{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Dårlig oplevelse... {{forumTopicSubject}}

Hej HG

For et par måneder siden blev min lille glade og udadventde hund overfaldet mens vi var ude og gå. En løs hund kommer farende direkte i hovedet på min, jeg fik et knæ i mellem og der skete ikke noget, ud over en kæmpe forskrækkelse og en skideballe fra hende som havde den løse hund - det var jo helt sikkert mig der havde et problem og ikke hende...
Det skal lige siges min var i snor og er det altid, har intet til overs for uansvarlig hundeejere og deres løse hunde som de ikke har styr på, men det er en anden snak...

Min hund var efterfølgende ikke synderlig mærket af episoden.

Så for et par dage siden, da vi er ude og gå, kommer der en ældre herre gående på modsatte side af vejen med sin meget sure schæfer. Vi går stille og roligt i mod dem, og pludseligt bliver schæferen meget sur og prøver at komme over til os, blottede tænder og strit pels, virkelig sur. Heldigvis var den i snor og manden skyndte sig at komme videre...

Men nu, de sidste par dage efter dette, når vi er ude og gå og møder en større hund, bliver min lille hund meget sur og ustyrlig.

Der har ALDRIG været noget med ham før og han er ellers verdens gladeste hund, som elsker andre hunde, men noget har helt sikkert ændret sig...

Hvordan takler jeg det her? Når min bliver sur siger jeg "nej" og går videre, men er det den korrekte vej frem, eller har I nogle andre forslag?

Jeg prøver så vidt muligt at lade ham møde glade og imødekommende hunde, men disse hunde han ikke har brudt sig om, har jeg ikke lyst til at han skal tæt på, for han er (måske) bange for dem...

Håber på lidt input, for det er lidt anstrængende og pinligt at have en bange og "ustyrlig" lille hund...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig oplevelse...
  • #1   11. dec 2013 Kontaktøvelser
    Jeg har det samme problem med min Lilo, fordi folk går løs med deres hunde her og hun dufter åbenbart så godt at de nærmest ruller hende rundt hvis jeg ikke når at komme imellem...
    Du kan evt. bruge kommandoen: Kontakt, men her hedder den: Kig på mor... Jeg sætter mig ned på hug foran hende når jeg ser en fremmed hund, bruger kommandoen og giver masser af godbidder, som regel bliver hun så abstraheret at hun ikke når at gø, men det er ikke hver gang hun er helt tilfreds med at skulle glo på mig i stedet for at gø af den anden hund smiley

    Hvis jeg ikke når at se hunden (den kommer fra et hjørne eller omvendt) så har jeg ingen mulighed for at få hende ned før hun begynder at gø/hyle. Det går bedre og bedre, men når bare én hund farer op til hende uden snor er vi næsten tilbage til før - men tålmodighed smiley


  • #2   12. dec 2013 Polly var også udfarende under hendes løbetid, fik at vide af vores adfærdsdims at man 1. ikke skal møde andre hunde i snor, bare undgå det
    2. hvis hunde går på den anden side af vejen i forhold til jer, og din stadig er udfarende, så skal du bare gå forbi og lade som ingenting, hverken skille ud eller lysne din stemme, tal som du ville tale ellers smiley


  • #3   12. dec 2013 Maria: går det ikke under at berolige hunden? For så kan man jo forstærke frygten/angsten? smiley

  • #4   12. dec 2013 At skælde hunden ud for at være usikker er ihvertfald ikke vejen frem - Tværtimod.

    Din hund har haft en dårlig oplevelse, og forbinder store hunde med noget ubehageligt. Når du så skælder ud/siger "nej", gør du det endnu mere ubehageligt.

    Du må "frem med brystet", og vise din hund hund at der ikke er noget at være bange for. Vise at du har styr på det, og at den kan stole på at du nok skal klare det for den, hvis der sker noget igen.

    Så når i ser en anden hund må du med dit kropsspog udvise selvtillid, og bare går forbi som om de ikke var der.


  • #5   12. dec 2013 Min piver kun lidt efter de andre, medmindre den anden bliver gal og gør voldsomt af ham . Og min har aldrig været udsat for dårlige oplevelser med andre hunde . Han er en meget meget glad hund . Men når de andre starter, så vil han gerne svare igen, og forsøger at komme over til dem . Jeg siger bare, på samme måde som jeg altid gør "Plads!" . Og gentager det som jeg ellers ville gøre, indtil at det sker . smiley Dog , hvis vi skal tæt forbi en anden hund, så har jeg fat i halsbåndet . Han er meget stor, og meget voldsom, selvom han bare vil snakke, og han skal IKKE over og snuse mås, på en hund vi ikke kender noget til . Og han er stadig ikke udfarende medmindre den anden hund starter .
    Bliver han udfarende og vi skal tæt forbi en anden hund, så bliver han sat på sin mås, indtil den anden er forbi . Så bliver der ikke klappet tænder mens den passerer, som der kunne ske, hvis vi går og han samtidig forsøger at komme hen til den anden hund .


  • #6   12. dec 2013 Her hos os er "nej" en kommando lige som feks sit. Han har lært at når der bliver sagt nej, så stopper han og jeg har brugt det hvis jeg feks taber en pille på gulvet, han gør af en hund på tv osv og det virker...
    Nej har ikke noget med at skælde ham ud at gøre, det er ikke det han forbinder med nej og jeg kunne ALDRIG finde på at skælde min hund ud ved oplevelser som denne, generelt skælder jeg ham yderst sjældent ud, for han opføre sig sig ordenligt smiley Nej bliver heller ikke sagt i en sur tone, bare et nej og så ved han godt hvad det betyder smiley

    Sætter jeg mig ned ved ham og lader den anden hund gå forbi, virker det som om han tager det som pyller og det virker som om jeg bare fordre hans angst...

    Har også forsøgt bare at gå forbi som om der intet er, men det har ikke virket endnu. Er godt klar over at det tager tid at komme sig oven på en dårlig oplevelse, det gør det jo også for os og der skal arbejdes med det, så jeg må ha prøvet noget forskelligt, men jeg kommer aldrig til at skælde ham ud, det er jo ikke hans skyld smiley




  • #7   12. dec 2013 Hvis nej virker for dig, så tænker jeg da at man kan bruge det på en lidt anden måde . Altså . Når der kommer en hund, og han bliver bange og højrøstet, så siger du nej, mens i går . Hvis det ikke virker, så sæt dig som du plejer så han stopper, og når han er stoppet, så gå videre med det samme ?
    Lyder det helt hen i vejret . ?

    Tænker at det har en ret god chance for at virke .


  • #8   12. dec 2013 Uanset i hvilken tone man siger nej, så betyder det for hunden at det er noget den ikke må (Om det så er at tage en pille på gulvet, eller blive sur og ustyrlig når den ser en anden hund)

    Det svarer lidt til at et barn er bange for mørke (Din hund er bange/usikker på store hunde) - Barnet råber/skriger og vil ikke ind i et mørkt rum (Din hund vil helst ikke forbi de store hunde) - forældrene siger til barnet at det ikke må være bange for mørke (Du siger nej til din hund).
    Barnet bliver jo ikke mindre bange for mørke ved at forældrene siger at det ikke må være bange...
    Man er som forældre/hundeejer nødt til at gå forrest, og vise at der ikke er noget at være bange for...


  • #9   12. dec 2013 Og som du også selv skriver, så hjælper det ikke noget at sætte dig ned ved ham... Han vil tage det som pyller smiley

  • #10   12. dec 2013 Jeg prøvede også bare om det også ville virke når vi mødte en anden hund som ham blev bange for, men det virkede ikke smiley
    Og han skal heller ikke lære at "nej" skal forbindes med noget dårligt, så det bruger jeg heller ikke mere, men prøves skulle det smiley

    Problemet er også ofte at den anden hunde ejer ikke kan se problemet og ikke fjerner sig, men nærmest bare går samme vej, for deres hund vil jo bare snakke - min bare ***...! Selvom jeg beder dem om at gå væk, skal de hen til os og så ender det nærmest med at jeg flygter med hunden under armen smiley


  • #11   12. dec 2013 Det er jo i princippet heller ikke deres problem... Og din hund kan sagtens mærke på dig, hvis du bliver lidt usikker.

    Når du møder en anden hund, skal du egentlig tænke "Jeg har styr på det her, og der sker ikke min hund noget", og så bare gå videre som om den ikke er der.
    Hvis du reagere bare den mindste smule når i møder en anden hund, så vil din hund også reagere.


  • #12   12. dec 2013 Nej er godt klar over at de ikke er deres problem, men de burde respektere når jeg har sagt at de ikke skal snakke, for min er bange - men det er desværre ikke alle der gør det...! Sikkert samme mennesker der ikke respektere menneskerne som er bange for hunde og stadig skubber deres hund op i hovedet på dem...

    Jeg er rolig og sikker og mister ikke min kontrol under disse møder og jeg håber også han begynder at kan mærke at der ikke er noget at være bange for med tiden.

    Tænkte bare, det kunne være nogen kunne komme med det sidste gode råd eller i det mindste fortælle mig at de havde prøvet det samme og det nok skulle blive bedre hvis man arbejdede med det smiley

    Nu kan jeg sende ham på playdate med min brors store hunde og håbe det hjælper ham lidt, for han er rigtig glad for hans hunde og der er aldrig problemer og om ikke andet, så starter vores hundetræning igen om 4 uger, det kan også være det hjælper, for der er også et par store hunde smiley


  • #13   12. dec 2013 Man er ikke rolig og sikker, når man sætter sig ned ved siden af sin hund... Man viser tværtimod, at der er noget der kan være farligt.

    Og jeg har prøvet det samme... Har selv været samme sted som du er nu, og for mig virkede de ting jeg har beskrevet smiley


  • #14   12. dec 2013 Sætter mig heller ikke ned med ham, prøvede det en gang og det blev det kun værre af, så det er også slut...

    Jeg må forsætte med at udvise tryghed og håbe det hjælper med tiden smiley


Kommentér på:
Dårlig oplevelse...

Annonce