alle hvalpe i et kuld egner sig lige godt til at udstille, så for det meste vil der altid være et par familiehunde imellem.
    Hvis kemien ikke er der mellem dig og opdrætter, ja så er der ikke så meget at gøre ved det - så må man lede videre.

    Hvis du vælger at fortsætte handlen på de små - så ville jeg ihvertfald sikre mig med en garantiordning, som andre også har foreslået.
    Når du får dem hjem - så få dem for guds skyld tjekket fuldstændigt igennem af en dyrlæge der har erfaring med GD - er der tvivl - så lad handlen gå tilbage for dit eget hjertes skyld.


  • #23   27. nov 2009 EN GD hvalp på otte uger, vejer normalt et sted mellem 12 og 15 kg.

  • #24   25. feb 2010 Hej Mie,

    Har lige besøgt din hjemmeside og så forundret at du har taget to hvalpe hjem fra samme kuld.

    Du har tidligere i denne tråd givet Jim L. udtryk for at det er en for stor mundfuld med to hvalpe. Hvad har fået dig på andre tanker?



  • Søren S
    Søren S Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   28. mar 2017 Så mange synspunktet. Ærlig talt: jeg tror hunden er komplet ligeglad med stamtavle, som bare gør prisen højere. At konsultere en dyrlæge må da være det bedste. Jeg giver Jim ret i hans synspunkter, da jeg er "i samme båd", dog kun med 1 hvalp.
    Ups, nu kan i nok heller ikke lide mig


  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    nov 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #26   4. nov 2022 Hej Jim smiley

    Jeg har lige fået min hvalp hjem sidste fredag. I morgen er hun 9 uger gammel og hun vejer nu 11,4 kg (fra en uge siden vejede hin 10,3kg).

    Jeg synes ikke hun er ret spisende, og jeg er nu lidt nervøs for, hvorvidt hun tager nok på i vægt, så jeg tænkte på om du måske kunne have noget input til dette?


  • #27   4. nov 2022 Tråden er fra 2009. Bonus er, at den ene hvalp døde ganske ung - af en hjertefejl, som åbenbart havde taget livet af andre fra kuldet.

    Et råd kan være at spørge din opdrætter eller dyrlæge, hvis du synes hvalpen ikke spiser nok.


Kommentér på:
Grand Danois vægt

Annonce