1.810 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Frank C
Frank C
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvad siger hundeloven omkring kørsel med hunde? Hvad siger hundeloven omkring kørsel med hunde?

I forbindelse med mit job, kører jeg mange kilometer hver dag imellem kunder. I den forbindelse har jeg mange lange pauser i mellem kunderne. Derfor har jeg altid haft min hund med på job (en lille Westie), så jeg har noget selvskab.
Hunden elsker og være med mig på job, for så bliver den jo gået ture med flere gange om dagen.
Nå nu til spørgsmålet, skal en hund være fastspændt med sele eller være i bur, når man har dem med ude og køre?
Marley, som min westie hedder, har altid siddet i bunden af bilen i passagersiden, hvilket jeg troede var lovligt. Min søster mener hun har læst, at hunde skal være fastspændt i følge hunde loven. Er der nogen som ved om hun har ret?
Mvh.
Frank Christensen
http://smartsmoke.dk

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad siger hundeloven omkring kørsel med hunde?
  • #2   23. feb 2014 Det har hun ikke. Indtil videre er den eneste lovgivning på området, at "lasten/hunden ikke må være til gene for føreren af bilen". D.V.S. f.eks. ved en hård opbremsning, så må hunden ikke blive kastet mod føreren. Hunden må heller ikke ligge i vejen for førerens betjening af gear mm.

• #3   23. feb 2014 Kim -det er så ikke korrekt.

Hunde regnes som alt andet gods. De må ikke genere chaufføren (udsyn osv) -derudover er det mere eller mindre op til en selv.

men med det sagt: jeg kan kun anbefale at få hunden i sele eller i bur -både for hund og chauffør er det mere sikkert ikke at have en løs hund i bilen hvis man skulle køre galt en dag.

• #4   23. feb 2014 Kim det er ikke korrekt - Danmark har (desværre) ikke sådan en lov.....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #6   23. feb 2014 Kirsten. Enig. Der er ikke nogen egentlig lov på området ud over at hunden ikke må være til gene for fører af bilen. Hunden bliver betragtet som gods.

At det så er en god ide at få hunden et sted hvor den ikke kan gøre skade er en anden ting. Selv en lille hund i nakken ved en hård opbremsning kan gå rigtig galt.

• #7   23. feb 2014 Når vi kører med hundene, så er de enten bag gitter (dog ikke bur, da det pladsmæssigt ikke kan lade sig gøre med tre, nogle gange 4 store hunde) eller i personbilen fastspændt med seler på bagsædet.
    Jeg bryder mig ikke om løse hunde i kabinen, hverken for deres eller vores skyld.

• #9   23. feb 2014 Hundeloven siger intet om det.
    Færdselsloven siger gods (hunden) ikke må være til gene for føreren.
    Det er op til den enkelte betjent at vurderer hvad gene er i den forbindelse, hvis du bliver stoppet.

Det anbefales at hunden er enten fastspændt, i fastspændt bur eller bag fastspændt gitter, så den ikke kan ramme føreren eller passagerer i forbindelse med uheld. Men det er kun anbefalinger..

• #10   23. feb 2014 der står bare at der ikke må være løse genstande der kan genere fører under kørslen. Er din hund ikke enten fastspændt eller i bur, får du en bøde. Det er også farligt med løs hund.

• #11   23. feb 2014 doggymon -det gør man altså ikke (får bøde). Der er intet ulovligt i at have hunden (eller andet gods) løs, så længe den altså ikke er til gene for fører af bilen.

• #12   23. feb 2014 en løs hund i bilen er farlig, så jow det vil jeg tro man gør.

• #13   23. feb 2014 Nej det gør man ikke Doggymom, det er prøvet af flere.......

• #14   23. feb 2014 det lyder sindssygt.

• #15   23. feb 2014 Den er nu god nok, doggymom. Heldigvis, kan man sige, tror de fleste som dig, at hunde ikke må være løse i bilen.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #16   23. feb 2014 Hvad i alverden skulle hundeloven sige om dét, undrer jeg mig lige over...

Det er færdselsloven der gælder under kørsel. OG dét er så rigeligt beskrevet i tråden allerede.

Hvad angår gods, står der intet om fastsurring ifm. privat kørsel.
    Ikke andet end at gods skal være anbragt forsvarligt så det ikke er til fare eller gene ved kørslen.

Ved erhvervsmæssig transport ser det imidlertid noget anderledes ud, men det er næppe relevant hér.

Og ved færdsel i udlandet skal man så være lidt obs på at der kan gælde andre regler.

• #17   23. feb 2014 ja, jeg bliver tosset når jeg har set folk komme til hundetræning, og lukker en hund ud, der bare har tonset rundt på bagsædet.

• Frank C
    Frank C Tilmeldt:
    feb 2014

#18   23. feb 2014 Tak for alle svarende. Dejligt og hører man ikke har overtrådt nogen love, men jeg har dårlig samvittighed over, at jeg ikke har haft den fastspændt med sele.
    Jeg vil dog sige at den er opdraget til, at den skal ligge stille i bunden i passagersiden under kørsel, så den kigger ikke op eller noget.
    Birgitta L jeg har aldrig tænkt over det med airbaggen. Den skal jeg da have slået fra under kørsel, selvom den sidder i hundesele.
    Er der nogen kender et godt sted i Aalborg området, man kan købe hundeseler?

• #19   23. feb 2014 - og jeg skriver ikke om hundeloven.
    du kan købe hundeseler alle steder, også hos din dyrlæge.

• #20   23. feb 2014 Desværre siger loven ikke noget, jeg vil til hver en tid altid vælge at have hunden i bur eller spændt fast jeg skal ikke have noget at at hunden flyver ud af bilen ved sammenstød eller for dem der har dem på bagsædet jeg vil heller ikke have hunden i nakken., de kommer rimeligt hurtigt og og rammer med en vægt der kan være dødbringende eller invaliderende.

Men gulvet i passagersiden er nok det sikreste for fører og passagere, hvis hunden bliver liggende og ikke genere føreren

profilbillede
  • #21   23. feb 2014 Jeg synes det er fint at folk spænder hundene fast.... det er det sikreste for både hund og fører...

Men jeg synes så også at det er spøjst, at så mange hundeejere ikke kender til loven på det område....

Har vi mere end én med, er de i trailer, men ellers sidder hunden bare i bagagerummet (hatchback) og det er ikke ulovligt smiley
    Ellers havde vi nok også fået det påtalt, da vi kørte på Politigården med Athos i bilen smiley

• #22   23. feb 2014 Køb en god sele i maxi zoo i City syd smiley der købte jeg sele til hunden og en til at sætte i sikkerhedsselen

• Frank C
    Frank C Tilmeldt:
    feb 2014

#23   23. feb 2014 Tak for det Mathilde K.
    Der vil jeg tage ud i morgen:-)

Kommentér på:
Hvad siger hundeloven omkring kørsel med hunde?

Annonce