6.453 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Geronimo
Geronimo
Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220

Hundeloven på egen grund Hundeloven på egen grund

Først og fremmest så undskylder jeg, hvis der har været et hav af lignende spørgsmål på dette forum.

Men, her til morges skulle jeg ud i haven og havde hundene med. I det jeg går ud af døren kommer en lille vred hund sprintende og gøende ned af vores indkørsel. Vi har heldigvis en låge, så der sker intet denne gang. Men, havde mine hunde rent faktisk bidt den anden hund så den skulle syes, skulle de så aflives ifl hundeloven?

Betyder det noget hvem der bider først eller? evt hvis man kan bevise det?

På forhånd mange tak!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeloven på egen grund
  • #1   15. okt 2013 Uanset hvor det sker, så må dine hunde ikke bide, uden du/de får skylden. Der er helt groteske sager, hvor indbrudstyve har fået erstatning fordi de er blevet bidt...

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#3   15. okt 2013 Det er da for vildt. Må tale med genboen om vores hunde ikke kan mødes på neutral grund, så de ikke er så sure på hinanden. Det ville være det bedste, ellers må jeg bede hende om at have snor på sin hund med det samme hun går ud af døren.

• #4   15. okt 2013 Politiet følger så ikke loven på det område, har jeg erfaret.
    Der tages hensyn til om der er tale om uheld, bevidst uansvarlighed, egen grund mv.

Kommer der katte på vores grund, bliver de slået ihjel. Det er katteejers problem, for katte skal holdes på egen grund ligesom hunde. Og det er politiet fløjtende ligeglad med.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#5   15. okt 2013 Skulle der ikke komme en ændring af den hundelov på et tidspunkt? og hvad bliver ændringerne?

• #6   15. okt 2013 Det ved ingen vidst endnu.
    Der er snak om at der bliver en definition på skambidning og noget om selvforsvar versus angreb.

Det med opførsel på egen grund burde være beskrevet helt tydeligt. det er jo logik, at en hund må opføre sig som den vil på egen grund. Andre kan bare holde sig væk.
    Din naboes hund har intet at gøre hos jer. Den skal holdes på egen grund jf. dansk lovgivning.
    Hvis den skulle komme ind i din have, og du har gjort hvad du kunne for at holde den ude, så er det på egen risiko. Og jeg er sikker på at politiet nok skal tænke den del ind i det. Ejer har jo tydeligt ikke styr på sin hund.

• #7   15. okt 2013 Og det er altså kun ved skambidning af mennesker og hunde, at politidirektøren SKAL lade hunden aflive.
    Ved andre dyr, er aflivning blot en mulighed. Der er flere muligheder i de situationer, jf loven.

• #10   15. okt 2013 Jeg tænker at det altid har været - og altid vil være - forbudt at slå dyr ihjel uden for matriklen. Det giver vel også mest mening?

• #12   15. okt 2013 Camilla N - Det er kun hvis du har jagt tilladelse, samt har advaret en del gange

Allergisk overfor - Desværre heller ikke om du skilter med det, hunden må ikke bide alligevel

• #14   15. okt 2013 Hunden må gerne bide en indbrudstyv, eftersom han intet har at gøre på matriklen. det har været på station 2.

• #15   15. okt 2013 Casper - Nej det må den ikke, politiet vælger bare ofte at se stort på det, netop fordi at de godt ved hvad grundlaget er.. Men iflg loven så nej..

Ligesom at Skiltet Cykler fjernes uden ansvar også er ulovligt.. Det er en skræmme taktik.. Hvis skiltet skal være korrekt skal der stå Cykler fjernes MED ansvar

• #16   15. okt 2013 Kim: Nu er jura jo noget hvor man ser på flere forskellige paragraffer, og ikke kun en enkel, så det er ret komplekst. Eftersom at der er retspraksis for at hunden må bide, så må det være sådan det er.

• #17   15. okt 2013 Tror ikke helt du ved hvad du snakker om..

Min kæreste og jeg sad i går aftes og snakkede om, hvad der ville ske, hvis vi bruge vores hund (en polititrænet rottweiler) til at stoppe en indbrudstyv.
    Lad os sige en af os er nede med hunden om aften og vi ser nogen, som er ved at lave indbrud, og vi så giver vores hund en kommando til at stoppe manden. Og at det i første omgang lykkes at stoppe ham, men at han så bagefter begynder at løbe igen, hvor hunden så bider sig fast i armen på manden.
    Hvad vil der sker både med os og med hunden???
    Hvad § vil man blive sigtet for hvis man bliver sigtet for noget
    Svar:

Det kan absolut ikke anbefales at pudse sin hund på en indbrudstyv - slet ikke hvis det ikke er der, hvor man selv bor.
    I kan meget let risikere selv at blive tiltalt for vold (Jeres hund bider efter ordre), straffeloven §§ 244-245.
    Efter retsplejeloven må en privat foretage anholdelse, men man skal træffe den pågældende direkte under eller i umiddelbar tilknytning til lovovertrædelsen. Der må kun bruges magt til at tilbageholde den pågældende - ikke gøre skade på den anholdte.
    Den anholdte skal i øvrigt snarest muligt overgives til politiet.
    Hvis man selv er ved at blive overfaldet må hunden godt hjælpe - det er nødværge. Man skal dog være direkte truet og overgreb/angreb skal være umiddelbart forestående. Hunden må ikke bare slippes løs !

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-624.html

• #19   15. okt 2013 Camilla - Jeg snakker skam også om i hjemmet, ved godt eksemplet peger på et andet sted, men princippet er det samme og er gældende..

Du må ikke skade en indbrudstyv, hverken i hjemmet eller udenfor hjemmet. Du må tilbageholde med minimum brug af magt. Dette gælder ikke hvis din hund bider da det sandsynligvis er muligt med mindre magt (uden at skade)..

Du må heller ikke tage et bat og hakke ham en..

• #20   15. okt 2013 En vigtig faktor for dit eksempel og hjemme er at du INTET har at gøre på andres matrikel og offentlig grund ser jeg ingen grund til at pudse hunden på en tyv?

• #21   15. okt 2013 Ja men det beskytter dig desværre ikke.. Synes også selv loven er noget lort på det grundlag, og man burde have lov at smadre ham hele vejen ud igennem døren..

Selvom du sætter et hunden bider skilt op, gælder hundeloven stadig hvis din hund bider, selv på egen matrikel.. dette gælder også hvis en tilfældig stikker pølsen ind til din hund selvom personen var advaret..

• #22   15. okt 2013 Ligesom hvis du ser en voldtage en, du går han og giver ham en i ansigtet, så ender du med en voldsdom - Det hænger heller ikke sammen

• #23   15. okt 2013 Og lige præcis det at vi har en paragraf som tillader "selvtægt" hvis det kan forhindre en forbrydelse. Den er vel en ret vigtig faktor i mine øjne.

• #24   15. okt 2013 Korrekt vi har en paragraf der siger det (nødværgeretten). groft sagt siger den også at man skal bruge minimum af magt for at stoppe det. hvilket ikke er tilfældet hvis man slår en ud..

Som en tommelfingerregel i kampsport verdenen, siger man at alt med en knyttet hånd er noget man skal holde sig fra hvis man skal holde sig inden for nødværgeretten

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#25   15. okt 2013 Jeg har lige ringet til Midt og Vestjyllands politi omkring emnet. Han sagde, at i denne distrikt laver man en vurdering af hændelsen. Det vil sige, at hvis jeg ellers har mine hunde lukket forsvarligt inde på min egen grund og en løs hund kommer forbi, så vil jeg ikke få en straf, men det vil den løse hunds ejermand for ikke at have styr på sin hund.

Hvis en tyv bryder ind i mit hus, må jeg ikke få hunden til at angribe tyven med mindre at jeg selv er i direkte fare. Og samtidig skal jeg hurtigst muligt få hunden til at slippe igen og ringe til politiet. Om man har advaret eller ej med skilte eller på anden måde har ingen betydning.

• #26   15. okt 2013 Som jeg sagde mht tyven smiley

• #27   15. okt 2013 Det er også sådan de siger her hos os i Viborg. Man vurderer hændelsen ud fra faktiske forhold.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#28   15. okt 2013 Viborg er en del af Midt og Vestjyllands politi smiley

• #29   15. okt 2013 I know - men der er jo flere afdelinger.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#30   15. okt 2013 Jeps, talte selvfølgelig med lokalafdelingen i Skive - men han sagde at det var en politik der var i brug over hele distriktet smiley

Anyway, så hvad de f.eks. gør i kjøwenhauwn skal jeg ikke kunne sige. (ja, her i jylland er alle i semi-svenskere fra sjælland, kjøwenhauwnere)

Kommentér på:
Hundeloven på egen grund

Annonce