{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.374 visninger | Oprettet:

Dobermann {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kære hunde elskere !
Jeg står med den sørgelige beslutning, om vores elskede schæfer skal aflives, da hun snart er 10 år gammel, og meget rastløs, så går og piber hele tiden. Men man kan ikke engang lege med hende, da hun har gigt i sine hofter, og kan derfor ikke holde til aktiviteter ..

Men så kom jeg til og tænke på en dobermann, vi har engang haft en før, men den havde en sygdom, og vi var nødt til at aflive ham.
Jeg synes det er en helt igennem fantastisk hund! Så energisk, og alligevel en rigtig hyggetrold. Er som min Malou i stor format ..
Jeg stødte på en, som nogle ville af med, da de ikke havde overskud til den, så den skulle måske aflives ..
Men så står jeg med det store spørgsmål.
Ville en 19 årig pige, være i stand til at have en hund som den ?
Jeg har hele mit liv, haft med schæfere og gøre, og opdraget dem. Og har min lille pomeranian, Malou, som er mit kæreste eje !

Vi bor i et lille hus, med en lille have, men med kæmpe marker lige ved huset. Så den har mulighed nok for at få lov til at løbe ..
Der er ingen store veje, kun en lille, hvor folk her i byen, tager meget hensyn.
Den er kun vant til en lille lejlighed, og kommer kun ud 3-4 gange dagligt på en lille gåtur ..

Jeg er som sagt 19 år, bor pt sammen med den gamle, som pt går hjemme.
Jeg arbejder til dagligt med kvæg i Hjørring.

Når jeg engang flytter hjemmefra igen, forhåbentlig sammen med min kæreste, kunne jeg ALDRIG drømme om at flytte ind til byen! Da jeg er til landlivet..

Den er ca 3 1/2 år, og en tæve.

Hva synes i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobermann
  • #1   1. dec 2013 Dobermann sammen med pomeranian? Nej det ville jeg aldrig gøre.


  • #2   1. dec 2013 Nu var det ikke helt det der var mit spørgsmål, da de sagtens kan sammen, så dette ser jeg ikke som et problem. Og Malou har levet med store hunde hele sit liv.

  • #4   1. dec 2013 Camilla, det kan nu godt være du skulle se det som et problem.
    Dobermann kan sagtens have aggression mht. hunde af samme køn - så du kan ikke være sikker på at de to tæver kan gå sammen.


  • #5   1. dec 2013 Tak for svar !
    Jo vil have styr på schæferen først, da vi har haft hende siden hun var 8 uger, så det er utroligt hårdt, at skulle af med hende, men det er det bedste for hende ..
    Det er selvfølgelig ikke nu og her, da jeg lige skal have styr på det.
    Ved godt at denne race, kræver meget motion osv, især skal den bruge hjernen meget, og være kreativ, og tænke.. Er udemærket godt klar over det. Som skrevet, har vi haft en før :-).

    Mht min anden hund, er ikke noget problem, de begge kan med alle hunde, og er venlig sindet begge to. Ved dog ikke med løbetiden med dobermann, men med Malou, er der ingen forskel ..
    Dog kan Malou være lidt af en "pain in the ass" og har det med at ville lege hele tiden, og er virkelig en energi bombe ..


  • #6   2. dec 2013 hm.... en dobermann er jo altså virkelig en stor mundfuld og jeg tænker mit når det er en, der skal omplaceres fra et sted hvor de ikke har overskud til den.....
    Det findes SÅ mange dobere til omplacering der er mellem 10 mdr og 2 år af den grund at her magter folk dem ikke længere. Det er hunde, der er købt fordi man er faldet for racens smukke ydre - og måske dens ry som en 'tough' vagthund - og så har man valgt at overhører alt det der med hvor MEGET sådan en egentlig kræver. Og hvor svært det faktisk er at finde en god dobermann!
    Måske den i virkeligheden vil være bedst tjent med en aflivning ???
    Hvis den ikke fra lille af har været vant til at omgås små hunde på en fornuftig måde, så vil jeg sige at det er 'no go'; en dobermann leger meget voldsomt og meget fysisk og hvis den ikke har lært at 'vise hensyn', så risikere du meget nemt at din poms kommer til skade!
    Det er også en race, hvor der laves virkelig meget uhyggelig dårligt avl uden stambøger på hyperaktive og nervøse hunde. Og så har racen faktisk pænt mange arvelig sygdomme at slås med. Egetkønsaggresivitet er bestemt ikke ukendt i racen og man kan også være uheldig at det er rigtig enmandshund man får og så er den altså ikke nem at omplacere. Det er også en meget selvstændigt tænkende - og handlende smiley - race. Det er bestemt heller ikke alle Dobermanns, hvor det med at løbe løs fungere særlig godt; de har jagtinstinkt og de løber stærkt, så har man ikke et ordentligt indkald, så bliver man hurtigt en meget upopulær hundeejer i området. Det er en race, der meget nemt bliver forfalden til at løbe efter ALT der bevæger sig (løbere, cyklister, katte, rådyr, biler osv), hvis ikke den er stimuleret ordentligt. Den synes nemlig det er skideskægt at løbe efter noget......
    Jeg tænker også du er 19 år gammel, hvad skal du de næste mange år af dit liv ? En Dobermann med lig i lasten kan NEMT blive et fuldtidsjob.
    Jeg har selv Dobermann og jeg elsker racen. Det er en skøn race for et aktivt menneske, der har hundeforståelse og en god del erfaring, og som bruger næsten al sin fritid på hundetræning.
    En Dobermann er meget forskellig fra en schæfer; de er begge brugshunde, med et højt energiniveau og høj byttedrift (hvis de altså er af brugslinier!), men så hører ligheden også op.


  • #7   2. dec 2013 Alt det du fortæller mig om dem, ved jeg udemærket godt. Og er godt klar over hva denne race kræver. Som skrevet, har vi haft en i et par år, og ved det med sygdomme, da den selv havde det.
    Og som jeg osse har skrevet, er jeg landkvinde. Jeg arbejder til dagligt med kvæg, og har 2 heste, løber en tur klokken 4 om morgen, inden arbejde (møder klokken 5) og igen når jeg er hjemme (mellem halv 2 og halv 3.) så er meget aktiv hele dagen.

    Jeg ved den ikke har andre problemer med andre tæver, det er min venindes søster der har den, så hun har kendt den hele sit liv, og kan sagtens med min venindes tæve.
    Men selvfølgelig vil jeg ikke bare tage den ind, da Malou er hele mit liv, og hende vil jeg ikke udsætte for noget. Men jeg vil give dem en chance for, om de kan sammen.


  • #8   2. dec 2013 Jeg tænker stadig at du måske ikke helt har forstået hvor meget sådan en kræver af tid HVER DAG. En dobermann der kun har været vant til 3-4 korte små ture er ikke en lykkelig dobermann, der hvilker i sig selv (med mindre den er meget gammel). Den er formegentlig problemhund i en eller anden grad og kræver derfor noget ekstra.
    Min bliver gået/løbet med min. 2 timer hver dag og den bliver trænet dagligt i noget, der gennemsnitligt bliver ca 1 time om dagen fordelt over mange gange + alt det andet tid man lige bruger på hundene. Derudover går vi til træning 2 gange om ugen. Jeg bruger ca 4 timer udelukkende på hundene hver dag året rundt. Og så er det jo en hunde der VIL være med i alt hvad man foretager sig. Men altså giver man den det liv så har man også en hund, der tilfreds krøller sig sammen i sofaen hver aften smiley
    Du har også to heste. Med mindre de er sådan nogle der bare går på græs og intet laver, så ved jeg erfaringsmæssigt at man hurtigt bruger et par timer på dem om dagen også.
    Jeg har fuldtidsarbejde, ikke specielt lang transporttid og ingen børn, men jeg ville aldrig kunne presse to heste ind i min hverdag, da jeg jo har hundene. Så jeg har svært ved at se hvordan det skulle kunne lade sig gøre at presse en aktiv træningskrævende hund ind når man har fuldtidsarbejde og 2 heste.


  • #9   2. dec 2013 Kan godt se hvad du mener. Og kan osse mærke jeg begynder at trække i land nu.
    Men jeg er en af disse såkaldte ADHD børn, og lad nu VÆR med at dømme mig ud fra det, da jeg IKKE hænger oppe i loftet osv som mange forbinder med det!
    Det er dog en MEGET mild form, for ikke engang piller. Det eneste der er ved det, er at jeg gerne vil være igang hele tiden, ellers bliver jeg rastløs, og min lille pomme kan jo ikke det samme som fx en dobermann, der er noget mere aktivitet i den.

    Men kan 100% godt følge dig.. Og tror osse liiii' det er noget jeg skal tænke længe over ..

    Og nej! Jeg gider ikke noget om, at når jeg har ADHD, så kan jeg ikke tage ansvar.
    Så lad venligst være med det, for at som sagt 2 heste, 2 hunde, og har haft egen hest/pony siden jeg var 4 år gammel, og haft hund hele livet. Så ikke ikke fortæl mig noget om ansvar :-).


  • #11   2. dec 2013 Jeg prædiker såmænd heller ikke ansvar og jeg tror ikke at man ikke kan tage ansvar selvom man kun er 19 år gammel. Jeg dømmer heller ikke nogen fordi de har ADHD.
    Jeg synes det lyder fornuftigt at trække lidt i land igen med den Dobermann. Jeg kan godt forstå du gerne vil have en hund du kan lidt mere med en din poms. Men brug lidt tid på at finde ud af præcist hvad det er for en hundetype der passer til dit liv og så få sådan en istedet for. For ja, man har tendens til at lade følelserne løbe af mig sig når man hører om at hunden læner sig op af en aflivning osv. Jeg er sådan en gammel hundefører og træner der har oplevet den slags mange gange og tro mig det ender faktisk sjældent lykkeligt med at den omplacerede hund bor hos samme familie til den dør mæt af dage. De fleste af den slags hunde ende som kastebold et års tid eller to før der tilsidst er nogen der alligvel vælger af aflive dem. Sørgeligt men sandt!
    Jeg har selv haft en omplaceringshund med skeletter i skabet. Hun blev gammel og grå og døde mæt af dage 13 år gammel hos mig. Men det krævede træning HVER DAG i alle de mange år jeg havde hende og hun var bestemt ikke nogen ukompliceret hund at have, så der skulle tages mange forbehold i hverdagen. For mig og de mennesker hun kendte godt var hun en dejlig hund, men for alle andre var hun et mistroisk monster.


Kommentér på:
Dobermann

Annonce