{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

TeeP
TeeP
Tilmeldt:
26. sep 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 107

Valg af køn {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Vi overvejer hvalp herhjemme. Men er lidt i tvivl mht. kønnet.

Vi bor i en bydel med MANGE hunde. Det vil sige mange tæver i løbetid på forskellige tider. Dog ham vi havde før klarede det fint. Men jeg er lidt betænkelig ved en hanhund, når der simpelthen er så mange fristelser. Hvis nu denne hund ikke vil klare det så godt.... Min kæreste vil dog helst have hanhund.

Vi vil gerne have en veltrænet hund, hvor vi vil gøre hvad vi kan for at den vil lære at kunne løbe bestemte steder. Så vi vil træne den hen mod at vælge os til og det træningssted vi kommer til at træne vil også tillade hunde i løbetid.

Men tænkte om der var nogle der havde lyst til at give deres syn på det? Er det bare mig der er fjolle eller ville I også have fortrukket en tæve?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af køn
  • #3   25. okt 2013 Han har ikke de vilde argumenter for det udover at han synes hanhunde er sødest, he he, en mandeting måske.


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #4   25. okt 2013 Jeg forstår ikke det der afsnit: "Vi vil gerne have en veltrænet hund, hvor vi vil gøre hvad vi kan for at den vil lære at kunne løbe bestemte steder. Så vi vil træne den hen mod at vælge os til og det træningssted vi kommer til at træne vil også tillade hunde i løbetid."

    Tænker at i også skal overveje det i forhold til den race i har kig på, og hvad for hunde racer i omgås.
    Det er jo meget forskelligt fra person til person hvad man fortrækker. Jeg er mest til tæver - har to. Der var ikke noget overvejet i om nr 1 skulle være tæve eller hanhund, men nr 2 skulle være det samme som nr 1. Er glad ved at have tæver - men kan ikke sige om vi får hanhund når pigerne ikke er her mere..


  • #5   25. okt 2013 Vi vil gerne have en veltrænet hund, hvor vi vil gøre hvad vi kan for at den vil lære at kunne løbe LØS bestemte steder smiley (var det dét der ingen mening gav?)

    Vi er indstillet på at vi kan risikere at få en med for stærke drifter men dette er vores mål. Men i forhold til dette vil du mene det er mere at gøre med racen end kønnet?

    Jepper. Det er selvfølgelig forskelligt hvad man fortrækker men rart nok lige at få andres syn på det når man stirrer sig blind smiley


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #7   25. okt 2013 Jeg er langt fra ekspert, men så vidt jeg ved er der nogle racer hvor der er øget risiko for eget køns aggression. Jeg ved ikke om det kun er det ene køn i disse racer, eller hvordan.

    Måske skulle i ikke beslutte jer for kønnet endnu, men tage ud og se på den race i søger og spørger opdrættere om forskellen på en han og en tæve. Ved de fleste hunde er der størrelses forskel på kønnene og der kan, især på hunde med længere pels, være forskel på hvor meget hvor lang, hvor tyk pels hannen og tæven har.


  • #8   27. okt 2013 Tak for inputs. Vi hører den kennel vi skal ud og se om fordele og ulemper:-)

  • #9   27. okt 2013 Det er fuldstændig lige gyldigt hvilket køn i får. En lydighed hund får i KUN gennem træning træning træning!

    Desuden lærer hanhunde der får lov at være i samvær (kontrolleret off cause) at dufte hvornår en tæve er klar. Min gamle hanhund var vokset op med intakte tæver. Han kunne med TIMERS nøjagtighed lugte ægløsningen og vidste præcis hvornår det kunne betale sig at interessere sig for tæven og hvornår det ikke kunne betale sig. Havde de ikke ægløsning var han røv ligeglad.


  • #10   27. okt 2013 Så det er egentlig ligegyldigt at vi bor midt i hunde mekka?

    Vi blev også tilrådet at få vores han kasteret netop pga. at det kunne blive for stressende for ham med de konstant skiftende løbetider, men synes ikke det var så slemt. Men vil være meget ked af hvis vi fik en hund der stressede for meget op og at det skulle ende i en kastration. Og hvis det så slet ikke hjalp.

    Kontrolleret samvær med tæver i løbetid eller bare generelt?


  • #11   27. okt 2013 Lad nu være med at købe hanhund og få fjernet det, der gør den til hanhund.

    Hvis I er i tvivl og I alligevel vil fjerne hanhundepræg, så køb tæve.


  • #12   27. okt 2013 Nej, du misforstår. Jeg vil ikke have kastreret min fremtidige hund. Og vi har hellere ikke fået ham vi havde kastreret.

    Jeg er bare i tvivl om alle hanhunde kan håndtere, at der er mange tæver med skiftende løbetider i området året rundt. Er der gode odds for at den vil stresse op, bliver det en tæve. Men jeg er lidt blank på dét område smiley


  • #13   27. okt 2013 Jeg har ikke haft noget der ligner problemer af den art med de tre hanhunde, jeg har haft.
    Det er ikke noget, der er givet overhovedet. Og der er da også lidt opdragelse indover.


  • #14   27. okt 2013 Men hanhunde kan altså godt have problemer med mange tæver i nærområdet.
    Dette var årsag til jeg lod Calle kastrere.
    Han kørte helt op med stress. Spiste ikke og peb konstant foran døren. Veg ikke fra den, med mindre han fik snor på og den blev åbnet. Så gik han gerne vagt udenfor den udkårnes indkøsel i dagevis, hvis han fik lov.
    Dette kunne stå på i mange uger, fordi nogle af tæverne gik i løb i forlængelse af hinanden.
    Han var skind og ben tilsidst. Det gik bare ikke, og jeg tog derfor beslutningen at kastrere ham.
    Bortset fra han nu er på slankekur grundet overvægt. Så var det den bedste beslutning jeg har taget på hans vegne til dato. Nu er han glad, spiser, sover og kan enda lege med sine veninder når de er i løb, helt uden at stress eller bare vise interesse for hendes bagdel.

    Jeg har dog besluttet, at så længe vi er omgivet af tæver til alle sider vil de fremtidige hunde her i huset også være tæver. Kastration af en hanhund kan være nødvendigt. Men jeg syndes ikke, det er noget man bare skal gøre fordi det er det nemmeste.


  • liv m
    liv m Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #15   27. okt 2013 OFF topic: Jeg håber det er okay jeg lige spørger om noget, på trods af at jeg ikke har hund(endnu) (: Men hvorfor sterilisere/kastrere man ikke bare sin hund så snart man kan? Nu kommer jeg mest i katte verdenen hvor man altså fixer så snart man kan, ved 12 uger, medmindre katten skal bruges til avl. Og det er da så sandlig også det jeg har tænkt mig at gøre når kæresten og jeg skal have hund på et tidspunk. Så slipper man jo for løbetid, eller hanhunde der bliver vilde når nogen er i løbetid. Men det er lidt mit indtyk at det ikke er normen i hunde verdenen som det er i katte verdenen??

  • liv m
    liv m Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #17   27. okt 2013 Undskyld min nysgerrighed? Men hvorfor? smiley

  • liv m
    liv m Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #19   27. okt 2013 Ja det ved jeg da godt (: Men kan du forklare lidt mere specifikt hvorfor man ikke bare ordner det så snart det er mulig?. Som jeg kan se det er der da flere fordele ved neutralisering end ulemper.

  • #20   27. okt 2013 Liv: det kommer meget an på hvem man spørger. Hos mig er det fordi jeg godt vil have kønspræg på mine hunde og jeg gerne vil have en stabilitet i hormonerne og at hunden er "voksen" oveni hovedet. Men jeg går så ikke af vejen for at sterilisere mine tæver når de er 4-5 år hvis ikke de skal avles på.

  • liv m
    liv m Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #21   27. okt 2013 Tak for svar Sarah (: Men hvad kan der ske ved at man gør det i en tidlig alder? Er der nogle ulemper/bivirkninger?

  • #22   27. okt 2013 Neutralisering af hunde kan have nogle utilsigtede konsekvenser både mentalt og fysisk.


Kommentér på:
Valg af køn

Annonce