{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

siger hundeloven dette? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en schæfer der ikke bryder sig ret meget om andre hunde, især de små. Det skyldes et utal af overfald og lign. af primært små hunde. Nå, men det er en anden sag...
I dag kom en løs lille hund løbende hen til min hund, som selvfølgelig reagerer ved at springe ud i snoren og gø. Og hvis den lille hund gik tæt nok på, ville min sikkert bide fra sig.
Jeg har altid snor på min hund.

Her er så det relevante. Ejer af den løse hund påstår at min hund SKAL bære mundkurv, hvis den bider andre hunde, til trods for at de er uden snor. I flg hundeloven.

Jeg har så forsøgt at læse i loven, men finder kun frem til at hunden enten skal være i snor eller bære mundkurv, medmindre andet af påbudt af politi af den eksakte hund.

Hvad siger i??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  siger hundeloven dette?
  • #1   18. okt 2011 at den der ejer den løse hund burde få snor på.

jeg kan kun antage at du er ved at træne denne dårlige adfærd væk, men at hund skal have mundkurv på synes jeg er synd, dog hellere det end at den går totalt flimmelim og måske får skadet et andet levende væsen

• #2   18. okt 2011 Din hund skal vel kun have mundkurv på, hvis det er blevet påbudt, da den jo ikke er på listen...

• #3   18. okt 2011 mit argument var jo sådan set også at jeg har snor på min hund og den IKKE er under gruppen af hunde der skal bære mundkurv ihh til race.
    Jeg ville aldrig give min hund mundkurv på....

• #5   18. okt 2011 § 3.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HERI byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.TIL HER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HERFøres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren: man kan vel kun antage at det samme gælder for den løse hundTIL HER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

• #6   18. okt 2011 yep, det er hvad jeg har læst. Men kan godt blive lidt bims af sådan noget....

• #7   18. okt 2011 jeg mener jo at jeg påtager mig mit ansvar ved at have snor på altid. Og når nogen ikke har snor på deres hund og ikke kan kalde den til sig, så skal det vel ikke være min skyld?

• #8   18. okt 2011 hvis du l;ser mit indl;g st[r der i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. og det har han ikke hvis han ikke engang kan kalde dyret til sig.

• #9   18. okt 2011 Ja men som vanligt så får dom små hundarna gora vad dom vill dom får bita, knorra, gø åt helvedes till. Før dom kan ju andå inte gora skada på andra. Nar vi ar ute på tur och en lille hund kommer fram till Donna puttar jag bort den med min fot. Jag er så trøtt på alla med små hundar som tror dom kan gøra vad dom vill. Puhaa

• #10   18. okt 2011 Din er under kontrol. Den bider jo kun, hvis andre hunde 'overfalder' den (læs: Kommer hen til den - hvilket jo gør at den reagere som ved overfald).

Så må andre selv have styr på deres hunde. Din hund bør kun have mundkurv på, hvis du lader den gå løs (og egentlig kun i så tilfælde hvis du ikke har kontrol over den, men for en sikkerhed skyld bør den nok have enten snor eller mundkurv) eller ikke har kontrol over den med snor på.

• #11   18. okt 2011 Der bør overhovedet ikke vøre nogen disskusion om dette emne. Har en hundeejer ikke 100%'s kontrol over at kunne holde sin hund "ved fod", bør den til hver en tid føres i snor.
    Er selv dødtræt af at skulle være skrækslagen, hver gang en stor hund (uden snor), stormer hen til mine to småkravl, som bestemt sender frygt/aggressionsignaler og derfor kan komme til at foranledige et angreb, som let vil kunne gøre stor skade på dem. Har selv haft Schæfere i 25 år og gav dem altid snor på, når der var andre hunde i sigte. Andet kan folk simpelt hen ikke være bekendt. Hvorfor dog tage risikoen for et frygteligt uheld, fremfor at skulle fremstå som en der har "helt styr" på deres hund. det har nemlig de færreste.

• #12   19. okt 2011 ejeren af den lille hund påstod jo hårdnakket, selvom hendes hund var løs og løb hen til min (ved et uheld), og om den så hoppede ind i munden på min hund, så ville det stadig være min skyld hvis den bed, og forsikringen ville ikke dække???

• #13   19. okt 2011 Det ville være hendes egen forsikring der skulle dække og tvivler på den gør det, så længe hunden er løs...

• #14   19. okt 2011 Hold da op, hvor er folk dog bare trælse. Selvfølgelig er det da ikke din skyld, hvis hendes lille englebarn der åbenbart er fredet i klasse A kaster sig hen til din.

Folk er så irriterende ligeglade med andre, det er totalt manglende respekt at lade deres hunde rende løs, hvis de ikke har styr på dem. Og nej, hvorfor i alverden dog have mundkurv på din, når du har snor og den ikke gør noget medmindre de serverer sig selv på et fad!

• #15   19. okt 2011 Charlotte M L.
    Helt enig. Et udsagn som : "Om så den hopper ind i munden på din hund", er helt ude i skoven og får bestemt personen til at fremstå som torskedum. Der er jo ingen logik i sådan et postulat. Alle ved jo, at den som retmæssiogt har sin hund i snor, har loven på sin side. Også i forsikringsmæssige sammenhænge.

• #16   19. okt 2011 Hmm, retmæssiogt= retmæssigt :o)

• #18   19. okt 2011 Sabine...Ja folk kan være trælse.....Smuk dreng du har, og en sjkam han skal være i snor altid....
    Jeg har så ikke dit problem med mine bjæffer...Men hvis jeg har tæver i løb, så har jeg en god stok med, netop fordi der er nogen som bare ikke kan kalde deres hund til sig, og er ligeglade......
    Men lige så snart jeg løfter kæppen, så kommer de i strakt galop og tager ders hund i snor......
    Så kan de lære det kan de..... Det er synd for deres hunde, men jeg skal noj bestemme hvem min tæver skal parres med....
    Jeg gør det samme hvis jeg har en ny lille hvalp med....Jeg går i mellem...for en ny hvalp skal kun have gode oplevelser med andre hunde.....
    Ellers ender den som din.....

• #19   19. okt 2011 tak alle. smiley
    Og Snow: det er en tæve jeg har. smiley

Kommentér på:
siger hundeloven dette?

Annonce