Vores ansvar? Løs knæskal Vores ansvar? Løs knæskal
En af vores solgte hvalpe på 4 måneder har i dag været til dyrlæge med ondt i bagben
Dyrlæge siger løs knæskal og smertestillende i en uge. Er det ik bedre skal den i røntgen. På sigt når den er udvokset, og det blir et problem, skal den opereres.
Det er gravhund m DKK tavle. Solgt som familiehund. Alle anbefalede undersøgelser af forældredyr er opfyldt og i orden, men der er ingen krav om patella undersøgelser for gravhunde, og jeg har aldrig hørt at de døjer med det.
En anden dyrlæge fortæller at hunde under 10 kg sjældent behøver operation, og lever smertefrit. Hun undrer sig over at hvalpen har decideret ondt pga luxationen.
Hvor står jeh som opdrætter?
Hvad er jeg forpligtiget til?
Og hvad forventes der af mig?
Har fin dialog med ejer, og vi er med på sidelinjen.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.085
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.530
Den der med at hunde under 10 kg sjældent behøver operation, er da langt ude i hampen. Rigtig mange af de hunde der får konstateret løs(e) knæskal(ler) er jo små hunde, og rigtig mange bliver opereret.
sep 2005
Ja jeg kender intet til PL, så jeg kender heller intet til hvad hundens fremtidsudsigter er?
Og hvornår bestemmer man, at det er et problem for hunden? Eller er det bare når hunden har fået det konstateret?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Men synes det lyder mærkeligt at den som 4 måneders har ondt af PL, Men de siger jo at det kan nå at ændre sig, fordi mange hunde har det imens de vokser. Lucky fik det konstateret som 10 mdrs, og han har ikke ondt, men trækker på benet nogle gange, men render så glad videre, det kan dog være at den hvalp har en værre grad?
Jeg oplyste min opdrætter om det, så de andre hvalpe kunne blive tjekket, bare for en sikkerhedsskyld, da man kan hjælpe meget ved at give tilskud som opbygger brusken, men luckys er heller ikke så slemt at han skal opereres for det, ikke nu i hvert fald. Men jeg har ikke krævet noget som helst af opdrætter, og hun har attest på begge forældre, så hun har gjort hvad hun kunne.
Men PL er jo så også et ret almindeligt problem ved chi, og en af de få ting der skal tjekkes inden avl. Men tvivler faktisk på at opdrætterne giver noget tilbage, hvis det viser sig at den har pl, for tit kan de jo leve et godt og smertefrit liv.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Men kan det ikke "bare" være vokseværk?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Sagde dyrlægen noget om det skyldtes ledbånd eller dårligt udformet knogler?
Jeg synes selvfølgelig du skal følge dkks anvisning. Men synes de skal slå ro i sindet i forhold til operation..
Skyldes det Feks ledbåndet som er slapt kan man nogen gange fodre sig fra det, og det kan være hormonelt i forbindelse med løbetid.
Har hunden ondt af det, så skal det selvfølgelig kompenseres!
sep 2005
Ved nok mere om en uge, om den er i bedring (så var det nok noget andet), ellers blir den vel røntgenfotograferet, og så ved man mere?
Vil jo bare gerne gøre det rigtige. Både for hund og ejers skyld.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
Kun når man gør det, har man gjort hvad man kunne for at holde tilstanden ude af avlen.
Lige nu kan tilstanden jo sagtens være arvelig idet ingen af hundene i linien er tjekket for det. Så du har som opdrætter ikke din ryg fri.
Det kan være andet end patella der driller hvalpen. Det kan være slag, vrid mv. Årsagen skal selvfølgelig findes, men det kan godt være for tidligt endnu.
Hvis årsagen er patella, hedder det omkring halvdelen af købesummen retur, fordi sygdommen er invaliderende.
Har du ikke agrias skjulte fejl forsikring? Den dækker indtil hundene fylder 2 år og 3 mdr, og er guld værd.
okt 2006
Jeg synes det er fint du evt. Giver kompensation allerede.. Men jeg synes ikke man bør fastslå diagnosen på en 4 måneders hvalp. Med mindre den bygger på dårligt bygget knæstilling.. Er det ledbåndene der er løse kan det lige så let var vitamin mangel der giver pl som sekundær symptom.. Eller hormon forstyrrelser hos en tæve i løbetid..
Gav dyrlægen en grad af sygdommen? Og om den var indad drejet eller ud afdrejet?
sep 2005
Jeg ringer til specialklubbens kynologiske udvalg i morgen.
sep 2005
Jeg tror jeg venter med noget, til jeg ved mere om hunden...
okt 2006
Det vigtigste er du er der for hvalpekøber og viser du også tar det seriøst. Du kunne evt. Få undersøgt forældredyrene nu..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
Just so you know it
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Det er som nogle siger at mange dyrlæger ikke ved nok om Patella.
Så under alle omstændigheder ville jeg spørge en anden dyrlæge også.
Der er så vidt jeg har hørt 6 dyrlæger i DK, der har gennemgået uddannelse i Patella. Een af dem er Nina Diers på Ølby Dyrehospital (ved Køge).
Og det er langt fra alle Patella problemer der kan ses med røntgen. Der er mange andre faktorer.
Der er desværre også dyrlæger, der opererer selv ved mindre paltella problemer, så få en kontradom andetsteds først.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Jeg har selv en hund med PL. Af min egen dyrlæge vurderet som grad 2, men af anden dyrlæge som grad 1. Hvad den korrekte grad er ved jeg ikke. Jeg kan bare konstatere at hun sommetider hinker på den typiske måde. Men hun virker ikke genereret af det ellers og jeg har ingen planer om operation.
Hun er stereliseret, så kommer ikke i avl.
Jeg ville selv bede dem om at vente med operation til de var helt sikre på at det skyldes PL. Ingen grund til at operere unødigt på hunden. Nogle dyrlæger har lidt for travlt
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 2 Svar: 50
sep 2005
Jeg tænker at jeg lige afventer næste uges kontrol.
Måske er det noget andet? Jeg kan jo læse, at led først er udviklet senere og mange har det i vækstperioden. Unormalt at en hvalp har egentlige smerter.
Hvis næste undersøgelse fortsat siger at det er PL der gir smerter, vil jeg ha en ekspert til at vurdere.
Både i forhold til at vi skal erstatte hund/refundere penge, men også tage højde for det i fremtidig avl.
Jeg vil rigtig gerne støtte og hjælpe hvalpekøberen, og det håber jeg også vedkommende føler jeg gør.
Jeg har brugt en 4 år gammel tæve og en 10 år gammel han. Kender linjerne på begge sider, ingen har haft PL.
Håber virkelig det er en vækstting, der går over, eller at det viser sig at være noget andet.
sep 2005
Vi snakker jævnligt, og følger hundene.
Den tanke er meget fjern
okt 2006
Håber for hunden, køber og dig det bare er lidt væksthaløj der generer..
Jeg synes din fremgangsmåde er helt korrekt!
sep 2005
Tak
Hun skrev her i eftermiddags efter dyrlægebesøg, jeg er helt slået ud.
Noget af en mavepuster.
Jeg har uden held forsøgt at få fat i vires kynologiske udvalg.
Det er slet ik noget vi kender til i racen hvad jeg ved, men måske de kan hjælpe med andre oplysninger.
Jeg synes virkelig at vi havde gjort alt hvad man bør gøre i følge bøgerne.
sep 2005
Om det er 33%, 50% eller 100% af købesummen må DKK jo kunne fortælle mig?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
sep 2005
Jeg har rygundersøgt begge forældredyr og kun parret fordi begge var næsten helt "fri".
(Man kategoriserer i index, og måler antallet af forkalkninger. K0 er det bedste, K9 er værst -herefter stopper man med at tælle)
Tæve har K1 og index 110, han K0 og index 106.
Får en hvalp et dårligt rygresultat og efterfølgende diskusprolaps, hvor står jeg så??
sep 2005
Men ja, alt skal gøres efter bogen, det er min pligt som opdrætter.
okt 2006
Det vigtige i den sætning er - kan være..
Det kan også være hormonelt betinget, være sekundær symptom på forkert ernæring, være som følge af skade, overbelastning m.m.
I forhold til arv, så er det mig bekendt ikke nedarvet som et enkelt gen eller to der giver sygdom.. Det er nedarvet i form af selve benets og knæets bygning og vinkler. Altså dårlig grundkonstruktion som er arvelig, kan give pl..
okt 2006
Jeg tror såmen ikke der er nye retningslinier.. Jeg synes vi er ret enige
Ernæring kan påvirke ledbånd og seners fleksibilitet..
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Og Patella problemer kan være flere ting. Hvis det er knoglen det er galt med (knæskallen ligger i en fordybning i benet, som kan mangle), så anses det for arveligt.
Men det kan også være ledbåndene som er løse, og det KAN være arveligt. Her bliver det mere svært, da mange ting indvirker på ledbånd. Eks. tester man ikke en tæve i løbetid. Og ledbånd kan i mange tilfælde trænes op så problemet forsvinder.
Rigtig mange hunde lever fint med PL-1 og PL-2, så man skal ikke bare gribe til operation
Vores ansvar? Løs knæskal