TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND? TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND?
hej hg nu er jeg første gangs hunde ejer, og aldrig kendt så mange der havde hund. så jeg har måtte læse meget , har brugt nettet. og spørge andre hunde ejer når gik med min hund. men der skulle være den her trods alder, og den kommer alle hunde vel i ?? hvornår startet det hos jer ? og h af ændret sig? og hvornår blev det bedre? vis gjorde
simba startet for en måned siden med ikke at komme ved ind kald når vi gik tur, som han hele tiden har gjort, også selvom om der var andre hunde. og det så slemt at han ka se en anden hund virkelig langt væk, og opfanger det før mig, så jeg ikke ka nå selvom prøver at få fat i ham, og kalder med det samme og kigger sig måske bare lige en. Gang tilbage , og løber så bare vildt hurtigt mod målet , den anden hund. og høre hellere ikke efter der hjemme , vis han tager en ting han ikke må få. så når jeg er lige ved at få det, fra ham løber han rigtig lalle glad væk så ikke ka fange ham, og man ka se på ham at han godt ved jeg vil have det fra ham. håber i vil give mig svar på min spørgsmål . for er så kedeligt vis jeg altid skal have ham i snor
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 181
Du må bare stå fast ved dine kommandoer og så træne kontakt øvelser. Det er nu meget sjovt når de lige kommer i den periode, men også lidt besværligt.
Manse er ca. 9 måneder nu og det er ikke slemt mere, vil næsten sige at han er kommet over det. Men tror det variere meget fra hund til hund og så spiller det også en væsentlig rolle hvor god du er som hundeejer til at vise din hund, hvem der har bukserne på og træffer beslutningerne.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.015
Herregud, der er perioder, hvor hørelsen svigter og indlæring er en by i Rusland, men det går over, udviklingen sker som hos alle pattedyr i ryk. I perioder er hunden modtagelig for indlæring i andre ikke.
Så skal man bare gå et skridt eller to tilbage og lade være med at sætte forventningerne for højt.
Jeg ejer ikke et par bukser, men mine voksne hunde hører efter alligevel
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Ville ikke synes det var hensigtsmæssigt for min hund at have en masse succesoplevelser (hvor den får det den vil) ved at ignorere min kommando. På med en lang snor og øv indkaldet igen. Lad være med at presse ham, og opsæt situationer hvor det er let for ham at komme (uden forstyrrelser som bolde, hunde, andre mennesker osv) og udvid langsomt.
Mht. trodsalder er jeg meget enig med Kirsten. Det er ikke altid at hunden er modtagelig for ny læring, særligt når hormonerne raser. Juster dine forventninger ned i de perioder hvor du fornemmer at den er udfordret. Føler ikke at vores hunde har været i en trodsalder. Ja, i nogle perioder af livet er de sværere at "nå"med træning, men det har intet med "trods" at gøre. Tror ikke på at hunden decideret trodser en. Herhjemme er det sådan at laver hunden en fejl, er det fordi VI ikke har shapet den godt nok til at forstå hvad vi forventer af den. Det er aldrig dens fejl eller trods, det er vores
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Jeg har svært ved at tro at hunde eller dyr generelt, som sådan kommer i trodsalderen eller prøver grænser af, forstået på den måde, at de ikke tænker "nu ser jeg lige om jeg kan drille hende lidt" - for sådan tænker dyr ikke. Men de kommer ind i perioder, hvor de lærer bedre end andre, og derfor vil der også være perioder, hvor de ikke lærer særlig godt, og hvor det de lærer ikke 'hænger ved'. Det er nok det, du oplever nu. Så kan man kalde det trodsalder hvis man vil, men det er vigtigt at huske på, at hunden altså ikke med vilje trodser dig eller driller dig. Du sætter bare for høje forventninger og krav til hunden, og så oplever du, at den ikke lever op til dem - og tror derved, at den gør det med vilje.
Mht. at han løber væk når du vil tage noget fra ham, så skyldes det nok at han ved at du vil tage noget, han er glad for at have. I stedet for at tage det fra ham, så lav en bytteleg, hvor du tilbyder ham noget der er bedre end det han allerede har. Fx en lækker godbid eller hans yndlingslegetøj. Sæt en kommando på, fx bytte. Så lærer du din hund, at når du siger "bytte" så får han noget der er bedre end det han har, og han vil ikke løbe væk fra dig, men i stedet komme hen til dig. Aldrig tag noget fra hunden, uden at tilbyde den noget andet og bedre.
Det kan også bare være at han tror det er legetid og derfor løber væk, i håb om at du vil følge efter, så han kan få en leg ud af det. Men han gør det altså ikke for at drille dig. :o)
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 156
Det er første gang jeg møder nogen der som sådan ikke tror på en trods- eller lømmelalder i det begreb som det står som. Netop fordi jeg heller ikke kan forestille mig at der skulle være en bestemt periode hvor en hund el. kat bliver drilsk.
Jeg har herhjemme valgt at kalde udforskningsalderen.
Min kæreste havde aldrig ejet et dyr i sit liv da vi fik vores killing Jackson. Han kom også i denne "lømmelalder" som til tider er ganske underholdende og sjov, men det meste af tiden bare er irriterende og frustrerende. Men det er jo ikke for at være en "lømmel" overfor os.
Han udforskede ting. Han udforskede sine omgivelser. om det så var bagerst på hylden med DVD'er så alle blev skubbet ud, eller om det var allernederst i tøjskabet, hvor alt undertøj blev revet i småstykker.
TS
Vi har ikke oplevet det ved vores nuværende hund endnu, men jeg er sikker på at en sådan periode nok skal optræde, selvom hun er 2 år gammel.
Dog har jeg selv haft en DSG med indkaldsproblemer.
Alt andet end indkald var spændende for ham.
Jeg begyndte hjemme på stuegulvet med enkelte kommandoer under klikkertræning. Det hjalp så på, når vi var udenfor og han var løs.
Tilmed havde jeg lækre minifrikadeller med som han absolut ikke kunne modstå, og kom han når jeg kaldte, jamen så var der et klik og et stykke frikadelle.
Det tog ikke mere end 14 dage, og så kom han uanset klik og frikadeller eller ej.
Men som CTS skriver, så lad være med at forsøge, hvis han ikke reagerer. Det bevirker som skrevet bare at han tror at det er acceptabelt at han ikke kommer når du kalder.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.866
De har perioder hvor hormonerne suser rundt og instinkterne vågner.
For min race snakker vi om en lang sej periode omkring kønsmodning ved seks mdr, fysisk modning ved et år og psykisk modning ved halvandet år.
Holder man fast der, og træner røven ud af bukserne, så får man en fantastisk voksen hund i balance når den rammer de to år ca.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Hørelsen tager sig lige en tur, noget oftere, når hundene er "teenagere".
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Bedste råd: hold snor på din hund. Han er ikke længere på hvalpepas, og hvis han render hen i hovedet på den forkerte hund, så kan det få voldsomme konsekvenser for din hund både pga hundeloven og en større hunds tænder.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Det startede kort før de 6 mdr. Og ca. 3 uger senere begyndte han at lette ben. Alle kommandoer og indkald mm er glemt og han er mildest talt frygtelig
Jeg forsætter min træning som om intet er hændt og er sikker på, jeg får en skøn hund ud i den anden ende. Lidt flovt at have sådan en "uopdragen" hund, men gudskelov ved de fleste jo hvad vi går igennem pt.
Hold snor på din hund af sikkerheds årsager. De ville være frygteligt, hvis der skulle ske noget med den eller andre. Jeg slipper kun min, hvis han leger med andre hund, hvor der ingen fare er mht trafik og lign
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg har haft tre schæferhanner og en schæfertæve. Den sidste er nu knap 10 måneder og burde være lige midt i lømmelperionden. Hun er i sin første løbetid pt.
For mig handler det ikke ret meget om lydighed det her. Det handler om hundens overskud (eller manglende overskud), det handler om livslyst og glæde, det handler om at udforske verden og at stille de spørgsmålstegn ved det kendte der gør, at man får maksimalt ud af enhver situation.
Det handler om at udfordre verden og at have det så sjovt som overhovedet muligt.
Og med os mennesker på den anden side, der ønsker at tilpasse hunden et liv, hvor den kan indgå i vores miljø forholdsvist gnidningsløst.
Jeg har følt mig ekstremt udfordret af de tre hanner i perioder. Det har intet med belønning at gøre overhovedet. Man kan ikke belønne sig ud af hundens iver efter at leve livet og få maks ud af det.
Men man kan hindre dens udfoldelse på forskellig vis, hvilket man til tider er nødt til.
Med tæven, vi har nu, oplever vi ikke noget der minder om lømmelstreger sammenlignet med de andre hunde.
Hvis det er sådanne hunde folk har, så kan jeg godt forstå, hvis de har svært ved at forestille sig hvordan lømmelalderen i virkeligheden kan være.
Forskellen er enorm.
Og jeg må blankt indrømme, at trods det at mine hanhunde kan få mig helt ud at skide mentalt, så er det temperament der ligger bag for mig optimalt.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det ordnes med en line og er relativt hurtigt overstået.
Resten er som det plejer at være - man sætter kriterierne efter hundens dagsform, det gør man jo hele hundens liv.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Hverken med Kato eller med Afrodithe..
At Afrodithe så har tabt sin hjerne et eller andet sted under fødslen.. Det er en helt anden ting.. Men lømmel er hun bestemt ikke og har aldrig været det..
Hun kom først i løbetid få dage før hun blev 10 mdr og er stadig ikke kommet i sin anden løbetid.. Hun bliver 2 år til maj..
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Min første Tervueren var i lømmelalderen fra hun var 6 mdr. til hun gik i løbetid 11 mdr. gammel. Indkald blev en by i Rusland, alene hjemmetræningen? By i Rusland. "Mor"? "Mor" kunne da bare få fingeren. Flere gange dagligt. Man kunne også knurre af hende og se om man kunne skræmme hende til at blive i soveværelset! Ha-ha! Det var en MEGET frustrerende periode, og jeg måtte give mig selv flere time-outs for ikke at kværke hunden, men det endte jo godt.
Nu var det så også min første hund, i dag ville jeg nok tage det med noget mere sindsro. Snor på hunden, tag en dyb indånding og vent på lømmelalderen går over - og ja, konsekvens i n'te grad - i hvert fald hvis man har en Belgier, for ellers kan der i den grad blive løbet om hjørner med en.
dec 2013
Følger: 37 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 132 Svar: 959
dec 2013
Følger: 37 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 132 Svar: 959
TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND?