{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Valg af foder.. {{forumTopicSubject}}

Nu bliver jeg simpelhen nød til at høre alle jer skønne HG brugere smiley

Her om 3 uger får vi vores lille basse hjem (bull terrier)
Og vi er i fuld gang med at undersøge og spørger til råds ang godt foder... og der er mange forskellige menninger... nogen siger kør den rå stil (råt kød), syntes ikke det lyder som en god ide hmm,
nogen siger Brit, Hills, eukanuba og royal canin...

Hva startede i med? og hva er jeres forretrukne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Valg af foder..
  • #1   29. aug 2013 jeg råfodre og kommer ikke til andet ever again. Billigere, sundere og (for os) bedre.

• #2   29. aug 2013 Fodre med Wolfsblut og Kingsmoor og så får de en masse råt kød og ben ved siden af.

• #3   29. aug 2013 Orijen og lidt wolfsblut. Supplerer med lidt råt ca. hver 3. dag.

• #4   29. aug 2013 Fodre med wolfsblut smiley

• #5   29. aug 2013 Du skal bruge det foder, hunden er fodret med hos opdrætter. I hvert fald den første måned. Når hvalpen så er faldet til, kan du lave foderskift hen over en uge.
    Vi fodrer med Essential og det har stor succes.

• #6   29. aug 2013 Jeg personligt er overbevist om, at hunde (alle racer og blandinger) skal have meget kød og at det er en gammel myte at hunde kan få proteinforgiftning af for meget kød, det har absolut intet på sig.

F.eks. køber jeg kun foder, hvor der står kød som det første på ingredienslisten (det som står først er der mest af, det som står som nummer to er der næstmest af osv.)

Derudover har jeg bl.a. også disse krav til hundefoder:

-Ingen vegetabilsk biprodukter. (Det er f.eks. skræller, kernehuse og andet affald).

- Ingen animalske biprodukter. (Det er f.eks. næb og fjer og andet affald).

- Ingen affaldsprodukter og genbrugsprodukter.

- Ingen gluten. (Gluten er et protein som er meget vanskelig for en hundemave at fordøje. Den kan være årsag til inflammation i fordøjelseskanalen og kan, i værste fald ødelægge den så hunden udvikler en utæt tarm. Da den ikke er et nødvendigt næringsstof for hunden, hvorfor så bruge den og løbe risikoen?
    Korn et kulhydrat som ikke nødvendigvis er af det onde i hundens kost. Altså det er ikke kun billigt fyldstof, der får dem til at lave flere høm-høm'er, jo større høm-høm'er eller flere = foderet bliver ikke udnyttet og ryger stort set / næsten lige igennem systemet. Tvært imod er den en god energikilde og kan som sådan være gavnlig i hundens kost. Men der findes alternative kulhydrater end dem med gluten - f.eks. brune ris der har en fibertype som kan gavne hundens fordøjelse og søde kartofler).

-Ingen soya fibre. (Soya fibre er et lav kvalitets fuldstof og kendt for at forårsage allergi).

- Ingen hvede. (Hvede er mistænkt for at være den hyppigste allergen hos hunde).

- Ingen kunstige farvestoffer og smagsforstærker.

- Ingen hormon- og konserveringsmidler. (BHT/BHA/Ethoxyquin).

- Ingen sukker og salt.

- Fri for transfedtsyrer (fedt der dræber).

- Ingen rendering (det er en proces der omdanner animalsk affaldskød til stabil form hvorefter det kan tilsættes foderet som den vigtigste proteinkilde)

Et kvalitetshundefoder indeholder de vitaminer og mineraler som hunde skal bruge, hvor det derfor ikke er nødvendigt at give diverse kosttilskud.

Herudover kig på din hvalp om den trives og fungere på foderet.

Et bud på foderet kan være PetCurean eller BARF

• #7   29. aug 2013 Bruger også selv essential og er yderst tilfreds

• #8   29. aug 2013 Råt.. Kommer aldrig tilbage til tørfoder mere..

• #9   29. aug 2013 Har selv en lille bulterrier blanding, og hun stortrives på wolfsblut kombineret med ben/knogle hver anden dag

• #10   29. aug 2013 RÅT!! Aldrig tørfoder her mere ...

• #11   29. aug 2013 Jeg foder med Real Nature, og så for han div. ting sammen med fodret.
    God kvalitet af dåsemad, rå kød, olie, kødrester fra aftensmaden(dog ikke meget krydret kød) eller lignede.

• Susanne F
    Susanne F Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #12   29. aug 2013 http://www.petfoodnord.dk/a1-hundefoder-nyttig-viden-om-hundefoder/#hvilket

Jeg anbefaler at læse dette... Det fik mig til som minimum at gå efter kornfrit foder.

• #13   29. aug 2013 Fortsæt på det foder som opdrætter bruger ihvertfald den første måned eller 3. Du er nødt til at kende hunden før du laver foderskift, da du måske ellers ikke kan se ændret adfærd mm.

Fungere hunden på foderet er der jo ingen grund til at skifte smiley med mindre du har en holdning om at din hund ikke skal leve af tørfoder/råt foder/kornfri mm.

Fodring af en vuf er en hel videnskab i sig selv smiley pøj pøj med det og tillykke med ny vuffer

Hilsen ny hundeejer på foder nr. 3 ;-/

• #14   29. aug 2013 Tusind tak for alle de svar, kan se der er mange af jer der fodre råt, så det er nok
    ikke helt afvejen..

Selvfølgelig skifter jeg ikke fra den dag han kommer hjem smiley Har haft 2 andre
    fra hvalpe såå burde vide hvorn det gøres smiley

Vi har også valgt at vælge kornfri foder..

• #16   29. aug 2013 Nu har jeg aldrig fodret råt før til mine tidligere hunde... Men hvor købes det henne???

• #18   29. aug 2013 ok så var jeg ikke helt forkert på den hehe, kunne nemlig være der var nogle steder med kødsalg kun til hunde... men nu jeg lidt klogere smiley
    ved ihvertfald lige nu får han ingen form for tørfoder overhovedet hos opdrætter, der bliver kørt råt og mælk fra moderen smiley

• #20   29. aug 2013 Stine ..link til bogen , link til bogen smiley kan ikke huske linket smiley

• #21   29. aug 2013 Det er også det jeg tænker... Men når det er første gang så må jeg heller rådføre mig lidt his og her.... Har jo hørt sååååå mange skræk historier om at hunden bliver "blodglad" af råt kød osv...

Men er lidt mere rolig nu hvor jeg ser så mange der fodre med det og har nu også siddet og læst lidt om det smiley

• #23   29. aug 2013 tusind tak stine H den vil jeg da lige læse engang smiley

• #24   29. aug 2013 Camilla:

...blodglade... af råt...det er en skrøne

Fodr du videre med råt nu når det opdrætter gør og få hende til at lave en foderplan til dig

• #25   29. aug 2013 Jeg tror også vi har besluttet for at fortsætte med råfodring smiley

• #27   29. aug 2013 Jeg ville bruge tørfoder i høj kvalitet - kornfrit uden alt for mange biprodukter.
    Fordelen ved tørfoder er at vitamin og mineral mængden bør passer, så der ikke er underskud eller overskud. BARF virker til at være ret komplekst hvis der skal være en korrekt balance smiley

• #30   29. aug 2013 Stine: Lige præcis de ting du nævner til sidst har intet at gøre med vitamin og mineral fordeling. En ting er at hunden elsker det og er vild med det, men det betyder ikke at det er optimalt. At skulle sammensætte et foder med korrekt mængde vitamin og mineral er avanceret.

• #31   29. aug 2013 så det vil sige at det er utrolig avanceret at fodre råt??

• #32   29. aug 2013 I mine øjne er det. Medmindre man finder en sammensætning af forskellige slags føde der indeholder de korrekte mængder. I mine øjne er BARF tæt på at være det rene "helse-heksekunst" hos den gennemsnitlige BARFer. Folk aner jo ganske enkelt ikke om hunden får nok af de forskellige ting.

• #34   29. aug 2013 Stine: Hvad i al verden skulle forskellen gøre om det kommer fra den ene eller anden kilde? smiley

• #36   29. aug 2013 Hehe så det bare med at gå igang smiley

• #38   30. aug 2013 perfekt Camilla

• #39   30. aug 2013 stallions??

• #40   30. aug 2013 Hvor ved man fra at hunden OPTAGER de rette vitaminer og mineraler fra et tørfoder? Blot fordi de er tilsat produktet bliver de ikke nødvendigvis optaget

Stine: Hvad i al verden skulle forskellen gøre om det kommer fra den ene eller anden kilde?

Jeg gik ud fra at du referere til at vitaminer og mineraler ikke ville blive optaget fordi at de var tilsat og kilden ikke er kødet?
    men de bliver optaget, fordi sådan virker tarmen. Tarmen er fuldstændig ligeglad med om det kommer fra kød, fra en blomst eller fra et laboratorium.

• #41   30. aug 2013 I Råfodring får hunden dækket vitamin og mineral tilskuddet fra foderet. Fuldstændig som det gør i tørfoder. Vil man sikre sig kanman f.eks give et råt æg om ugen eller f.eks lever. Der indeholder alt en vitamin pille også gør.

• #42   30. aug 2013 En hund skal have alle vitaminer og mineraler HVER dag og i korrekt mængde og mig bekendt bliver det ikke dækket. Hvis du ikke ved hvor mange mg a-vitamin din hund skal have hver dag, og hvor meget der er i det man fodre med, så kan det blive svært at ramme den korrekte mængde. Jeg ved det ikke selv, derfor bruger jeg alm tørfoder og stoler på mængden der smiley

• #43   30. aug 2013 Casper: ja og enten optager hunden det eller også passere det med alt det andet den ikke kan bruge fra foderet. Fuldstændig som hos dig.

Jeg har råfodret i knapt 10 år og jeg har sunde brugshunde, der skinner og yder bedre end på tørfoder..

• #45   30. aug 2013 Tja.. eller vores børn? mine unger har da overlevet, er sunde og raske, og den ene bliver sørme 18 år om meget snart, og han har da om nogen været svær at fodre, meget kræsen og selektiv, og absolut ikke til grøntsager og frugt, med undtagelse af pink lady æbler. Hans madpakke har i årevis bestået af kødpølse og leverposteg, flade og kedelige, men ungen spiste ikke andet...
    mine hunde bliver med garanti fodret langt mere varieret og optimalt, end mine unger er blevet det.. og jeg selv for den sags skyld..
    sørger du selv for, at du får alle de vitaminer og mineraler som du har brug for dagligt i nøje afmålte mg?
    jeg gør ikke..

• #47   30. aug 2013 Stine; vi er vist helt enige.. jeg bliver aldrig overbevist om, forarbejdet tørfoder er bedre end en varieret rå kost.

• #49   30. aug 2013 I know.. smiley

• #51   30. aug 2013 Sarah: Og faktisk lige præcis den påstand er ikke korrekt. Maden vælter rundt i tarmen og stort set alt optages - tør som råt. Fyldestoffer har en indvirkning som er lille.

Stine: Lige præcis. Jeg aner ikke en fløjtende fis om hvor meget hunden skal have. Derfor sætter jeg min lid til nogle ,som jeg antager er kloge hoveder, tilsætter nok vitamin og mineral. Det meste næring optages. Men hvad nu hvis hunden får 20x daglig dosis kalk for meget, og hunden er i voksealderen? er det godt?
    Ang. min kost har jeg spist efter kostplan de sidste mange år og ja, det er super kedeligt men også det mest optimale smiley

MLA: Jeg kender folk der har været i misbrug i fra tidlige teenage år, og er blevet voksne. - Har det været sundt siden de er blevet 18 år? Kan sagtens følge dig i det som du siger, men nogle organismer kan tilpasse sig forskellige forhold og overleve, men det betyder ikke at det er optimalt.

• #52   30. aug 2013 jeg vælger at tro, ud fra egne erfaringer og logik, at hunden trives og fungerer bedst på rå artstilpasset føde, og det bliver aldrig i min verden tørfoder.
    jeg har også opfostret flere hvalpe på råt, og sidst en gigarace med en vækst man skal være meget påpasselig med, og vigtigheden af foderet så de ikke vokser sig vind og skæve.
    jeg har haft en hvalp der er vokset så flot og jævnt, fra 22 kg som 10 ugers, til 80 kg som 16 mdr, uden skævheder eller vokseproblemer som ellers stort set er klassisk for disse store racer, han er muskuløs og yderst velbygget, og det havde han ikke været hvis jeg havde været helt ude i hampen mht. fodringen.
    ikke at jeg siger at hunde ikke fungerer fint på tørfoder, slet ikke, men mine fungere bedre på det rå, og det er det jeg har bedst tillid til, jeg ved hvad der bliver puttet i hovedet på dem og det kan jeg godt lide.

• #53   30. aug 2013 Casper du vil tydeligvis ikke lære. Held og lykke med dit tørfoder.

• #54   30. aug 2013 MLA: Jeg siger ikke at råfodring er skidt, jeg siger bare at det er kompliceret i mine øjne hvis det skal være optimalt.

Sarah: Tjae som universitets studerende(natur/sundhedsfaglig) vil jeg sige at jeg har lært lidt. - Jeg har især lært meget om kildekritik. Jeg forholder mig bare til den almene biologi om som jeg har beskæftiget mig med og sammenholder det med det som i siger.

• #56   31. aug 2013 Nej det har vi ikke lært og det burde du vide hvis du selv er cand. scient eller lign.
    Man har almen naturvidenskab på store dele af bacheloren og en stor del er biologi. Jeg har svært ved at tro på BARFs vidunderlige egenskaber når informationerne stort set kun kommer fra folk der har profit på dette. Lidt metaanalyse eller anden evidens kan overbevise mig så du taler ikke for døve øre, blot kritiske.

• #57   31. aug 2013 ja ja som universitetsstuderende har man jo brug for substans ..(*host host*) Tillykke med du nu føler dig højt hævet over gennemsnittet fordi du går på Uni..

• #58   31. aug 2013 Har på intet tidspunkt benævnt at jeg er af højere status end dig eller andre. Jeg benævner min baggrund for at sige det som jeg siger. Jeg forholder mig ganske skeptisk til jeres BARF salgstale, som for mig lyder som en være gang vås. Når du nu vil gøre mig til overmenneske, så fint nok. Er beæret mit kære undermenneske, men skal vi ikke holde os til emnet?

• #60   31. aug 2013 Så du mener ikke at en hund optager mere end den har brug for? For det er jeg nu ikke enig med dig i smiley

• #62   31. aug 2013 Jeg vil så påstå at det optages(indtil blodet er helt mættet) og det ophobes i fedtvævet.

Vi fodrede med rester, kød og affald.

• #64   31. aug 2013 Tjae
    Kød, grøntsager i lav klasse. - Tilberedt ved lav temperatur, blendet og presset/tørret.
    Men hvorfor mener i at det er så stort et problem at det er tørret?

• #65   31. aug 2013 Casper, jeg har for nylig fået taget blod prøver på min 9 årige hund som er barf hund gennem flere gene rationer ( og iøvrigt, total fri for HD, AD, allergier og spondylose)
    meget flotte blod prøver, intet skævt i dem.
    det er for mig bevis nok.
    er bestemt ikke fanatiker, og har også for år tilbage fodret med tørkost, men jeg er over bevist om, at rå naturlig mad er langt bedre for alle dyr, end tørfoder er.
    jeg behøver ikke have alt på en deklaration, men bruger min sunde fornuft.

• #66   31. aug 2013 MLA: Det er også et bevis for mig at DU kan fine ud af at BARFe optimalt for din hund. Et par gode blodprøve resultater kan jeg sagtens forholde mig til og tal taler jo for sig selv. - Jeg antager at blodprøverne har været "næringsstof-diagram" når vi nu taler om dette.
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at BARF er skidt? kun kompliceret hvis det skal fungere 100% optimalt i mine øjne.

• #67   31. aug 2013 Slet ikke spor kompliceret smiley
    variation over tid..

Kommentér på:
Valg af foder..

Annonce