{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

HJÆLP - hund og kat {{forumTopicSubject}}

Hej!
Håber virkelig I kan hjælpe mig med lidt gode råd.
Vi har en 3-årig cocker-tæve og en 2-årig kastreret hankat. Derudover har vi haft en 3-årig kastreret hanhund, som er blevet omplaceret for ca. to uger siden. De tre har fungeret som en flok og begge hunde har været omend meget glade for katten.
Enkelte gange (2-3 gange) gennem de sidste to år har jeg oplevet tæven blive vred på katten. I de situationer har de ligget sammen og pludselig har hun markeret overfor ham og han er straks stukket af. Efterfølgende har jeg tjekket katten for skader, men alt har været ok. Det er altid sket meget hurtigt, og jeg er gået udfra, at det skyldes, at katten i sin veltilfredshed har kartet tæven. Men jeg ved det selvfølgelig ikke 100%.
Sidste uge skete det så igen, og jeg synes efterfølgende, at tæven nogle dage har haft en "truende" adfærd overfor katten - hun står stille og stirrer på ham, når han kommer ind. I de situationer stivner han også, bakker ud af situationen eller bevæger sig meget langsomt over til stolen, som han vil ligge i... Efterhånden er han automatisk vagtsom overfor hende, når han kommer ind i rummet... Andre gange er der ingenting i vejen, og hun går pænt over og hilser på ham... Det hele har ligesom ændret sig efter, at vi ikke har hanhunden mere.
Hvad Søren skal jeg lige gøre, for at håndtere situationen korrekt? Og for at afhjælpe problemet? Har ledt rundt på nettet og i diverse bøger uden held.
Håber virkelig, at I kan hjælpe...
Venlig hilsen Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP - hund og kat
  • #1   24. sep 2013 tænker lidt om hun er ved at være i løbetid? nogle tæver ændrer adfærd i den periode, kunne være en tanke? der er også rykket på flokken, det kan også have noget at gøre, at hun måske er blevet lidt usikker på at håndtere katten alene uden at have hannen i ryggen så at sige.


  • #2   24. sep 2013 Tak for svaret smiley Har tænkt lidt på det med løbetiden, men det skulle først være i november/december... Ét eller andet er der ihvertfald rykket på efter, at hannen ikke er her mere. Det mærkelige er, at hun helt sikkert var øverst i deres lille hieraki og at vi havde katte samtidig med hende inden vi fik hannen, men det er selvfølgelig længe siden...
    Tænker lidt, at det måske kunne være noget jalousi. Hun har fået flere rettigheder efter, at hannen ikke er her mere. Fx må hun komme i stuen nu, hvilket de ikke måtte, da de var to... Tænker om det gør, at hun vogter os lidt, således at katten skal holdes væk fra os...
    Vh Sofie


  • #3   24. sep 2013 Når hunde ændre adfærd som dette, hvor deres tolerance stiger og daler, er det meget ofte et udtryk for ubehag i kroppen. Hvis din tæve er øm eller dissideret har ondt et sted, vil det påvirke hendes humør efter hvor slemt det er i øjeblikket.

    Jeg ville kontakte en hundekiropraktor eller Bowen terapeaut. Det kan virke dyrt, unødvendigt og upraktisk, men du kan ende med at blive overrasket. Og du ville ikke være den første.
    For jeres alles skyld.


  • #4   24. sep 2013 resurse forsvar, ikke jalousi. det kan det sagtens tænkes at være

  • #5   24. sep 2013 Christina C: Vi har faktisk lige haft hende hos dyrlægen, da hun kløede sine ører - det viste sig, at hun har øremider, så nu er hun i behandling. Det skulle ikke være smertefuldt, men meget generede for hunden.

  • #6   24. sep 2013 MLA: Ok, men hvad gør jeg så for at håndtere dette resourceforsvar korrekt?
    Vh Sofie


  • #7   24. sep 2013 Vi har selv både hund og kat, og de har også deres dage.
    Nogen gange er de bedste venner og andre gange går jagten igennem huset.

    Vi har specielt oplevet at ændringer i hverdagen kan gøre at de ikke altid kan enes, og du skriver at i var kommet af med en af hundene, men det er selvfølgelig levende væsner vi har med at gøre så de er jo forskellige, men synes lige jeg ville komme med mit bud.

    Mvh. René


  • #8   24. sep 2013 Tak René. Det er ihvertfald dukket op indenfor de sidste par uger, hvor de to er blevet alene, så det er et fornuftigt bud.
    Vh Sofie


  • #9   24. sep 2013 Med mindre at hun direkte går til angreb på katten, så ville jeg se tiden lidt an, måske er hun mere irritabel pga kløen i ørerne.
    og så skal i gøre klart, at udfald mod katten ikke er ønskeligt, ros hende, når hun er fredelig overfor katten, og afled hende, når hun gør udfald (kan i nå det, så gå ind foran hende og få hendes opmærksomhed - kræver hurtighed!). lad være med at skæld og smeld, det kan blot forstærke det. fjern jer fra hende, eller fjern hende, hvis hun gør det når i er tæt på hinanden.
    Det er nemmere sagt end gjort, når man ikke kan se situationen, bedst ville være at der kom en ud til jer, og observerede situationen og kunne komme med nogle konstruktive redskaber til at afhjælpe situationen.


Kommentér på:
HJÆLP - hund og kat

Annonce