618 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Øjenbetændelse?? Øjenbetændelse??

Hvordan viser øjenbetændelse sig hos en hund? Har kun set det hos hvide katte og killinger, hvor det i begge tilfælde er ret uundgåeligt, men jeg er sgu i tvivl med min lille hund, der er sort om øjnene o.o

Han lader ikke til at være irriteret, eller noget, men pelsen omkring hans øjne er ofte våd/klistret eller helt stiv. Kan ikke helt finde ud af, om det er hans ører eller det der stads, der lugter, men han lader ikke til at have øremider, eller andet heller.

Jeg tager ham snart til et check hos dyrlægen, når vi har muligheden for det, men hvis det er en øjenbetændelse vil jeg godt have det taget med det samme!

- Julie

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øjenbetændelse??
  • #1   8. mar 2014 Hvis den har øjenbetændelse sidder der noget gult snask i øjenkrogene på den Og det kunne godt tyde på det da du skriver der er noget klistret smiley noget ved dens øjne

• #2   8. mar 2014 Ja, det plejer jo netop at være gult snask, men det er så svært at se, mod hans sorte pels o.o

Nu kommer så nok et dumt spørgsmål, men er det en anderledes behandling ved hunde? o.o Hos vores katte og killinger, har vi nemlig altid bare tørret deres øjne med kogt, afkølet vand.

• #3   8. mar 2014 Du kan prøve med kammille te i første omgang og se om det hjælper smiley

• #4   8. mar 2014 Jeg kaldte ham lige til mig, og kiggede lidt ekstra godt efter (jeg skal virkelig have briller! xD)

Anyway, det ser en smule gullig-hvidt ud (svært at se i den pels >.>) Hvilket fører mig tilbage til spørgsmålet, om det ikke er fint, bare at koge noget vand, lade det køle af og tørre hans øjne? ^^

Edit: Nu kan jeg så se du lige fik svaret smiley
    Jeg læste faktisk, at kamillete ikke er godt for dyrenes øjne, fordi man kan risikere der er noget i (kan ikke helt huske hvad det var) der kunne ridse øjet o.o Det er måske også bare pjat? o.o

• #5   8. mar 2014 Jeg har brugt kammille te til en af mine hunde der havde øjenbetændelse
    Men du kan da prøve med kogt vand For du skal jo til dr læge med den og der kan du få noget salve imod det smiley

• #6   8. mar 2014 Ja, okay, det kan godt være det bare er en myte, så, men vi må lige se ^^ Og ville helst undgå at bruge salve, hvis det kan fixes uden. Medicin og sådan noget, til mine dyr (og mig selv, for den sags skyld) bruger jeg kun, hvis det er nødvendigt ^^

• #7   8. mar 2014 Ok Julie Men det skader ikke det med kammille teen Hvis du har det Du skal gøre det morgen og aften smiley

• #8   8. mar 2014 har også hørt man skal holde sig fra kamille te, så hellere det afkølede vand ... derudover skal der antibiotika til at helbrede det, så der er ingenvej uden om dyrlæge mandag ...

• #9   8. mar 2014 Så bare ligesom med mine katte, altså! Perfekt, så er der jo ingen problemer! ^^

Og jo, vi har skam kamillete smiley I need my decaf tea! Nu når jeg ikke må drikke for meget sort te, osv, i min graviditet o.o

• #10   8. mar 2014 Virkelig? o.o Antibiotika? o.o Vi har altid fået has på det, blot ved at ordne deres øjne!

Har katte et bedre immunsystem, end hunde, eller sådan noget? o.o

• #11   8. mar 2014
    Inger N

ALDRIG KAMILLETE til øjnene. Bruger man det, så kan man gøre det meget værre, da kamille te ikke er helt "kar". Kamille tr vil altid indeholde noget mikroskopisk "grums" som kan gøre det meget værre., så jo det skader.

Dette har min øjnlæge fortalt mig for et par år siden da jeg selv havde øjnbetændelse.

• #12   8. mar 2014 Det var dét jeg hørte om!

Jeg mangler dog stadig et svar, på om det virkelig ikke kan kureres uden antibiotika? Det virker lidt underligt, hvis katte har et så meget bedre immunforsvar, at deres øjenbetændelse kan behandles uden, og alligevel gå væk uden at komme tilbage o.o

• #13   8. mar 2014 Anni det viste jeg virkelig ikke Det har hjulpet mine hunde Me smiley n så blev man så klog

• #15   8. mar 2014 Nej det kan normalt ikke helbredes uden antibiotika ... ved ikke om det er anderledes for mennesker og hunde i forhold til katte ... min ene hund har haft det 3 gange og hver gang har hun skullet have antibiotika .... der skal også lyses i øjet for at se om det stammer fra en rift eller det er en virusinfektion, behandlingen er forskellig, og specielt hvis det er en rift der er skyld i betændelsen så kan det gøre tingene værre hvis man har renset med kamille te .... undersøgelsen kræver en lampe med specielt lys så dyrlægen kan se øjet ordentligt ...

Hvis ingen af dine dyr bliver behandlet i bund så går de jo og smitter hinanden igen og igen, det er ekstremt smitsomt

• #16   8. mar 2014 har det godt fat er det for øvrigt også smertefuldt , så det er om at få fat i de rigtige øjendråber hurtigst muligt ....

• #17   8. mar 2014 synes du skal læse dette :

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/oe/oejenbetaendelse.aspx

• #18   8. mar 2014 Man kan altså sagtens behandle øjenbetændelse.
    Jeg købte en dåse saltvand med optikeren, dyppede på en vatrondel 3 gange dagligt og så var det væk efter få dage.
    Dog hvis det er meget slemt vil jeg anbefale dyrlæge hvis ikk saltvand hjælper de første 2 dage.
    Nu lyder det jo ikk slemt med din så mon ikk det kam gå over med det?

• #19   8. mar 2014 Ts skriver at pelsen omkring øjnene ofte er klistret hvilket får mig til at tro det ikke er en nyopstået infektion, jeg ville aldrig spøge med mine hunds øjne ved at lave selvdiagnosticering og selv behandling ... som mit link viser kan årssagen være forskellig dermed og så hvilken behandling der er den korrekte .

• #20   8. mar 2014 Kamille-te brugte man i gamle dage , da man ikke vidste bedre.
    Lunken kogt vand er ok - eller hvis du har saltvand til øjen-skylle liggende.

• #21   8. mar 2014 Ja det gjorde man, der er nok en grund til at man i dag ved bedre, man må jo med fremskridtet have fundet tilfælde hvor det har gjort ondt værre ....

så meget hellere kogt vand eller salt vand der er beregnet til øjnene ....

• #22   8. mar 2014 Henriette og Felix

En øjnbetændelse kan ikke helbrees med en "dåse saltvand" fra optikeren. Der skal antibiotika til.
    Hvis saltvandet har hjulpet på din hund, så har det ikke været en øjnbetændelse, men bare en irritation af øjet.

I øvrig ville jeg aldrig begynde at eksperimentere med mine dyrs øjne, og slet ikke med en øjnbetændelse.

Er du klar over, hvor smertefuld det er at have en jnbetændelse ? jeg kan fortælle dig, at det er meget smertefuldog meget modbydeligt.

Så hvis hunden/katten har øjnbetændelse, så offer de penge det koster at komme til dyrlægen.

Julie S

Følg ligeop på hvad hanne m skriver. Hvid det virkelig er øjnbetændelse dine katte har haft og de ikke er blevet behandlet med antibiotika, så bliver de ved med at smitte hinanden.
    Så op til dyrlægen med alle de dyr du har, som har "snaskede" øjne.
    Hvis det var dig selv, så ville du jo også opsøge læge.

• #23   8. mar 2014 Min hund havde gult snask om øjnene som kom flere gange om dagen men ikk voldsomt. Han kløede ikk i det og ku sagtens have øjnene åbne. Det gik over på få dage. Havde det ikk hjulpet havde jeg ligesom nok smuttet til dyrlægen. Tror ikk du aner hvor meget jeg har været til dyrlægen med min hund pga af det ene eller det andet så var sgu glad for jeg ikk hastede afsted til dyrlægen for det når det gik over.
    Min chef's hund har lige haft en ordentlig gang øjenbetændelse. Så slemt hunden ikk ku åbne øjnene og den kløede i det + der sad store gule klatter om øjenene. Huk behandlede med kamillete (ville jeg dog aldrig bruge) men det gik over.

Dog synes jeg hunden skal til dyrlæge hvis den gentagende gange får øjenbetændelse for så er der højest sandsynlig noget galt.

• #24   9. mar 2014 Altså, nu er det ikke ofte, og det mener jeg da heller ikke jeg har skrevet nogen steder. Det er noget, der er kommet for nyligt, og han er tydeligvis ikke generet af det overhovedet. Min teori er, at det er røgen fra fyret (han bor til daglig i et fyrrum, desværre) der har irriteret hans øjne.
    Begge hans øjne er helt åbne, og generelt normale, og det eneste der er at se, er altså den lidt klistrede pels under øjnene.

Jeg tog et kig på hanne m's link, og det er overhovedet ikke sådan det er med Morgan. Som skrevet ovenfor, er der intet, udover den klistrede/fugtige pels under øjnene. Udfra dét link, er det i hvert fald ikke øjenbetændelse, så det er tilsyneladende bare en irritation, eller sådan noget.

Jeg har dog tænkt mig at ringe til dyrlægen på mandag, og så høre hvad han mener, men jeg tvivler på at der behøves andet, end blot at vaske øjet og så få gennemtvunget, at hundene skal være mindre i fyrrummet!
    Jeg glæder mig til at flytte, så jeg kan holde øje med dem hele tiden!

• #25   9. mar 2014 Og Anni, igen ifølge det link hanne m smed ind, så er det heller ikke øjenbetændelse, mine katte har haft, med undtagelse af små killinger, der er blevet trampet meget på, af deres søskende. Og der er aldrig nogen af vores katte, der har fået det igen.
    Nu er jeg så bare vokset op, med at det blev kaldt øjenbetændelse, så jeg er tilsyneladende lidt bagud o.o

• #26   9. mar 2014 I det link Hanne M har lagt op står der også man kan bruge saltvand hvis ikk det er en alvorlig gang øjenbetændelse.
    Har altså også hørt at nogen bare ringer til deres egen læge og får øjendråber fordi det er nøjagtig det samme (har jeg hørt)
    Hvis ikk øjenbetændelsen var gået over på min chefs hund havde hun ringet til hendes egen læge og fået udskrevet dråber fordi hun sagde det var det samme og har hørt om flere der har behandlet med de dråber til mennesker.

Synes måske også det lyder lidt voldsomt hvis hunden skal til at have taget skrab i øjet pga en gang øjenbetændelse og en masse andre undersøgelser som der stod i Hanne M's link. Det ville være mere relevant hvis hunden havde gentagende øjenbetændelser. Bare min mening.

• #27   9. mar 2014 @ Henriette, er sikker på at det link beskriver hvad dyrlægen KAN gøre alt efter de kliniske observationer han laver når hunden kommer ind, det er jo ikke en procedure der laves hver gang ved hver eneste hund der kommer ind .....

@ Julie S, man kan altså ikke altid se om en hund er generet af det, og man kan slet ikke mærke på den om den har ondt .... har haft en hund med kræft, den må have haft ondt, vi mærkede det aldrig ... så det der med at vi ikke kan se, eller mærke på dem om de har ondt/ er generede er sjældent det samme som at de ikke har det ....

du brugte ordet "ofte" i din indledning, derfor antog jeg at det intet ikke var noget det lige var kommet, eller at det havde været der før ...

Hvor meget af dagens tid er han i det fyrrum ( kan det passe du har haft en tråd om det for længe siden) .... du skriver han til daglig lever der, men sover han der bare, eller opholder han sig der meget ?? er der meget varmt kan jeg forestille mig at hans øjne er tørre og irriterede, det tro jeg så også der skal dråber til, for vand har en kendt udtørrende effekt, så udover det vasker evt. skidt væk så vil det udtørre yderligere, og er hans øjne tørre i forvejen så forværrer du igen problemet, så vasker du mere, så udtørrer det osv, en dårlig ring at komme ind i ...
    Jeg kan kun fastholde min anbefaling om at få hans øjne set på så den rigtige diagnose kan klarlægge om der et problem, og om der skal behandles ...

Kommentér på:
Øjenbetændelse??

Annonce