{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

jesper G
jesper G
Tilmeldt:
13. nov 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

Vedr. input til valg af hund samt alenetid for hunden {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har brug for noget input omkring førstegangskøb af hund. Havde egentlig skrevet herinde i går også, men den er vist blevet væk.....
Vi er en familie på 4, far, mor og 2 børn på 6 og 8. Vi har snakket hund længe og er nået frem til, efter at have læst mange artikler og indlæg rundt omkring,
at den optimale hund for os må være en border terrier. Nu er det springende punkt hvor meget en hund har godt af at være alene. Vi vil de fleste dage tage afsted kl. ca 730-745.
Min kone har en ugentlig hjemme arbejdsdag, 2 dage er vi hjemme ca. 1430-1445, en enkelt dag eller 2 ca. 1530-
Min kone har også mulighed for at tage den med på arbejde hvor den kan være kontorhund, Vil kunne bevæge sig rundt på meget plads indendørs og med mulighed for god luftning i løbet af dagen.
I løbet af kort tid skal min datter på 8 år også have en ugentlig dag hvor hun sammen med sin lillebror har ansvaret for at tage hjem ved 14.00 tiden og lufte hunden.
Det skal siges vi er en aktiv ude familie og hunden vil derudover blive luftet en god tur om morgenen, en god tur når vi kommer hjem, en aftentur + det løse. Vi bor i et stort hus med almindelig villahave men har kun kun 30 meter til marker hvor den kan luftes, samt 5 minutter i bil til strand som ofte bruges til gåture

Håber meget nogle vil komme med input til både valg af hund og issuet med hvor længe den kan være alene.

På forhånd mange tak

Jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. input til valg af hund samt alenetid for hunden
  • #1   14. nov 2013 Det er lige i overkanten, de timer den skal være alene på en uge, synes jeg, og der vil gå lang tid, før hvalpen overhovedet vil kunne holde sig i de timer.

    Og et barn på 8, kan IKKE lufte en hund alene (efter min mening...)


  • #2   14. nov 2013 Jeg har to. Så de er vel ikke helt alene. Men alene uden mennesker er de. Hvor længe varierer meget. Jeg har som regel en ugentlig hjemmearbejdsdag, en dag hvor de bliver passet - fordi jeg er væk i ca 14 timer . og de resterende dage i ugen er de alene alt mellem 4 og 9 timer.

    Ingen af dem har nogensinde haft uheld mens de var alene. Den første var alene hjemme en hel dag fra den var omkring 16 uger. Den anden var alene (sammen med den store) fra den var ca. 12 uger. (Jeg har 4 uger hjemme når jeg får hvalp hjem, til at træne alene hjemme og renlighed).


  • #3   14. nov 2013 Jeg er helt enig med Karina at en 8 pige IKKE kan lufte en hund alene - ikke at hun ikke kan styre hunden men der kunne komme en anden hund - måske løs og overfalde din og så står hun der med ansvaret for hvad hun skal gøre - nej det er ikke optimalt - men hun kunne jo lege/lufte den i haven smiley
    Men selvfølgelig kan den med tiden lære at være alene i den tid du skriver fra 7.30 til 15 - ikke noget problem men det ville måske være en god ide i starten at have den med på arbejde indtil den har lært at holde sig renlig smiley
    Det er lang tid for en lille hvalp smiley
    hov valg af hund afhænger meget af jer - har I tænkt på at gå til træning med den eller skal det bare være en hjemme hund


  • #4   14. nov 2013 Vores hunde er alene længere tid end det (også for længe, i hvert fald to af dagene).. Det fungerer - de trives..
    Er dog enig i forhold til det med at gå alene med hunden.. Der kan ske forskellige ting: hunden kan rive sig løs, andre kan lade deres hund komme for tæt på osv., ting, en 8-årig ikke har mulighed for at forhindre.. Mange voksne "ved bedst" og er ligeglad med et barns mening.. Og det kan jo desværre skade både hund og barn


  • #5   14. nov 2013 Jeg synes, at det lyder som anstændige alene hjemme-tider. Bare man så er sammen med hunden, når man kommer hjem, så den ikke forlades to gange, så er det fint. Det er mindre end de fleste hunde med fuldtidsarbejdende ejere er alene om dagen.
    Men en 8-årig er ikke stor nok til at lufte en hund alene. Det er simpelthen ikke ansvarligt


  • #6   14. nov 2013 Karina - hvorfor er alenetiden i overkanten? Min hund er alene 9 timer 2-3 dage om ugen

  • #7   14. nov 2013 Jeg synes det lyder som et skønt hundeliv. Og nej pigen skal ikke lufte hunden som sådan. Men hun kan jo stadig stå for fx at lufte den i haven eller lign. Det er jo stadig en opgave hvor hun viser hun kan tage ansvar :o)

    Min nabo har en border terrier og den er super sammen med børnene. Men være alene kan den ikke. Den hyler al den tid de er væk. Nu er far og mor blevet skilt og børnene er ikke længere hjemme på rutine ...

    Hunden hyler nu i timevis hver dag. Jeg har tilbudt at den kan være her imens de er væk men de har takket nej tak til tilbuddet.

    Hatten af for det store arbejde I ligger i at finde den rette hund som vil passe sammen med jeres familie og de rammer I kan tilbyde.


  • #8   14. nov 2013 Alene tiden er bedre end hvad de fleste hunde får. så ser ingen problemer der.

    Overvej om jeres barn på 8 skal gå selv med den.


  • #9   14. nov 2013 Alenetiden er (for mig) i overtiden for en hvalp og en unghund - og vil gøre det meget, meget svært at gøre hvalpe renlig (igen - efter min mening og erfaring).

    Men det er ikke mere, end mine egne hunde er alene, nu hvor de er voksne og modne smiley


  • #10   14. nov 2013 Karina - ah okay smiley

  • #13   14. nov 2013 Istedet for at gå med hunden kan hun få ansvaret for at lufte hunden i haven.
    Min bror på 13 har den opgave at lufte min mors hund i haven når han kommer hjem fra skole smiley


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #14   15. nov 2013 Tusind tak for alle input. Det beroliger mig med hensyn til alenetiden. Med hensyn til luftning af børnene, vil det komme til at foregå ved leg i en indhegnet have. Nu næste spørgsmål. Hvilken retning bør man gå når vi skal til at løbe. Vi bør vel gå igennem nogle godkendte kenneller? Vi bor i århus, men vil selvfølgelig køre langt for at finde den rette hund. Nogle steder hvor man kan se anbefalede kenneller?

  • #15   15. nov 2013 http://terrierklubben.dk/DTK/Hvalpelisten/Hvalpelisten.htm#Border Terrier
    Her er en hvalpeliste. Gå gerne efter kuld opdrættet efter avlanbefalingerne. Jeg kender ikke meget til border terrier opdrættere. Prøv at kontakte nogen og spørg om I må komme på besøg. Så kan I se hundene og møde opdrætter. Men vær kritiske. I skal kunne lide de voksne hunde. Husk alle hvalpe er søde smiley


  • #16   15. nov 2013 DKK´s opdrætter-vejviser er et godt sted at starte:
    http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=24

    Men tag også ud på nogle udstillinger. Mød hundene og deres ejere/opdrættere, så I får en fornemmelse af, hvilke linjer I gerne vil have fra.


  • #18   15. nov 2013 http://www.hundegalleri.dk/bruger/136852-trine_p__kennel_raevesporet_

    Hun avler racen, så kontakt du hende, er sikker på hun gerne hjælper smiley


  • jesper G
    jesper G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #19   18. nov 2013 Hej og mange tak for alle input. Vi kigger og tænker videre. Mvh jesper

Kommentér på:
Vedr. input til valg af hund samt alenetid for hunden

Annonce