{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.606 visninger | Oprettet:

Pels og hunde – jeg undres? {{forumTopicSubject}}

Når folk af den ene eller anden grund vælger at klippe deres hunde, støder jeg ofte på modargumenter af mange slags. Et af dem undrer mig imidlertid ret meget. Og det er argumentet om, at det er synd, fordi en stor pels beskytter hunden mod varmen. For mig giver dette simpelthen dårlig mening og jeg kan da heller ikke finde en eneste likvid undersøgelse, som understøtter dette argument.

Umiddelbart kunne det måske lyde logisk at en tyk pels kan forhindre varmen i at komme ind. Men så igen den forhindre også varmen i at komme væk fra hunden og desuden vil den ydre varme kunne varme den stillestående luft op i en del af hundens pels, hvilket vil føre til en temperaturstigning for hunden.

Hvis en pels virkelig isolerer så godt mod varmen, hvorfor så ikke give vores korthårede hunden dækkener på om sommeren for at forhindre varmen i at nå dem – ja det er logisk nok fordi det ikke fungere sådan og fordi hunden kommer til at have det alt for varmt da overskudsvarme heller ikke kan undslippe. Derfor går vi heller ikke med varme jakker om sommeren osv. Af samme grund fælder hunde (og ulve) med naturpels deres tykke vinterpels og sætter i stedet en tynder sommerpels. Hvilket utrolig mange andre dyr jo også gør. Og egentlig synes jeg da det er ganske logisk. Desuden har jeg svært ved at komme i tanke om et dyr, som lever i varme områder som bruger en tyk isolerende pels til beskyttelse (og vel og mærket den samme pels som også beskytter mod vinterkulden).

Jeg synes simpelthen ikke det giver mening, at en sådan tyk pels er en fordel for hunden når det kommer til varme og det undre mig derfor lidt, at argumentet er så brugt. Og desuden ærgrer det mig lidt, hvis argumentet bruges, fordi man egentlig bare er imod at klippe nogle hunderacer og måske ikke har andre argumenter end ”det synes jeg er grimt, fordi de ikke følger racestandarten eller ikke ligner dem i bøgerne”.

Desuden stemmer mine egne erfaringer med klippede hunde slet ikke overenes med argumentet. Jeg har en hund med en tyk underuld, som også bliver ret lang. Han har det virkelig varmt om sommeren og bliver også meget varm. Når han klippes ned får han det synligt meget bedre. Desuden har jeg 3 Maltesere, som jo faktisk har en lang hvid pels uden underuld. Den burde jo være perfekt til at reflektere varmen væk og ”skygge” for hunden. Men i praksis er det ikke helt hvad jeg oplever. Jeg oplever derimod varme hunde, som sveder og langt hurtigere bliver påvirket negativt af varmen end når de er klippet. Min Lhasa Apso var meget hæmmet af varmen når han havde fuld pels og orkede ikke at bevæge sig ret meget rundt. Det var imidlertid en helt anden hund at se når han blev klippet. Men NewF var også mærkbart påvirket af sin store tykke pels. Han kunne holde varmen selv på de koldeste dage men var det varmt ja så svedte han naturligvis. Og af samme grund kunne han ikke holde ud at ligge og hygge i sofaen længe af gangen som fx min korthårede Salik sagtens kan.

Dette er ikke nogen kritik af hunde med lang/tyk pels. På ingen måde. Men det er en reel undring til påstanden om, at tykke store pelse hjælper hunden til at klare varmen. Dette argument hænger simpelthen meget dårligt sammen for mig lidt på samme måde som et argument om at ”en tynd pels hjælper hunden med at klare kulden”.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels og hunde – jeg undres?
  • #1   24. feb 2014 Jeg har Pomeranier, og deres pels er isolerende, hvilket betyder at de om sommeren ikke bliver for varme og omvendt om vinteren holder pelsen på varmen. Jeg har nu haft racen siden 1985 og aldrig klippet nogen af mine. Det er direkte at gå imod den natur, som racen er skabt af.
    Derimod har jeg Russisk Toy som er en korthåret race, og den fryser om vinteren, og om sommeren opholder den sig ikke ret længe udendørs, hvis solen brænder. Den skal ikke have dækken på om sommeren, men mulighed for at være i skygge, eller indendørs. Om vinteren skal den have dækken på - det siger vel sig selv.


  • #2   24. feb 2014 jeg klipper ikke pixels pels - hun er iført en megastor parkacoat - men så tager vi hensyn om sommeren og går ikke tur når det er varmest (passer mig fint, for jeg tåler ikke varmen ret godt).

    For en del år tilbage havde jeg en yorkie - og hende klippede jeg ned ca hver tredje måned.... af flere årsager.
    Allerførst kunne hun ikke overbevises om at pelspleje var ok, så hun tog det som en straf... ikke fedt med langt hår, som skal børstes mindst 1 gang om dagen.
    Derudover, så havde jeg en hund der frøs om vinteren, fordi hun slæbte sine hår igennem fugtigt græs, så hun blev kold om mavsen.. og hun var næsten ikke til at drive ud.

    Så den stod på hvalpeklip med den nærmeste saks når hun blev for langhåret.
    Bonus for hunden, for hun slap for anden pelspleje og hun blev ikke nær så våd og kold om vinteren.


  • #3   24. feb 2014 Jeg tror du glemmer en væsentlig ting, nemlig at hunde med "stor" pels ofte har fældet deres underuld om sommeren og dermed stadig har en stor pels, men en "luftig" pels.

    Vi ser tydelig forskellen hos vores hunde. I fuld vinterpels er pelsen bastant og næsten uigennemtrængelig, bestående af dækhår og underuld = meget varm og isolerende. Om sommeren er pelsen faktisk kun de lange dækhår, som stadig fylder, men luften kan sagtens trænge igennem både indad og udad.

    Det jeg tror problemet i visse tilfælde er, er hvis man ikke sørger for at få disse langpelsede hunde børstet fra af deres underuld. Jeg har flere gange set det hos både bernere, newf. og leonbergere - hunde med en pæn del af underulden tilbage midt på sommeren, fordi ejerne ikke får børstet dem ordentlig igennem. Når vi så gik igang så havde vi en affaldssæk af underuld og lige pludselig en hund, der ikke døjede med varmen.....


  • #4   24. feb 2014 Hvis man klipper en slædehund, så ødelægger man pelsen. Det gælder både strukturen og den isolerende evne.
    Du kan ikke sammenligne en klippet hunds temperaturregulering med en hund med korrekt pels, for pelsen er ødelagt på den klippede hund.
    Det er lidt det samme med en hund, der først har været dehydreret og besvimet heraf. Dens temperaturregulering kan for altid være ødelagt.
    Man skal lade pels være pels. Der er en mening med at den er der.


  • #5   24. feb 2014 Kirsten R
    helt enig hunde med pals som dem du nævner skal naturligvis børstes så deres pels bliver mindre tyk og varm form dem - for netop den tykke og varme pels hjælper som du siger ikke på varmen. Min Newf fik sit underuld børstet af (også mere end de andre newfer vi møder) Og det hjælper naturligvis helt enormt meget. Men generelt varmere ned de kortpelsede det havde han det nu alligevel. Men du har naturligvis ret en tyk uigennemtrængelig pels er langt varmere ned en tyndere luftig pels


  • #7   24. feb 2014 Pels må være isolerende for varmen. Silas er hårløs og er ved at dø af hede hver eneste sommer. Lilly har det slet ikke så varmt som ham.

  • #8   24. feb 2014 Malene - og huskierne
    nu er meningen med mange hundes ekstremt pels (her ikke fx Huskyen) at de er underlagt en racestandart som nogle gange giver jo mening ja- men andre gange altid ikke har nogen stører mening for hunden.


  • #10   24. feb 2014 ...::: Ginger :::...
    enig. Hunde helt uden pels mangler den beskyttelse for direkte sollys dom pels giver. Men om det så er jo mere pels=jo mere isolering for varmen - det tvivler jeg på


  • #12   24. feb 2014 Pomtoy - tilhænger af ytringsfriheden¨
    jeg mangler bare stadig noget reel dokumentation for tyk pels holder varmen ude. Og jeg har nu også mødt Pomser som havde det meget meget varmt i solen om sommeren. Det kan så godt være at deres pels har været dårligt holdt og dermed for tæt pga underulden som ikke var blevet fjernet nok.. Men svedte (og også væsentligt mere end mine hunde af samme størrelse) det gjorde de altså


  • #14   24. feb 2014 http://albertnorthvetclinic.wordpress.com/2013/05/30/shaving-your-dogs-coat-should-you-or-shouldnt-you/ De forklare det ret godt.

    Men ellers google "why not shave your dog", så er der massere af artikler fra dyreklinikker osv smiley


  • #15   24. feb 2014 Jeg tror hunde har den pels , de skal have...... men det forudsætter , man lader dem leve under de forhold , de er beregnet til at leve under....

    Det er vel derfor lidt dumt , at hive en slædehund fra Grønland ..... ned til Syd-Afrika ...... eller tage en hårløs med til Grønland.....eller Sibirien smiley


  • #16   24. feb 2014 Slædehunde fungerer glimrende herhjemme, hvis man forstår, at hundene altså ikke skal luftes eller aktiveres i sommerens sol. De skal ligge et skyggefuldt sted og have en balje vand at dyppe fusserne i. Pelsen er altså ikke noget problem, med mindre man først begynder at klippe hundene! SÅ kommer problemerne.
    Man kan så lufte hundene morgen og aften om sommeren.
    Men de skal helt sikkert ikke leve et varmere sted end her. Det ville være synd.


  • #17   24. feb 2014 Til CMP
    Ingen behøver dokumentation - man kan jo bare iagtage de pågældende racer under de forskellige årstider, så er man ikke i tvivl. Jeg har dog trods alt observeret mine i næsten 30 år, så mon ikke de kan kaldes dokumentation nok!


  • #18   24. feb 2014 Beduiner (eller hvem det nu lige er) går da også helt tildækket i ret høj varme. Så en eller anden for for isolering må det jo nok give. Og mon ikke det er det samme med hundepels?

  • #20   24. feb 2014 Jeg har haft super korthårede hunde - dobermann og en amt bulldog x bullmastiff blanding..
    De havde de ret hårdt i varmen.
    Min Tervueren og min collie derimod har det langt mere okay i varmen... Og naturligvis også i kulde.

    Jeg har ikke noget link eller noget videnskabeligt bag min påstand andet end hvad jeg har observeret ved egne hunde..


  • #21   24. feb 2014 pia h Det er jeg helt med på. Men den mængde gispen/fordampning som der kræves for at hunden har en komfortabel temperatur er vel afhængig af omgivelserne og hunden uanset hvordan hunden sveder?

  • #24   24. feb 2014 Jeg har langhåret collie og de tåler varmen langt bedre end den labrador og den rottweiler jeg har erfaring med - endda langt bedre. Både rottweileren og labradoren var ved at omkomme i varmen, det er mine collier ikke.

    Når de fælder om foråret - ja så fælder de MEGET, alt underulden ryger af og så er der kun dækhårene tilbage, derfor tåler de varmen okay - og desuden holder de varmen fint om vinteren netop fordi de har så kraftig underuld.

    Jeg kunne aldrig nogen sinde finde på at ødelægge mine hundes pels ved at klippe dem ned, pelsen er sådan en fin opfindelse, der selv sørger for at hundens temperatur reguleres.

    Og til sidst, så kan hunde jo ikke svede ud gennem huden, den udånder overskudsvarmen, måske derfor pels ikke spiller så stor en rolle, som man skulle tro.


  • #25   24. feb 2014 Whipperne kan klare mængder af varme, de elsker at stege i solen i timevis og har heller ingen problemer med at være fysisk aktive.
    Kulde er de ikke gode til, der skal de være i fuld aktivitet, for ikke at fryse.

    Jeg er til gengæld slet ikke i tvivl om, at lang pels også virker afkølende, der bliver jo en luftcirkulation mellem de enkelte hår, der bevirker at temperaturen i pelsen er lavere end kropstemperaturen.

    Mange bemærker at mine whipper er meget varme at røre ved, nogle tror endda, at de har feber, forklaringen er enkel, der er meget begrænset luftcirkulation mellem de korte tætte hårstrå og det er derfor næsten den direkte kropstemperatur man mærker, når hunden berøres


  • #26   24. feb 2014 Jeg klipper ikke mine hunde, for jeg synes det er grimt. Og normalt har de heller ikke så meget pels, at det er et problem. Men steriliserede eller kastrerede pyreneere får en større og mere uldet pels, og den kan være et problem om sommeren.
    Jeg kender mange, der har klippet deres neutraliserede pyr, og har de først forsøgt det en gang, bliver de ved hver sommer, for deres hunde er i den grad frisket op af at slippe for al den uldpels.

    En naturlig pels bør fælde om foråret, ganske lige som vilde dyr gør det. Men udstillingskrav om stor pels også på de mange udstillinger om sommeren har måske ændret lidt på visse hundes anlæg for pels og for naturlig fældning.

    Jeg kender ingen personer, der tager islandsk sweater på for at køle af om sommeren, tvært imod. Jeg tænker også, der er en grund til at man klipper får om foråret og ikke om efteråret.
    At man i en del varme lande bruger heldækkende tøj, er nok en blanding af beskyttelse mod solen (ikke varmen) og kultur. Og traditionelt har man vel brugt den type stof, der var lettest tilgængelig i det pågældende område. Nogen steder f.eks. i syd europa har man brugt en del uld, logisk for der har mange får. Kommer man østpå i asien er det helt andre lette stoffer, der bruges, men stadig heldækkende.


  • #27   24. feb 2014 Min Lhasa bliver klippet - især om sommeren, da man godt kan se han påvirkes. Han kan ligge og puste løs hver aften, vade rundt og ikke kunne finde et tilpas sted at ligge og man kunne tydeligt mærke hvor varm han blev under pelsen.

    Det blev helt modsat, da der røg et godt stykke af pelsen, hvilket jeg egentlig har hørt flere sige, med den slags hunde.
    Jeg vil ikke mene, at jeg har ødelagt hans pels, han holder også helt fint varmen om vinteren, så jeg har ingen skrupler ved forsat at klippe ham kortere.


  • #28   24. feb 2014 Lene den med fårene - der tænker jeg at man klipper den om foråret, fordi der er den størst efter vinteren, så kan de gå uden uld om somemren, hvor de kan holde varmen. Gjorde man det omvendt - altså klippede om vinteren, så fryser de jo - får går jo rundt mange steder hele året. Jeg synes ike kden sammenligning helt kan bruges med vores hunde.



  • #29   24. feb 2014 Netop, man klipper dem om foråret, for at de skal have det så behagelige som muligt både sommer og vinter.

    Hunde med velfungerende pels (altså nedfældet om sommeren) bør efter min mening heller behøve klipning, men ikke alle fælder ned, som de bør. Som udstiller har jeg set masser af hunde i stor pels midt om sommeren, ligesom jeg har revet mig i håret, over at mine egne har smidt pelsen og dermed chancen for en ordentlig placering. Så kan man jo trøste sig med, at hundene helt klart har det bedre uden al den pels.

    Ligesom ts har jeg også altid undret mig over udtalelsen, om at stor pels isolerer mod varmen. Det giver simpelthen ikke mening.


  • #31   24. feb 2014 Pia, ja, og det er også normalt neutraliserede pyrer, jeg hører bliver klippet, og for dem er det en fordel.

    Jeg ser bare også ind i mellem ikke neutraliserede pyrer og andre hunde for den sags skyld med fuld pels om sommeren. F.eks ved et kuld hvalpe først på vinteren, kan du regne med at tæven står i fuld pels midt på den efterfølgende sommer.

    Men hvis vi regner med den kølende funktion af pelsen, er at den falder af om sommeren, så er vi da enige. Så er det ok, at være pelshund om sommeren.


  • #35   26. feb 2014 Tja, Karin, mit dårligt isolerede hus er ubehageligt koldt om vinteren, og dejlig køligt om sommeren. Så ligesom med forskellige pelskvaliteter, er der nok også flere ting, der influerer på huse smiley

Kommentér på:
Pels og hunde – jeg undres?

Annonce