720 visninger
|
Oprettet:
Chihuahua {{forumTopicSubject}}
Hej alle Chihuahua eksperter!
Jeg har nogle forskellige spørgsmål om chihuahua'en som jeg gerne vil stille jer ;):
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 382
aug 2009
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 1.158
1. Er der meget ud og ind og tisse med dem, skal de tisse oftere end fx en Dansk/svensk gårdhund størrelse hund?
2. Er der mange sygdomme og holde øje med.
3. Fælder de meget.
4. Hvis man nu ønskede en sund chihuahua hvilken størrelse skulle man så gå efter som optimalt.
5. Hvis man ønsker en lille hund, som ikke fælder så meget og som man kan gå ture med dog uden den behøver flere 1000 km er det så en god mulighed med en chihuahua?
6. Er der forskel på hvilke farver der er sunde og ønskede og hvilke der ikke er?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Smuk men køb den ikke.
aug 2009
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 1.158
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Hvis en "chihuahua" er merle, så er det en blanding
Merle kan ligge skjult i de lyse farver.
Kommer man til at parre 2 hunde, der er merle bliver hvalpene blinde, døve, misdannede.
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 71
Der er selvfølgelig PL, så sørg for forældrene er PL frie, sunde og raske, hold øje med der ikke er nogle der går på 'tre' ben.
Der er stort set ikke noget fældning på min dreng. Der var en anelse ved foråret, men ellers slet ikke. Min venindes langhårede fælder dog en del mere, men heller ikke så slemt.
- chihuahua er en super dejlig race, uden de største behov, men derfor er den da glad for at komme ud og gå nogle dejlige ture i skov eller andet selvfølgelig. Min egen er super aktiv og vi går tit et par km om dagen. Men en nem lille hund der ikke fælder. Dog kan de godt have en tildens til at gø en del. (min gør dog ikke.. det kræver en god opdragelse fra start, også med luftning så uheldene ikke sker inde. De kan være lidt svære med renlighed hvis man ikke er bestemt med det samme)
Har læst noget om at et eller andet bestemt 'blåt gen' kan give hårtab og sådan lidt af hvert, men prøv at undersøg det nærmere
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
De tisser ikke oftere end andre for de drikker jo ikke ligeså meget. Så det er va det samme. De kan f.eks godt holde sig en hel nat som voksne.
Sygdomme er der primært patella l.. derudover kan de have åben fontelle (et hul I kraniet ligesom små børn) og problemer med at tabe hvalpe tænder.
De fælder en del. Jeg har pt sorte hår overalt fordi lucky skifter til voksen pels. Men tror generelt at de korthårede fælder mere end langhårede men jeg ved det ikke.
Race standarden er 1,5 til 3 kg. Og jeg personligt vil nok helst have de er omkring 2-2,5 kg. Men det har som sådan ikke noget med sundhed at Gøre.
En chihuahua fælder en del så på det punkt passer den ikke på det. De er også en del mere aktive end folk tror. Jeg går 3-5 km med lucky hver dag hvor han løber rundt og skal helst lige løbe igennem alla mynderne, og han er ved at være så stor at han sagtens kan klare mere. Men det er jo nok også op til hvad man vænner dem til, lucky er irriterende hvis han ikke får sin tur.
Merle er ikke ønsket. Blå og lilla bærer så vidt jeg husker sygdomme som allergi og hårtab med sig, men de må vidst godt være de farver de må bare ikke parrer med samme farve.
Choko er vidst sund nok men er blevet så populær at den desværre er blevet list ødelagt fordi folk skamavler efter den Farve og derfor ryger der en del af dem udenfor standarden. Men der findes også mange skønne choko farvet. Men ellers må de vidst have alle farver. Men søg efter race standard en på ddks hjemmeside
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 71
Min fælder overhovedet ikke, men han er også ekstrem kort pelset. Det er kun forår han har fældet lidt i en uge og så stoppede det igen.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
Min skal ud cirka 3 gange om dagen, men han kan holde sig afsindigt længe, specielt hvis det er ekstremt dårligt vejr !
2. Der er ikke mange racerelaterede sygdomme nej, men det er vigtigt med patella luxation attest på anerne, og de kan have problemer med fontanellen.
De kan desuden have tendens til reverse sneezing og throat collapse, fordi halsrøret bliver avlet forkert. Der er desværre nogen der ikke anser reverse sneezing som et problem, men man bør undgå at avle på det.
3. Man skal som hovedregel forvente at chihuahuaer fælder en del, men de er naturligvis små, så det kræver jo ikke støvsugning som ved en GD.
4. Man bør holde sig fra chihuahuaer på under et kilo. Når hundene er avlet så små, er det desværre ofte på bekostning af sundheden. Jeg ville kigge efter en i udstillingsøje på ml. 1,5 og 2,5 kg.
5. En chihuahua fælder. De er som hovedregel gode til at tilpasse sig, men de skal ikke undervurderes.
Min trives fint med 2 ture af 3 km. Om dagen, men går også gerne længere. Og han ka også klare sig med mindre
Han lader sig ikke påvirke af der sker mindre en dag eller tre.
Han kan godt lide at arbejde med hjernen og gå spor, han er i den grad en næsehund!
Hold dig til tilladte farver.
Choko er tit avlet på farve og ikke eksteriør, hvis du ønsker en udstillingshund, bør du have dette i tankerne.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 117 Hunde: 9 Emner: 90 Svar: 1.398
Der kan ske en mutation af dilute genet (det som fortynder sort=blå og Choko= Lilla).
Choko kan sagtens findes i flotte typer
Men ang blå/lilla skal du undersøge anerne om der skulle være syge blå/lilla i linerne (sygdommen hedder Genetisk Farverelateret Pelstab).
Har selv pt 3 blå hvalpe og 1 ko - men begge hundes aner er uden sygdommen.
Sygdommen kommer gerne til udtryk omkring de 1 år, hvor pelsen begynder at blive tynd.
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 45 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 114
Mine piger bliver luftet 4-5 gange om dagen. Hvor lang turen er, er afhængigt af vejret. Regner det, gider de ikke gå.
Jeg har hørt de LH ikke fælder særlig meget. Momo fælder en del, Evee fælder nærmest ikke.
Find en dygtig opdrætter, køb m. tavle, så er man bedst sikret.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 382
2. Som de andre siger, patella og åben fontanel.. Alle hvalpe har åben fontanel så vidt jeg ved, derfor skal du passe ekstra på at hvalpen ikke slår hovedet (:
3. Eddie fælder meget, men nok mest fordi han ikke gider redes, så det bliver desværre ikke gjort så tit. Men det er jo slet ikke samme mængde som en stor hun (:
4. Hvis sælger "reklamerer" med at det er en såkaldt teacup chihuahua eller på anden måde får det til at lyde som om at "jo mindre jo bedre" er det temlig sikkert ikke en seriøs opdrætter. Standarten ligger mellem 1,5 - 3 kg, så jeg ville gå efter forældre der ligger deromkring, men sundhed og størrelse hænger ikke nødvendigvis sammen.
5. Eddie gider ikke gå lange ture, medmindre der er andre hunde med. Så vi går kun 10 min af gangen. Heldigvis kender vi en masse andre chihuahuaer som vi går gode lange ture med og de for lov at løbe rundt og leje. Det er rigtigt at de fleste ikke BEHØVER lange ture, men de fleste elsker det stadig. Jeg tror det er meget individuelt hvor meget de har behov for at gå og det hænger nok også sammen med hvad den er vandt til (:
6. Det har du vist fået svar på (:
Chihuahua