2.886 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

anne-sofie d
anne-sofie d
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

labrador i flere farver labrador i flere farver

Kan en 100% ren labrador formel 1'er blive to-tre eller flere farvet?
er det set før eller kan det ske ved misdannelser i gener eller kan det slet slet ikke lade sig gøre.:)

fik tanken om spørgsmålet da jeg læste om den anden hund der skulle være ren lab men ikke lignede.

god aften.:)

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  labrador i flere farver
  • #2   13. feb 2014 Som udgangspunkt så nej. Har hunden en stamtavle?

• #3   13. feb 2014 dette er ikke om en dirkete levende hund
    men jeg fik bare tanken om det kunne lade sig gøre at en 100% ren lab kan få flere farver.:)

• #5   13. feb 2014 Hvis man blander en gul og en sort lab, kan den blive en "chimera".. Ved ikke lige hvad ordet er for det på dansk.

Her er der en der muligvis er det:

http://www.pawnation.com/2013/07/24/calico-dog-may-be-a-chimera/

• #7   13. feb 2014 Som der står i linket, er den sin egen tvilling. Altså 2 hunde i een smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #8   13. feb 2014 Inden man udråber alle mystisk farvede "labber" som værende chimera, er det vel værd at bemærke at den slags stort set ikke forekommer.

De underlige "farvemutationer" som angiveligt skulle dukke op histen og pisten, er alle amerikanske, og alle uden dokumentation for hvad der reelt er sket.

Chimera'en der linkes til (hvis det er dén jeg tror det er, for jeg har faktisk ikke åbnet linket) er den eneste jeg er bekendt med, hvor man rent faktisk har undersøgt hvad der er sket og dokumenteret det.

Det korte svar: Nej. Der findes ikke labber der ikke er fuldfarvede med eneste undtagelse værende en smule hvidt på bryst og poter.
    Hvis der er én der påstår dét, så vil jeg se en stamtavle.

• #9   13. feb 2014 http://www.labrador-retriever.dk/farve-genetik

Labber må IKKE have hvidt på poterne. KUN en smule på brystet smiley

• #10   13. feb 2014 Når det så er sagt, så er dette en "klassisk" labrador rent bygningsmæssigt:

(link fjernet)

• #11   13. feb 2014 Det var nu også bare for at vise, at det altså KAN ske.. smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#12   13. feb 2014 Mette. Det ændrer så stadig ikke på at der er labber med et par hvide hår på poterne.

Hvor det kommer fra, behøver jeg næppe forklare dig. smiley

Tak for linket iøvrigt. Den havde jeg ikke set før.

• #13   13. feb 2014 men den på linket er jo i princippet ikke en fler-farvet labbe. Den er to labber med hver deres farve, den har bare kun fået en krop... sådan lidt simpelt sagt smiley
    Det er ikke noget der sker fordi man har blandet 2 farver (alle farver kan jo forekomme i et og samme kuld, hvis blot forældrene er bærere af dem).
    Det findes faktisk osse hos mennesker og andre dyrearter. Bl.a. findes der en hest som er 2 forskellige slags broget, fordi den jo reelt er 2 heste i en. Hos mennesker har man kunnet finde 2 slags DNA fra samme person, så f.eks. håret havde 1 DNA-profil, mens spyt havde en anden.

Men det fænomen er altså MEGET sjældent og derfor som udgangspunkt aldrig forklaringen når en labbe har flere farver.

• #14   13. feb 2014 Kaido har nok det største af det største hvide en sort lab må have:

profilbillede
  • #15   13. feb 2014 Mette -men der er forskel på hvad de MÅ have og hvad de KAN have smiley

Der findes jo labber med mere hvidt en Kaido, og som stadig er renrace... men jo, hvis de ligefrem er brogede, har hvid krave e.l. så er de nok næppe helt racerene.

• #16   13. feb 2014 Hvordan kommer de hvide pletter frem på labberne? De er jo i reglen hel farvet

• #17   14. feb 2014 så altså det kan lade sig gøre. men de vil jo nok næppe blive avlsgodkendt. men derfor er de vel lige så ægte som andre?:)

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#18   14. feb 2014 Jeg forstår ikke spørgsmålet?

Hvad er det du mener kan lade sig gøre?

• #19   14. feb 2014 Mutationer sker, men for det meste er det ikke en mutation men et hul i hegnet.
    Jeg har kun hørt om en farve mutation der er dokumenteret, med DNA profiler og efterfølgende DNA test for at identificere mutationen og det er i schæferhund

• #21   14. feb 2014 Decideret broget eller tofarvet kan en renracet labrador ikke blive! Racen bærer simpelthen ikke genet for hvide aftegn. Den hvide brystplet, der kan forekomme er ikke lig med at hunden bære gen for hvide aftegn. Den kan forekomme hos alle ensfarvede hunde. Pletten skyldes simpelthen en fejl i udviklingen af pigment i fostertilstanden, så farven ikke kommer til at 'nå helt sammen'. Det er meget almindeligt forekommende. Har en labrador hvide pletter andre steder er den simpelthen bare ikke renracet!
    Og jo, der findes et par meget spektakulært udseende labber, der er det man kalder 'kimære'. En kimær er i virkeligheden to eller flere individer, der meget tilligt i forsterudviklingen er smeltet sammen til et individ. Dette gør at de forskellige dele af dyret faktisk har forskelligt DNA. Det er noget der forekommer UHYGGELIGT sjældent. Der kan også ske mutationer i generne, men som housebuster skriver så er det faktisk kun et enkelt dokumenteret tilfælde, hvor mutationen er gået ud over et farvegen og har givet noget der kom fænotypisk til udtryk.
    @Badetøflen: Nej, når man ser på hvad forældrene indeholder af farvegener så er det såmænd ikke så underligt med de kulørte hvalpe smiley

• #23   14. feb 2014 Er der nogen der kan forklare mig farverne ved en Cavalier King Charles spaniel? Cocio står registereret (har ikke tavle) som værende tricolor, men jeg har altid læst mig frem til at en CKCS tricolor ser ud som på billedet her..

profilbillede
  • #24   14. feb 2014 Men jeg vil jo mene, at han er blenheim.. Han ser sådan ud

profilbillede
  • #25   14. feb 2014 ..

profilbillede
  • #26   14. feb 2014 Han er åbenbart tricolor pga denne ene lille sorte plet.. Det er den eneste sorte plet han har på hele kroppen.. Er han ikke bare en blenheim med en fejl så??

profilbillede
  • #27   14. feb 2014 Badetøflen: Der er såmænd meget simpelt. En sort lab kan sagtens bære gult gen.
    Tine B: hm.. ja, umiddelbart ser din cavalier jo blenheim ud, men han har jo altså en sort tæt og derfor tre farver smiley Meeen det er godt nok en meget lille udbredelse af sort han har.

• #28   14. feb 2014 Mette Marie> Der står jo bare sådan i beskrivelsen for farver.. Har lige stjålet teksten hos Kennel Joy de Vie.. smiley
    Tricolour: Sort og hvidt godt fordelt og klart adskilt, med tan-farvede aftegninger over øjnene, på kinderne, på indersiden af ører og ben og på halens underside.
    Enhver anden farve eller farvekombination er højst uønsket.

Men så er hans farve jo så bare højst uønsket eller hvad?

Kommentér på:
labrador i flere farver

Annonce