{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grunden til jeg bruger sele:
  • #1   22. okt 2013 Så er det godt, at man har en velopdragen hund, der godt kan bære et halsbånd, for sele ødelægger da pelsen totalt.

• #3   22. okt 2013 Ved forkert brug er begge dele skadeligt!

• #4   22. okt 2013 Begge dele handler vel om at bruge det korrekt. Her bruger den ene hund sele, og den anden bruger halsbånd, og det fungere upåklageligt.

• #6   22. okt 2013 Man kan bruge bredt halsbånd som dækker to nakkehvirvler, så minimeres risikoen. Desuden kan man også lære hunden at gå pænt. Det er sgu smart. Bonus er at ejer får mindre ondt i armen.

• #7   22. okt 2013 Det handler selvfølgelig også om at bruge selen korrekt, finde en sele, der passer hunden. Og ikke mindst lære hunden ikke at trække :o)

Jeg har valgt selen, da han tænder på katte og vildt.

• #8   22. okt 2013 Var på kursus med Turid Rugaas, som fortalte at gentagne tryk mod skjoldbruskkirtlen kan fremprovokere Hypothyroidisme.

• #9   22. okt 2013 Seler kan give både ryg- og skulderskader.
    Specielt hos hvalpe i vækst skal man være obs på skuldrene, da en sele som sidder bare det mindste forkert, kan resultere i løse skulderled, hvis hunden trækker meget.

Jeg foretrækker brede halsbånd og intensiv træning i at gå pænt med slap line.
    Sele bruger jeg kun, når vi går spor.

• #12   22. okt 2013 Netop af samme grund bruger jeg kun sele på mine smiley

Var det det seminar DogWise havde arrangeret?

• #13   22. okt 2013 Begge mine hunde bruger brede halsbånd og begge går pænt.

• #14   23. okt 2013 Lilly er direkte bange for selen, stikker af og nægter at gå tur hvis den skal på. Hun elsker ellers sine gåture.

Hun har brugt halsbånd i snart 10 år, flere af dem var med kvælerkæde. Hun har ingen skade taget.

• #15   23. okt 2013 Jeg har haft en super sele, men Albert trak hver gang han havde den på. Halsbånd bruger vi ikke , da jeg kun kan bruge den ene hånd , så er det svært at søtte linen fast.
    Nu bruger jeg en blød udstillingsline - og Albert går altid med løs snor.

• #16   23. okt 2013 Jeg oplevede, at Holly trak meget, da hun havde halsbånd på, og ikke, da jeg skiftede til sele. Tror, at hun trak, fordi hun prøvede på at komme væk fra ubehaget ved halsbåndet.

Og så ville jeg være mere bekymret for et pres på struben/skjoldbruskkirtlen, da jeg ikke rigtigt kan se, hvordan der kan ske en påvirkning på nakken.

• #17   23. okt 2013 Alvin trækker ufatteligt meget i selen. derfor har han den kun på, når han er i lang line.. ellers bruger vi halsbånd.. hverken bred, kæde, eller kvæl. bare et helt almindeligt halsbånd.. han trækker ikke..
    jeg vidste det kunne blive et problem, så det lærte jeg ham helt fra start af... hvis du trækker, så stopper vi.. hvis du går pænt, så kan vi gå til verdens ende smiley

• #18   23. okt 2013
    Petra, ja det var det :o)

• #19   23. okt 2013 Der var jeg også med smiley

• #20   23. okt 2013 Vaks trækker langt mere i en sele end han gør med halsbånd på.
    - Så derfor bruger jeg halsbånd på ham, og det fungerer upåklageligt. Det sker da, at han finder noget, der er mere interessant, men så træner man det hver gang.

• #21   23. okt 2013 Jeg har aldrig brugt sele til mine, og jeg regner heller aldrig med at gøre det, i hvert fald ikke så længe jeg har den race, som jeg har.

• #22   23. okt 2013 lissom isabelle, så gider jeg ikke hunde der trækker... jeg vil KUN mærke vægten af snoren i min hånd - jeg vil ikke bære rundt på hunden, eller blive trukket rundt.
    Jeg har så dårlige sener i mine fingre, så jeg har svært ved at 'lukke fast' omkring noget, uden at skulle bruge ekstremt mange kræfter.

Min gamle 50 kgs søko, hende kunne man gå med i en sytråd. Jeg brugte som regel et af hestenes træktove som snor, og her var det nok at hænge snoren over armen, eller stikke igennem buksernes bæltestrop eller lign, hvis man nu havde hænderne fulde af noget andet.
    Selvom pixel er lille, så må hun heller ikke trække.
    Faktisk ender det med, at får hun en flexline på, så retter hun ind og går 'plads', fordi der er linen jo rullet helt ind og bliver derfor 'løs' for hende.

Så ja.. hvad er problemet med halsbånd, hvis man har lært sin hund at gå ordentligt i en snor?

• #28   23. okt 2013 jeg ææælsker autocorrect... og hvis man ikke allerede kender siden:
    www.damnyouautocorrect.com hvor man får de fedeste grineflip!

• #30   23. okt 2013 Rent personlig kender jeg ikke nogen hunde, der har fået skader af at trække i hverken sele eller halsbånd. Men jeg kan da levende forestille mig nogle enorme myoser af at trække i snoren gennem lang tid i en ret 'ensformig' stilling. Jeg kender en del dyrlæger og kiropraktorer - og nogle der er begge dele. De siger allesammen at alle de der frygtelige skader på struben, skjoldbruskkirtlen, blindhed osv som halsbånd skulle give har de aldrig set. Det de ser er netop voldsomme muskelspændinger som følge af et ensformigt og uhensigtsmæssigt bevægelsesmønster, der jo ses når en hund trækker voldsomt og vedvarende. Og de skader ser de uanset om hunden går i halsbånd eller sele.
    Mine går med halsbånd. Den ene af mine får kædehalsbånd på når vi færdes i skoven i jagtsæsonnen, da han panikker kortvarigt hvis der lyder skud. Kæden er det eneste han ikke KAN vrider sig ud af og jeg har faktisk ikke lyst til at miste ham smiley
    Det mest korrekte må da være at lære hunden at gå pænt i snoren uanset hvad den har på af udstyr. Jeg oplever at særligt folk med små hunde bruger selen som en 'sovepude' og fuldstændig undlader at arbejde med at få hunden til at gå pænt med den argumentation at i en sele kommer den jo ikke til skade smiley
    Med to halvstore hunde (19 kg + 30 kg) man lufter samtidig svinger fokus klart fra udstyr til træning smiley

• #31   24. okt 2013 Du kan jo ikke vide om hunden har skader medmindre man undersøger det grundigt. Og hvem gør det hvis de ikke mener der er noget galt?
    Desværre er der mange hundes aggression, hyperaktivitet og depressivitet der skyldes smerter.

• #32   24. okt 2013 DEJLIGT at have en hund der går pænt både med sele og halsbånd smiley

Så Halsbånd 90% af tiden, hvis vi så skal gå i store menneske grupper er det selen på og min lille 15cm snor så passer det helt perfekt smiley

• #33   24. okt 2013 @Petra: Min pointe var såmænd bare at det er ligemeget hvad det er hunden trækker i. Er det noget den gør vedvarende så er det komplet ligemeget om den er iført halsbånd eller sele: Risikoen for skader i form af myoser og slidskader i led pga uhensigtsmæssigt bevægemønster er ens uanset udstyr.
    Skader på skoldbruskkirtlen eller struben bør man dælme opdage uden at behøve at undersøge for det smiley

• #34   24. okt 2013 Laika går i løs snor, medmindre hun ser en hest eller hører fyrværkeri. Og der kan jeg ikke holde hende i sele, så derfor har hun bredt halvkvæl på. Halvkvæl valgt, fordi den fordeler trykket bedre end alm. halsbånd.
    Hun går i x-back sele, når hun er spændt for smiley Men det giver sig selv :b

Einstein går altid i sele. Hvorfor ved jeg ikke helt smiley Men skal have fundet en anden til hende, for den hun har, sidder ikke optimalt. Og hun går ikke altid pænt.

• #35   24. okt 2013 Der er mange hunde der går med alvorlige skader, i lang lang tid, muligvis fordi ejeren ikke ser det, eller "sådan har det altid været", "hun er også lidt speciel", "han kan bare ikke lide andre hunde efter han er blevet ældre"

• #36   24. okt 2013 Petra - nu er det måske et dumt spørgsmål... men hvis ikke disse omtalte hunde bliver undersøgt og diagnosticeret, hvordan kan du så vide om det reelt er selen eller halsbåndet der har lavet skader på hunden.

Altså det er da noget af en lægmandsdiagnose at smide på bordet, hvis ikke der har været undersøgelser inde over.

• #37   24. okt 2013 Nu er jeg ikke hjemme, og har papirerne, men der er lavet undersøgelser omkring det, skal prøve at huske lige at få smidt det herind når jeg kommer hjem smiley

• #38   24. okt 2013 Det var mere i forhold til dem der siger de aldrig har oplevet en hund med div. skader fra halsbånd mv.

• #39   24. okt 2013 Jeg har ikke selve undersøgelsen, men de tal man også kan finde omkring hans undersøgelse, rundt om på nettet.
    Har snakket med ham for et års tid siden om det, hvor han forklarede en del om det, et meget spændende emne smiley

• #40   24. okt 2013 @Petra: Det skader jeg ikke har hørt om og som de dyrlæger jeg kender heller aldrig har set, er alle de mange skader hunde skulle kunne få på struben, skjoldbruskkirtlen osv. Dem der kommer i muskulatur og skelet som følge af at hunden trækker vedvarende i snoren. Kender jeg sagtens til. Jeg kender faktisk til et meget groteskt eksempel på hvor galt det kan gå, hvor hunden tilsidst nærmest ikke kunne bevæge og permanent havde store smerter uden at ejerne fattede at der var noget galt. Hunden var en lille papillon der i flere år var blevet i en Julius K9 sele, som den ALTID trak noget så listeligt i. Ejerne opfattede ikke trækkeriet som en problem idet det jo ikke rigtigt betød noget for dem at den lagde alle sine kræfter i. Selen sad desuden ualmindeligt dårligt på hunden så den havde skrabet pelsen af bag forbenene.
    Problemet med selerne er at rigtig mange ejere af særlig små hunde overhovedet ikke ser at det kan være et problem at de trækker og derfor undlader OVERHOVEDET at træne gå-pænt med deres hund.
    Et andet problem med selerne er at rigtig mange af dem - incl mange af de meget populære - faktisk er rigtig dårlig udformet og f.eks stadig presser på hundens hals når de trækker eller gør det svært for hunden at tage hovedet ned uden at de trykker på halsen (fx Juluis K9).
    Hvem er 'ham' der skulle have lavet undersøgelserne ?

• #41   24. okt 2013 Selvfølgelig skal man lære sin hund at gå pænt.
    Og selvfølgelig skal det være en sele der passer hunden, det er jo klart.

• #42   24. okt 2013 Jeg har en oplevet det med skade pra halsbånd 2 gang nu men gammel hund og ham jeg har nu.

Den gammel hund træk ikke i snoren aldrig.... men men en dag tog en hvis herre ved ham og ham løb ud i fuld line og fik et ordenligt ryk siden den da hade han ofte svært ved af få vejret.

ham jeg har nu er ofte ved fys og kiropraktor da han gik med halsbånd hade ham altid problemer med nakken + lænden nu efter vi er begyndt at bruge sele til gåture er det kun lænden er er problemer med.

vi bruger halsbånd til træning. det er også et godt billede til hunde om hvad den skal.

• #43   24. okt 2013 @en gang BC altid BC: Jo, det er jo ikke en slidskade men et akut traume og det kan man risikere ligemeget hvad man har puttet på hunden.

• #44   24. okt 2013 Men risikoen for skader på halsen er vel for søren større hvis det er et halsbånd, end en sele der ikke sidder på halsen...

• #45   24. okt 2013 Det er pest eller kolera,
    Alfa har begyndende slidgigt i den ene skulder, denne er i forvejen en smule løs, efter et ordentligt ryk i linen, da vi var ude at gå schweiss.
    Der kom en hare på tværs, som jeg ikke opdagede og dyret kastede sig ud i linen med fuld kraft.

Denne skade har givet hende en forkert gang, trods smertelindring, så hendes mellemhånd er sunket, så meget at hun i dag også er platfodet på den ene forpote og aldrig kommer til at løbe med samme styrke og smidighed som tidligere.

Selen er håndsyet efter mål og passer perfekt.

Er uheldet ude, er det bare forskellige steder skaden opstår, men skaderne kan være store uanset om der benyttes sele eller halsbånd.

• #46   24. okt 2013 @Petra: Ja, selvfølgelig er der større risiko for skader på halsen ved brug af halsbånd. Det giver li'som sig selv. Men man skal jo ikke tro at der ikke kan opstå skader bare fordi man giver hunden en sele på istedet for halsbånd. Så kommer skaderne bare et andet sted og det kan såmænd være lige så slemt. Det beskriver Kirsten så udmærket! Jeg siger bestemt heller ikke at det er bedre at bruge halsbånd end sele. Det jeg opponere lidt imod er den tåbelige ide som mange har fået om at selen er evigt saliggørende og at man nærmest er dyrplager hvis man bruger halsbånd. Det jeg altid siger til dem jeg har til teoriaften på begynderholdene hos os er at der ikke er nogen facitliste og at de skal bruge det de synes passer bedste til lige netop dem og deres egen hund Altså lige bortset fra pighalsbånd og andre af den slags væmmelige aggregater designet til at påføre smerte. Det får de altså ikke lov at bruge på vores træningsplads.
    Igen: Behandel sygdommen frem for symptomet altså træning frem for udstyr!

• #47   24. okt 2013 Seler der ikke passer/nager/trykker forkerte steder får min hund nu ikke på :o)
    Ja alt kan skade ved forkert brug og der vil altid være eksempler hvor en sele ikke er optimal, men jeg anbefaler seler til hvalpeholdene og selvfølgelig også at lære ikke at trække :o)

kilder:
    http://peterdobias.com/community/2011/07/dog-collars-can-cause-disease-and-possibly-lead-to-cancer/

Turid Rugaas:
    interview med dyrlæge og akupunktør Are Thoresen, Hunden.no
    interview med dyrlæge Hanne Myrness, NRK Nordlanddistriksnyheder 5.6.2011
    "Rygprobkemer" Anders Hallgren
    "Helstryp kontra sele - en studie om dess påverkan på hunder", studentundersøkelse av Titti Benjaminsson, Sveriges landbruksuniversitetet 2010
    Paul AM, Bentley E Dehln KA, Miller PE 2006 "Effects of the application of neck pressure by a collar or harness on intraocular pressure in dogs". Journal of the American Animal Hospital Association, Vol 42, 207-211

Kommentér på:
Grunden til jeg bruger sele:

Annonce