930 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Bliver sur midt i leg Bliver sur midt i leg

Jeg har skrevet om det her før, men der gik det i sig selv, efter kun et par episoder, men nu er den gal igen.

Min korthårede collie på 9½ måned, har flere gange de sidste par uger (hun er/var i løbetid, hvilket nok kan forklare noget, men nok ikke det hele) blevet sur midt under leg.

Det undrer mig meget, fordi hun normalt er enormt glad for at løbe/lege med andre hunde, men hun kan meget pludseligt vende, og så er det pludselig alvor.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener flere gange triggeren har været et piv fra den anden hund. Så snart der er lyd på, ved jeg, jeg skal have fat i hende.

Idag havde hun leget i omkring 15 minutter med en bomuldshund, så kom en goldenhvalp på 7 mdr til, og lidt senere en voksen labrador. Efter de to sidste kom til, gik der max 5 minutter, så blev hun først sur på goldenhvalpen, og så på den voksne lab. Labben var en kastreret hanhund, golden er en tævehvalp, og bomuldshunden er en ung intakt hanhund, som aldrig har vist tegn på at ville parre hende.

Alle tre andre hunde, er nogen hun kender i forvejen.

Hvad tænker I om det?

Er hun sådan en der bliver for stresset til at måtte lege mere end nogle få minutter ad gangen?

Når hun leger stritter pelsen altid på hendes ryg, helt ned til halen, det har den altid gjort, og det gjorde hendes onkels også, og han var verdens fredeligste hund, så jeg har ikke læst noget ind i det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bliver sur midt i leg
  • #1   10. okt 2013 Ja og nu læste jeg så lige min gamle tråd igennem.... så hurtigt man glemmer, når problemerne forsvinder.

Men nye inputs er meget velkomne smiley

• #2   10. okt 2013 Hun er vist bare ved at blive voksen

Det er meget almindeligt at når pigerne bliver voksne, så lunten lidt kortere.
    og så kunne jeg tro at hun måske har svært ved at styre hormoner, forandringer og så mange hunde på en gang... måske..

• #3   10. okt 2013 Hun er i løbetid og leger med hanhunde?

Under løbetider bliver mange tæver sig selv nærmest. Lyt til hendes signaler og afbryd legen straks.
    Generelt bliver en del hunde sure når legen bliver for meget. Prøv at lære mere hundesprog, så I kan standse legen mens den er god.

• #4   10. okt 2013 min yngste blev også generelt sur i løbetiden, selv om hun gik i snor gjorde hun nærmest udfald mod hunde vi mødte, også hunde hun tidligere bare hilste pænt på, og hunde hun plejede at lege med .... det blev ved i ca 3 måneder fra løb start .... nu er hun steriliseret og der er total gang i den gode leg med andre hunde igen ....

• #5   10. okt 2013 Det kan godt være det er den måde hun viser sin løbetid på...

Jeg har ellers intet mærket på hende gennem løbetiden, havde hun ikke svulmet op og blødt, havde jeg ikke anet det, hun er, bortset fra den åbenbart lidt kortere lunte, helt sig selv. Hun er en rigtig sød, dygtig og nem hund ellers smiley

Ja vi var jo lidt skeptiske, men gennem løbetiden har hun leget med både tæver, kastrater, og en enkelt (meget ung) hanhund, uden der har været focus på hendes om løbsk tæve. Voksne hanhunde er en HELT anden snak smiley

• #6   10. okt 2013 Lady har også kortere lunte og meget mere pyller i optik og under løbetiden.
    Så måske kan det bare være det?
    Eller også sys hun det blev for meget med de andre hunde der også kom til, når nu hun var i god leg med den anden først?

• #7   10. okt 2013 Hanne:
    Var det HVER løbetid, at det varede 3 måneder?

Ville være ked af at sterilisere hende "bare fordi", men det er jo noget andet, hvis det her udvikler sig til et problem.

Men det er første løbetid, så jeg har da et håb om at det er noget hun vokser fra. Tager i hvert fald ikke nogen beslutninger før hun er fyldt 2, og i teorien "voksen og fornuftig" smiley

• #8   10. okt 2013 Ja jeg tror jeg generelt skal være bedre til at observere hende under leg, og stoppe hende, inden det bliver "for meget".

Det kan godt være det er naivt at tro, at hun selv kan styre det. Hendes onkel (som jeg har haft) var utrolig dygtig socialt, så der var der aldrig brug for at jeg blandede mig.

• #9   10. okt 2013 Ipsen var ikke særlig sur under første løb, det blev en del værre ved andet løb, og ved 3. var det rigtig slemt .... både efter 2. og 3. var de måneder meget tydelige ... nærmest på dato blev hun god igen ...

Hun kom sidst i løb ca. 10.maj i år, fra da af var der INGEN leg overhovedet, heller ikke herhjemme med Nova, som hun dog ikke hakkede efter bare ignorerede .... I starten af august satte hun sig en aften foran Nova og begyndte at tjatte til hende med poterne, og så blev der leget efter alle kunstens regler ...

Jeg steriliserede selvfølge bl.a på baggrund af dette da jeg ikke gider at have 2 x 3 måneder ødelagt om året, kommer næsten dagligt i hundeskov og det kunne jeg ikke i den periode.... derudover er jeg meget glad for de helbredsmæssige gevinster der er ved sterilisering....

Skulle jeg igen få tæve senere i livet vil den sandsynligvis blive steriliseret mellem 1. og 2. løbetid.

Kommentér på:
Bliver sur midt i leg

Annonce