{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Så hver da forberedt/Nytår!! {{forumTopicSubject}}

Lige et lettere surt og irriteret opstød herfra!.

Det kan gøre mig så harm at der kommer 1000 emner omkring fyrværkerig og hunde der er bange og bla bla. Hvorfor komme i tanke om det så sent ?

Mange har haft et helt år til at prøve at træne det væk, eller til at finde en løsning på problemet. hvorfor 1-2 dage inden nytår!

Hvad bruger folk resten af året på?
Håber de bare det er forsvundet til året efter og hunden er ligeglad fordi den er blevet et år ældre?

Og jeg siger ikke alle hunde vil komme til at elske det med træning, men er sikker på at det vil kunne hjælpe mange hunde at forarbejdet op til nytår var i orden.

Vi øvede da mange måneder inden , med vores hvalp (som nu er 5½) Og det resulterede da også i at han er fløjtene ligeglad. Vores hun hund er ikke super tryg ved det hvis hun er selv, men det har vi så sandelig også arbejdet meget på. og er musiken tændt, samt lyset og et dejligt tyggeben kan de kæmpe kanonslag bare komme an.

Sorry.

God nytår til jer alle og jeres dejlige 4 benede. jeg håber i alle kommer godt ind i det nye år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så hver da forberedt/Nytår!!
  • #2   30. dec 2013 Vi har forsøgt at træne det væk med Luna - der nu er 10 år gammel.
    Hun var og er bedøvende ligeglad med lyd-CD'erne, hun er ligeglad med skud fra jægere og hun er generelt ligeglad med høje, pludselig lyde.

    Men hun kan altså ikke lide fyrværkeri. Hun er ikke bange for det, men meget gal.
    Så i vores tilfælde ER der altså ikke rigtig noget at gøre, andet end at dæmpe med medicin, og så alt det klassiske med høj musik/fjernsyn og nedrullede gardiner.


  • #4   30. dec 2013 Vi har også forsøgt at træne med lydcd. Den er absolut ikke interessant. Lyden kommer jo fra højtaler og er ikke farlig. Det samme med fyrværkeri i tv. Så her har den stået på zylkene hele december, rivotril dråbe hvis det er rigtig slemt. Og så eksil på landet imorgen med andre par med skræmte hunde. Nytårsaften kan man jo tage højde for, men da det jo er næsten hele dec og de næste to uger i jan. Så er det s.. Ikke nemt.

  • #7   31. dec 2013 Nu har man jo ikke et år til at træne .. hvordan vil du det?

    Lyd cd'en er der ikke mange der reagerer på og du må ikke fyre af andre dage på året end her i dec og lidt i jan.

    Vi kan kun øve i disse dage, så derfor er det jo svært.

    Råd mådtages gerne da?

    Men er enig med de emner om piller osv er dumt her lige op til, det kunne man ha forberedt, medmindre det er første år hunden oplever en nytårsaften..


  • #8   31. dec 2013 Jamen er helt enig i, som jeg også har skrevet at nogen hunde aldrig lære det,

    Og er også klar over en hund pludselig kan blive hunderæd for det. og det kan man selvfølgelig ikke komme op i mod. Jeg håber ikke det sker for mine, men ved risikoen er der. derfor render de heller ikke løs de dage her, og de er ikke i haven alene. de lange gå ture kommer de i bilen og så er det helt ud på den bagerste markvej. simpelthen for at skåne dem så meget som muligt. radioen kører hele dagen hjemme, og lyset er tændt når de er alene hjemme.

    Men dem der kommer i tanke om det nogle dage inden. Jeg syntes det er forkastelig.

    Jamen vi har trænet med skud. afsted det er gået på lerduebanen hvor jægerne har skudt. (og er godt klar over en jagt hund kan være bange for fyrværkeriet og ikke jagtbøssen)

    I året op til har vi (ved man ikke må) knaldperler, derefter hundepropper osv
    hver ting indtil de var trygge ved det.

    Og ja så er der de piller. sys det er super godt hvis det virker for hunden. Jeg tror bare at mange finder det som den nemme løsning. Hunden får bare nogle piller og så bekymrer vi os ikke mere om det. det er det indtryk jeg har fået en del gange nu.

    så emnet er overhovedet ikke rettet mod de hunde ejer der virkelig har gjort et forsøg, men dem som kommer i tanken om det få dage inden. !


  • #9   31. dec 2013 Her har vi trænet, og trænet, og trænet, og lige trænet lidt mere. Musashi er ligeglad med lydende fra computeren, altså fyrværkeri-lyde. Men er bange for de virkelige smiley

    Jeg bruger Adaptil, som jeg sprayer på et halstørklæde, som han så får om halsen. Det hjælper en smule, men ikke nok. Nu er jeg begyndt med at stoppe lakseguffer i hovedet af ham, med det samme der kommer noget fyrværkeri. Så må vi se om det hjælper...


  • #10   31. dec 2013 Og til alle jer der har skrevet med bange hunde. Håber de kommer igennem dagen så hurtigt som muligt.

    Lyd cd har jeg ingen erfaring med. Har egentlig aldrig set/hørt dem.


  • #11   31. dec 2013 Jeg har overhovedet ingen kendskab til alt det medicin man kan få mod det. Men bare det virker. og hunden kan komme godt igennem. smiley



  • #12   31. dec 2013 Decideret medicin vil jeg ikke bruge, men Adaptil vil jeg gerne.

  • #13   31. dec 2013 Natascha. _- det troede jeg det var. måtte lige google . så blev jeg klogere smiley

  • #14   31. dec 2013 Ja det er det ikke smiley

  • #15   31. dec 2013 Jeg havde en 8-årig søn som, da Keesha var 8 - 12 uger blev beordret til at fyre heksehyl af ude i forhaven hele december måned. I starten var jeg inde sammen med hvalpen, senere i døråbningen og til sidst helt udenfor (med hvalpen i snor)
    Vi snakkede om alt muligt andet, hunden fik lidt godbidder, vi øvede lidt sit og dæk m.v. og lod ellers som ingenting.
    Året efter gjorde vi det samme, og hun reagerede stort set ikke, udover, at hun godt kunne tænke sig at løbe efter heksehyl, raketter m.v. Der blev hun så afledt.
    Hun kan også gø lidt, af kanonslag, men kun kortvarrigt (et vuf eller tre), for jeg har aldrig reageret på det, og "så er der jo ingen grund til at blive ved"




  • #16   31. dec 2013 Jeg har lyst til at sige, at dem, der ikke har været så (u)heldige at få en efterårshvalp (det er vist nemmere at have ny hvalp om sommeren)skylder sig selv at bryde loven en lille bitte smule ved at skyde noget småtteri af udenfor sæssonen, så hunden kan vænne sig til det. Hvalpe mellem 6 og 16 uger bliver ikke skræmte af nye lyde - de er nysgerige og meget modtagelige for indtryk, hvis de præsenteres for dem gradvist - det er en del af deres miljøtræning.
    En hund på f.eks. 9 mdr, derimod, kan opleve et heksehyl eller en nytårsraket som forfærdeligt skræmmende, fordi den "troede" den kendte verden, og så tager det altså meget længere tid at vænne hunden til fyrværkeri - hvis overhovedet muligt, i tilfælde af, at den allerede én gang er blevet skræmt fra vid og sans.


  • #17   31. dec 2013 Mieviv. Jeg giver dig helt ret. smiley

    Det var et rigtig dejligt, og brugbart svar. smiley


  • #18   31. dec 2013 RMHL - Det er jeg glad for at høre.
    Det virkede også på min forrige hund, selvom han var noget ældre (ca 5 mdr) da vi kom til nytår, men han havde været med til alt muligt - også knægtens proppistoler, knaldperler o.s.v.

    Jeg ved godt at nogle hunde, aldrig bliver trygge ved skyderi. Det gælder jo også for jagthunde, som forbliver skudræd.

    Nu vil jeg sove, for vi skal op og gå nytårstur kl.10. Ca 200 mennesker og sikkert en del hunde (inkl. min Keesha) En 3 km's hyggetur - vi har så lige næsten 2 km. derop - og afslutning med boblevin og kransekage smiley

    Håber I alle 2- og 4-benede får en sikker og behagelig og munter nytårs aften smiley


  • #19   31. dec 2013 Så er jeg glad for, at Max er født på det tidspunkt, som han er. Han er ikke bange, tværtimod løber han efter det.

    Og egentlig stadig underligt at han ikke er bange for det. Han har boet langt ude på Lars Tyndskids mark - langt ude for lov og ret - derude hvor kragerne ikke kommer.


  • #20   31. dec 2013 God tur i morgen.
    Jeg er på arbejde, så sengen kalder så snart jeg har fri kl 07.15.
    Hundene må vente til over middag smiley

    Heeh, jaah susanne værd du taknemmelig for han er ligeglad. tror der er mange andre der gerne ville bytte for en enkelt aften. smiley Men det er dejligt at kunne fejre nytår med ro i sindet.


  • #21   31. dec 2013 For en del hunde er det ikke bragene men hylene der er problemet, og det kan ikke trænes via skydebaner o.l.
    Og hvis ikke hunden reagerer på CD'erne (som er tilfældet for mange) så kan det være svært at træne.

    Tilgengæld har man jo vidst i lang tid at nytåret er på vej, så man har haft rig mulighed for f.eks. at finde ud af at holde nytår på landet, at finde noget beroligende der virker godt på ens hund eller hvad der nu måtte være relevant for den hund man står med.

    Jeg undrer mig ose hvert år over al den panik 2-3 dage før nytår, hvor folk så laver tråde om hvad dælen de gør, nu hvor deres hund er bange osv -nytåret kan da dårligt komme bag på nogen, hvorfor overvejer man ikke sådanne ting inden?

    Elller, i tilfælde af at man har fået ny hund man ikke ved hvordan reagerer, hvorfor finder man så ikke ud af at fejre nytåret lidt stille, så man finder ud af hvad vovse siger til det, inden man så evt giver den mere gas næste år -eller finder ud af at vovse i hvert fald ikke skal udsættes for en større nytårsfest altefter hvad den har sagt til det.

    jeg undrer mig osse -der er SÅ mange uforudsigelige ting der kan ske når man har hund, men nytåret er altså ikke en af dem


  • #22   31. dec 2013 Nadia .i gamle dage gav man ofte f.eks. plegisil og kun det. Problemet med den måde, er at hunden kun sløves rent fysisk. Den er nøjagtigt lige så bange som uden beroligende, men som en ekstra "bonus" kan den så heller ikke kontrollere sin krop. Det må være gaske forfærdeligt for hunden.
    I dag er der heldigvis ikke mange dyrlæger der kunne finde på kun at udskrive plegisil. De fleste vil give enten noget mildt beroligende, eller, hvis der skal stærkere midler i brug, en kombination af både fysisk og mentakt sløvende hvis man kan sige det sådan -sådan at hunden ikke kun bliver slap i kroppen, men osse får dæmpet sin angst. Og gør man det sådan, er der ikke noget synd i at give hunden beroligende.


  • #26   31. dec 2013 Isabelle- Den tager jeg på mig.
    Læste det lige igen. Trætheden har meldt sig. Skulle læse det to gange, for at finde fejlen smiley


  • #27   31. dec 2013 Christina:

    Vi er også altid hjemme til nytår.
    eller hundene er med os.

    Er selv hunderæd for det, men manden derimod. Det kan ikke blive vildt nok.


  • #30   31. dec 2013 Skønt billed. smiley

    Hvis det er,det der skal til smiley Og så er det jo samtidig lidt hyggeligt med en fodvarmer smiley


  • #31   31. dec 2013 er også trist over alle de hunde vi har haft inden i går og i fredags til nytårsangst snak og evt medicinering, for en ting er medicinering nytårsaften men hvad så med dagene/måneden op til hvor der ikke er gjort noget. alle der er kommet tidligt har vi snakket zylkene og dapp og træning med, men dem der kommer i dag og i går? hvad har de gjort før

  • #32   31. dec 2013 Christina -begge mine er omplaceringshunde. Det var min første hund osse. Når jeg har fået ny hund, er nytår blevet holdt hos de gamle på landet væk fra den værste larm, og har jeg skullet væk hjemmefra i længere tid end jeg lige synes de kunne være alene (når der skydes af ude) er de blevet kørt derud til pasning, til jeg vidste hvad de sagde til skyderiet.

    Den første hund var panisk for skyderi. Det vidste jeg så i forvejen, for jeg bor ikke så langt fra militært øvelsesareal + skydebaner, og hun reagerede allerede voldsomt på det, når vi gik tur og man kunne høre skyderiet i det fjerne.
    Og helt ærligt tror jeg ikke alverdens træning havde kunnet hjælpe hende. Hun lukkede fuldstændigt ned for al kontakt når hun hørte et brag og var udenfor pædagogisk rækkevidde. Men jeg forsøgte (uden held) og nytår med hende blev så på landet og med en god slat beroligende.

    De to jeg har nu er hamrende ligeglade. Men begge holdte deres første nytår sammen med mig på landet, just in case.
    Det var aftalt læææænge inden det blev nytår, ligesom mild beroligende var anskaffet, så det var på lager hvis det blev nødvendigt

    Man KAN jo være lidt forudseende når man har omplaceringshund som man ikke ved hvordan vil reagere -sørge for de bedst mulige betingelser for det tilfælde at hunden er bange, og så ellers glæde sig hvis den ikke er. Så ved man jo næste gang hvor mange forholdsregler det er nødvendigt at tage.

    Min erfaring er at skyderi på en skydebane ikke siger så meget om hundens reaktion på fyrværkeri -men det kan da give et praj om om hunden er meget lydfølsom. Så har man muligheden kan man da bruge det til lige at få en fornemmelse.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #35   31. dec 2013 Nogle gange er det bare ikke nok at være forberedt smiley

    Jeg har trænet flittigt med lyd-cd, og det har tilsyneladende virket, for ingen af mine hunde har i løbet af december måned reageret synderligt på fyrværkeri. Lige indtil lørdag aften, hvor der blev affyret 3 raketter hurtigt efter hinanden, da jeg kort var ude med et par tissetrængende hunde.

    Selvom Gustav var ret ligeglad, blev Ingle bange - nok mest for lyset - og efter den oplevelse har han været virkelig bange for bare det mindste brag. Han tilbragte det meste af den efterfølgende nat under min seng.

    Heldigvis kom jeg i tanke om, at jeg havde en thundershirt liggende, og den har virket fortrinligt. Hvis ikke havde jeg også stået hos dyrlægen i går for at få beroligende til hunden...


  • #38   31. dec 2013 Det kan jo også pludseligt ændre sig. Victor var ikke bange for fyrværkeri, før vi en aften går forbi en carport med et par knægte, der så lige har valgt at tænde en hel æske heksehyl på en gang. Victor og jeg blev godt forskrækket, og det lagde grunden til victors angst.

  • #40   31. dec 2013 2 metal grydelåg imod hinanden laver et dejligt forfærdeligt spektakel og de kan bruges året rundt. De kan også 'tabes' på gulvet eller fliserne, det larmer også dejligt meget.

    Vil lige kommentere at hvis du pylrer din hund når den bliver forskrækket/bange = så forstærker du dens angst/frygt.
    Støt den og udstrål at det der lige skete er totalt normalt = du viser hunden, at der ikke er noget at være bange for.
    Og som med alt andet træning er super godbidder det bedste du kan give for at forstærke det positive i øvelsen (larm = super godbidder = godbidderne får mere fokus end larmen).

    Det har virket for os og vi har idag nytår nummer 3 for den store og nytår nummer 2 for den lille. Jeg vil ikke påstå de ikke kan blive bange, men de går selv med i haven ved midnat, når vi lige går ud i 5-10 minutter for at se når det nye år blive skudt ind.


  • #41   31. dec 2013 Tusind tak for alle jeres svar.
    Er slet i tvivl om at I er rigtig mange der gør rigtig meget, for at jeres hunde klare nytår bedst muligt.

    Men der er desværre bare en stor del, som tænker med røven!
    Og det er det, som kan pisse mig af.

    Klaus: Den med grydelåg har jeg ikke hørt før smiley Men god ide .

    Lige nu ligger begge vores og snork sover, selvom børnene kommer. Men det vare nok også kun ind til gæsterne kommer. Så har de udsovet smiley



  • #42   31. dec 2013 Nu er der bare nogle hunde, hvor træning simpelthen ikke virker, og hvor diverse typer naturmedicin osv heller ikke virker. Sidste år valgte jeg at nu var det simpelthen nok, nu ville jeg ikke byde Mailo at afprøve flere ting, for det var ikke fair overfor ham, så vi kontaktede dyrlægen, og han fik hexalid. Igen i år får han hexalid, vi startede igår eftermiddags, da det der blev for slemt for ham. Det er angstdæmpende, og er dermed ikke noget som gør ham fuld eller på nogen måder "lammer" hans krop, han er frisk i både hoved og krop, han er bare slet slet ikke så angst som han ville være uden. Sidste år kunne han endda tage en lur i løbet af aftenene, som han også gør på normale dage. Så vi håber det har samme effekt i år.

    Jeg må også erkende jeg undre mig over, at folk her de sidste dage , stadig ikke har fundet en løsning. Jeg fik total hug i aftes, for at skrive jeg undrede mig over man ikke havde kontaktet dyrlægen noget før , når man vidste man havde en hund som bliver angst og render rundt og tisser af skræk osv.


  • #43   31. dec 2013 Ja, det kommer bag på mig år for år, at så mange er så sent ude.

    Når ja, så er det dem hvor hunden render væk! Hunden skal ikke være i haven alene, den skal ikke rende uden snor. Og sæt så det halsbånd ordentlig på eller giv den en ordentlig sele på, så den ikke kan rive sig fri.

    Det er jo hver år, der er så mange hunde der stikker af, fordi de bliver bange.!!


  • #44   31. dec 2013 Herhjemme handler det om forberedelse og meget af dagen går med hundene.
    Jeg har en der er bange og en der er, sagt på godt dansk, skide hamrende ligeglad.
    Men en ordenlig omgang træning, altså så de er så trætte at de næsten ikke kan eksistere. Et godt ben, en god luftetur i eftermiddag, min mor har en skov hvor vi kører ud, efterfulgt af et bad. Så nogle gode marv ben med fyld i fryseren, klar til i aften når det går løs. Så skulle de gerne være tilpas trætte og optagede af andre ting når det begynder at blive skudt af.

    Heldigvis er det ikke så galt udover kl. 24.00, her hvor vi bor. Derudover kommer de i soveværelset, hvor der er mørklægningsgardiner og fjernsyn tændt, så plejer det at gå uden de store problemer.
    Men bliver Albert mere bange end han er, så tror jeg at jeg vil vælge og medicinere ham ud af det, men indtil videre er det gået fint med ovenstående program smiley
    Mine får lige en tissetur ude, mens der er nytårstale og så kommer de faktisk først ud igen når det værste er drevet over.


  • #45   31. dec 2013 I min lille by er alle pengene åbenbart brugt til julegaver istedet for fyrværkeri -der plejer ved denne tid at være godt gang i gaden, ungerne plejer at være ude at fyre af osv. Men jeg er lige kommet hjem fra eftermiddagstur og det eneste vi rendte på at fyrværkeri, var 2 børn ude at kaste lidt med knaldperler og heksehyl... Så enten gemmer de det hele til midnat, eller osse får vi et meget fredeligt nytår i år smiley

  • #46   31. dec 2013 Her går de helt amok lige nu, men kan heldigvis mærke på Mailo at pillerne virker. Han reagere stadig , men det er kun lige når bragene er der. Hvor han uden medicin styrter forvildet rundt, tisser på gulvet, halser, nærmest prøver at hoppe op på hovedet af os, eller gemmer sig.

  • #47   31. dec 2013 Keesha ligger lige nu og flader totalt ud i sin kurv - godt træt efter en lang gåtur og en masse mennesker/indtryk. Der bliver skudt en masse af et stykke herfra, og hun har kun sagt et enkelt lille brum.
    Jeg er sikker på vi får en afslappet aften/nat. smiley


Kommentér på:
Så hver da forberedt/Nytår!!

Annonce