{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.380 visninger | Oprettet:

To tæver der slås {{forumTopicSubject}}

Hej..

Jeg er ved at blive vanvittig! Har to tæver, en på 3 kg selskabshund 6 år.. og en på 8 kg hyrdehund 1 år. De er normalt bedste venner.. selskabshunden blev sterilliseret da hun var 5 år pga falske drægtigheder.. Hyrdehunden har netop overstået hendes 2. løbetid og vi planlægger at sterillisere hende når hun er midt inden den næste løb, da hun ikke skal indgå avl.

Men under hyrdens 2. løb, begyndte de at slås! Så selskaben flyttede i 14 dage hos mine forældre, nu er løbetiden forbi og vi bor alle sammen sammen igen, men de slås stadigvæk.

Går det over når hyrden bliver sterilliseret eller ej?

Vi skiller dem ad under måltider, alene hjemme og om natten sover selskaben i vores seng mens hyrden sover i kurv.. Før kunne de sagtens spise ved siden af, alene hjemme sammen og endda sove sammen..

Og så snart vi kan se på deres kropssprog at der er optakt til noget, går vi imellem / skiller dem ad. Men tit når vi det ikke.
Og jeg er bekymret da den ældste jo kun er 3 kg.. Oftest er det hyrden der begynder at blive sur, men det dumme er at selskaben plejer til at begynde med at vise alle tegn på at hun ikke vil slås, såsom sænket hale, vise ryggen til og sænke hovedet samt øjnene væk - men så snart hun kan se at hyrden ikke læser hendes signaler, så bliver hun sur. SÅ farer de på hinanden.. smiley Jeg vil ikke af med nogen og håber virkelig at I kan komme med gode råd / trøst om at det går over...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  To tæver der slås
  • #1   17. dec 2013 Puha, det er jo skrækken, og det siges jo tit at når 2 tæver først har set sig sure på hinanden, så er det stort set umuligt at reparere det ....

    Vil dog sige at vi har oplevet konflikter mellem vores, ikke nær så galt som det du beskriver, men det varede dengang ca. 3 mdr. efter løbetiden var slut, og da den "sure" hund blev steriliseret stoppede det, har så også efterfølgende steriliseret den anden da hun fik mokke tendenser ....

    Så måske det falder til ro når hyrdens hormoner igen kommer i balance ( ca. 3 mdr. fra løb start) ... men måske ikke...

    Men hold den endelig fra hinanden, og forsøg at undgå de situationer der giver konflikt .....


  • #2   18. dec 2013 Det er jo den chance man tager, når man vælger at have to tæver... Det er naturligt at to tæver ikke kan gå sammen, men nogen gange kan man være heldig.

    Du har "desværre" nok fået en almindelig tæve i hyrdehunden, som nu er ved at blive voksen og kønsmoden, og så tolerere den ikke at bo sammen med andre tæver.
    Det er langt fra sikkert at der hjælper at sterellisere, men med konsekvens og tålmodighed, kan de nok godt lære at acceptere hinanden.

    Ulempen ved to tæver, frem for 2 hanner er, at tæverne slås til den ene dør, hvor hanner kun slås til den ene overgiver sig og så er den kamp slut.

    Hvis i ikke vil af med nogen af dem, så er mit råd, at fortsætte som i gør nu, og sørg for at de ikke er alene sammen, og heller ikke spise sammen.
    Med tiden kan det så være de lærer at acceptere hinanden.


  • #3   18. dec 2013 Puha - føler med dig.

    Havde 3 tæver og ALDRIG problemer, først efter mange år... og det var en slædehund, der lavede balladen, de tåler nemlig heller ikke så godt andre tæver.
    Vi fandt så ud af at vores gamle hund ( 12,5 år ) havde fået livmoderbetændelse, og det opdagede slædehunden før os - og kunne derfor ikke længere acceptere hende som leder af flokken. Herefter blev de ALDRIG gode venner mere smiley

    Da det jo ofte er styret af hormoner, kan det være du er heldig - MEN PAS PÅ - tæver mener det for alvor!!! Jeg tror ikke jeg ville turde at fortsætte ... sorry. Det er skrækkelig at være vidne til de slåskampe og hele tiden være på vagt.


  • #4   18. dec 2013 Ved så unge hund, øv, få undersøgt at den ældste hund ikke er syg;) det kan give problemer.
    Er hun ikke syg så er jeg bange for i altid vil have problemer, min erfaring er at det ikke hjælper at sterilisere ;( jeg ville finde nyt hjem til den yngste eller holde dem adskilt


  • #5   18. dec 2013 Jeg tror nu ikke man procentuelt der flere tilfælde af problemer i hjem med 2 tæver end med 2 hanner ....

    Uanset kan det have meget med racen at gøre, nogle racer bliver bare mere egetkønsaggressive når de kønsmodnes ....

    Måske du skal kontakte en proff. adfærdsbehandler



  • #6   18. dec 2013 Tak til alle.. Jeg vælger så at i første omgang holde dem adskilt indtil den yngste også er sterilliseret og så se tiden an derefter. Hvis de stadig har problemer, så adfærdsbehandler på banen!

    Det gør bare ondt ind i hjertet at, når man er alene hjemme at kun kunne være hos den ene på skift uden at de forstår hvorfor jeg ikke er hos dem hele tiden. smiley


  • #7   28. dec 2013 Hmm.. Nu kan de ikke være i samme rum. Og talte med en adfærdsbehandler, denne mente at der sandsynligvis ikke var en mulighed for at løse problemet. Og at jeg skulle overveje at omplacere den ene af dem.. smiley

    Mit hjerte er i stykker!!! Jeg elsker begge hunde!

    Lige nu er det sådan at hvis jeg kan se optakt til noget, så kan jeg få hyrdehunden til at gå tilbage og overgive sig og falde ned. Mens selskaben simpelthen flipper ud og intet kan få hende til at falde ned. Og 90 % af problemerne begyndes hos selskaben.. Og de sidste 10 % kan jeg stoppe.. Så jeg tror at hun enten er manisk/bange eller faktisk fejler et eller andet som jeg ikke lige kan se?

    De skal ihvertfald begge hos Dr.Dyr i januar..!

    Eller sidder jeg og opfinder årsager for at få det bedre med mig selv??? Jeg fatter ikke hvordan det her kunne ske smiley Og jeg kan ikke forestille mig livet med kun en hund.. Skal den næste så partout være en han-hund? Eller tæve af samme race, sådan at man kan udlignere? Lige nu er det jo en "dødsfælde" for selskaben hvis hun farer frem mod hyrden...

    Grunden til at adfærdsbehandleren foreslog mig at omplacere den ene er fordi jeg skal have barn og derfor ikke har den nødvendige tid til at tage kampen op med dem og hun mente at sterillistation ikke ville hjælpe på situationen?


  • #9   28. dec 2013 Mon ikke selskabshunden er så nervøs og bange nu at den ikke ser anden udvej end at det bedste forsvar er angreb ....

    det lyder til at du må ende ud med at komme af med den ene, med et barn på vej tror jeg næppe du bliver ved at have det overskud at være på overfor hundene konstant, og så risikerer du det går helt galt .....

    Mht. livet med en hund, så tror jeg nu nok, med et barn på vej du vil kunne nøjes nogle år frem i tiden .....


  • #10   29. dec 2013 Det er jeg ked af at høre... smiley men tror desværre at adfærdsbehandleren HAR ret.
    To tæver der har set sig sure på hinanden kan være umulige at forenes, og det kan blive ret så voldsomt.
    Efter vi fik en hanhund sammen med vores tæve har vi haft ro og fordragelighed, og det er en enorm lettelse når man har prøvet det du er igennem lige nu. Tænk dig godt om, du vil aldrig kunne holde dem adskilt og...Føler med dig!


  • #12   29. dec 2013 Søren - Er det så fordi de to personer udviser forskelligt kropssprog, har hundene forskellige oplevelser med de to personer eller hvad er det?

  • #14   30. dec 2013 Så det er fordi hundene ved, at det ikke nytter noget at være uvenner, når manden/mændene er der?

Kommentér på:
To tæver der slås

Annonce