{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Skal lade min tæve steriliser eller bruge hende i avl? {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley
Jeg har en Siberian husky/Alaskan malamute bladning som jeg nu skal tage stilling til om jeg vil steriliser eller ej håber på der er nogen der kan besvare nogen af mine spørgsmål som kan være med til at afgøre hvilket valg jeg træffer.

Har leget lidt med tanken om af det kunne da være en super spændene oplevelse for både Aniu og mig at hun fik et kuld hvalpe på et tidspunkt er alligevel fast besluttede på at vi skal havet udvidet vores lille familie med et hundemedlem mere når Aniu er fuldvoksen og det vil jo være oplagt at beholde en af hendes hvalpe hvis det er der vi kommer til.

Jeg sider sammen tid og tænker meget på sundhed i forhold til avl og derfor har jeg undersøgt lidt og er kommet frem til at hun kun skal bruges til avl en eller to gange gennem hendes levetid og vil havet hende under søgt efter DKK’s avlsanbefalinger men kun i forhold til sundhed hvis hun ikke kan leve op sundhedskravene vil jeg ikke bruge hende til avl. Den hanhund jeg vælger skal slevfølelig også leve op til sundhedskravene selv om det måske bliver svært. Jeg har en fordom overfor at der nok ikke er mange hunde ejer der har polarhunde uden stamtavle med samme holdning eller viden. Måske der nogen der ved det kun er en fordom jeg har?


Mine spørgsmål er til jer der opdater Siberian husky eller Alaskan malamute

Hvornår skal tæven senest steriliseres?

Hvilken alders gruppe skal tæven lige i mellem når det er det første kuld?

Hvad kigger i efter når i vælger en hund til brug i avl?

Er der andre helbredsmæssige ting jeg skal forholde mig til ud over HD, AD, øjenattest, skjoldbruskkirtlen også testiklerne på hanhunden?

Ville du personligt bruge en tæve der var eget køns aggressiv under løbetids perioderne i avl?

Jeg har en veninde der fik et kuld hvalpe på sin tæve her i sommers hvor den første hvalp satte sig fast og man kunne ikke nå og rede hverken hvalpene eller moren det har givet mit et kæmpe chok og er bange for det også ville ske for min hund tænkte på kan man ikke få lavet sådan en undersøgelse af hundens underliv for at mindske risikoen for dette??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal lade min tæve steriliser eller bruge hende i avl?
  • #1   5. nov 2013 Du skal selvfølgelig ikke bruge din blandingstæve til avl. Der er ikke marked for de hvalpe, og det gør intet godt for tæven. Tværtimod faktisk.

    Avlere af tavleløse slædehunde kan ikke komme af med deres hvalpe. Tag et kig på de forskellige salgssider. Hvalpene nærmer sig seks mdr før de bliver solgt.

    Jeg synes du skal sterilisere hende, og så købe stamtavlehund næste gang. På den måde støtter du en opdrætter som kæmper for at holde racen ren og sund. Og kun sådan overlever racerne.


  • #2   5. nov 2013 Hvorfor ville du vælge sterilisation ?

    Jeg tænker at er man i tvivl er man ikke i tvivl, så skal man lade vær.

    Du kan godt få undersøgt tæven inden, men derfor kan man stadig ikke vide sig sikker. Det er biologi og man kan aldrig være helt sikker på det går glat. De racer plejer dog at være gode mødre. Jeg ville sige første kuld omkring de 3 år. Så du kender hendes temperament til fulde.
    Var det hende der var skarpere end du havde regnet med? Morrollen kan gøre en tæve mere skarp siger jeg bare.
    Min tæve ændrede sig markant i sind med sit kuld. Hun er meget mere markant og viser tydeligt om hun gider andre eller ikke. Før var alle hunde og mennesker verdens bedste. Det er ikke negativt, men man skal vide det kan ske.
    Og hvis det så er af hensyn til temperament du overvejer sterilisation, så tænker jeg det ikke hænger sammen.


  • #3   5. nov 2013 Og ja du står med racer som ikke egner sig til ret mange købere.

  • #4   5. nov 2013 Ikke fordi jeg syntes, at du skal - MEN hvis du absolut vil avle på din blandingshund, vil jeg i det mindste rose dig for, at du vil lade hunden sundhedsundersøge og finde en hanhund, som er ligeså.

    Spørgsmålet er så, hvor dyrt det vil være for dig, at få en blandingshvalp efter din egen hund. Det er nemlig hammer hammer dyrt, at få alle sundhedsundersøgelserne på plads for både tæve og hanhund.

    Og du kan ikke regne med, at en stambogs hanhundeejer med alle tingene i orden, vil sætte sin han til rådighed for blandingsavl. Hvis du skulle være så heldig, kan du også regne med, at en udgift til hanhunden vil være meget stor. Og samlet set, vil dine udgifter løbe op i en pris, hvor dine hvalpe bliver rigtig dyre, at du i den sidste ende står med hvalpe tilbage - eller må se i øjnene, at din pengepung er mange tusinde kroner lettere.

    Der er jo en grund til, at hvalpe med DKK stambog efter sundhedstjekkede forældre, koster en del mere end blandingshvalpe. Og jeg kan oplyse dig, at det ikke er stambogen som koster. Den ligger under 400 kroner pr. hvalp.

    Jeg vil råde dig til, at købe en tæve med DKK stambog efter sundhedstjekkede forældre. Så kan du "engang med tiden" lege med tanken om at få dit eget kuld hvalpe smiley


  • #6   5. nov 2013 Jeg kan ikke se at du skriver noget om hvorfor din tæve skal steriliseres. Tæver bør kun steriliseres hvis de har løbetidsproblemer.
    Selvfølgelig fjerner man risikoen for livmoderkræft, når den er fjernet, men man øger risikoen for så meget andet.
    Jeg må også tilslutte mig koret som siger at du ikke bør lave et kuld hvalpe på en tæve som har et adfærdsproblem.


  • #7   5. nov 2013 Jeg forstod det nu ikke som et adfærdsproblem.. Men som en helt almindelig adfærd hos mutten! Som ejer bare ikke var klar over.
    Mutten er en markant hund overfor andre hunde.. Og derfor passer den ikke hos ret mange ejere, og derfor mener jeg personligt ikke den bør blandes med andre racer.
    Og ts skal vide et kuld kan gøre en tæve endnu mere skarp! Så hun kan vurderer om hun kan stå med sådan en hund.. Og om hun kan finde og sorterer i køberne der egner sig til sådan hund, samt rådgive dem omkring den.


  • #9   5. nov 2013 Jeg synes du skal sterilisere hende!
    Malene - det er ikke korrekt at det er svært at komme af med tavleløse slædehunde, desværre. Jeg kender nogen der lige har fået der 3 kuld ja i streg vel og mærket! Deres hvalpe er gået som varmt brød. Pisse irriterende, da de nu bliver lidt halv grådige, så kan tæven lige betale regningerne!


  • #10   5. nov 2013 man kan forstærke en usikker hunds adfærd ved at sterilisere.

    hunde kan få en forfærdenlig pels, der bliver ved med at danne underuld og som fælder helt enormt - taler af erfaring


    Det giver en øget risiko for knoglekræft med 2 til 3 gange hos store racer.

    Og så er der fedmen. De fleste neutraliserede hunde får større tendens til at blive tykke




  • #13   5. nov 2013 Tja, det er vel en smagssag.
    For det første vil jeg sige, lad endelig være med at avle på din tavleløse hund.

    Med at sterilisere var jeg selv meget i tvivl.
    Men nu er både Zenta, Laika og Tøsen steriliseret og det er de bedste jeg har gjort for dem. Jeg ville gøre det igen. Uden tvivl.


  • #14   5. nov 2013 jamen jeg har ikke anden dokumentation end det jeg har læst mig til herindefra.

    og da folk sletter sig og tråde bliver ubrugelige af den grund, så kan jeg ikke længere henvise til dem. og de link som de har sendt er jo også væk.

    jeg vil nok sige at der skal meget til før jeg sterilisere en tæve igen. Jowinas pels er ikke bare kedelig, hun ligner en muskusokse og har den mest umulige pels du kan forestille dig. nu havde hun livmoderbetændelse, så der var ikke noget at diskutere der


  • #16   5. nov 2013 Jeg er så en af dem som ikke ser nogen grund til at sætte flere hvalpe i verden med mindre man har købere til dem før man laver kuldet og man er 99,99% sikker på at man laver nogle sunde og raske hvalpe.

    Angående sterilisering, så er der fordele og ulemper, selvom man som oftest kun hører om fordelene. Jeg er hverken for eller imod. Som udgangspunkt mener jeg ikke at man skal operere på en sund og rask hund, men omvendt så kan man ikke generalisere og der kan være grunde der taler for en steriliering. I bund og grund, mener jeg at man skal ind og se på den individuelle hund og den individuelle ejer og så tage beslutningen ud fra det.

    Hvis du læser engelsk, så er her lidt læsestof angående kastrering og sterilisering, alt sammen pdf filer:

    http://bit.ly/1b8xZbR

    (link fjernet)

    http://bit.ly/1745ATe


  • #18   5. nov 2013 Ang. sterilisation - så er min Luna ikke blevet mere usikker, tværtimod er hun langt mere harmonisk nu, hvor hun ikke skal lide under alle de hormonale ændringer. Hun var meget hårdt ramt af falske drægtigheder, så der var egentlig ikke rigtig noget valg, medmindre jeg ville gøre mig skyldig i hundemishandling. For det var ekstremt. Hun har så desværre som Connies Jowina fået en meget, meget voldsom pels og en vægt, der indtil nu har været utrolig svær at styre - trods mindre mad og meget motion. Det ser dog ud til, at vi med Essential Contour kan få has på problemet med vægten. Pelsen må både hun og jeg så leve med - det er trods alt småting ift, hvordan hun havde det inden sterilisation.

    Men jeg ville aldrig sterilisere, medmindre der var medicinske grunde til det, men det er så bare min holdning.


  • #19   5. nov 2013 Alle mine tæver vil blive steriliseret mellem 2. og 3. løbetid. Fordelene i mine øjne opvejer fuldstændig fordelene.

    Min hund har aldrig været usikker men hun har været stresset. Hun er nu harmonisk.

    Hendes pels er som den altid har været blød, blank og lækker (ved langhårshunde kan jeg godt se det kan være et problem men igen ...), hun har ikke problemer med vægten (hun ER dog konstant sulten).

    Hun led af moderat falsk drægtighed (min gamle hund led af det samme alle 16 år, hun var ikke steriliseret). Men svingende hormoner og allergi er ikke en god kombi. (Kia er foderallergiker).

    Hun havde allerede urinvejsproblemer og knuder i patterne da hun blev steriliseret så nu er risikoen for livmoderkræft helt fjernet og risikoen for brystcancer minimeret. Knuderne er selvf. fjernet også.
    Dog er risikoen for brystcancer ikke væsentlig formindsket da hun var for gammel da hun blev steriliseret.

    Hunden skal have haft mindst én løbetid inden den steriliseres. Den skal være fuldt udvokset = risikoen for knoglekræft er næsten ikke-eksisterende hvor den ved en hund der steriliseres for tidligt er øget og prognoserne er dårlige hvis hunden får det.

    Jeg er FOR neutralisering af alle tæver der ikke skal indgå i avl. Det samme med hunkatte.

    Tæver der ikke steriliseres og ikke bruges i avl har en meget større risiko for brystcancer end en tæve der er intakt og får et kuld hvalpe (ligesom med kvinder der får børn i en ung alder har mindre risiko for at få brystkræft end kvinder der aldrig får børn).


  • #20   5. nov 2013 Ved hanhunde er jeg IKKE for neutralisering uden væsentlig årsag. Men fordele og ulemper er her helt anderledes end ved tæver.

  • #21   5. nov 2013 I min verden: Du har en blandigshund, ja du skal sterilisere. Du skal ihvertfald ikke avle på den.

  • #22   5. nov 2013 Altså jeg har altid steriliseret mine tæver og min oplevelse omkring psyken har faktisk været at et par lidt usikre tæver fik det meget bedre med sig selv - og dermed også andre hunde. En anden tæve var ekstremt plaget af de hormelle udsving omkring løbetider og blev i ugerne op til, under og ugerne efter nærmest depressiv og utrolig nemt skræmt. Det forsvandt som ved et trylleslag da hun blev steriliseret.
    I forbindelse med den sidste jeg fik steriliseret lavede min dyrlæge en hel del research og kom til den konklusion at risikoen for knoglekræft eller knogleskørhed stadig var nærmest ikke eksisterende selv ved sterilisation før første løbetid. Sammenholdt med den risiko der er for at en intakt tæve får livmoderbetændelse var valget ret let for mig.
    Mht pelsen, så afhænger det vist meget af den individuelle hund, men nogle får altså en mærkelig ulden pels. Mine har dog ikke ændret pels (ruhår og glathår).
    Om de bliver tykke er fuldstændig op til ejeren smiley


  • #23   5. nov 2013 Zenta er en skrap tante, og det er hun stadig.
    MEN hun er blevet mere harmonisk og hun hviler på en måde mere i sig selv. Hun har fået længere lunte.
    Hun er snart 7 og hun blev steriliseret som 4 årig. Hun led af falsk drægtighed. Nu har jeg en hund der er glad året rundt.


  • #24   6. nov 2013 Hold da op er positivt overrasket over hvor mange der har svaret, tak skal i have. smiley

    Har selv lidt den holdning med man ikke skal lade en rask hund operere, men vil dog alligevel ringe til dyrelægen og taler om fordele og ulemper ved sterilisation da det virke sådan lidt fifty fifty om det ville være det bedste eller ej i følge jer. (Mit engelsk er desværre meget dårligt så kan ikke læse de links)

    Er ikke enig i det ville blive meget svært at komme af med hvalpene da min oplevelse er at den bladning er meget eftertækkede. Er dog 100% enig i af racer ikke egner sig til ret mange købere, men så det godt man selv bestemmer hvem man vil sælge hvalpene til det gør det lidt vanskeligere af komme af med dem ja, men ikke meget svære end hvad sådan en hund med tavle ellers ville være at finde et godt hjem til.

    Jeg er en smule uforstående over for dem af jer der mener man ikke skal bruge en blandings hund i avl. Hvis i uddyber hvorfor i har den holdning kan det være jeg for en beder forståelse. Sider selv med den holdning af en hund uden stamtavle kan vil være lige så sund og rask og have lige så godt temperament som en hun uden.

    Det skal lige sige at Aniu på ingen måder er usikker det ligger heller ikke racetypisk for hverken husky'en eller malamute de er som realt frygtløse og meget selvstendie.

    Jeg mener selv at Aniu er tæt på af være perfekt de eneste problemer jeg har/ har haft med hende sundhedsmæssigt og adfærds er noget dårligmave og opkast der skyldes et direkte foderskift og spolorm da hun var helt lille også har hun lidt svært ved af være alene hjemme ellers er hun bare meget glad for træ hun tager alt der er lavet af træ når jeg ikke er hjemme også end imellem selv om jeg er hjemme men der er hun meget forsigtig da hun udmærket godt ved det er noget hun ikke må hun er lidt lusket. smiley Men det må man jo tage med. smiley


  • #25   6. nov 2013 Men hvorfor ville du steriliserer?
    Jeg synes de to scenarier er meget modstridende - avl eller steriliserings..
    Normalt ville man jo holde avl op mod ikke avl, eller steriliserings op mod ikke sterilisering..

    Grunden til jeg ikke går ind for avl på blandingshunde er, at jeg synes alle hundehvalpe skal laves med omhu, gennemtænkt opdræt og på en sådan vis man så vidt muligt sikre dem, tæven og kommende hvalpekøbere.

    Hvalpe af blandingsophav stammer oftere fra opdræt hvor man ikke på samme vis har sat sig ind i avl.
    Hvalpe af blandingsophav har man ikke en sikker sundhedsprofil på. I visse tilfælde får opdrætteren tjekket forældredyrene - som du også skriver om, men du har ikke en jordisk chance for at se på tanter, onkler halv og helsøskende osv. Måske det er en lige linie af F.eks. A hofter der er brugt - men hvad hjælper dette hvis søskende til forældrene har d hofter alle sammen, og forældredyrene lige var den heldige.. Så kan en a hund meget vel nedarve dårlige hofter alligevel. Øjenlysning viser et her og nu billede af hunden, men du går uden stambog glip af den information at en halvsæskende F.eks. Har karaterat..
    Uden stambogen går du glip af så megen information, at det er mildest talt umuligt at vælge en egnet avlspartner, for du ved ikke hvad det er for en genetik du avler på...

    Ja uanset ophav kan en hund være sund eller syg. Men med stambogen har opdrætter en mulighed for at styrer uden om gængse sygdomme i racen. Uden stambog avler man som var det russiskroulette.. Du kan være heldig, eller ej..

    Du ved kun hvordan hunden her og nu er og ser ud og opfører sig. Men du ved ikke hvad den nedarver videre... Hvad den er kommet af.

    Det gør hvalpekøber heller ikke. De tror måske de køber en husky.. Og de får så den hvalp i kuldet der falder ud af sind som en mutte.. Der er immervæk forskel - det ved du jo selv nu...


  • #26   6. nov 2013 jeg vil da gerne begrunde: blandingshunde er der masser af og din er af en type ikke alle kan få noget godt ud af. desuden mener jeg at en tæve uden homonforstyrelser er en sundere hund både psykisk og fysisk.

  • #27   6. nov 2013 Fuldstændig enig med Ginne. Og i øvrigt også med de andre i tråden, der mener, du ikke bør avle på din hund.

    Dog vil jeg tilføje, at du skal lade være med at tro, du kan komme af med hvalpene meget nemt. Den blanding er ikke som du skriver en populær blanding. Racerne hver for sig er ikke engang nogen, der er ret mange, der køber, så vidt jeg er orienteret. Tag for eksempel chihuahua eller fransk bulldog, der er meget populære racer - dem kan folk ikke engang komme af med.
    En seriøs opdrætter har ofte folk på venteliste, så de har afsat nogle af eller alle hvalpene på forhånd. Hvis ikke har de mulighed for at beholde hvalpene, hvorimod en privatperson kun må ha et maks antal hunde over otte uger. En kennel har et helt andet netværk for at komme af med sine hvalpe, og deres hjemmeside vil også mange gange dukke op i forbindelse med søgning på racen og så videre.

    Det kan godt ske, du synes, din hund er sød og god og så videre... og at den måske også er sund og rask. Men det er der mange hunde, der er. Jeg har for eksempel den mest fantastiske chihuahua med det dejligste sind - endda med stamtavle. Han skal ikke lave hvalpe. Han har ikke det der ekstra, hvor han virkelig bidrager med noget til racen. Og de hvalpe, du kommer til at lave, der skal nok være en af ejerne til dem, der også vil lave hvalpe. Du har i det mindste papirer på forældrene. Hun har intet - vil du støtte den slags? Du skal ikke kun tænke på her og nu.

    Nyd din hund som den er og lad nu være med at bidrage til endnu en omgang efter min mening tankeløs avl.


  • #29   6. nov 2013 Blandingshunde er der nok af, og den race du har er ikke for alle og enhver. De kan ende som kastebolde fordi folk ikke magter dem. Og de kan blive en del af den sørgelige statistik der hedder aflivede misforståede hunde i DK. Tro mig, dem er der mange af!

  • #30   6. nov 2013 Jeg ved ikke om jeg vil steriliserer eller ej og ved heller ikke endnu om jeg vil bruge hende i avl og selv hvis jeg ikke skulle bruge hende i avl ville jeg stædigvæk i tvivl om jeg skulle få hende steriliserer. Jeg er ikke så meget inden i alt det der. men jeg ved at hun ikke er en langt ude badnings hund da hendes forælder er rene og der kun er et led på faren som gør han ikke har stambog og det er at hans forælder ikke er avls godkendt men de har stamtavle.

  • #31   6. nov 2013 Så er det jo du skal finde ud af hvorfor de ikke er avlsgodkendte når nu de har stamtavle.

  • #32   6. nov 2013 Enig med M. I og så overvej hvad DIN hund kan bidrage med til racen.

  • #33   7. nov 2013 Din hunds forældre har ikke stamtavle fordi de ikke er godkendt til avl. De er ikke tjekket for racerelaterede sygdomme.. Og det er ikke din hunds forældre der har stamtavle men derimod dens bedsteforældre..

    Din hunds far kommer fra et kuld hvor hans far knap var 8 mdr da han i øvrigt parrede en alt for ung tæve (altså din hunds farmor)..

    Hvis jeg var dig ville jeg droppe avl, der er mere end rigeligt blandings hunde, og folk køber sku hund med hovedet under armen. Jeg kender op til flere der har anskaffet sig (især slædehunde) en hund og så efter 6 mdr bliver den for meget for dem fordi de ikke ved hvad de er gået ind til.

    Nyd din hund i stedet for og lad de "proffessionelle" opdrætte og lave flere vidunderlige og raske hunde til os andre..



  • #34   7. nov 2013 Amen Line!

  • #35   7. nov 2013 Tak Line dejligt der enlig er nogen der ved noget om familien da jeg ellers kun har fået halve svar før. smiley

  • #37   7. nov 2013 Pia. Ja lidt forstå det ikke helt men er sikker på Line gerne vil uddybe mere privat men hvad jeg forstå af det så ville det kun være egoistiske oversager hvis jeg vælger at avle på hende.

Kommentér på:
Skal lade min tæve steriliser eller bruge hende i avl?

Annonce