2.203 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND? TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND?

hej hg smiley nu er jeg første gangs hunde ejer, og aldrig kendt så mange der havde hund. så jeg har måtte læse meget , har brugt nettet. og spørge andre hunde ejer når gik med min hund. men der skulle være den her trods alder, og den kommer alle hunde vel i ?? hvornår startet det hos jer ? og h af ændret sig? og hvornår blev det bedre? vis gjorde smiley simba startet for en måned siden med ikke at komme ved ind kald når vi gik tur, som han hele tiden har gjort, også selvom om der var andre hunde. og det så slemt at han ka se en anden hund virkelig langt væk, og opfanger det før mig, så jeg ikke ka nå selvom prøver at få fat i ham, og kalder med det samme og kigger sig måske bare lige en. Gang tilbage , og løber så bare vildt hurtigt mod målet , den anden hund. og høre hellere ikke efter der hjemme , vis han tager en ting han ikke må få. så når jeg er lige ved at få det, fra ham løber han rigtig lalle glad væk så ikke ka fange ham, og man ka se på ham at han godt ved jeg vil have det fra ham. håber i vil give mig svar på min spørgsmål . for er så kedeligt vis jeg altid skal have ham i snor smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND?
  • #1   8. jan 2014 Ingen af vores har nogensinde været i trodse alderen, eller lømmelalderen smiley

• #2   8. jan 2014 Min hund Manse kom det i ca. 7 måneders alderen, han begyndte at prøve mine grænser lidt af.
    Du må bare stå fast ved dine kommandoer og så træne kontakt øvelser. Det er nu meget sjovt når de lige kommer i den periode, men også lidt besværligt.

Manse er ca. 9 måneder nu og det er ikke slemt mere, vil næsten sige at han er kommet over det. Men tror det variere meget fra hund til hund og så spiller det også en væsentlig rolle hvor god du er som hundeejer til at vise din hund, hvem der har bukserne på og træffer beslutningerne. smiley

• #3   8. jan 2014 Ingen af mine har været i trodsalder eller også er jeg bare meget overbærende.

Herregud, der er perioder, hvor hørelsen svigter og indlæring er en by i Rusland, men det går over, udviklingen sker som hos alle pattedyr i ryk. I perioder er hunden modtagelig for indlæring i andre ikke.
    Så skal man bare gå et skridt eller to tilbage og lade være med at sætte forventningerne for højt.

Jeg ejer ikke et par bukser, men mine voksne hunde hører efter alligevel smiley

• #4   8. jan 2014 Jeg ville personligt tage ham i snor. Lige nu er det han vil at komme hen til den anden hund, så ved at du prøver at kalde ham ind/fange ham med hænderne, og han ikke lystrer så får han reelt det han vil opnå - at komme hen til den anden hund. Det skulle jo helst gerne være at han får succes med at det han aller helst vil er at komme når du kalder, fordi han ved at der sker noget rigtig godt når han kommer.

Ville ikke synes det var hensigtsmæssigt for min hund at have en masse succesoplevelser (hvor den får det den vil) ved at ignorere min kommando. På med en lang snor og øv indkaldet igen. Lad være med at presse ham, og opsæt situationer hvor det er let for ham at komme (uden forstyrrelser som bolde, hunde, andre mennesker osv) og udvid langsomt.

Mht. trodsalder er jeg meget enig med Kirsten. Det er ikke altid at hunden er modtagelig for ny læring, særligt når hormonerne raser. Juster dine forventninger ned i de perioder hvor du fornemmer at den er udfordret. Føler ikke at vores hunde har været i en trodsalder. Ja, i nogle perioder af livet er de sværere at "nå"med træning, men det har intet med "trods" at gøre. Tror ikke på at hunden decideret trodser en. Herhjemme er det sådan at laver hunden en fejl, er det fordi VI ikke har shapet den godt nok til at forstå hvad vi forventer af den. Det er aldrig dens fejl eller trods, det er vores smiley

• #5   8. jan 2014 Når du oplever, at der er nogle kommandoer der ikke virker, så lad være med at bruge dem. Hvis du ved at han ikke vil komme når du kalder, så lad være med at prøve. Kald kun hvis du er sikker på at hunden vil komme. Ellers lærer den, at den ikke behøver komme når du kalder. Det samme med andre kommandoer. Hvis du kan se på din hund, at du ikke har dens koncentration, så lad være med at forvente at den lystrer, for det er allerede dødsdømt, og hunden lærer igen, at den ikke behøver reagere. Så det er bare på med snoren, og så kan du slippe ham fri, når du igen kan få kontakt til ham.

Jeg har svært ved at tro at hunde eller dyr generelt, som sådan kommer i trodsalderen eller prøver grænser af, forstået på den måde, at de ikke tænker "nu ser jeg lige om jeg kan drille hende lidt" - for sådan tænker dyr ikke. Men de kommer ind i perioder, hvor de lærer bedre end andre, og derfor vil der også være perioder, hvor de ikke lærer særlig godt, og hvor det de lærer ikke 'hænger ved'. Det er nok det, du oplever nu. Så kan man kalde det trodsalder hvis man vil, men det er vigtigt at huske på, at hunden altså ikke med vilje trodser dig eller driller dig. Du sætter bare for høje forventninger og krav til hunden, og så oplever du, at den ikke lever op til dem - og tror derved, at den gør det med vilje.

Mht. at han løber væk når du vil tage noget fra ham, så skyldes det nok at han ved at du vil tage noget, han er glad for at have. I stedet for at tage det fra ham, så lav en bytteleg, hvor du tilbyder ham noget der er bedre end det han allerede har. Fx en lækker godbid eller hans yndlingslegetøj. Sæt en kommando på, fx bytte. Så lærer du din hund, at når du siger "bytte" så får han noget der er bedre end det han har, og han vil ikke løbe væk fra dig, men i stedet komme hen til dig. Aldrig tag noget fra hunden, uden at tilbyde den noget andet og bedre.

Det kan også bare være at han tror det er legetid og derfor løber væk, i håb om at du vil følge efter, så han kan få en leg ud af det. Men han gør det altså ikke for at drille dig. :o)

• #6   8. jan 2014 CTS

Det er første gang jeg møder nogen der som sådan ikke tror på en trods- eller lømmelalder i det begreb som det står som. Netop fordi jeg heller ikke kan forestille mig at der skulle være en bestemt periode hvor en hund el. kat bliver drilsk.

Jeg har herhjemme valgt at kalde udforskningsalderen.
    Min kæreste havde aldrig ejet et dyr i sit liv da vi fik vores killing Jackson. Han kom også i denne "lømmelalder" som til tider er ganske underholdende og sjov, men det meste af tiden bare er irriterende og frustrerende. Men det er jo ikke for at være en "lømmel" overfor os.
    Han udforskede ting. Han udforskede sine omgivelser. om det så var bagerst på hylden med DVD'er så alle blev skubbet ud, eller om det var allernederst i tøjskabet, hvor alt undertøj blev revet i småstykker.

TS

Vi har ikke oplevet det ved vores nuværende hund endnu, men jeg er sikker på at en sådan periode nok skal optræde, selvom hun er 2 år gammel.
    Dog har jeg selv haft en DSG med indkaldsproblemer.
    Alt andet end indkald var spændende for ham.

Jeg begyndte hjemme på stuegulvet med enkelte kommandoer under klikkertræning. Det hjalp så på, når vi var udenfor og han var løs.
    Tilmed havde jeg lækre minifrikadeller med som han absolut ikke kunne modstå, og kom han når jeg kaldte, jamen så var der et klik og et stykke frikadelle.

Det tog ikke mere end 14 dage, og så kom han uanset klik og frikadeller eller ej.
    Men som CTS skriver, så lad være med at forsøge, hvis han ikke reagerer. Det bevirker som skrevet bare at han tror at det er acceptabelt at han ikke kommer når du kalder.

• #7   8. jan 2014 Der findes ingen trodsalder hos hunde;) der er forskellige udviklingsfaser som nogle hundeejere bruger som undskyldning for at deres unghunde ikke hører efter;) der skal arbejdes med lydighed og indkald i hele hundens levetid, i perioder skal der arbejdes mere, i perioder vil en lang Line være en nødvendighed medens man arbejder;) det kommer ikke af sig selv;) dvs det nytter intet at læne sig tilbage og sige trodsalder;)

• #8   8. jan 2014 Hunde er ikke trodsige.
    De har perioder hvor hormonerne suser rundt og instinkterne vågner.
    For min race snakker vi om en lang sej periode omkring kønsmodning ved seks mdr, fysisk modning ved et år og psykisk modning ved halvandet år.
    Holder man fast der, og træner røven ud af bukserne, så får man en fantastisk voksen hund i balance når den rammer de to år ca.

• #9   8. jan 2014 Jeg synes du skal proppe en snor på ham, en lang en, og så stadig øve indkald. Bare så han ikke løber fra dig, og så ellers stå fast ved din kommando. Før eller siden fatter han, at han ikke bare kan smutte hen til den anden hund.

Hørelsen tager sig lige en tur, noget oftere, når hundene er "teenagere".

• #12   8. jan 2014 Min startede, da han var 9 mdr og det sluttede omkring de 18 mdr. Det var sjaaaaw.... smiley

Bedste råd: hold snor på din hund. Han er ikke længere på hvalpepas, og hvis han render hen i hovedet på den forkerte hund, så kan det få voldsomme konsekvenser for din hund både pga hundeloven og en større hunds tænder.

• #14   8. jan 2014 Min er på sit højeste i lømmelalderen smiley

Det startede kort før de 6 mdr. Og ca. 3 uger senere begyndte han at lette ben. Alle kommandoer og indkald mm er glemt og han er mildest talt frygtelig smiley Særligt på træningspladsen smiley

Jeg forsætter min træning som om intet er hændt og er sikker på, jeg får en skøn hund ud i den anden ende. Lidt flovt at have sådan en "uopdragen" hund, men gudskelov ved de fleste jo hvad vi går igennem pt. smiley

Hold snor på din hund af sikkerheds årsager. De ville være frygteligt, hvis der skulle ske noget med den eller andre. Jeg slipper kun min, hvis han leger med andre hund, hvor der ingen fare er mht trafik og lign smiley

• #17   8. jan 2014 Maiken: Vaks kommer ikke engang, hvis jeg HAR en belønning. Mad og legetøj interesserer ham ikke, så han er altid i snor, alt andet er simpelthen for spændende. Så den med belønning kan altså ikke altid bruges. Måske bliver det bedre, når han bliver lidt ældre og ikke gider at rende efter tingene. Det er blevet bedre allerede, men han er altså 6½ år gammel nu, og hans interesse for belønninger er stadig lige så ligegyldig, som den altid har været.

• #19   8. jan 2014 Min begyndte at være teenager da hun var omkring 12 måneder - men hun er ikke i trodsalderen. Hun er bare midlertidig døv og ukoncentreret, og så må jeg tælle til 10 en gang i mellem smiley

• #20   8. jan 2014 Trodsalder og trodsalder. Tror ikke det har det mindste med trods at gøre, som flere også har nævnt.

Jeg har haft tre schæferhanner og en schæfertæve. Den sidste er nu knap 10 måneder og burde være lige midt i lømmelperionden. Hun er i sin første løbetid pt.

For mig handler det ikke ret meget om lydighed det her. Det handler om hundens overskud (eller manglende overskud), det handler om livslyst og glæde, det handler om at udforske verden og at stille de spørgsmålstegn ved det kendte der gør, at man får maksimalt ud af enhver situation.
    Det handler om at udfordre verden og at have det så sjovt som overhovedet muligt.

Og med os mennesker på den anden side, der ønsker at tilpasse hunden et liv, hvor den kan indgå i vores miljø forholdsvist gnidningsløst.

Jeg har følt mig ekstremt udfordret af de tre hanner i perioder. Det har intet med belønning at gøre overhovedet. Man kan ikke belønne sig ud af hundens iver efter at leve livet og få maks ud af det.
    Men man kan hindre dens udfoldelse på forskellig vis, hvilket man til tider er nødt til.

Med tæven, vi har nu, oplever vi ikke noget der minder om lømmelstreger sammenlignet med de andre hunde.
    Hvis det er sådanne hunde folk har, så kan jeg godt forstå, hvis de har svært ved at forestille sig hvordan lømmelalderen i virkeligheden kan være.

Forskellen er enorm.

Og jeg må blankt indrømme, at trods det at mine hanhunde kan få mig helt ud at skide mentalt, så er det temperament der ligger bag for mig optimalt.

• #21   8. jan 2014 Det eneste vi ser til det her på træningspladsen er i øvrigt at hunden i en kortere periode orienterer sig mere mod omverdenen end ellers.

Det ordnes med en line og er relativt hurtigt overstået.

Resten er som det plejer at være - man sætter kriterierne efter hundens dagsform, det gør man jo hele hundens liv.

• #24   8. jan 2014 Ingen lømmelperioder her..

Hverken med Kato eller med Afrodithe..

At Afrodithe så har tabt sin hjerne et eller andet sted under fødslen.. Det er en helt anden ting.. Men lømmel er hun bestemt ikke og har aldrig været det..
    Hun kom først i løbetid få dage før hun blev 10 mdr og er stadig ikke kommet i sin anden løbetid.. Hun bliver 2 år til maj.. smiley

• #28   8. jan 2014 ingen af mine hunde har nogensinde været trodsige - jeg tror ikke på fænomenet - der er bare forskellige udviklingsaldre.

• #29   8. jan 2014 Lia havde et par dage hvor hun var smådøv, men ellers har der ikke været noget.

Min første Tervueren var i lømmelalderen fra hun var 6 mdr. til hun gik i løbetid 11 mdr. gammel. Indkald blev en by i Rusland, alene hjemmetræningen? By i Rusland. "Mor"? "Mor" kunne da bare få fingeren. Flere gange dagligt. Man kunne også knurre af hende og se om man kunne skræmme hende til at blive i soveværelset! Ha-ha! Det var en MEGET frustrerende periode, og jeg måtte give mig selv flere time-outs for ikke at kværke hunden, men det endte jo godt. smiley

Nu var det så også min første hund, i dag ville jeg nok tage det med noget mere sindsro. Snor på hunden, tag en dyb indånding og vent på lømmelalderen går over - og ja, konsekvens i n'te grad - i hvert fald hvis man har en Belgier, for ellers kan der i den grad blive løbet om hjørner med en.

• #30   13. jan 2014 tak for alle svar smiley og ka se de fleste siger det ikke er trods alder det burde kaldes , men en periode , og vil så ikke bruge ordet trods Alder mere smiley og var meget interessant at høre jeres forskellige historier om jeres hundes perioder . tak for i delte det med mig smiley smiley

• #31   13. jan 2014 og har altid lækre god bider i lommen smiley og fest vis han skulle komme når kalder. men trods de lækre god bider . så ka andre hunde i sigte være mere spændene ;)tro det eller ej smiley og desværre en lidt kræsen hund jeg har, han hader frikedeller, som de fleste hunde elsker. har prøvet et ton af god bider. og få han vil have. men prøver mig hele tiden frem med nyt . smiley

Kommentér på:
TRODS ALDEREN! hvornår startet det hos DIN HUND?

Annonce