{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

At finde den rigtige opdrætter + hund {{forumTopicSubject}}

Jeg vil rigtig gerne have toller igen, men synes godt nok det er nærmest umuligt at finde en virkelig god hund..
Jeg vil have både eksteriør, brugsegenskaber OG temperament i top. Godt temperament betyder for mig især, ingen stress eller skyhed.

Det er jo ret nemt for mig at tage ud til udstillinger, sætte mig med et katalog i hånden og skrive mine kommentarer om hver enkelt hund. Så snakke med de hunde/ ejere jeg finder interessante. Gå hjem og tjekke sundhed, prøver, udstilling på de udvalgte.

Det vil nok være min fremgangsmåde så længe vi snakker danske opdrættere. Men jeg forventer bare ikke at kunne finde "min" hund herhjemme. Så hvordan finder jeg en god kennel i udlandet?

Skal jeg bare sætte mig og skrive en mail til alle med mine ønsker? Eller hvordan gør man?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At finde den rigtige opdrætter + hund
  • #1   4. sep 2013 Jeg vil sige, at du skal gøre det lidt på samme måde, som hvis du var på udstilling.. Søg rundt, kig på de hunde der fanger dit blik og så tjekke linjer, sundhed og brugsegenskaber.. Både Norge og Sverige har åben database så skal du ud i Norden er det lidt nemmere smiley

    Vi gjorde det, da vi skulle finde Ollie.. Kiggede linjer og faldt pladask for Ollies far, og da vi så at han skulle lave et kuld hvalpe hos Fjällfarmen, jamen så var det dét vi endte.. smiley Vi var lidt betænkelige da Ollies mor har C-hofter, men tjekkede så stamtavlen og så at A-hofter var mere udbredt i linjerne og blev rolige igen :o)


  • #2   4. sep 2013 I sverige har du jo MH (mentalbeskrivelse) og MT (mentaltest, ved dog ikke hvis tollere må/kan gøre den) og exteriørbeskrivelse. Du kan fide al information om hunderne på (link fjernet) . Tollarklubben i sverige har måske også lavet statistik over racen og opdrætterne. Jeg plejer at starte med at google, og kikke på klubbens hjemmeside. Sen vælger jeg den jeg synes lyder spendende, og så skriver jeg mail eller ringer til dem. Det jeg stnes er vigtigest at spørge om er hvordan racen er ifølge dem, og self hvordan deres egne hunde er. På den måde kan du finde den type af hund der passer dig. Jeg fik mange forskellige svar på hvordan australian shepherd er, and vagt, sociale egenskaber og energiniveau oh arbejdsvilje, fra de forskellige opdrætter, så pludsligt begyndte det at blive meget nemmere at finde den rigtige hund. Jeg kan så sige at jeg fik den perfekte hvalpen for mig, og heg vil stadig vælge densamme opdrætter hvis je skal have en til aussie.

  • #3   4. sep 2013 Jeg troede faktisk at jeg havde fundet den rigtige opdrætter. Det vil sige indtil jeg mødte nogle af hendes hvalpe. Unghunde, som ikke straks siger "Jubii, vil du snakke med mig?" er for mig helt forkert sind. Det er fint de kan beherske deres glæde ved kontakt, men de må knageme ikke trække sig væk.

    Der er rigtig mange tollere i Sverige, ved ikke helt med Norge, så det vil jo være et nemt sted at kigge. Jo, jeg mener de svenske tollere kan mentaltestes.

    Ja der er vel ikke andet for end at i gang med et kæmpe hjemmearbejde.
    Bettan. God ide at spørge dem hvordan de ser racen og deres egne hunde.

    Uha, det er da godt det ikke haster med at finde HUNDEN


  • #4   4. sep 2013 Du må endelig sige til hvis du finder et godt sted, da jeg selv skal have mig en toller, og meget gerne til foråret. smiley Men er ikke helt sat fast på hvilken kennel det skal komme fra.

  • #5   4. sep 2013 Sofie
    Tolleren er også en skøn hund, men sådan som der er blevet avlet i DK de sidste år mener jeg at man skal se sig MEGET godt for. Der er mange med stress-problemer og nu begynder skyhed også at være et problem. Selvom flere siger det er normalt for tolleren at være lidt reserveret.

    Jeg vil da godt prøve at rådgive dig, men har jo været ude af racen siden 99, så har langt fra styr på opdrætterne mere. Men så vil jeg bede dig om at skrive privat til mig.
    Selv forventer jeg nemt at skulle lede/ vente 2-3 år før jeg finder den helt perfekte hund.


  • #8   4. sep 2013 . .
    Er det til mig eller Sofie? For jeg kender udmærket tolleren og der står ingen steder at de skal eller bare må være reserveret. For mig er det udelukkende undskyldning for dårligt sind.


  • #9   4. sep 2013 det kender jeg godt er på jagt efter min næste BC har være landet rundt samt holland og belgien uden held med ser en hund som passer til en udsenet og hvad de skriver om den kommer så ud og besøge den og ser noget helt andet så videre til næste hund på listen har nu kigget i et lille år og har fra valgt en masse, en dag må der da være en der passe til mig

  • #10   4. sep 2013 Jeg har har selv været møllen igennem - og mangler stadig resultatet, som gerne skulle komme indenfor det næste års tid smiley

    Jeg lagde ud med at kigge på diverse hjemmesider og finde den type, jeg synes bedst om. Derefter har jeg tjekket stamtavlerne igennem for resultater og sundhed - og til sidst har jeg så skrevet en lang, spørgende og fortællende mail til opdrætter.

    Nogle opdrættere er ikke det store interesserede i at bruge tid på at besvare mails - og slet ikke hvis de ikke har et kuld, de skal af med her og nu. Dem må jeg indrømme, at jeg er hurtig til at sortere fra. Det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg vil gerne vide så meget som muligt - og gerne i god tid.
    Andre har været helt fantastiske til at fortælle, sende billeder og hjælpe med alt mellem himmel og jord.

    Jeg er ved at have en lille håndfuld af udenlandske opdrættere, som jeg har tillid til - men det har været svært at finde dem, og det har taget tid.

    P.t. er jeg i kontakt med den mest fantastiske udenlandske opdrætter længe. Jeg har stor tillid til hende, selvom jeg aldrig har mødt hende - og det er en sjælden ting for mig.


  • #11   4. sep 2013 Lotte: jeg tror ". . ." opfattede det som im du gerne ville have en reservered hund smiley

  • #12   15. nov 2013 En reserveret toller er ikke en toller med dårligt sind. Der er forskel på at være reserveret og sky.. Tolleren er nysgerrig, men vil helst selv styre afstanden til mennesker de ikke kender. De må ikke være sky altså trykke sig, blive bange og måske ende ud i et bid grundet angst.. DÉT er et dårligt sind, men at de ikke kaster sig over en fremmed er ret racetypisk

  • #13   15. nov 2013 KD
    Det du der beskriver er myndesind. Og for mig fuldstændig uacceptabelt hos tolleren.

    Nej, en toller behøver ikke være en lalleglad labrador, der ser alle mennesker som deres nye bedste ven, men den skal sandelig tage kontakt, når den tilbydes det på en rolig venlig måde. Og det oplever jeg flere og flere tollere som netop ikke kan.

    Som jeg skrev længere oppe, troede jeg at den rigtige kennel var fundet. Rigtig god dialog med opdrætter, enighed om hvordan en toller skal være. Men, så mødte jeg noget af opdrætterens avl og fik et chok. Unghunde jeg dårligt kan komme til at klappe, fordi de trækker sig. Den de selv havde beholdt, er så "reserveret" at dommeren ikke kan komme til at mærke på den fordi den kryber helt ind i ejerens krop. Hvordan kan det betegnes som andet end skyhed?

    Hvis det i dag er opdrætternes definition på godt tollersind, så vil jeg hellere undvære.


  • #14   15. nov 2013 Jeg synes bare det er dét der står om en toller smiley

    Nysgerrig men reserveret, og altså ikke hilser på alle smiley


  • #15   15. nov 2013 Lotte - Min hundetræner, har toller. Hun hedder Nina og hun har vist ret godt styr på tingene smiley

  • #16   15. nov 2013 Anya
    Og med det mener du??????


  • #17   15. nov 2013 KD
    Nu kender jeg tollerne både fra før de blev populære og efter. Må desværre sige der er MEGET stor forskel


  • #18   15. nov 2013 At hun burde kende nogle som har det du søger. Hun udstiller selv og hendes hund kan gå Swiss og sådan smiley


    Men med det sagt, så har jeg aldrig mødt en toller som var hilsetosset


  • #19   15. nov 2013 Anya
    Kender hun også udenlandske opdrættere? For der er tilsyneladende intet herhjemme jeg vil have.


  • #20   15. nov 2013 Det vil jeg da næsten tro hun gør (:
    - Men kan da høre hende om det .


Kommentér på:
At finde den rigtige opdrætter + hund

Annonce