{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.798 visninger | Oprettet:

Hund kan ikke tåle kød. {{forumTopicSubject}}

Ja, det kan min hund åbenbart ikke.

Jeg synes det er virkelig underligt, men ind i mellem (bestemt ikke hver dag) får Lady lidt rester af vores kød fra aftensmaden, og de gange vi har gjort det, har hun fået tynd mave og nogle gange også opkast - begge dele er ligesom pakket ind i slim. Undskylder min udpensling, men søger lidt erfaring så i får det hele med.

Forleden fik hun resten af en kotellet jeg ikke kunne lide, og det resulterede i at da jeg kom hjem fra job i går havde hun haft tynd mave på gulvet. I morges kastede hun op og gav tegn til at hun skulle ud og det skulle gå meget stærkt - der havde hun så tynd mave.

Det er fuldstændig ligegyldigt om det er gris, ko eller sågar kylling. Det ender i et værre griseri hver gang. Jeg troede sidste gang (efter konsultation hos Dr. Dyr) at det var en mave virus, så hun røg på skåne kost, hvilket ikke er nemt at finde når det ikke må være kylling, pro-kolin og en pencilin kur.

Nu tror jeg bare jeg konkludere at hun kun kan tåle sit foder - RC calm. Men alm. guffer kan hun også spise uden problemer, og et lille luns brød klarer maven også fint. Det er kød, der gør hende syg.

Er det ikke virkelig mærkeligt og atypisk at en hund ikke kan tåle at spise kød?
Jeg har stadig noget pro-kolin fra sidst, så det får hun nu for at stoppe maven.

Det er denne sarte sag vi snakker om ..



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund kan ikke tåle kød.
  • #2   12. aug 2013 Tilberedt kød er fx ofte krydret, og mange hunde tåler ikke særlig godt krydderier ....

    Skal din hund have noget af dit kød, så giv hende det FØR tilberedning altså råt ....


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #3   12. aug 2013 Hvis du har givet en halv kotelet er det ikke noget at sige til, at hun får dårlig mave. Enhver hund der ikke er vant til at få kød vil få dårlig mave af så stor en omgang. Den skal vænnes langsomt til det med små portioner, også hvis det er råt.
    Man kan nu godt give tilberedt kød, men som I siger uden krydderi og så kun lidt af gangen.


  • #4   12. aug 2013 Prøv at give et lille stykke kød, en mundfulds penge, og se om det går.
    Mine får primært råt, og en sjælden gang tilberedt kød. Er det tilberedt ved jeg at jeg ikke skal give meget, da krydderi mm giver ondt i mavsen.
    Rå kyllingelår er gode, også til sarte maver.


  • #6   12. aug 2013 aaaarh Pia det er jeg nu ikke enig i er helt normalt. Den eneste hund jeg nogensinde har kendt som ikke tålte andet end sin tørkost var vores gamle Collie. Han var ellers vokset op som de andre hunde vi har haft i familien -altså på tørkost men fik da osse lidt rester, ben og hvad der nu ellers kan falde af til en hund. Men det måtte vi altså stoppe med, fordi han fik dårlig mave af det hver eneste gang.

    Så selvom der findes hunde med "sart mave" eller hvad man nu kan kalde det, så mener jeg altså ikke at det nødvendigvis har oget med fodervalg at gøre.

    Men ellers enig med andre i at hvis kødet er krydret KAN det være årsagen.


  • #8   12. aug 2013 Pia -det gør mine såmænd osse. Boller i karry står osse højt på listen over lækre spiser herhjemme.
    Men der ER altså en del hunde der ikke tåle krydret mad så godt. Min mors tæve gør f.eks. ikke. Hun tåler fint alverdens rester, råt om tilberedt der hældes i hende. Men altså ikke stærkt krydret mad.

    Pia -igen, jeg har faktisk ikke kendt ret mange hunde med sart mave, og jeg har ellers kendt temmeligt mange hunde.
    Herinde kan jeg LÆSE om mange kræsne hunde og hunde med sarte maver. Førstnævnte er jeg overbevist om oftest er noget ejeren gør den til (undskyld), sidstnævne virker for mig at se, til at være hyppigere forekommende hos visse racer... så jeg tænker at nogen racer måske bare ER mere sarte end andre.

    Vores collie var som sagt opvokset som alle vores andre hunde -han blev ikke forskånet for noget. Men han endte altså alligevel ud med ikke at tåle noget som helst andet end hans tørkost. Diverse dyrlægetjek kunne ikke fortælle os hvorfor, så syg har han altså ikke været.

    Og læser jeg diverse tråde herinde, jamen så er det altså heller ikke en fællesnævner for "mave-problem-hundene" at de alle fra stat er fodret ensidigt. Dem jeg kan læse om, er ENDT med meget ensidig kost -men de er da startet op som de fleste, på tørkost + diverse "tilskud" i form af guffer, evt rester, ben osv... at de er endt på kun et mærke tørkost, er jo pga den dårlige mave

    For mig ser det ud som om ensidig kost er følgen af den dårlige mave... ikke omvendt.




  • #10   12. aug 2013 Hun får også råt kød, i små mængder og især kylling har samme effekt råt som tilberedt - det resultere som regel altid i en tynd træls mave.
    Dog kan en lille luns råt kylling/hakket oksekød godt passere uden at lave totalt ravage i maven.

    Årsagen til et bestemt mærke, er at hunden er temmelig psykisk ustabil og virkelig har brug for de beroligende "stoffer" der er i calm foderet.

    Men det er en meget god teori - hun er omplaceringshund, så jeg aner ikke hvad hun blev fodret med før i tiden. Jeg har dog flere gange haft diskussionen med min kæreste om at den sarte mave skyldes ensformig kost. Det troede jeg faktisk bare var det ultimative bedste at gøre, jeg troede det var usundt at skifte foderet ofte. Det er dog ikke en mulighed at skifte med lige hende her.


  • #13   12. aug 2013 Det indeholder et peptid fra mælk, dette peptid mister de/vi evnen til at udnytte når de bliver ældre, men RC har taget det og tilsat det i aktivt form så se kan udnytte det.
    Derudover er der L-tryptophan i som er en aminosyre der bliver omdannet til serotonin, det samme sker når vi føler glæde.

    Læg mærke til "stoffer" i " ... smiley


  • #16   12. aug 2013 Man kan opnå det samme ved bestemte typer mad. Banan, kalkun for eksempel.
    Derimod har majs den modsatte effekt smiley


  • #17   12. aug 2013 Pia - Hunden har fået en målrettet behandling af mange forskellige typer, hun er tjekket i hoved og r.. af dyrlægen op til flere gange, gået til hundetræning med netop tillid i fokus (det har hun også, bare kun til de allernærmeste) fået forskellige alternative behandlinger, bla. healing, blomster dråber, clavoyanse (staves?), hun har været på allergi kost uden resultat og nu calm - som rent faktisk virker, det ligger en dæmper på det værste, men en alle-mands-hund bliver hun aldrig.

    Nu kan fremmede da trods alt nærme sig hende, uden at hun kryber langs væggen, hun piver, kryber og truer ikke længere når hun skal have selen på f.eks med videre - så tro mig, jeg HAR gjort hvad der kan gøres og jeg prøver stadig. smiley Calm virker på min hund, og jeg er enormt glad for det foder.


  • #18   12. aug 2013 Nathja vi bruger også calm her når vi er på båden. Victor er sart over for fremmede og man ligger tit tæt i en havn. Vi havde glemt det på en forlænget weekend og tydelig forskel. Så her også en effekt.

  • Gitte S
    Gitte S Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #19   8. nov 2021 Jeg var inde at Google "hund kan ikke tåle kød" og så denne tråd.
    Min golden-tøs hat igen lagt en splatkage på gulvet i nat, det sker hver gang hun har fået lidt for meget kød (svarende til ca en halv kotelet) og det er uanset om det er råt eller tilberedt - og jeg forstår det ikke!


Kommentér på:
Hund kan ikke tåle kød.

Annonce